וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצילו את המציל: להיכן מוביל לירן שטראובר את מכבי ת"א?

ללירן שטראובר צפוי דרבי עמוס, מול אחת ההתקפות היעילות באירופה. זו גם הזדמנות של שוער מכבי ת"א להראות שהעונה שלו מעולה למרות מספר פאשלות

ביממה שאחרי ההפסד של מכבי תל אביב להפועל פתח תקוה בגביע, צפה מאמן השוערים שורה אובארוב בדיסק המשחק שוב ושוב והתעכב על השערים שספג לירן שטראובר. קולות בקבוצה האשימו את שטראובר בספיגת השער השני, בנגיחה מקרוב מראשו של עידו אקסברד. אובארוב המנוסה ראה את המהלך, וטען שלשטראובר לא היה כל סיכוי לקחת את הנגיחה הזו. היא נורתה מטווח אפס, קבע אובארוב, והיישר לכיוונו של השוער. "אין כאן הרבה מה לעשות", אמר מאמן השוערים לשטראובר. "או שזה פוגע בך והולך החוצה, או שזה פוגע בך ונכנס. לצערנו זה פגע בך והלך פנימה. עשית הכל נכון, זינקת בזמן ונגעת בכדור. לא היה לך מזל", ניחם.

שוער מכבי תל אביב לירן שטראובר. רוני לבנה
אולי הוא ספג כמה שערים שטותיים, אבל הוא הציל את הקבוצה אין ספור פעמים. למרות הכל, שטראובר נותן עונה מצוינת/רוני לבנה

התגובה של אובארוב אינה מקרית: שוער העבר מאוד מרוצה מהיכולת של לירן שטראובר העונה. למרות שקיבל כמה גולים קצת מוזרים, אובארוב סבור שלא במקרה שטראובר ספג העונה הכי מעט שערים בליגה. גם בשנה שבה מכבי תל אביב צריכה יותר מתמיד את האופי של השחקנים שלה, עונה לחוצה מתמיד, השוער של מכבי מספק את הסחורה ומוכיח שהקבוצה לא צריכה שוער זר. במכבי כבר החלו לגשש אצלו לגבי חוזה חדש ושימור הקשר לשנים נוספות, אבל הערב (ראשון) בדרבי הוא יצטרך להוכיח שהאמון בו אכן מוצדק, במיוחד כשהוא נפגש עם ההתקפה הטובה בליגה ואחת הפורות באירופה, ועם שוער שמביא תארים כמו אניימה. בדרבי הקודם שטראובר מנע תבוסה, הערב מצפה לו מבחן קשה נוסף.

"הוא הבעיה האחרונה של מכבי"

חשוב לציין כי למרות השערים הבעייתיים שספג מול סכנין, למשל, או באיבוד הכדור לברק בדש בדרך לשער של קרית שמונה, במכבי עדיין בטוחים ששטראובר נותן עונה מעולה. או בשפה מורכבת יותר: הוא הבעיה האחרונה של מכבי תל אביב. "באופן כללי שוער נבחן ביכולת שלו לתת לקבוצה את הביטחון ואת השקט להגנה, וכמו כן את הביטחון לצאת קדימה כשיש על מי לסמוך", אומר יוסי מזרחי, המאמן הקודם ושוער עבר גדול. "שטראובר עונה על הקריטריון הזה, והוא לא הבעיה של מכבי תל אביב. להיפך, אפשר לסמוך עליו, מה גם שיוצא לו לקבל גולים שהם באמת חוסר מזל וכדורים של פעם בחיים נכנסים לשחקנים נגדו. השוואה לאניימה? הוא לא קנה מידה, לאף קבוצה בישראל אין שוער ברמה שלו ולא ניתן גם להביא לכאן עוד אחד כזה".

גם אובארוב שותף לניתוח של מזרחי, והוא יודע מדוע: למרות שכל ההגנה מתחלפת מסביבו, שטראובר הוא עדיין השוער הכי יעיל בליגה. בניגוד לשוערים אחרים, קשה להגיד עליו שהוא נהנה מהגנה חזקה סביבו. אובארוב מנתח כל מהלך, מנהל רישום מלא, ומרגיע את השוער שלו, שמרגיש לפעמים פגוע מהביקורות בתקשורת על טעויותיו. "אתה עושה עונה טובה", אמר יותר מפעם אחת לשטראובר. אובארוב מבסס את הטענות שלו על ההצלות של השוער ב-0:0 מול הפועל חיפה, על עצירת הנגיחה של עמית בן שושן בדקה ה-90 של המשחק מול בית"ר, ושלל מהלכים מול הפועל פתח תקוה, בני סכנין וכמובן בדרבי האחרון.

"ללירן שטראובר יש עונה מצוינת", סבור גם הפרשן ושוער נבחרת ישראל בעבר, בוני גינצבורג. "מדי פעם, כמו לכל שוער, הוא יכול לעשות איזו טעות, אבל בסך הכל גם העונה וגם בשנים האחרונות, הוא פשוט מביא הרבה נקודות. האם הוא מתאים לקבוצה אלופה? בוודאי. במאני טיים, במשחקים גדולים, הוא תמיד היה שם בשביל מכבי. לא צריך סתם לחפש ולהמציא דברים, הוא בטח לא הבעיה של מכבי העונה, בטח לא כשמכבי סופגת רק 14 שערים עד כה, וזה הכי מעט בליגה. הוא מניה בטוחה".

גינצבורג מתייחס לא רק לפן המקצועי, אלא גם לשיפור של שטראובר בפן החברתי והשפעתו על הקבוצה. "אני חושב שלצד בעיות בהתנהלות שלו תוך כדי המשחק, שהוא שיפר אותן מאוד בשנים האחרונות, כמו צעקות על שחקני ההגנה או ריצה מהירה לכיוונם, הוא שומר כעת על שקט והוא מאוד יציב", סבור גינצבורג, "זה פגע בו כשהוא התעסק בזה. אני לא אוהב את כל התנועות והצעקות, אני חושב שזה מסיח את דעתו, אבל הוא מיתן את זה מאוד וכאן גם הגיל עושה את שלו. מבחינתי הוא בחירה מצוינת של מכבי. ההימור עליו היה מוצדק. מעט מאד זרים ששיחקו בישראל כשוערים הם יותר טובים משטראובר, אחד מהם הוא המאמן שלו אובארוב, וגם אניימה טוב בארבע דרגות מכל מי שהיה פה. אבל בגדול, הוא שוער ליגה טוב מאוד ומכבי עשו איתו עסקה טובה מאוד".

מתווך בין ההנהלה לשחקנים

בגיל 36, אומרים, שוערים רק משתבחים, ובמכבי מציינים את ההתמתנות של שטראובר, שבאה לידי ביטוי בהפחתת היציאות לקראת הבלמים וריצות האמוק לעבר שחקני הגנה ששגו. אם זה נכון, עדיין נשאלת השאלה מדוע מכבי לא מגדלת במקביל שוער, ומה יהיה ביום שאחרי שטראובר. היכולת של גיא חיימוב בקרית שמונה העונה רק מחדדת את השאלה. "צריך לראות מי האחראי במחלקת הנוער על עניין השוערים ולהבין", אומר גינצבורג. "למה לא הצליחו במכבי לגדל שוער ראוי, עם כל הילדים שמגיעים לשם? זה המחדל הגדול של האגודה, ללא ספק. אין שום סיבה שבמכבי לא יגדל שוער".

עד אז, במכבי ממשיכים להסתמך על שטראובר ורואים בו עדיין אחד ממנהיגי הקבוצה – תכונה שנלקחת בחשבון כמעט כמו מאזן הספיגות שלו. הוא עדיין משמש כצינור בין ההנהלה לשחקנים, ואפילו נקלע לעימותים. במהלך משחק הניצחון 0:2 נגד הפועל אשקלון בבלומפילד, התרחשה תקרית בינו לבין החלוץ אלירן עטר. שטראובר, בתנועות ידיים וגם בצעקות, נזף בחלוץ שלא סגר שחקן יריב בקרן ובנוסף התמהמה בהרחקת הכדור. עטר הגיב בתנועות משלו והמנג'ר אבי נמני, שהיה אז בקבוצה, קרא לכל אחד מהם בנפרד עם שריקת הסיום והרגיע את האווירה.

אחרי פיטוריו של נמני, למשל, דאג שטראובר לקיים שיחות אישיות עם מספר שחקנים בקבוצה, ביניהם רוברטו קולאוטי, גל אלברמן, יואב זיו וגיז'רמו ישראלביץ', על מנת לרומם את רוחם. באוטובוס השחקנים הוא תמיד יושב ראשון אחרי הצוות המקצועי. בחדר ההלבשה והתדריכים, תמיד ראשון ליד הדלת. אלו דברים, אומרים במכבי, שהפרשנים לא ידגישו. "לירן הפך למטרה נוחה לביקורת בכלי התקשורת – כל טעות תופסת כותרות", אומר גורם במכבי תל אביב. "שוערים אחרים מקבלים יותר קרדיט".

"לירן הוא לא הבעיה של מכבי", חוזר ומדגיש גם שחקן בקבוצה. "כמו שהוא מקבל גולים שהוא לא צריך לקבל, היו משחקים שהוא הביא נקודות במו ידיו, כך שזה מתאזן. הוא דווקא מהשחקנים שיותר יודעים להתמודד עם מה שיש כאן, ויודעים להרים את כולם ולתמוך ולא לקחת משחקים או הפסדים לכיוון לא טוב. קח דוגמה את המשחק שחטפנו בו שלושה שערים מעכו - הייתה לו אשמה גדולה באחד הגולים, ובמקום שהוא יהיה עם הראש למטה או ששחקנים יבואו לעודד אותו, הוא הרים את כולם אחרי המשחק, עודד ודרש להרים את הראש, כי שחקנים לא ידעו להתמודד עם המצב. יש כאן לחץ בלתי רגיל והרבה שחקנים נמצאים במצב מנטאלי שהם מתקשים להתמודד איתו, ולירן הוא לא אחד מהם. נכון, הוא לא צריך לצעוק לפעמים ועושה טעויות שהוא מלחיץ במקום להרגיע, אבל עדיין הוא שייך לכמות הבודדת של השחקנים המובילים שמנסים למשוך את הקבוצה ולא מאלה שמתחבאים בפינה".

עכשיו זה הזמן לפצות

המעטים שעדיין סבורים ששטראובר לא באמת נותן עונה טובה סבורים כי אלו בדיוק במקרים בהם הוא מצטיין: רגעי משבר. שמדובר בשוער שמצוין בלהציל מתבוסה או מפלה, אבל לא הרבה יותר מכך. אבל, כאמור, מדובר במיעוט. בסיום משחק ההפסד לקרית שמונה, שטראובר הסתגר לבדו בחדר צדדי בסמוך לחדר ההלבשה של מכבי תל אביב וניסה להבין איך קרתה הטעות שעלתה במשחק. לחבריו לקבוצה הבטיח השוער: "אני עוד אחזיר את החוב, אני מבטיח לכם". הערב, בדרבי, במשחק העונה של מכבי, הוא יכול לפצות על הכל, ומול ההתקפה הטובה בליגה לתת חותמת רשמית לכך שיש לו עונה מעולה. דברים שקשה לשים לב אליהם בעונות קשות, שטראובר יכול להזכיר לנו לערב אחד.

חשוב גם לזכור: המאמן החדש של מכבי תל אביב שם באימונים דגש גדול מאוד על החלק הקדמי, תפישה שיכולה לבוא לידי ביטוי רב גם בדרבי. השוער עשוי למצוא את עצמו חשוף מאוד, אבל זו גם ההזדמנות שלו. "כבר כמה שנים ששטראובר הוא אחד משלושת השערים הטובים בארץ. בהתחשב בגילו, לדעתי יש לו עוד שלוש שנים לפחות לתת למכבי", אומר גינצבורג. הערב נדע האם כמה זו בשורה טובה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully