וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכבי תל אביב יזמה את הבדיקה של סוני ווימס? "הבוחן זרק את כל הבדיקות שלי"

במועדון לא הופתעו כשנציגי הסוכנות הלאומית למניעת סימום בספורט הגיעו לאימון. האם ווימס ביצע את הבדיקה שהתבקש, מה בנוגע לחוזהו בקבוצה ומה אומרים תקדימי העבר? כל השאלות הקשות שעולות, ותגובת ווימס: "אני לא מעשן סמים, מאוכזב שהכל נופליי עליי"

צילום ועריכה: יוסי ציפקיס

בשבת האחרונה, כשנציגי הסוכנות הלאומית למניעת סימום בספורט הגיעו לאימון מכבי תל אביב בכדורסל, יצא לדרך פרק נוסף - ומרכזי במיוחד - בעלילה הסבוכה של הצהובים בעונה הזו. והפרק הזה, כך נראה, יביא לפרידה מאחד השחקנים הראשיים, סוני ווימס. לא מעט שאלות קשות עולות בעקבות הפרשה החדשה שהתפוצצה במכבי תל אביב.

עוד בנושא

סוני ווימס סירב לעבור בדיקת סמים ולא התייצב לאימון

שחקן מכבי תל אביב סוני ווימס. אבי כהן
אשם או לא אשם? ווימס/אבי כהן

1. מי יזם את הבדיקה?

לפני הכול, חשוב להבהיר: בדיקת הסמים שנערכה באימון אינה קשורה ליורוליג, שמבצעת בדיקות אקראיות לחלק מהשחקנים בסיומם של משחקים במפעל, וגם לפיב"א ולאיגוד הכדורסל אין נגיעה לנושא. הסוכנות למניעת סימום בספורט פועלת תחת מטריית הוועד האולימפי בישראל, ומבצעת בדיקות לספורטאים בתחרויות, במשחקים ובאימונים שונים, וכך עשתה גם הפעם.

האם יש קשר בין בדיקת הסמים שהתבקשו ויקטור ראד וסוני ווימס לעבור (יחד עם גל מקל), לבין הדיבורים שנשמעים כבר כמה שבועות על הרצון של הנהלת מכבי להיפרד מהם? ובמילים פשוטות: האם הקבוצה יזמה את הבדיקה?

דבר אחד די ברור: במועדון לא הופתעו מהגעת הסוכנים. "לאיגודים, לאגודות ולמועדונים יש אפשרות להזמין את נציגי הסוכנות לביצוע בדיקות במסגרת פעילותם", הסביר לוואלה! ספורט פרופ' שאול שרייבר, יו"ר הסוכנות הלאומית למניעת סימום בספורט. עם זאת, הוא ביקש להבהיר: "גם כשקוראים לנו, אי אפשר להזמין את רשימת הנבדקים. האנשים שלנו בוחרים באקראי את מי לבדוק". תוצאות הבדיקה של ראד ומקל אגב, יגיעו רק לאחר שינותחו בגרמניה.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
שחקני מכבי תל אביב ויקטור ראד, סוני ווימס. יוסי ציפקיס
נראה כי אין "אקדח מעשן". ווימס עם ראד/יוסי ציפקיס

2. האם הבוחן זרק את הבדיקות?

בסיום בדיקות השתן שמבצעים נציגי הסוכנות, הם שולחים את המבחנות לבדיקה במעבדה של WADA בגרמניה. שרייבר סירב למסור פרטים פרסונליים על הבדיקה של שחקני מכבי תל אביב, אולם כפי שזה נראה כעת, אין "אקדח מעשן", כלומר - ווימס לא השלים את הבדיקה שהתבקש לבצע. בעקבות כך, מעמדו הוא כמי שנכשל בבדיקה.

ווימס עצמו הציג הבוקר את גרסתו לפרשה בשיחה עם וואלה! ספורט וטען: "זה לא נכון! אני לא מעשן סמים, ואני לא יודע מאיפה כולם מביאים את המידע שלהם. השתנתי בכוס שבע פעמים בזמן הבדיקה, מילאתי את הכוס עד הסוף, אבל מסיבה מסוימת הבוחן כל הזמן זרק את המבחנות. הם שמרו אותי בחדר מבודד במשך שש שעות ברציפות, למרות שאמרתי להם שהבן שלי נוחת בארץ מליטא ושהוא רק בן שלוש ולא מדבר אנגלית, אבל הם סירבו, והוא נאלץ לחכות בשדה התעופה מ-21:00 עד 00:30".

"אני מאוכזב שהכל נופל עליי", המשיך ווימס. "אני באמת בשוק שמאשימים אותי בכל מה שקורה העונה, זה לא בסדר. אף פעם לא הייתי בסיטואציה כזו בחיים שלי. עשיתי שלוש בדיקות סמים ב-NBA בשנה שעברה, ואני פגוע מאוד עכשיו. אני מרגיש שמישהו מנסה לפגוע בי בכוונה".

שחקן מכבי תל אביב סוני ווימס מול שחקן קאזאן קית' לנגפורד. יוסי ציפקיס
על פי הסעיף, חוזהו יבוטל. ווימס/יוסי ציפקיס

3. האם כישלון בבדיקה הוא הפרת חוזה?

בחוזים הסטנדרטיים עליהם מוחתמים ספורטאים בענפים הקבוצתיים מופיע סעיף שעל פיו אם שחקן נדרש לבצע בדיקת סמים רשמית, והוא בוחר שלא לשתף פעולה, חוזהו יבוטל על ידי המועדון ברגע שיהיה מסמך חתום על סירובו.

התסבוכת המשפטית בנושא רק מתחילה, מכיוון שהבדיקה לא נערכה במסגרת ה"רגילה" (כלומר: לא על ידי הגופים הרגולטוריים שמנהלים את משחקי היורוליג, ליגת העל או גביע המדינה), אלא במסגרת פנימית ובמידה מסוימת וולונטרית מטעם המועדון. כך או כך, מכבי אינה מחויבת להעביר את המידע שיעלה מתוצאות הבדיקות של השחקנים לאיגוד הכדורסל או לפיב"א.

רודני ביופורד שחקן מכבי תל אביב כדורסל. ברני ארדוב
נתפס והודה. ביופורד/ברני ארדוב

4. מה מעמדו הנוכחי של ווימס?

מכבי תל אביב תפגוש הערב את מכבי אשדוד/באר טוביה במסגרת ליגת העל, ללא ווימס שיישאר מחוץ לסגל. המנהל המקצועי של הצהובים, ניקולה וויצ'יץ', הודיע לו שהוא לא מורשה להגיע לאימון, ולמעשה השחקן מושעה בשלב זה. כעת ממתינים הצדדים למסמך מהסוכנות למניעת סימום בספורט, שבו ייכתב באופן מפורש כי ווימס סירב לערוך את הבדיקה. כשזה יקרה, הדרך לפרידה בין הצדדים תהיה קצרה.

5. מה קרה בתקדימי העבר?

לפני שנתיים שוחררו דמונטז סטיט וג'ף אלן ממכבי חיפה, לאחר שנעצרו על ידי המשטרה והודו בשימוש במריחואנה. אולם בדיקות סמים שנערכות באופן יזום על ידי קבוצות, בשיתוף פעולה עם גוף הכפוף לוועד האולימפי, זה דבר נדיר ולא שכיח.

לפני עשר שנים, בנסיבות שונות, כבר נפרדה מכבי תל אביב משחקן אחר שלה עקב שימוש בסמים. בנובמבר 2006, בסיום משחקם של הצהובים מול ציבונה זאגרב, נערכה בדיקת שתן לרודני ביופורד, שהודה מאוחר יותר כי עישן מריחואנה. השחקן שוחרר מהמועדון לאחר שבועיים ואף חתם במאריופול, אולם אז הגיעה הודעה מפיב"א לקבוצה האוקראינית שלפיה הוא כשל בבדיקה ועל כן הוא מושעה לשלושה חודשים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully