וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האשם תמיד: על חלקו של איינארס בגאצקיס בכישלון של מכבי תל אביב

13.2.2017 / 13:00

ההנחיה שקיבל מההנהלה ללכת עם הזרים, השיחה עם פניני שהביאה לשינוי בגישה, האכזבה הבולטת מהבוסים וסעיף השחרור ללא תמורה. "הוא קופא ברבע האחרון, ציפינו להרבה יותר", אומרים בכירי המועדון, שהחלו לבדוק אופציות לעונה הבאה. מקורביו: הוא ביקש שינויים בסגל ולא נענה

יוסי ציפקיס

לפני מספר שבועות, כשמכבי תל אביב ספרה עוד הפסד ועוד הפסד ביורוליג, ביקש הקפטן גיא פניני לשוחח עם איינארס בגאצקיס. "כשהמאמן רק הגיע, הוא קיבל מסר מההנהלה ללכת עם הזרים ולתת להם לשחק יותר מאשר לישראלים", מספר גורם המקורב למועדון. "זה מה שהוא עשה, אבל התוצאות לא הגיעו, פניני יזם איתו שיחה ואמר לו שהשחקנים המקומיים חשובים במכבי, שהם אלה שנלחמים, שמגיעה להם הזדמנות ושהוא לא יכול 'למחוק' אותם. בגאצקיס הקשיב ושינה גישה".

בתוך כל הסחרור אליו נקלעה מכבי תל אביב בשנתיים האחרונות, נותר מעוז אחד אחרון שלא נפל: גביע המדינה. את השלב הראשון ביורוליג היא לא עברה בעונה שעברה, וסיכוייה לעלות לפלייאוף אפסיים גם העונה; בישראל היא לא הגיעה אפילו למשחק על האליפות בשנתיים האחרונות; אבל בגביע היא סופרת כבר שבע זכיות רצופות, והערב (שני, 18:45) תתייצב לשבוע ההכרעה כשתפגוש את מכבי אשדוד בחצי הגמר. הביטחון העצמי במועדון אינו גבוה, והייאוש שהחל ביציעים מחלחל גם פנימה, בעיקר בכל הקשור למבט קדימה.

"מה נעשה, נחליף עוד מאמן? העונה הזאת באירופה כבר אבודה", אמרו בייאוש במכבי תל אביב בשבועות האחרונים על בגאצקיס. חודש וחצי בלבד לאחר שהגיע למועדון, הלחשושים על תאריך התפוגה שלו בתפקיד המאמן כבר מאחורי הקלעים.

השורה התחתונה, מבחינת ראשי המועדון, בעייתית מאוד מבחינתו של הלטבי. הוא לא הצליח לייצב את הספינה, השקיעה נמשכת והופכת לצלילה, והמאמן מאכזב. אפילו הניצחון על באסקוניה ביום חמישי האחרון לא הצליח להסב לו נחת או להעלות את שווי מניותיו: גם הוא הגיע על חודה של נקודה, הודות לבלבול בהתקפה המכרעת של הבאסקים, לא לפני שהצהובים איבדו יתרון בן 19 נקודות לקראת סיום הרבע השלישי. כל התלונות והטרוניות שנשמעו נגד בגאצקיס בתום ההפסדים, חזרו על עצמן גם הפעם.

"הוא לא הצליח להביא שינוי בקבוצה. יש לו בעיה בניהול המשחק ובשינויים בסגל, ולכן הפסדנו המון משחקים. למרות הבעיות הרבות בחדר ההלבשה, ציפינו ממנו להרבה יותר. גם ברבע האחרון מול הפועל ירושלים הוא קפא, וזה הפסד שרשום על שמו", אומרים בקבוצה שלא לציטוט.

עוד בנושא

18:45: חצי הגמר הראשון: מכבי תל אביב - מכבי אשדוד
21:15, חצי הגמר השני: הפועל ירושלים - הפועל חולון
היורש? מדוע דן שמיר לא ממהר לעמדת מאמן מכבי תל אביב

מאמן מכבי תל אביב איינארס בגאצקיס עם מאמן הפועל ירושלים סימונה פיאניג'אני. יוסי ציפקיס
יזכה לפגוש את פיאניג'אני במאבק על הגביע? איינארס בגאצקיס/יוסי ציפקיס

סלחנות בעירבון מוגבל

"המצב בחדר ההלבשה קטסטרופה. עם חדר הלבשה כזה קשה מאוד להצליח. זה רק מראה עד כמה חשוב שקבוצה תהיה מחוברת, גם אם יש המון כישרון בקבוצה, אבל בהחלט ציפינו ליותר, להשפעה ושינוי גדול יותר. בפועל זה לא קרה"

"Do your job", מרבה בגאצקיס לצעוק על שחקניו במהלך האימונים. גורם במכבי, שנמצא בחלק מהאימונים, מספר כי "הוא בעיקר עורך המון המון משחקונים פנימיים, נוגע טיפה בטקטיקה, אבל בהנהלת המועדון חושבים שזה לא מספיק, וגם רואים את זה בזמן אמת".

קו פרשת המים בכל הקשור לבגאצקיס היה התבוסה לגלאטסראיי ב-39 הפרש. האירוע, שבמועדון הצהוב מדברים עליו במושגים פליליים יותר מאשר ספורטיביים, חיסל סופית את ימי החסד של המאמן הטרי. עם החזרה המשפילה לתל אביב, החלו במכבי לדבר ביתר שאת על זהות המאמן שיאייש את הקווים בעונה הבאה.

המאזן של בגאצקיס עד כה: חמישה הפסדים ושלושה ניצחונות ביורוליג, לרבות הפיאסקו באיסטנבול, הפסדים צורבים לירושלים ולהפועל אילת בליגה, וכמעט הדחה מהגביע בנס ציונה. במכבי לא משליכים את האחריות על המאמן בלבד, ועם זאת מביעים אכזבה רבה מיכולתו לחולל שינוי. מול השורה הבעייתית הזו, קשה למצוא עוגן אופטימי לקראת רגעי ההכרעה הערב וביום חמישי.

"קשה להאשים אותו", יוצא להגנתו גורם במועדון. "המצב בחדר ההלבשה קטסטרופה. עם חדר הלבשה כזה קשה מאוד להצליח. זה רק מראה עד כמה חשוב שקבוצה תהיה מחוברת, גם אם יש המון כישרון בקבוצה, אבל בהחלט ציפינו ליותר, להשפעה ושינוי גדול יותר. בפועל זה לא קרה".

כך שעם כל ההבנה שמכבי מגלה לעובדה שבגאצקיס נחת למצב עכור - במועדון כבר מספר שבועות לא מוכנים לגלות כלפיו סלחנות. הדרג הגבוה כבר אומר, בחדרי חדרים, שהמאמן אינו צפוי להמשיך, וכבר נבדקות האופציות להחליפו.. "הפסדנו הרבה משחקים, לא מעט מהם ברבע האחרון. נכון שסוני ווימס ומאיק צירבס שוחררו, אך לא השחקנים הם הבעיה כבר. הוא לא תיפקד כמאמן בלא מעט מקרים", מבהירים קברניטי מכבי.

מאמן הקבוצה לשעבר, מולי קצורין, לא מהסס להצביע על הבעיות של בגאצקיס: "ממה שאני רואה במשחקים, יש המון חוסר יציבות מבחינת ציוות השחקנים. החמישיות כל הזמן משתנות, וזה לא בריא לקבוצות כדורסל. בעמדה הבעייתית של הרכז החליפו הרבה פעמים את מי שמקבל את המפתחות. יש המון חוסר יציבות במשחק של מכבי, דברים לא נעשים בצורה עקבית, אין משחק מעבר בקבוצה ולכן גם מספר הנקודות נמוך. הזרים הולכים לאחד על אחד במקום ליצור מהלכים לקליעה. אנדרו גאודלוק הוא שחקן בטופ האירופי, ולא מייצרים לו מצבים. זה לא כדורסל איכותי. גם משחק ההגנה של מכבי לא מספיק טוב, אין טיפול טוב במשחק פיק אנד רול".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
שחקני מכבי תל אביב אנדרו גאודלוק, ג'ו אלכסנדר. ברני ארדוב
"שחקן בטופ האירופי, ולא מייצרים לו מצבים". אנדרו גאודלוק/ברני ארדוב

"הוא לא עושה התאמות"

השיטות של בגאצקיס לא הועילו עד עתה, והוא ניסה לא מעט. אין זה נדיר שהמאמן מפליא בצעקות בחדר ההלבשה, תוך שימוש בקללות עסיסיות. "מה אתם חושבים במהלך המשחק כשאתם מאבדים יתרון, עם איזה בנות תיפגשו אחריו?!"

בצד של המאמן מספרים: "אף אחד לא דיבר עם בגאצקיס לגבי העונה הבאה. הוא יודע שהמצב לא טוב, אבל לא שולל הישארות. הרי לא הוא זה שבנה את הסגל של מכבי. הוא ביקש שינויים, הוא רצה גבוה כבר למשחקי היורוליג, והבין מהר מאוד שהסגל זקוק לשינוי. אבל לא מיהרו להביא לו, אז הוא עבד יותר על הפן המנטלי, 'להעמיד' שחקנים במקום. בכל אופן, הוא מאמין שאם יזכה בגביע ובאליפות, הוא יישאר במכבי".

לבגאצקיס יש בחוזה עם מכבי סעיף שישחרר אותו ללא פיצוי בתום העונה: על פי הסיכום עימו, אם המאמן עולה לרבע גמר היורוליג, יזכה באליפות ובגביע, הוא ימשיך אוטומטית במכבי. כך שהכישלון ביורוליג משחרר את מכבי מהתחייבות חוזית עימו.

"בשיחות הראשוניות אמר המאמן כי הוא מאמין בקבוצה וכי יש המון פוטנציאל, אבל אז גם הוא הבין לאיזה בור הוא נכנס", מתארים בסביבתו של בגאצקיס.

השיטות של בגאצקיס לא הועילו עד עתה, והוא ניסה לא מעט. אין זה נדיר שהמאמן מפליא בצעקות בחדר ההלבשה, תוך שימוש בקללות עסיסיות. "מה אתם חושבים במהלך המשחק כשאתם מאבדים יתרון, עם איזה בנות תיפגשו אחריו?!", צווח על השחקנים בתום אחד המשחקים. לאחר הכמעט הפסד מול נס ציונה כעס המאמן: "יותר מעניינת אתכם החופשה שלכם והחגים מאשר הקבוצה", תוך שהוא מסנן את מילת ה-F בשלל הברות.

לאחר הפסד באילת איים בגאצקיס: "לא תקבלו עבודה בעונה הבאה עם איך שאתם נראים", והוסיף קללות אך לשווא. גורם בקבוצה מעיד: "בסופו של דבר, הצעקות אולי אפילו הרחיקו שחקנים מהמאמן. אין לו שליטה בחדר ההלבשה, וההפסדים האחרונים גרמו לכמה שחקנים לפקפק ביכולתו".

גם גאודלוק ביקר את המאמן. בתום ההפסד בירושלים אמר השחקן לוואלה! ספורט " הייתה לנו מחצית ראשונה טובה, אבל ירושלים עשתה התאמות במחצית השנייה, ולא הצלחנו משום מה לקלוע ברבע האחרון. זה אותו סיפור בכל משחק שבו אנחנו מפסידים. אני חושב שהקבוצה היריבה מולנו עושה התאמות". קצורין מוסיף: "לא לחצו את המסירה לאמארה סטודמאייר, או עצרו אותו, וזה המשיך שהוא חדר פעם מאמצע ופעם דרך הגב. אני לא יודע למה גאודלוק התכוון, אבל מי שאחראי על ההתאמות זה המאמן, במיוחד כשיורדים למחצית. כשירושלים רצה ל-2:16 לא היה פסק זמן".

מאמן מכבי תל אביב איינארס בגאצקיס. ברני ארדוב
הצעקות הרחיקו את השחקנים ממנו. איינארס בגאצקיס/ברני ארדוב

שיטת המקל והגזר

כאשר הקללות והאיומים שלא ימצאו עבודה לא שיקמו את מאזן הקבוצה, ביקש בגאצקיס להטיל קנסות על השחקנים: על פי תוכניתו של המאמן, שחקן שיאחר לאימון ייקנס בחמישה אחוזים ממשכורתו החודשית, ושחקן שיפגין זלזול במשחק או אימון ייקנס בסכום גבוה .במכבי מספרים: "הוא ניגש אלינו וביקש את זה, אך זה לא היה אפשרי. זה לא חוקי, ופשוט לא ניתן לביצוע".

המאמן נאלץ להיכנס לסחרור של רעיונות. אחד מהם היה לתת יותר דקות לגל מקל. לפני כמה שבועות ניגש המאמן לרכז, שוחח איתו באריכות על מצבו, ואמר שייתן לו הזדמנות להוביל את הקבוצה. "המאמן ערך לא מעט שיחות אישיות עם שחקנים, אמר להם שהוא מצפה מהם שישחקו חכם, שיילחמו עבור הקבוצה", מאשרים במכבי.

את הצד הקשוח שלו לא חוסך המאמן באימונים. "בשבועיים האחרונים הוא צעק לא מעט על ג'ו אלכסנדר באימונים, על טעויות שהוא עושה מתחת לסל. הוא מעיר ללא מעט שחקנים, הוא אומר להם שהוא רוצה לראות אינטנסיביות ומלחמה. אבל לצעוק ישירות הוא צעק רק על ג'ו. אחר כך הוא התנצל בפניו. איינארס בחור נחמד, אבל בטח זה לא מספיק לקבוצה כמו מכבי".

הגורם מוסיף: "הוא אומר להם שכולם צריכים לשדר על אותו גל כדי להצליח ולשחק חכם, משוחח עם שחקנים באריכות, אומר להם שהוא מצפה מהם לשחק קבוצתי. מספרים במועדון. תוצאות, בינתיים – אין.

דיוויד בלאט מאמן דרושאפקה (ימין) עם איינארס בגאצקיס מאמן מכבי תל אביב. ברני ארדוב
"נבדוק כמה אופציות". דיוויד בלאט בהיכל/ברני ארדוב

רשימת מועמדים במועדון

"להוציא את ארז אדלשטיין, מינו העונה מאמנים שבימים נורמליים בכלל לא היו מוזכרים כמעומדים למכבי תל אביב. בזמנו הייתי צריך להגיע ללא מעט הישגים, להוכיח את עצמי ולזכות בתארים, עד שבכלל הייתי מועמד לאמן את מכבי"

אז מי המועמדים להיכנס לנעליו של בגאצקיס? השם החם ביותר בשיחות בין אנשי מכבי הוא מאמן באמברג, אנדראה טרינקיירי, שזוכה להערכה רבה במועדון ולא מהיום. האיטלקי היה מועמד לאייש את עמדת המאמן כבר לפני שנה, ואף נפגש עם שמעון מזרחי במהלך הפיינל פור בברלין, אולם השיחות לא הפכו למגעים ממשיים בגלל חוזהו בקבוצה הגרמנית.

יש לציין שגם לשרונאס יאסיקביצ'יוס יש תומכים נלהבים בקרב ההנהלה הצעירה, וזאת בשל עברו המפואר כשחקן מכבי וגם בזכות הישגיו המפתיעים העונה עם ז'לגיריס קובנה.

יש בהנהלה גם מי שמעוניינים לראות את דיוויד בלאט חוזר לקדנציה שלישית כמאמן ראשי, אבל גורם במועדון מדגישים כי "בלאט הוא מאמן יקר מאוד שדורש סכומים לא קטנים, אז נבדוק כמה אופציות". לבלאט, שנפרד מהצהובים בקיץ 2014 לאחר הזכייה בגביע אירופה, יש חוזה לעונה הבאה בדרושפאקה בסכום המתקרב לשני מיליון דולר.

הגישושים לא פוסחים גם על מאמן ברצלונה, יורגוס ברצוקאס שקבוצתו נחלה כישלון ביורוליג ובמכבי עוקבים אחר המשך דרכו שם. במכבי מקווים שהמינוי הבא ירגיע את סחרחורת המאמנים במכבי. דבר אחד נראה די בטוח: בגאצקיס לא יהיה האיש על הקווים בפתיחת האימונים בעוד חצי שנה.

קצורין מסכם: "להוציא את ארז אדלשטיין, מינו העונה מאמנים שבימים נורמליים בכלל לא היו מוזכרים כמעומדים למכבי תל אביב. בזמנו הייתי צריך להגיע ללא מעט הישגים, להוכיח את עצמי ולזכות בתארים, עד שבכלל הייתי מועמד לאמן את מכבי, וכך גם מאמנים אחרים. העונה? עם כל הכבוד לבגאצקיס, איפה הוא אימן? בקייב? ברוסיה? לא בקבוצות הישגיות כמו מכבי. הוא הגיע באמצע העונה, אני לא מאשים אותו כמובן, אך נעשו מינויים לא מתאימים לקבוצה כמו מכבי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully