וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החלום – מונדיאל בגיל 45: סיפורו של שוער מצרים עיסאם אל חדארי

2.2.2017 / 8:00

הוא מבוגר מרוברטו קרלוס, מאמנו צעיר ממנו בעשור, אבל עיסאם אל חדארי פילס את דרכו חזרה לנבחרת בדרך לזכיה חמישית באליפות אפריקה, ושואף ברצינות לשחק ברוסיה 2018. הבלוג של יוכין עם פרופיל של שחקן חד פעמי

עיסאם אל חדארי שוער נבחרת מצרים. AP
הסיפור של אליפות אפריקה. אל חדארי/AP

קואקו קופי, השוער בן ה-20 של בורקינה פאסו, טרם נולד כאשר עיסאם אל חדארי ערך את הופעת הבכורה בנבחרת מצרים. אתמול הם התמודדו זה מול זה בדו קרב פנדלים בחצי גמר אליפות אפריקה – הנער הצעיר מול זקן שוערי היבשת בכל הזמנים שחגג לפני שבועיים את יום הולדתו ה-44. קופי אף עצר את הבעיטה הראשונה של המצרים, והתייצב לבצע בעצמו את הבעיטה הרביעית כאשר ההעפלה לגמר קרובה מתמיד. זו היתה החלטה משונה של המאמן פאולו דוארטה, אבל הבוקרינזי שפע בטחון עצמי, עם חיוך קליל על פניו. אל חדארי מחק אותו עם עצירה גדולה. הוא לקח גם את הפנדל החמישי של ברטראן טראורה, הכשרון של צ'לסי שמשחק העונה בהשאלה באיאקס וקיווה להיות גיבור הטורניר. במקום זאת, יש רק גיבור אחד. אל חדארי.

זה רשום בכוכבים, ופשוט לא יכול להיות אחרת. הסיפור של אל חדארי נדיר מדי בכדי להיעצר לפני הגמר. הוא חד פעמי – אין תקדימים כאלה בתולדות הכדורגל העולמי כולו. הספידו אותו כבר מזמן. השוער הוותיק לא היה רלוונטי אפילו במוקדמות אליפות אפריקה הקודמת במהלך 2014, כאשר הפרעונים כשלו במשימתם בפעם השלישית ברציפות. ואולם, אל חדארי הציב לעצמו מטרה בחיים – הוא מאמין שישחק במונדיאל. ההופעה האחרונה של הנבחרת בגביע העולם היתה ב-1990, ומאז היא תמיד פישלה במוקדמות, אבל השוער ממש לא איבד את התקווה. "אני רוצה לשחק ברוסיה ב-2018", הוא חוזר ומדגיש בשנים האחרונות.

עוד בנושא

מצרים עלתה לגמר אליפות אפריקה אחרי דו קרב פנדלים מול בורקינה פאסו
הערב ב-21:00 (ספורט 5): אברהם גרנט וגאנה בחצי הגמר השני מול קמרון
בהתאחדות הגנאית נאלצו לפרסם הבהרה על כך שאברהם גרנט לא מת

הקטור קופר מאמן נבחרת מצרים. AP
לא ספר את אל חדארי בהתחלה. הקטור קופר/AP

קסיאס הצעיר למד ממנו

זו ממש לא הלצה, וכוח הרצון שלו יכול לשבור את כל המחסומים. אחד ההיבטים המדהימים ביותר בקריירה של אל חדארי נעוץ בכך שהוא לא היה ילד פלא, אלא צמח מלמטה בדרך הקשה. במדי הנבחרת הוא שיחק לראשונה רק בגיל 23, ולאחר מכן נאלץ בעיקר לשבת על הספסל ולצפות בביצועיו של בן גילו, נאדר אל סעיד, שנחשב למוכשר הרבה יותר. על אף שזכה באליפות אחרי אליפות בליגה המקומית במדי אל אלהי, אליה הצטרף ב-1996, הוא מיעט לקבל הזדמנויות במדים הלאומיים. ב-1998 קיבל אל חדארי את מדליית הזהב הראשונה באליפות אפריקה, אך לא שותף בטורניר כלל. לעתים קרובות, היתה זו תקופה מתסכלת, אך הוא מעולם לא ויתר.

התפנית החשובה התרחשה באוגוסט 2001, כאשר אל אלהי הוכתרה במועדון הגדול באפריקה במאה ה-20 ואירחה במסגרת החגיגות את ריאל מדריד. אל חדארי סיפק הצגה מחשמלת בין הקורות והעניק לחבריו ניצחון 0:1, על אף שהספרדים התייצבו בהרכב מלא ונוצץ. על מנת לשים את הדברים בפרספקטיבה הנכונה, חשוב להפנים – זינדין זידאן מבוגר מהשוער המצרי בחצי שנה בלבד. לואיס פיגו גדול ממנו בחודשיים. רוברטו קרלוס וקלוד מאקללה צעירים ממנו, שלא לדבר על ראול ומיצ'ל סלגאדו. אל חדארי שייך לעידן אחר לחלוטין. איקר קסיאס הצעיר ישב אז בקהיר על הספסל והתפעם מהאינסטינקטים של אליל אל אהלי. "מאז הוא הפך למודל שלי לחיקוי. למדתי את סגנון המשחק של חדארי כדי להשתפר", אמר לימים האיש שהפך לאחד מגדולי השוערים בכל הזמנים.

sheen-shitof

עכשיו בישראל

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

היריב הכי קשה של דרוגבה

ההצגה המכוננת ההיא, לצד הזכיה בליגת האלופות של אפריקה ב-2001, שיפרה את מעמדו של אל חדארי בנבחרת, והוא שיחק לראשונה באליפות אפריקה ב-2002, בגיל 29. הוא ירש את האפודה הראשונה באופן סופי ומוחלט רק ב-2005, כאשר אל סעיד פרש מהמדים הלאומיים בתום 110 הופעות. וכך, נסללה דרכו של אל חדארי לככב בדרך לתואר היבשתי האמיתי הראשון שלו. הוא עשה זאת בסטייל, בתום דרמה גדולה.

מצרים אירחה את אליפות אפריקה ב-2006, אבל הפייבוריטית הגדולה היתה חוף השנהב של דידייה דרוגבה, עמנואל אבואה והאחים טורה. השתיים עלו לגמר בקהיר, ואל חדארי התעלה על עצמו, נעל את השער במשך 120 דקות של תיקו מאופס, ואז עצר את הבעיטה של דרוגבה בדו קרב הפנדלים. "מעולם לא שיחקתי מול יריב קשה יותר בין הקורות מאשר אל חדארי", אמר חלוץ צ'לסי, וזו היתה מחמאה עצומה עבור האיש המבוגר ממנו בחמש שנים. בגיל 33 הגיע אל חדארי לתהילה. עבור אחרים, זה היה אולי העיתוי הנכון לפרוש בשיא. זה בהחלט היה המצב של החלוץ האגדי חוסאם חסן, מלך השערים של מצרים בכל הזמנים, שעזב את הנבחרת בגיל 39. מי היה מאמין שעבור השוער רק ההתחלה? אף אחד, חוץ מהגיבור המופלא עצמו.

שנתיים חלפו, ואל חדארי שוב הצעיד את מצרים לזכיה באליפות אפריקה. הפעם הביסו הפרעונים את חוף השנהב 1:4 בחצי הגמר, בעוד בגמר עצר השוער את כל הנסיונות של סמואל אטו בדרך ל-0:1 על קמרון. המומנטום נמשך ב-2010 עם תואר שלישי רצוף, ורביעי בקריירה של אל חדארי. גם הפעם הוא נעל את השער בגמר ב-0:1 על גאנה הפייבוריטית של אסמואה ג'יאן. בסך הכל, שמר אל חדארי על רשת נקיה במשך 300 דקות בשלושה גמרים רצופים. הוא גם נבחר, כמובן, לשוער המטציין בכל שלושה הטורנירים העוקבים. אלה הישגים בלתי נתפסים, קל וחומר עבור שוער בן 37. אבל גם זה, מסתבר, ממש לא היה הסוף.

עיסאם אל חדארי שוער נבחרת מצרים ב-2008. GettyImages
עצר את אטו וחגג זכייה באליפות אפריקה. אל חדארי ב-2008/GettyImages

קופר לא עשה טובות, הגורל כן

כי אצל אל חדארי המונח "מאוחר מדי" לא קיים בלקסיקון. הוא אפילו חתם לראשונה במועדון אירופי בגיל 35 כאשר עזב בטונים צורמים את אל אהלי בתום 12 שנה והצטרף לסיון השווייצרית. הוא המשיך להאמין בלב שלם בחלום המונדיאל, גם כאשר הנבחרת לא הפסיקה להיכשל במוקדמות, גם כאשר הכדורגל המצרי התדרדר לשפל בעקבות הטבח בפורט סעיד ב-2012, גם כאשר הפסיק לקבל זימונים לפני יותר משנתיים. השוער הבלתי נגמר החליף לא מעט קבוצות בשנים האחרונות, ובכולן הפך למנהיג ושימש השראה עבור הדור הצעיר. בסופו של דבר, גם להקטור קופר לא נותרה ברירה.

המאמן הארגנטינאי, שמונה על ידי ההתאחדות המצרית במרץ 2015 לא כלל את אל חדארי בתוכניותיו הראשוניות, אך במרץ זימן אותו וביוני כבר העניק לו את האפודה הראשונה במוקדמות אליפות אפריקה מול טנזניה. "עיסאם לא היה ברשימה המקורית, אבל כושרו במדי קבוצתו וואדי דגלה שיכנע אותנו. הוא היה השוער הרביעי שלנו עד לא מכבר, עכשיו הוא השוער הראשון", אמר אז מאמן השוערים אחמד נאגי.

אל חדארי הצטיין מול הטנזנים, והמשיך בכושר נהדר בוואדי דגלה, שם מאמן אותו כיום חלוץ העבר השערורייתי מידו, הצעיר ממנו ביותר מעשור. מידו, שהיה שחקן לא ממושמע באופן קיצוני, משבח כיום – תאמינו או לא – את המקצועיות של אל חדארי. ובכל זאת, קופר לא התכוון לעשות לשוער הוותיק טובות באליפות הנוכחית. המאמן סבר כי אחמד שנאווי בן ה-25 מזמאלק ראוי יותר למקום בהרכב, וכך היה במשחק הראשון בשלב הבתים נגד מאלי. הגורל לא יכול היה לסבול חוסר צדק כזה, אז שנאווי נפצע אחרי 25 דקות בלבד.

אל חדארי נכנס במקומו, והפך לשחקן המבוגר ביותר בתולדות אליפות אפריקה. עוד כאשר יועד לשבת על הספסל, הוא הדריך את חבריו הצעירים. הוא סיפר להם חוויות מ-1998, 2006, 2008 ו-2010. "רוב השחקנים כאן טרם השתתפו בטורנירים גדולים. הם אוהבים לשמוע על העבר, זה נותן להם מוטיבציה", אמר השוער. בניגוד לתוכניות, הוא גם הוזעק לשחק בעצמו. ברור שהוא היה מוכן. אף אחד לא מתכונן טוב ממנו. "גם בקבוצה הוא תמיד הראשון להתחיל להתאמן והאחרון לסיים", אומר מידו. אז אל חדארי שוב נעל את השער, ועל הדרך שבר עוד שיא.

עיסאם אל חדארי שוער נבחרת מצרים. AP
כבר השחקן המבוגר ביותר בתולדות אליפות אפריקה. אל חדארי/AP

הטיסה לרוסיה קרובה מתמיד

עד אתמול, השער האחרון שספגה מצרים באליפות אפריקה היה בדקה ה-27 ברבע הגמר מול קמרון ב-2010 שנגרר להארכה. אל חדארי סיים את האליפות ההיא עם 273 דקות ללא ספיגה, והמשיך ב-2017 עם 65 דקות מאופסות מול מאלי, ואז נצחונות 0:1 על אוגנדה, גאנה ומרוקו. אפילו קסיאס התלהב שוב ושלח ברכות בטוויטר. "כל הכבוד לאל חדארי", כתב הספרדי לאלילו. "תודה, איקר היקר. זה כבוד גדול עבורי ועבור מדינתי לקבל מחמאה ממך", השיב המצרי.

השאיפה היתה לסיים את הטורניר כולו ללא ספיגה, אבל הרצף המטורף נעצר על ידי 681 דקות כאשר אריסטיד באנסה הבקיע אתמול את השיוויון של בורקינה פאסו. זה היה מצער מבחינת המצרים והשוער, אבל בדיעבד התברר שיש לכך אפילו יתרונות. אל חדארי הפך לגיבור הגדול של הפנדלים, ותחושת אי הפגיעות של הנבחרת רק מתחזקת אחרי דרמה כזו. הרי מצרים לא הפסידה באליפות אפריקה מאז 2004!

כעת ממתין אל חדארי לזהות היריבה בגמר ביום ראשון, והסוגיה לא מטרידה אותו יתר על המידה. תהיה זו גאנה? הוא כבר ניצח אותה ב-2010. תהיה קמרון? הוא כבר ניצח אותה ב-2008. הכל קטן עליו, בגיל 44, אחרי 152 הופעות בינלאומיות, הוא כבר ראה הכל. חוץ מהמונדיאל – אבל גם הוא נראה קרוב מתמיד. אחרי ניצחון 0:2 על גאנה במוקדמות בנובמבר, עם השוער המיתולוגי בין הקורות, מצבם של הפרעונים טוב מתמיד, והם מתחילים לחלום בזהירות על הטיסה לרוסיה. אם יהיה שם, יהפוך אל חדארי גם לשחקן המבוגר ביותר בתולדות הגביע העולמי. וזה מגיע לו. ועוד איך מגיע.

עקבו אחרי יוכין בפייסבוק

עיסאם אל חדארי שוער נבחרת מצרים עם ג'אנלואיג'י בופון ב-2009. GettyImages
ייפגשו ברוסיה? בופון ואל חדארי ב-2009/GettyImages
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully