וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העכבר ששאף: הכירו את ג'רי מינה, בלם הרכש המבטיח של ברצלונה

12.1.2018 / 18:30

הוא נקרא על שם העכבר בסדרה טום וג'רי, ורצה להיות שוער כמו אביו ודודו, אבל צמח לבלם גבוה עם טכניקה משובחת וחוש מצוין לכיבוש שערים. הבלוג של יוכין על הכוכב הקולומביאני הראשון של ברצלונה שמגיע במחיר מגוחך ביחס לפוטנציאל האדיר

רויטרס

בווידאו: פיליפה קוטיניו מוצג בברצלונה

באוקטובר 2016 שלחה פלמייראס מטוס פרטי על מנת להחזיר את ג'רי מינה מנבחרתו הישר למשחק הליגה. הבלם, שעשה את צעדיו הראשונים במוקדמות המונדיאל ואף הבקיע את שער השיוויון החשוב והדרמטי בתיקו 2:2 מול אורוגוואי, הוגדר כדמות מפתח חיונית במאבקם של הירוקים על האליפות ברזיל. מטוס נשלח גם כדי להטיס את גבריאל ז'סוס מהמחנה של נבחרת ברזיל, והמאמץ השתלם בסופו של דבר. פליימיראס ניצחה בסוף השבוע המדובר, והמשיכה לזכיה אשר קטעה בצורת אומללה בת 22 שנה. מינה היה בן חודשיים כאשר היא חגגה את האליפות הקודמת שלה, בעוד ז'סוס טרם היה בתוכניות הוריו.

שני הצעירים אף נכללו בנבחרת המצטיינים של העונה, ומבחינת הקולומביאני - הזר היחיד ברשימה - מדובר בהישג נדיר. הרי הוא הוחתם באמצע העונה, ושותף ב-13 משחקים בלבד מתוך 38, אך בכל זאת הותיר רושם כה חזק שהבחירה בו נראתה טבעית. לתרומה ההגנתית נוספו גם ארבעה שערים חשובים שהבקיע, וכבר אז אפשר היה להצהיר ללא היסוס כמדובר באחד הכוכבים העולים הבולטים בדרום אמריקה. ואולם, בעוד גבריאל ז'סוס נמכר למנצ'סטר סיטי תמורת 33 מיליון יורו עוד עוד בקיץ 2016 והצטרף לקבוצתו של פפ גווארדיולה לפני שנה, על מינה שילמה ברצלונה כ-12 מיליון בלבד. במונחי השוק הנוכחי, כאשר וירג'יל ואן דייק שווה 75 מיליון ליש"ט, מדובר בגניבה של ממש.

עוד בנושא:

ברצלונה הודיעה רשמית על החתמתו של ג'רי מינה: "מזכיר את ליליאן טוראם"
חלום כחול: אנדראס כריסטנסן עשוי להיות הסמל הגדול הבא של צ'לסי
זינדין זידאן: "יש לי חוזה עד 2020, אבל הוא לא אומר כלום"

בלם נבחרת קולומביה ג'רי מינה. AP
חאמס המליץ עליו. מינה חוגג בנבחרת קולומביה/AP

בארסה הבטיחה את הרכישה עוד ב-2016

כיצד זה ייתכן? חאיר מינה, דודו של השחקן אשר משמש גם כסוכנו ומטפל בכל ענייניו, הסביר לפני מספר שבועות כי הסכם ראשוני עם הקטלונים נחתם עוד במאי 2016, במסגרת העברתו של הבלם מסנטה פה לפלמייראס. "אני יודע שהמחיר מגוחך, ובקולומביה הולכים לצלוב אותי, אבל זה מה שסוכם אז". לפי טיוטת החוזה, קיבלה בארסה זכות לרכוש את מינה בסכום הנקוב עד ינואר 2018. ראשיה משכו את ההחלטה כמה שיכלו, אך כאשר נדרשו להכריע זה לא היה קשה במיוחד מבחינתם. פלמייראס יכולה רק להצטער על המסמך, כי קבוצות רבות ניסו להגיש הצעות גבוהות הרבה יותר. בורוסיה דורטמונד, למשל, היתה מוכנה לשלם לפחות 27 מיליון יורו, אך זה לא היה רלוונטי.

ההסבר הזה מעמיד בסימן שאלה גדול את הדיווח המוזר שהתפרסם אתמול בעיתון הספרדי "דון באלון", לפיו ויתרה ריאל מדריד על החתמתו של מינה, על אף שחברו לנבחרת המליץ עליו בחום. "חאמס רודריגס הזכיר את שמו של ג'רי בפניהם של הנשיא פלורנטינו פרס והמאמן זינדין זידאן, אבל הם לא הקשיבו. הצרפתי ביטל את האפשרות להחתים את הקולומביאני כי הוא המשיך לסמוך על רפאל וראן. הזמן יגיד אם זו היתה טעות בלתי נסלחת", נכתב שם. הזמן יגיד כנראה גם אם היה זה ברווז עיתונאי זול, כי הרי חאמס לא הצליח לדאוג אצל זידאן אפילו לעצמו, אבל לאוהדים בבירת ספרד בהחלט יש סיבה להצטער על הרכש של היריבה המושבעת. אחרי שהוציאה סכומים דמיוניים על עוסמאן דמבלה ופיליפה קוטיניו, מקבלת בארסה שחקן מבטיח לא פחות במחיר מבצע, והסוכן יכול להיות מאושר כי הגשים עבור אחיינו את החלום.

שחקן פלמייראס ג'רי מינה. GettyImages
חלם ללכת בדרכם של הדוד והאב. מינה במדי פלמייראס/GettyImages

"ללכת 15 קילומטרים בלי להרגיש"

לחאיר מינה היתה השפעה לא מבוטלת על חייו של ג'רי כבר בתחילת דרכו. הן הדוד והן אביו של השחקן, חוסה יוליסס, כיכבו על הדשא כשוערים, והילד חלם ללכת בדרכם. העובדה כי תמיד היה הכי גבוה בקרב בני גילו (והיום הוא מתנשא ל-195 סנטימטרים), בהחלט לא הזיקה לשאיפה. ואולם, שניהם ייעצו לו לבחור בעמדה אחרת. "אמרתי לו שזה קשה מדי, ולא רציתי לראות אותו סובל", הסביר האב. אז מינה החל לרוץ, להנות על המגרש כחלוץ וכקשר, אבל הדרך להכרה היתה ארוכה ומפותלת.

באופן כללי, לא פשוט לפלס את דרכך אם נולדת בגואצ'נה, עיירה עניה בת כ-20 אלף תושבים בדרום מערב קולומביה, לא הרחק מקאלי. רובם המוחלט של תושביה הם ממוצא אפריקני, התחבורה לא מפותחת מספיק, וכפי שהזכיר חוסה יוליסס "אפשר ללכת 15 קילומטרים ביום בלי להרגיש". לצד החסרונות, זה תורם רבות לפיתוח סיבולת אצל ילדים, שעוסקים בפעילות גופנית, נהנים לשחות בנהר ולטפס על עצי הפרי. כדי להגיע לאימונים, לקח לא פעם מינה טרמפ על משאיות זבל. הוא גדל כילד צנוע ושאפתן, וחלם להתקבל לאקדמיות של המועדונים הגדולים מקאלי, אך מעולם לא הצליח לעבור את המבחנים שלהן. בסופו של דבר, הוא נאלץ להרחיק דרומה ולחתום בדפורטיבו פאסטו הצנועה. שם החלה הנסיקה, וסנטה פה החתימה אותו אחרי פחות משנה, בתחילת 2014.

שחקן נבחרת קולומביה אנדרס אסקובר. GettyImages
מזכיר אותו. אנדרס אסקובר/GettyImages

אלגנטי כמעט כמו אסקובר

מינה כבר היה אז בן 19, אך לא היה לו מושג לגבי העמדה האופטימלית על המגרש. הוא נוסה במגוון תפקידים במרכז המגרש ובעורף, ואפילו את המספר 26 בחר כי 2 פירושו בלם, 6 הוא קשר אחורי, והסכום שלהם הוא 8, כלומר קשר רחבה לרחבה. מבולבלים? גם למאמן הארגנטיני גוסטבו קוסטאס לא היה פשוט להחליט, אבל פציעה של בלם הרכב סייעה לו להגיע למסקנה הנכונה.

כך מצא מינה את מקומו, אבל לא זנח את הנטיה לדהור עם הכדור קדימה, לנווט את ההתקפות, וגם לעלות לרחבה במצבים נייחים כדי לחגוג את השערים עם ריקודים שובי לב. מאזן הכיבושים שלו מצוין עבור בלם, וכך גם היכולת הטכנית, וזה לא דבר של מה בכך עבור שחקן כה גבוה. יש משהו אלגנטי מאוד בסגנון הטיפול של מינה בכדור, והוא אפילו מזכיר קצת את אנדרס אסקובר המיתולוגי, מגדולי הבלמים הקולומביאנים בכל הזמנים שנרצח חודשיים לפני שכוכב בארסה הטרי נולד.

הדחף לרקוד עם חיוך, חוש ההומור והנטיה להתייחס לחיים בקלילות אופיינית לקולומביאנים, ובמיוחד למשפחתו של מינה. אחרי הכל, אימו החליטה לקרוא לבנה על שם העכבר מהסדרה טום וג'רי. אגב, זו הסיבה בגללה כדאי לבטא את שמו כך, גם אם הגרסה יירי מקובלת ונכונה בדיוק באותה המידה - זה תלוי באיזה מחוז אתם נמצאים. העכבר הקטן צמח לבלם חסון עם משחק ראש משובח, אשר יודע להתעלות ברגע האמת. גם מבחינת התארים, ההספק בשנים האחרונות היה מרשים ביותר.

שחקן נבחרת קולומביה ג'רי מינה. AP
החגיגות המפורסמות מגיעות לברצלונה. ג'רי מינה/AP

"אוהב קבוצות שיכולות לחבר 40 מסירות"

כבר בשנה הראשונה בסנטה פה, זכה מינה באליפות קלאוזורה (או פינליססיון כפי שקוראים לה בקולומביה), ואז הבקיע בפלייאוף מול אלופת אפרטורה אתלטיקו נסיונל בדרך לניצחון 2:3 בסיכום שני המשחקים. חשוב מכך, הוא היה השחקן המצטיין של הטורניר בדרכה של הקבוצה לתואר הבינלאומי הראשון שלה - גביע סודאמריקנה ב-2015. ב-11 המשחקים במפעל עם מינה על הדשא, ספגה סנטה פה חמישה שערים בלבד, וגברה על הורקאן הארגנטינית בפנדלים בגמר אחרי 180 דקות מאופסות. בשלב זה, הוא כבר כיכב ברשימות של סקאוטים רבים מאירופה ומדרום אמריקה, ופלמייראס היתה ברת מזל להחתימו תמורת 3.5 מיליון יורו בלבד. ייתכן שזו הסיבה בגללה הסכימה להכניס לא שגרתי שהעניק לו אפשרות לעבור לברצלונה.

בקטלוניה ידעו כבר מזמן שהעסקה תצא לפועל. כאשר רואיין מינה בעיתון "ספורט" בקיץ, הוא כבר התכונן למעבר: "הסגנון של בארסה דומה לשלי, כי אני נהנה לפתח התקפות ולהיות פליימייקר אחורי. אני אוהב קבוצות שיודעות לחבר 30 או 40 מסירות ברצף. השאיפות שלי גבוהות. אמא תמיד אמרה לי שאני צריך ללמוד מהכוכבים גדולים, ואז אהיה כוכב גדול בעצמי". כאשר נשאל על המודלים לחיקוי, הזכיר הקולומביאני הראשון של בארסה את שמותיהם של ג'רארד פיקה, יאיא טורה, טיאגו סילבה וסרחיו ראמוס. על מנת שההתאקלמות בקאמפ נואו תהיה חלקה, ייתכן שכדאי לו להסיר את השם האחרון מהרשימה באופן פומבי, אך הוא בהחלט חולק את הכשרון להבקיע שערים חשובים עם הסמל של ריאל מדריד. וזו סיבה נוספת לאופטימיות. מינה עשוי להיות בלם העתיד של בלאוגרנה, ובחצי מחיר של דמיטרי צ'יגרינסקי!

עקבו אחרי יוכין בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully