וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על פילים, כפילים וטפילים: לקראת אליפות אפריקה 2017

חוף השנהב תנסה לשמור על התואר, אברהם גרנט הלחוץ מקווה לפחות לשחזר את הגמר מ-2015, אבל רוב הנבחרות נאלצות להתמודד עם שחקנים מבריזים ומנהלים רקובים. הבתים, הכוכבים והמועמדות לזכייה - אליפות אפריקה יוצאת לדרך

אברהם גרנט, אנדרה אייוו, נבחרת גאנה. רויטרס
רק לא עוד מפח נפש. אברהם גרנט ואנדרה איוו/רויטרס

פייר אמריק אובמיאנג נפרד מדורטמונד, ריאד מחרז השאיר את הצרות של לסטר סיטי מאחור ויחד איתם עוד עשרות שחקנים עזבו את הליגות הבכירות של אירופה, אבל היו רבים אחרים שהעדיפו לדפוק נפקדות. שלושה שבועות של כדורגל בינלאומי באליפות אפריקה? ב-2017, עם הכסף הגדול והסוכנים שלוחצים, קל יותר להבריז.

לוב הייתה אמורה לארח את המהדורה ה-31 של האליפות, אבל בגלל מלחמת האזרחים התבצע חילוף והטורניר בשנה ה-60 להיווסדו חזר לגאבון - המארחת ב-2012 (יחד עם גינאה המשוונית).

אחרי שהפסיד עם גאנה בגמר 2015 לחוף השנהב בדו קרב דרמטי מהנקודה הלבנה, אברהם גרנט ינסה להוביל את הכוכבים השחורים לזכייה ראשונה מאז 1982. ניגריה (אלופת 2013) היא הנבחרת הבכירה שנעדרת הפעם, ואילו גינאה ביסאו תערוך הופעה היסטורית. על פי סוכנויות ההימורים והפרשנים, האלופה חוף השנהב היא המועמדת הבכירה לזכייה גם הפעם. אחריה נמצאות סנגל, אלג'יריה, שיאנית הזכיות מצרים... ובמקום החמישי גאנה וגרנט.

* משחק הפתיחה יפגיש את גאבון עם גינאה ביסאו (שבת, 18:00, ספורט 5) והגמר ייערך ב-5 בפברואר.

שחקני נבחרת חוף השנהב חוגגים זכייה באליפות אפריקה. AP
שוב המועמדת הבכירה. חוף השנהב/AP

בית א'

גאבון

פייר אמריק אובמיאנג הוא השם הגדול בטורניר הנוכחי והמארחת מקווה שייקח אותה הכי רחוק שיש. ב-2012 זה נגמר בדמעות עם הדחה בפנדלים ברבע הגמר, והפעם מקווה גאבון להשכיח את הצרות הפוליטיות והכלכליות במדינה לפחות עם חצי גמר היסטורי. השאלה אם חוסה אנטוניו קמאצ'ו, המאמן הספרדי הוותיק שמונה רק לפני כחודש וכבר קיבל איומים כי יפוטר, יצליח בכלל לזהות את שחקניו.

בורקינה פאסו

סגנית האלופה מ-2013 העפילה לטורניר בזכות שער דרמטי בדקה ה-99 מול בוטסואנה ומייחלת להתעוררות של כוכביה מלפני ארבע שנים, ג'ונתן פיטרויפה ואריסטיד באנסה. ברטראן טראורה הכישרוני מאייאקס יוביל את החלק הקדמי, סטיב יאגו יעיף רגליים באוויר ואלן טראורה, שנבחן בקיץ במכבי חיפה, ישתדל לא להיפצע. בקדנציה הקודמת שלו בבורקינה פאסו, המאמן פאולו דוארטה נכשל פעמיים בשלב הבתים. פעם שלישית גלידה?

קמרון

ארבע זכיות יש לאריות הבלתי ניתנים להכנעה, אבל מאז 2008 הם לא היו בגמר, פעמיים כלל לא העפילו ולמעשה כבר לא כל כך קשה להכניע אותם. ההתנהלות האיומה שמלווה את קמרון דרך קבע, לא פסחה גם על המאמן הבלגי הוגו ברוס. שבעה שחקני סגל העדיפו להישאר בקבוצות שלהם, כולל ג'ואל מאטיפ מליברפול ואריק מקסים צ'ופו מוטינג משאלקה. הסקורר ונסן אבובקאר ינסה לפחות לעבור את שלב הבתים, לפני שיחזור להתכונן למפגש של בשיקטאש עם הפועל באר שבע.

גינאה ביסאו

הופעה היסטורית לנבחרת ממערב אפריקה. גינאה ביסאו סיימה ראשונה בבית מוקדם שכלל את קונגו, קניה ואלופת 2012 זמביה, אבל לא הצליחה לקיים משחקי הכנה לקראת הטורניר ותסתמך בעיקר על ההתלהבות. הסגל של המאמן באקירו קאנדה כולל רק שחקנים מאירופה, כשרובם המכריע מגיע מפורטוגל (גינאה ביסאו הייתה קולוניה פורטוגלית). הקפטן בוקונדי סה, אקס נאנט וריימס וכיום בפריס FC, ינסה להביא לנבחרתו נקודה סנסציונית.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
ג'ואל מאטיפ שחקן ליברפול לפני מיקאיל אנטוניו שחקן ווסטהאם. רויטרס
מעדיף את ליברפול. ג'ואל מאטיפ/רויטרס

בית ב'

אלג'יריה

הנבחרת הכי מוכשרת באפריקה לא מצליחה למצות את הפוטנציאל. ג'ורג' לייקנס הבלגי הוא המאמן השלישי של שועלי המדבר תוך שנה, ובאלג'יריה מקווים שאולי הוא יצליח להפיק את המקסימום מריאד מחרז, יאסין ברהימי, איסלם סלימאני והחברים, בדרך לגמר ראשון מאז הזכייה ב-1990. מצד שני, בבית שכולל דרבי לוהט מול טוניסיה ומשחק נעילה מול סנגל, זה עוד עלול להסתיים בהדחה מוקדמת ועוד מאמן שייבעט.

סנגל

שחקן העבר אליו סיסה (פ.ס.ז', פורטסמות') נהנה כמאמן מאינפלציה בחלק הקדמי, אבל עדיין לא מצא איזון בנבחרת שלו. האיש והמספרות מוסא סו חזר לסגל ויחד איתו נמצאים גם סאדיו מאנה המצוין מליברפול, באלדה קייטה (לאציו), מאמה בירם דיוף (סטוק סיטי) ואפילו מיודענו מוסא קונאטה (סיון). לסנגל יש הזדמנות פז להגיע לגמר שני, אחרי ההפסד לקמרון ב-2002.

טוניסיה

יוסף מסאקני, האיש שניצח עבור טוניסיה את אלג'יריה בשלב הבתים ב-2013, הוחזר לסגל על ידי הנריק קספרצ'אק בתקווה לשחזר את הקסם. המאמן הפולני הוביל את טוניסיה לגמר ב-1996 וכעת רושם הופעה שביעית בטורניר, בגיל 70. הוא בונה בעיקר על ההגנה בראשות איימן עבדנור (ולנסיה) ועל המצבים הנייחים של ווהבי חאזרי. איימן מתלותי וראמי ז'רידי יתחרו על הזכות לעשות שטויות בין הקורות.

זימבבואה

הופעה שלישית לנבחרת שבשני הטורנירים הקודמים בהם השתתפה חוללה הפתעה אחת (1:2 על אלג'יריה ב-2004 וגם על גאנה ב-2006) והפסידה פעמיים. ההכנה הייתה רחוקה מלהיות אידיאלית, שוב בגלל התנהלות לקויה של ההתאחדות, סכסוך עם השחקנים וקנס שניתן בעקבות איחור בהגשת הסגל הסופי. רוב השחקנים של קליסטו פאסווה משתייכים לליגה הדרום אפריקאית, מוויטסה ההולנדית מגיע הקשר בעל השם הנפלא - מרבלוס נקאמבה.

איסלם סלימאני שחקן נבחרת אלג'יריה חוגג. רויטרס
אלג'יריה תמצה את הפוטנציאל? איסלם סלימאני/רויטרס

בית ג'

חוף השנהב

יורש לדידייה דרוגבה עדיין אין, יאיא טורה פרש מהנבחרת וגם במוקדמות הפילים לא בדיוק ליקקו דבש, אבל הם בהחלט פייבוריטים לשמור על התואר בו זכו לפני שנתיים. ההצטרפות המפתיעה של ווילפריד זאהה שדרגה עוד יותר את הסגל המגוון של המאמן מישל דוסייה. אריק באי, סרז' אורייה, היהלום פרנק קסייה, ווילפריד בוני, מקס גראדל וג'ונתן קוג'יה יעזרו לסלומון קאלו להתגבר על חסרונו של החבר ז'רביניו. חוף השנהב צריכה ללכת עד הסוף.

מרוקו

הרווה רנאר רוצה להפוך למאמן הראשון שזוכה עם שלוש נבחרות שונות באליפות אפריקה. הוא עשה זאת עם זמביה ב-2012 ועם חוף השנהב לפני שנתיים, אך סיכוייו לחולל נס עבור אריות האטלס נראים קלושים. המאמן הצרפתי איבד את יונס בלהנדה, אוסמן טנאן, נורדין אמרבאט וסופיאן בופאל בגלל פציעות, כך שגם דילוג מעל שלב הבתים (לראשונה מאז העלייה לגמר ב-2004) יהווה הישג. הקפטן מהדי בנעטיה (יובנטוס) ינהיג את ההגנה.

הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו

פלורן איבנז'ה הוביל את הנמרים למקום השלישי המכובד לפני שנתיים, אך האם יש לו את הכלים לשחזר את ההישג? הפציעה של יאניק בולאסי פגמה בהכנות וגם היכולת במשחק ההכנה מול קמרון הייתה מאכזבת, אבל לסדריק בקאמבו (ויאריאל) ודיומרסי אמבוקני הוותיק (האל סיטי) יהיה מה למכור.

טוגו

אין אליפות אפריקה בלי קלוד לה רואה. המאמן הצרפתי הוותיק יקבע שיא חדש עם הופעה תשיעית, כשטוגו תהיה הנבחרת השישית שלו. במוקדמות הצליח המאמן בן ה-68 לעלות בניגוד לכל התחזיות, והוא מקווה ללעוג לפרשנים גם בגאבון. לעמנואל אדבאיור אין קבוצה (כמו השוער קוסי אגאסה) אבל בנבחרת הוא המנהיג הבלתי מעורער. סרז' גאקפה ינסה לסייע.

נבחרת חוף השנהב חוגגת זכייה אליפות אפריקה. רויטרס
מצפה לו מפגש עם האקסית חוף השנהב. הרווה רנאר/רויטרס

בית ד'

גאנה

מאמנים ושחקני עבר מחכים לו בפינה, הפרשנים מצהירים כי רק זכייה בתואר תמנע את פיטוריו והצריבה מההפסד למצרים במוקדמות המונדיאל נותרה בעינה, אבל אברהם גרנט חולם על שחזור הטורניר הקודם. נו, רק בלי הקטע המעיק הזה של הפנדלים. המאמן הישראלי, מינוס החולצה הכחולה, זימן 16 מ-23 השחקנים שהיו שותפים לגמר ב-2015, בראשם הקפטן אסמואה ג'יאן והאחים איוו. ההגנה אולי בעייתית, אבל הקישור עמוק ובהתקפה יש כלים מוכחים. זה יספיק כדי להציל את המשרה?

מצרים

אחרי היעדרות של שלושה טורנירים, הפרעונים חוזרים עם המאמן הארגנטינאי הקטור קופר למפעל בו זכו יותר מכל נבחרת אחרת. עיסאם אל חדארי בן ה-43 יהפוך לשחקן המבוגר בהיסטוריה של אליפות אפריקה, ויחד עם השוער הנצחי נותרו עוד שלושה שרידים מהזכייה ב-2010: אחמד אל מוחמדי, אחמד פתחי ומוחמד עבדל שאפי. עם כל הכבוד להם וגם למוחמד אלנני מארסנל, רמדאן סובחי מסטוק סיטי ומחמוד "טרזגה" חסן המרגש, מצרים תקום או תיפול על מוחמד סלאח. אחרי 27 שערים ב-46 משחקים בנבחרת, כוכבה של רומא רוצה תואר ראשון על שמו.

מאלי

פעמיים מקום רביעי ולאחר מכן פעמיים שלב בתים. פעמיים מקום שלישי ולאחר מכן עצירה בשלב הבתים. על פי התבנית הזו, מאלי אמורה לסיים את דרכה גם הפעם בשלב הראשון, אבל אלן ז'ירס שחזר לקדנציה שנייה אחרי ההצלחה ב-2012 (מקום שלישי) מרשה לעצמו אפילו לחלום על גמר ראשון מאז 1972. אדמה טראורה הוא הכישרון הגדול וסמבו יטבארה וקאליפה קוליבאלי העוצמתיים יעזרו לו, אבל ההגנה פגיעה מאוד.

אוגנדה

העגורים חוזרים לאליפות אפריקה אחרי 38 שנה. אז, ב-1978, הם הפסידו 2:0 לגאנה בגמר, אך הפעם לאף אחד אין ציפיות דומות. המאמן הסרבי מילוטין סרדוייביץ' מטפח את היריבות עם גרנט וישמח להפריע לו, כפי שעשתה נבחרתו עם ה-0:0 בגאנה במוקדמות המונדיאל. השוער דניס אוניאנגו כיכב במוקדמות ופיקד על הגנה עיקשת וממושמעת, כשהכישרון מסטנדרד ליאז' פארוק מיה כבש את השער שהעניק את הכרטיס לגאבון. איתם נמצאים גם שחקנים מהליגות בלבנון, סודאן, וייטנאם, אתיופיה וקניה.

עיסאם אל חדארי שוער נבחרת מצרים. רויטרס
יהפוך לשחקן המבוגר בתולדות הטורניר. עיסאם אל חדארי/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully