וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שנאה. לא לחינם: כיצד נוצרה שנאה תהומית בין מכבי ראשל"צ למכבי ת"א?

22.5.2011 / 15:56

הצהוב התחלף בכתום, הקשרים בגידופים. כך, בעזרת טינה התנתקה מכבי ראשל"צ מתדמית קבוצת הבת של מכבי ת"א

שנה אחרי כניסתו לתפקיד כיו"ר מכבי ראשון לציון, בשנת 2002, הוזמן משה קליסקי לתוכנית "בטריבונה" בהנחיית אבי רצון, לדיון בנושא אי השוויון בליגת העל. בין הנוכחים היה יו"ר מכבי תל אביב, עו"ד שמעון מזרחי. במהלך הדיון הלוהט התפרץ מזרחי לעברו של קליסקי והטיח בו: "אין לך זכות לדבר, אני עשיתי עבור ראשון לציון יותר ממה שאתה עשית", והימם את הנוכחים. "שמעון חזר על המשפט הזה כלפיי לא מעט פעמים לאורך השנים", נזכר קליסקי, "ההתנהלות שלו פעם הייתה מול יצחק פרי, היו"ר הקודם, ועד היום אני לא מבין למה הוא מתכוון. אני תמיד עונה לו, 'כן, אני מאוד מעריך', בלי שבאמת אני יודע מה הוא עשה. אם הוא מרגיש ככה, אז על הכיפאק".

שמעון מזרחי יו"ר מכבי תל אביב עם משה קליסקי יו"ר מכבי ראשון לציון. ברני ארדוב
עד היום משה קליסקי לא מבין למה שמעון מזרחי מתכוון כשהוא אומר שעשה כל כך הרבה למען מכבי ראשון לציון/ברני ארדוב

מערכת היחסים המורכבת הזו לא הסתיימה שם. בסיבוב השלישי העונה הייתה אמורה לארח מכבי תל אביב את ראשון לציון ביד אליהו, אך בשל אירועי פורים באולם והמשחקים מול קאחה לבוראל בהצלבה ביורוליג, ביקשו במכבי לדחות את המשחק. בראשון לציון, שם טוענים כי אין להם דבר נגד הנהלת הצהובים, פנו למנהלת הליגה, אליה פנתה תל אביב כדי לדחות את המשחק, והעבירו מסר כי לא יסכימו להזזת המשחק, שנערך לבסוף בחולון. המאורע הזה לא יכול היה להתרחש בתחילת שנות ה-90, אז נחשבה ראשון לציון לסוג של קבוצת בת של מכבי תל אביב. רגע לפני המפגש ביניהן בחצי גמר הפיינל פור, יצאנו לבדוק באיזו נקודה התהפכו היחסים בין המועדונים.

אוהדי מכבי ראשון לציון. עודד קרני, מנהלת ליגת העל בכדורסל
פעם זו הייתה אידיליה, היום לא יכולים שם לראות את הצבע הצהוב. אוהדי מכבי ראשון לציון/מנהלת ליגת העל בכדורסל, עודד קרני

תסמונת העיר השנייה

מכבי ראשון לציון הוקמה לקראת סוף שנות ה-70, כשבראש המועדון עמד יצחק פרי, מי שהחזיק בתפקיד עד לבעיות הכלכליות בתחילת שנות ה-2000. המועדון נכנס לליגת העל לראשונה בעונת 1988/9, כשכבר אז הסגל כלל שלושה שחקנים ממכבי תל אביב - קורקי נלסון, רוני בוסאני ומיקי ברקוביץ'. בהמשך לבשו את מדי הצהובים-כחולים של ראשון לציון גם מוטי ארואסטי, קווין מגי, דורון ג'מצ'י ומוטי דניאל, כולם בעלי עבר במכבי תל אביב. הקשר בין הקבוצות היה חזק מאוד, ומלבד סדרת הגמר הגדולה ב-1990/1, לא נרשמו יריבויות או תקריות שליליות ביניהן.

"אני הגעתי לראשון לציון מתל אביב והייתי אוהד מכבי תל אביב, ואחרים הגיעו מחולון והיו אוהדי הפועל חולון", נזכר יצחק פרי, "אתה נשאר בזהות עם הקבוצה שגדלת איתה, ובשנים הראשונות נוצרה איזושהי בעיה ליצור זהות עם הקהל המקומי. מיקי ברקוביץ' למעשה שבר את הקרח, כי הפך לדמות מאוד מובילה בספורט בעיר ויצר זהות עם הקבוצה. בשנים שבהן מיקי, חיים זלוטיקמן ורוני בוסאני שיחקו, המשחק היה מכור לגמרי. שנתיים לא יכולת להשיג כרטיס".

על הטענות כי ראשון לציון הייתה למעשה קבוצת בת של השכנה מצפון אומר פרי: "היחסים שלי בזמנו עם שמעון מזרחי היו יחסים טובים מאוד, ומכבי תל אביב העבירה לנו שחקנים עוד בימים שהיינו בליגה ג'. רוני בוסאני בגלגול הראשון שלו הגיע ממכבי תל אביב, קורקי נלסון הגיע בשנה שעלינו ולאורך השנים שחקנים הגיעו אלינו ממכבי תל אביב בגלל הקשרים הטובים. יותר מזה, האפשרות היחידה לקבל שחקנים באותה תקופה הייתה ממכבי תל אביב, ההעברות לא היו כמו היום. מכבי החזיקו 12 שחקנים ישראלים, שאחרי שגמרו את הקריירה שם, היו מספיק טובים כדי להיות מובילים כאן בארץ. מיקי נתן ארבע שנים גדולות, ג'מצי נתן שלוש שנים, גם דניאל נתן. מכבי ראשל"צ, שרצתה להתמודד בצמרת, הייתה צריכה שחקנים שהיו מסוגלים להוביל אותם לשם".

השחקנים שעברו מתל אביב לראשון לציון זוכרים אווירה טובה מאוד בין המועדונים. "מן הסתם, ילדים קשורים בטבורם להורים", משחזר בוסאני. "גדלנו במכבי תל אביב, אז כמובן שהייתי קשור למכבי תל אביב. מן הסתם, יש מערכת יחסים נהדרת בינינו לבין מכבי תל אביב. ברמת ההנהלה, כל מי שראשון רצתה היא קיבלה. זה לא אומר שכשהיינו מולם על המגרש רצינו להפסיד".

עוזר מאמן נבחרת ישראל רוני בוסאני. יותם רונן
תמיד אהב את מכבי תל אביב, אבל על המגרש לא חשב על הפסד. בוסאני/יותם רונן

הצבע קובע את הטבע

עם השנים עברה ראשון לציון משבר כלכלי די גדול, שמנע ממנה להתמודד בצמרת, עד שהגיעה למצב של כמעט פשיטת רגל. הקהל הדיר רגליו מהאולם בגן נחום, ובהנהלה החדשה בראשותו של קליסקי החליטו לנסות ולבדל את הקבוצה משאר קבוצות מכבי ולעבור לשחק בכתום. "יש לנו סיסמה, 'נותנים את הנשמה בשביל העיר והקהילה'. זה לא בשביל מכבי אלא בשביל העיר", מספר קליסקי, "רציתי זהות ואפיון מיוחד לראשון לציון, והיום אין ספק שמי שרואה את הכתום יודע שזה ראשון לציון. פעם, כשהיו רואים את הצהוב-כחול, לא היו בטוחים במי מדובר".

בעוד הנהלת ראשל"צ לא רצתה לקחת את הפרדות הזהויות למקום מתלהם, חלקים אחרים בסביבת הקבוצה משכו את זה לאווירת אנטי מכבי תל אביב. הכוונה היא בעיקר לאוהדים שיצאו למלחמת קיום ונגררו למספר תקריות. בעונת 2002/3 הורה שמעון מזרחי לשחקני הספסל שלו לצאת מהאולם בגן נחום לקראת הסיום, לאחר שהאוהדים של ראשל"צ קיללו אותו לאורך כל המשחק. בירידה לחדרי ההלבשה אחז מזרחי ברגלי אחד האוהדים. שנתיים לאחר מכן, בניצחון היחיד של ראשל"צ בכל הזמנים ביד אליהו, הוצאו האוהדים מהאולם ברבע השלישי לאחר ששרו נגד מזרחי. ב-2009/10 טענו אוהדי ראשון לציון שדרק שארפ זרק עליהם כדור לאחר שהניפו שלטים כנגד מוני פנאן.

העונה החריף המאבק, כאשר בעיתון שמוציאים האוהדים הכתומים לפני המשחקים יצא טור בו הם מסבירים מדוע שמעון מזרחי לא ראוי לקבל את פרס ישראל. בתגובה, טוענים הכתומים, מזרחי העביר מסר לאחד הספונסרים של העיתון כי כדאי לו מאוד להפסיק את התמיכה, ובהנהלת ראשון לציון אף דרשו מהאוהדים להעביר אליהם את חומרי העיתון לפני הפרסום. "כשנעשות פעולות לגיטימיות של מחאה כנגד מכבי, הם מפעילים את כל הכלים הדיקטטוריים שבידם כדי להשתיק זאת, בשביל לדרוס ולפגוע בחלש", טוען האוהד שי פוקסיניאנו, "זה מזכיר את המשטר של צפון קוריאה ורוסיה של פעם".

איזיאה סוואן שחקן מכבי ראשון לציון חוסם את צ'אק אידסון שחקן מכבי תל אביב. ברני ארדוב
עם הכתום אף אחד כבר לא מתבלבל/ברני ארדוב

השנאה שייכת לצעירים

פוקסיניאנו מנסה להסביר מה גורם להם לא לאהוב את מכבי תל אביב כל כך: "זו יותר שנאה למה שהם גורמים לליגה. ברגע שמכבי מנסה להשתיק אותנו בכוח, זה יוצר עוד יותר אנטגוניזם. הקבוצה הכי גדולה עם הכי הרבה כסף, ובניהול הכי טוב, מנסה להשתיק אותנו, הקטנים. אנחנו יוצאים חוצץ נגד מכבי, בכל הדרכים הלגיטימיות שעומדות בפנינו".

מי שחושב שהנהלת ראשון לציון שמחה מהמצב שנוצר, טועה. "בתור אוהד תמיד היה לי הכבוד הראוי למכבי תל אביב", אומר גלעד זיו, מנכ"ל הקבוצה ואחד מהאוהדים בעונות הראשונות בליגת העל. "אין ספק שיש לנו היום אוהדים שלא מחבבים את מכבי תל אביב, וזו זכותם. אני לא חולק איתם את הרגשות האלה, אין לי שום דבר נגד. אני מנסה הרבה פעמים להבין אותם ולא מצליח, בליגה מקצוענית זה לא משנה אם קוראים לך מכבי תל אביב או מכבי ראשל"צ - אתה רוצה להצליח, ואתה עושה הכל כדי שהקבוצה שאתה אוהד אותה תצליח. אם יורדים לשורשי דברים, אז בסופו של דבר הם גדולים וחזקים וזה גורם לאנטגוניזם. לי באופן אישי זה לא, ואולי בגילי הם יחשבו כמוני, בגיל צעיר תמיד טוב שיש את מי לשנוא".

גם פרי הוותיק מחפש את התשובה: "הדור הצעיר של היום נולד בראשל"צ, אני מכיר חלק גדול מהאוהדים שמובילים את חוג האוהדים, באמת ילדים נפלאים. בדם זורם להם דם כתום, דם של מכבי ראשון לציון. דיברתי עם האוהדים של הקבוצה, עבר חתול שחור ואני לא מבין למה. אני מקווה שההנהלה של מכבי ראשל"צ, בשיתוף פעולה עם ההנהלה של מכבי תל אביב, מסוגלת לסיים את התופעה הזאת".

אוהדי מכבי ראשון לציון. קובי אליהו
כשמנסים להשתיק את הקטנים, הקטנים מתמרדים/קובי אליהו

תעזבו אותם, תתמקדו בנו

אלא שלמרות ההכחשות, בראשון לציון עדיין נאבקים על עצמאותם וקליסקי נחשב לדעתן לא קטן במנהלת הליגה. "מערכת היחסים שלי עם שמעון מצוינת, ואנחנו יושבים באותו שולחן במנהלת, במרכז מכבי ובאיגוד הכדורסל ", הוא טוען, "בהרבה דברים אין הסכמות, אבל בדברים אחרים יש. שמעון יודע שאני לא אצביע למשהו שמנוגד לדעתי או שיכול לפגוע בקבוצה שלנו, בגלל משהו שמכבי תל אביב רוצים. אחת הדוגמאות היא הפיינל פור, שיטה שהייתי אחד מיוזמיה. אני חושב שאם לא היה פיינל פור, לא הייתה היום ליגה מקצוענית בכדורסל. מדוע שאנשים ברמה של חיים אוחיון, יוסי דהאן וג'ף רוזן ואפילו רקנאטי יהיו מוכנים להשקיע כשהם יודעים שאפילו בתיאוריה אין להם סיכוי? בזמנו אמרתי שאם רוצים לבטל את הפיינל פור, שיעשו הגבלת שכר כמו ב-NBA, שיהיה פער של פי 5 בין המועדונים, אבל המצב של היום לא אפשרי".

כאמור, ביום שלישי יעלו על הפרקט ביד אליהו הכתומים מראשון לציון מול מכבי תל אביב, ולא מן הנמנע כי הקריאות שהיינו רגילים אליהן רק מהפועל תל אביב יצוצו מהיציע הכתום. "אני לא מסכים חד משמעית עם ההתנהלות של חלק מהקהל של ראשון לציון", אומר קליסקי. "לתפיסת העולם שלי, אוהד צריך לאהוד את קבוצה שלו ולא לשנוא קבוצה אחרת. אני לא גדלתי בתור יו"ר אלא בתור אוהד, ובילדותי אהדתי קבוצה ואף פעם לא שנאתי את היריבה, ובטח לא כמו חלק מהקומץ של האוהדים שלנו שלפעמים עושה רעש כמו גוש גדול. אני מקווה שגם הם יבינו שהשנאה לא מובילה לשום מקום אלא האהדה. בהזדמנות זאת, אני קורא לאוהדים: תפסיקו לשנוא ותתחילו לאהוד, זה הרבה יותר חזק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully