וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכבי חיפה: האם יניב קטן וגוסטבו בוקולי הם הפיתרון של אלישע לוי?

13.7.2011 / 13:30

הבלמים לא מדברים אנגלית, הקישור האחורי פגיע והשורה התחתונה מגל העזיבות היא שמכבי חיפה שוב נאלצת להסתמך על קטן ובוקולי. רגע לפני בוראץ, לאלישע לוי מחכה הרבה עבודה בדרך להגשמת המטרה העיקרית: לתקן את הרושם שהשאירו הירוקים באירופה בשנתיים האחרונות

אלישע לוי התבונן בעניין בשחקניו המתרוצצים על כר הדשא והפציר שוב ושוב בשוערים ובשחקני ההגנה: "דברו אחד עם השני". גם באימון המסכם לפני המשחק מול בוראץ הבוסנית הערב (רביעי, 20:00, ספורט1 ו-HD) בפתיחת הקמפיין האירופי, מאמן הירוקים מצא זמן להתמודד מול צמד המילים המטריד: חוסר תיאום. על הדשא, התקיים משחקון של שמונה נגד שישה והמאמן שם דגשים על משחק מאורגן, צמצום פערים וכמובן תקשורת בין השחקנים. עוד לפני כן, במסיבת העיתונאים, נשאל לוי לנושא התיאום וענה: "אתה לא יכול לדרוש שבשלב הזה, אחרי שמחליפים כמה שחקנים, יהיה תיאום מקסימאלי בין שחקני ההגנה ושחקני ההתקפה. אלו דברים שלוקחים זמן".

אם מכבי חיפה של העונה שעברה נבנתה כדי לבצע תיקון לאליפות הקיזוז האבודה, הקבוצה הנוכחית נבנתה כדי להשכיח את קמפיין 'אפס נקודות, אפס שערים' בשלב הבתים באלופות. לוי הביא בחוכמה שחקנים שיאפשרו לו לגוון את סגנון המשחק ולהוסיף לקבוצה מימד של מהירות. אלא ששורה של תוצאות לא טובות במשחקי ההכנה ערערו מעט את הביטחון וחשפו ליקויים מקצועיים בסגל הנבנה. מכבי חיפה הנוכחית היא קבוצה רכה יותר, פחות אטרקטיבית, עדיין לא מתואמת בהגנה ובשלב הזה, תלויה לא מעט במנהיגות של יניב קטן וגוסטבו בוקולי. מצד שני, מדובר בסגל מלא כישרון, פוטנציאל ומחשבה לעתיד. רק שיתחבר בזמן.

אלישע לוי מאמן מכבי חיפה. קובי אליהו
"אי אפשר לדרוש שבשלב הזה, אחרי שמחליפים כמה שחקנים, יהיה תיאום מקסימאלי" לוי./קובי אליהו

לא מתקשרים

עד היציאה למחנה האימונים, העניינים במכבי חיפה נראו מצוין. כלקח ישיר מהקיץ שעבר, הירוקים החתימו ארבעה שחקני רכש מבטיחים במהלכים מהירים ויצאו לאוסטריה עם סגל כמעט מלא. כך, הוקדש המחנה לעבודה מקצועית וטקטית נטו ולא לרכבת נבחנים. החריקה הגיעה בכל הקשור לתוצאות. חיפה רשמה שלושה הפסדים מול ראפיד בוקרשט (1:0), שחטאר דונייצק (2:0) ודינמו בוקרשט (2:1), לצד ניצחון על ויקטוריה פלזן הצ'כית (0:2). כששבה הקבוצה לארץ, הגיעה עוד תצוגה אנמית עם 1:1 מול נס ציונה מהלאומית.

בשלושה מהמשחקים ספגו הירוקים שער דומה. איבוד כדור במרכז המגרש ואז דאבל פס פשוט שמשאיר שחקן התקפה לבד מול השוער. הסיבה המרכזית לכך היא חוסר התיאום, אבל גם עמידה לא נכונה של שחקני החלק האחורי בזמן שהכדור נמצא בחלק המגרש של היריבה וכן פערים גדולים בין ההגנה לקישור. למרות שבעיות כאלה שכיחות בשלב כזה של העונה, בחיפה מודאגים מחוסר התקשורת ואמרו השבוע: "כשלא מדברים, מקבלים גולים". בין האפשרויות ששוקלים במועדון – שליחת הבלמים פיליאבסקי ובוליאט לקורס באנגלית.

לספיגת השערים יש גם סיבה נוספת. מכבי חיפה החדשה בנויה קודם כל על מהירות. שני המגנים מהירים, צמד הבלמים הם שחקנים שבאופיים דוחפים את הכדור קדימה ואפילו שחקני הקישור האחורי (יאיא, בוקולי וגולסה) טכניים ומשחקים לעומק וזאת בניגוד לקולמה, שאמנם סיפק ביטחון מסוים ופיזיות, אבל לא היווה פקטור התקפי. לזה יש להוסיף את המימד שמוסיפים ימפולסקי ועמאשה והרי לכם הקבוצה המהירה בישראל. כלקח מהקמפיין האירופי באלופות והמאבקים בליגה אשתקד, לוי חיפש בקיץ לגוון את סגנון המשחק. כלומר, לבנות קבוצה מודרנית יותר שמסוגלת להתגונן ולטוס למתפרצות (מול יריבות אירופאיות בכירות) או לחלופין, לפצח הגנות בכדורגל מהיר ומתוחכם. החיסרון הוא פגיעות יחסית בחלק האחורי, מה שבא היטב לידי ביטוי במשחק עם שחטאר. חיפה יצרה (והחמיצה) שלל מצבים אחרי מהלכים יפים, אך מנגד נראתה פגיעה, רכה וחשופה מאוד.

"חיפה איבדה שני שחקנים גדולים שקשה למצוא להם תחליף", מנתח הפרשן איציק אהרונוביץ'. "ליאור רפאלוב הוא שחקן ייחודי, בלתי צפוי באזור הרחבה שמכריע משחק בפעולה ורבע וגם תומר חמד היה וירטואוז שעשה גולים לבד. הפתרון הוא לבנות סגל שבד הקבוצתי מחפה על שחקנים בלתי צפויים. לכן, אלישע הביא שחקנים שישדרגו את הקבוצה מבחינת מהירות. מכבי חיפה של השנה תהיה יותר קבוצתית, פחות אישית ו-וירטואוזית והרבה יותר מהירה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
שחקני מכבי חיפה מוצגים, ויאם עמאשה (ימין), דלה ימפולסקי, בויאן שראנוב, יוריצה בוליאט, חיים מגרלשווילי. אדריאן הרבשטיין
כלקח ישיר מהקיץ שעבר, הירוקים החתימו ארבעה שחקני רכש מבטיחים במהלכים מהירים ויצאו לאוסטריה עם סגל כמעט מלא. כך, הוקדש המחנה לעבודה מקצועית וטקטית נטו ולא לרכבת נבחנים. החריקה הגיעה בכל הקשור לתוצאות. מגרלשווילי/אדריאן הרבשטיין

לא לוקחים אחריות

כשזבזדאן צבטקוביץ', מאמן בוראץ, התבקש על ידי העיתונאים המקומיים לנתח את היריבה מישראל הוא ענה: "הסכנה הגדולה ביותר מגיעה מקטן ובוקולי". שלא תטעו, צבטקוביץ' אמר את המשפט הזה אחרי שלמד היטב את הירוקים. הוא חזה בקלטות מכל משחקי האימון של חיפה והשווה אותם למשחקי ליגה מהעונה שעברה. "עזבו אותם מספר שחקנים שהובילו את הקבוצה, אבל הגיעו אחרים", אמר. המסקנה שלו לגבי קטן ובוקולי צריכה במידה מסוימת להדאיג את ראשי האלופה. חיפה אכן התחזקה, אך התלות המקצועית והמנטאלית שלה בשני הוותיקים רק גברה. בהיעדרו של רפאלוב קטן ישוב להיות האיש ממנו מצפים להנהיג ואליו יופנו החיצים. בוקולי הוא כרגע האופציה המועדפת בקישור האחורי.

הפציעה בגב תמשיך להטריד ולהגביל את קטן גם השנה. הקפטן הודה במסיבת העיתונאים כי העמיס על עצמו במחנה האימונים, אבל אין בכוונתו להחמיץ את המשחק. קטן סובל מכאבים, אבל יעלה עם זריקות ושוב ינסה לתת הכל במגבלות הפציעה. "הוא מרגיש מחויבות לקבוצה. בלעדיו, אין הרבה שחקנים שייקחו אחריות", אמרו במועדון. הדברים נכונים גם לגבי בוקולי בן ה-33. "בכל שנה שואלים: 'כמה עוד הוא ימשוך?' ובכל שנה הוא השחקן הכי טוב באימונים. הוא ימשיך להיות משמעותי כל עוד הוא בריא", הוסיף אותו גורם.

אלישע לוי ערך לא מעט ניסויים בחוליית הקישור שלו במשחקי ההכנה. בוקולי פתח את המשחק הראשון על הספסל, אך לאחר מכן הוקפץ שלוש פעמים להרכב לשמש כאחד משני הקשרים האחוריים. אייל גולסה, שפתח בכל המשחקים ונוסה גם הוא בתפקיד האחורי, מועדף בשלב הזה כקשר השמאלי. מגולסה מצפים בחיפה לקפיצת מדרגה משמעותית השנה, אבל בינתיים, נטל הבנייה, היוזמה וארגון המשחק ייפול על בוקולי וקטן.

אחד הדברים שלוי לא ניסה במחנה הוא שילובו של ימפולסקי לצידו של הקשר האחורי, בדומה לתפקיד אותו מילא בעונה שעברה לצד קובי דג'אני בנתניה. בעמדה הזו, ימפולסקי פרץ עם שבעה שערים ולצורך ההשוואה, גולסה, בוקולי, יאיא וקולמה יחד כבשו אשתקד שלושה. "תחת ראובן עטר, ימפולסקי הפך בעונה שעברה לשחקן נהדר מבחינה טקטית", ציין גורם בנתניה. "הכושר, המהירות והדינמיות שלו הפכו לקלאסי בעמדה הזו. למשל, ב-1:1 בין נתניה לחיפה בסיבוב השני, ימפולסקי חיסל את האמצע, עזר להשתלט על מרכז המגרש ובישל שער נהדר". אולי כדאי לאלישע לחפש את הקלטת.

שחקני מכבי חיפה יניב קטן עם גוסטבו בוקולי. ברני ארדוב
חיפה אכן התחזקה, אך התלות המקצועית והמנטאלית שלה בשני הוותיקים רק גברה. בהיעדרו של רפאלוב קטן ישוב להיות האיש ממנו מצפים להנהיג ואליו יופנו החיצים. בוקולי הוא כרגע האופציה המועדפת בקישור האחורי/ברני ארדוב

לא מסתפקים במועט

השאלה היא האם מדובר בבעיות כרוניות או בחריקות מובנות של תחילת עונה עם שחקנים חדשים. ברוך ממן פסימי: "זה לא נראה טוב. רוב המשחק לא מסודר, לא מבקיעים ולא מגיעים למצבים. התחלופה עצמה כנראה עשתה את שלה ואולי צריך יותר זמן עד החיבור. נכון שיש בעיה בתיאום, אבל מעבר לזה, השחקנים שצריכים להוביל כמו ורד וגולסה חייבים להיכנס לפורמה מהר. אם בסגל הנוכחי יש תלות בבוקולי וקטן, זה רע מאוד".

גם בבוראץ עקבו בעניין אחרי השינויים בחיפה. במחנה האימונים של הקבוצה בסרביה הראה המאמן צבטקוביץ' לשחקנים את משחק גמר גביע המדינה והשוער אסמיר אבדוקיץ' התבטא לאחר מכן: "הפועל תל אביב שניצחה את ז'לייז'ניצ'אר (אלופת בוסניה ב-2010 – ע.מ) בעונה שעברה יותר טובה ממכבי חיפה הנוכחית. הם איבדו שחקנים חשובים. המאמן מכבד אותם, אבל הוא מאמין שיש לנו סיבה לאופטימיות". גם צבטקוביץ' עצמו אמר: "בכל יום שעובר אני יותר ויותר אופטימי".

אלא שתסריט הדחה, עכשיו או בשלב מאוחר יותר לפני הבתים, נתפש בכרמל כלא פחות חלום בלהות. ממן סבור ש"למכבי חיפה אין ברירה אלא להתקדם תוך כדי ניצחונות", וכאן בדיוק טמון המוקש. הקבוצה הנוכחית נבנתה במפורש כדי לבצע תיקון באירופה. המטרה היא לא רק להעפיל לשלב הבתים ולבסס את היתרון הכלכלי על פני שאר הקבוצות בישראל, אלא גם להותיר רושם חיובי, להשיג תוצאות יפות ולמחוק את רושם הביקור הקודם. בניגוד לאותו קמפיין נטול השראה, לוי רצה לבנות קבוצה שיהיה לה מה למכור גם מול יריבות מהדרג הראשון. לאור העובדה שהירוקים פגשו במחנה כמה יריבות בסדר גודל של מה שמחכה להם בהמשך הדרך במוקדמות הצ'מפיונס, יש לו סיבה מסוימת לדאגה ובניגוד למקרה דינמו מינסק אשתקד, אין לו מקום לתקלות.

מכבי חיפה בוואלה! ספורט

שחקני מכבי חיפה מאוכזבים. ברני ארדוב
הקבוצה הנוכחית נבנתה במפורש כדי לבצע תיקון באירופה. המטרה היא לא רק להעפיל לשלב הבתים ולבסס את היתרון הכלכלי על פני שאר הקבוצות בישראל, אלא גם להותיר רושם חיובי, להשיג תוצאות יפות ולמחוק את רושם הביקור הקודם/ברני ארדוב
  • עוד באותו נושא:
  • מכבי חיפה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully