וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טור כריסטיאן קרלסן בראיון: "רואה את עצמי במכבי חיפה גם בעוד חמש שנים"

"לא חשבתי שרוני לוי האיש המתאים להוביל את הפרויקט". "את נומה קאליו גם הנוער היה מנצח". "כולם אמרו שהאווירה במועדון לא בריאה". וגם: עטר, לביא, פלט ופרשת קגלמאכר. ראיון קרלסן חלק ב': "בעוד 5 שנים אני מדמיין את מכבי חיפה של תחילת שנות ה-2000, אפילו יותר"

טור כריסטיאן קרלסן, מנהל ספורטיבי מכבי חיפה. ג'יני
"מנהל ספורטיבי הוא סוג של דיפלומט". טור כריסטיאן קרלסן בראיון/ג'יני

טור כריסטיאן קרלסן לא רגיל לשמוע צעקות. בארץ הקודש, כבר ברגעיו הראשונים, הוא זכה למנה גדושה מהן. טבילת אש, אם תרצו. "בשבועות הראשונים שמעתי אנשים צועקים אחד על השני במשרד וכמובן לא הבנתי מה נאמר", מספר המנהל הספורטיבי של מכבי חיפה. "הייתי בטוח שכולם כועסים מאוד אחד על השני, שנגרם נזק שלא ניתן יהיה לתקן. אצלנו, אם מישהו מרים את הקול אז כנראה קרה משהו דרמטי. התקשיתי להבין את זה בהתחלה. אני, ולאחר מכן כל הצוות הזר. ראינו שחקנים ישראלים מתווכחים בצעקות ולא הבנו במה מדובר, אבל כמה דקות אחרי הם כבר התחבקו וישבו לשתות קפה יחד, כאילו כלום לא קרה. הבטנו מהצד וצחקנו".

עוד בנושא:

לחלקו הראשון של הראיון עם טור כריסטיאן קרלסן
נטע לביא האריך את חוזהו במכבי חיפה עד 2021

מאמן מכבי חיפה רוני לוי עם הנשיא יעקב שחר והמנהל המקצועי תור-כריסטיאן קרלסן. מכבי חיפה, אתר רשמי
"ניסינו לעבוד, אבל זה לא הלך". טור כריסטיאן קרלסן, משמאל, עם יעקב שחר ורוני לוי בתחילת העונה/אתר רשמי, מכבי חיפה
"מנהל ספורטיבי זה תפקיד של דיפלומט. אתה מעין מתווך בין המאמן, הנשיא, השחקנים. אתה שומע אותם ומקבל את ההחלטות הנכונות. אתה צריך להיות גמיש ולא לכפות את הרצונות שלך"

הזכרת שאתה כאן כבר שישה חודשים, איך ישראל עד כה?

"פנטסטית, אני מאוד נהנה. כל מקום שונה מהקודם, אתה צריך להסתגל למדינה, לאנשים ולתפקיד. מה שאני אוהב כאן זה שאנשים באמת מלאי תשוקה לכדורגל, אין את זה אפילו באנגליה. מבחינתי זה דומה מאוד לדרום אמריקה, למה שראיתי בארגנטינה. זו זכות לעבוד בסביבה כזו, שלאנשים ממש אכפת ממה שאתה עושה. עבדתי שנה וחצי במונאקו, ושם מגיעים אולי 3,000-4,000 צופים למשחק ומתוכם 100 הם האולטראס. אם היינו מקבלים שם רבע עמוד ב'לאקיפ', פעם בשבוע, היינו שמחים. כיף ומאתגר כאן".

ביקרת כאן לפני ההצעה ממכבי חיפה?

"כן, הייתי בישראל כמה פעמים בעבר, הגעתי כדי לראות שחקנים. הייתי ביורו עד גיל 21 ב-2013 וגם טיילתי בארץ, כך שההגעה לכאן לא הייתה עבורי כמו נחיתה על הירח. האנשים ידידותיים, לפעמים חמי מזג, אבל מאוד מתעניינים במה שאני עושה. אני לא חושב שהיה יום שישי אחד מאז שאני בארץ שלא הזמינו אותי לעשות את השבת אצל משפחה ישראלית".

מה חשבת כאשר מכבי חיפה פנתה אליך?

"כתבתי טורים והייתה לי חברה שניהלתי, אבל רציתי לעשות משהו אחר. בשנים האחרונות היו לי אופציות נוספות, אבל לא משהו שבאמת היווה עבורי אתגר. את יענקל'ה שחר פגשתי אולי שנתיים לפני כן, בלונדון, והיה לי רושם טוב ממנו אחרי ערב בו סעדנו יחד. מאז הקפדתי לעקוב אחר הקבוצה. הגעתי כשהוא ביקש ממני, אבל לא היו לי ציפיות. רציתי לבחון את זה".

הבנת שהמועדון משנה כיוון? הרי במכבי חיפה לא היה מנהל ספורטיבי בעבר.

"זה כבוד גדול להיות הראשון. זו עמדה חדשה במועדון ובכל מקום שעבדתי זה מתנהל אחרת. כאן, עם יענקל'ה, עוזי ואסף, יש לנו אפשרות לעצב את התפקיד תוך כדי תנועה. יש להם ניסיון רב ויש לי אפשרות ליהנות מזה ולהיעזר בידע שלהם".

יש הבדלים בין תפקיד מנהל ספורטיבי במכבי חיפה למנהל ספורטיבי במונאקו, למשל?

"לא ממש. בסופו של דבר, הרעיון מאחורי התפקיד הוא זהה: להסתכל על התמונה הגדולה ולדעת איך אתה רוצה שהמועדון ייראה בפרספקטיבה של שנה, שלוש או חמש שנים. תמיד צריך לנתח איך ההחלטות שאנחנו מקבלים היום ישפיעו על המועדון בעתיד. אפשר להגיד שזה תפקיד של דיפלומט. אתה מעין מתווך בין המאמן, הנשיא, השחקנים. אתה שומע אותם ומקבל את ההחלטות הנכונות. אתה צריך להיות גמיש ולא לכפות את הרצונות שלך, לדעת איך לגרום לדברים לעבוד בצורה הטובה ביותר. זה תפקיד שאמור לספק יציבות ולהימדד רק בטווח הארוך".

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
טור כריסטיאן קרלסן, מנהל ספורטיבי מכבי חיפה. ג'יני
"היה הרבה לחץ לחזק את הקבוצה, היה הרבה ייאוש, ובאופן אישי לא הבנתי את זה". טור כריסטיאן קרלסן/ג'יני
"המטרה שלי הייתה להכין קבוצה לפתיחת העונה בליגה - זה היה היעד. אני חושב שרוני רצה קבוצה מוכנה ל-1 ביולי. בנקודה הזו, זה היה בלתי אפשרי"

קרלסן מקפיד להדגיש את עניין קבלת ההחלטות. החלטה אחת דרמטית קיבל המועדון עוד לפני שליגת העל יצאה לדרך, כאשר מכבי חיפה נפרדה מרוני לוי כבר בסוף חודש יולי. כעת קרלסן מציג בהרחבה את המהלך מנקודת המבט שלו.

"תראו, בכדורגל יש לפעמים מצבים בהם אנשים חושבים אחרת. זה אף פעם לא יתרון עבור מאמן כשממנים לו פתאום מנהל ספורטיבי", הוא מסביר. "כל אחד מאיתנו ניסה להוציא את המקסימום מהסיטואציה. אני לא הייתי רגיל לעבוד עם מישהו עם הרעיונות שלו והוא לא היה רגיל לעבוד עם מישהו כמוני. לא היה איזה פיצוץ. ניסינו לעבוד, אבל זה לא הלך. לא חשבתי שרוני לוי הוא האיש המתאים להוביל את הפרויקט. היו לנו כיוונים לגבי סוג השחקנים שחשבנו שהקבוצה צריכה, ואני אחד... היה הרבה לחץ לחזק את הקבוצה, היה הרבה ייאוש, ובאופן אישי לא הבנתי את זה. אנחנו לא מנצ'סטר יונייטד או באיירן מינכן, אין לנו אפשרות להביא כוכבים ברמה עולמית, אבל אנחנו יכולים להביא שחקנים טובים - בזהירות ותוך קבלת החלטות נכונות. לשם כך אתה צריך להיות מדוד, לבחון את האנשים ולקחת את הזמן הדרוש. המטרה שלי הייתה להכין קבוצה לפתיחת העונה בליגה - זה היה היעד. אני חושב שרוני רצה קבוצה מוכנה ל-1 ביולי. בנקודה הזו, זה היה בלתי אפשרי".

לסוגיית קגלמאכר הייתה השפעה?

"לא, זה לא בגלל שחקן אחד. רוני היה בלחץ להכין את הקבוצה מוקדם מאוד, ולדעתי הייתה לנו קבוצה מספיק טובה כדי להתגבר על האתגר שעמד בפנינו ביולי. נומה קאליו, לדוגמה. זו יריבה שגם קבוצת הנוער שלנו הייתה מנצחת, אין לי ספק בכלל. הקבוצה נערכה להיות מוכנה לפתיחת הליגה, כך זה אמור היה להיות. לא החתמנו שחקנים רק לכמה שבועות של קיץ, אלא לשנה, שנתיים או שלוש. אני חושב שקיבלנו את ההחלטות הנכונות. יש למועדון אסטרטגיה ואני עובד לפיה".

דיברתם ביניכם לפני שהחתמתם אותו?

"הייתי מאוד נחרץ לגבי הצורך שלנו בשחקן הזה בגלל המנטליות שלו. המועדון היה זקוק למנהיג מסוגו, כזה שמעלה את הרמה באימונים ומושך את הקבוצה אחריו. כולם אמרו שהאווירה במועדון לא בריאה. התקשורת אולי לא התעניינה בזה, אבל אני הבהרתי מראש: גארי בא לשחק בקישור עד שנמצא פתרון באוגוסט. זה היה זמני, לחודש הראשון בלבד. בתחילת הדרך שלו בגרמניה הוא שיחק כקשר אחורי ואז המגן הימני נפצע והוא הוסט לשם. לאתגרים שעמדו בפנינו בקיץ, הוא היה פתרון הולם מבחינתי. הוא היה מוכן בשמחה לשמש גם כחלוץ או כשוער. כזה הוא".

מתי הבנת שזה לא מתחבר בינך לבין רוני לוי?

"עבדנו צמוד מאוד בשבועיים הראשונים וזה זמן סביר כדי לדעת האם אתם חולקים את אותם רעיונות או לא. רציתי שזה יעבוד, אבל זה לא התחבר".

שחקן מכבי חיפה גארי קגלמאכר. ברני ארדוב
"הבהרתי מראש: הוא ישחק בקישור עד שנמצא פתרון באוגוסט". גארי קגלמאכר/ברני ארדוב
"המטרה היא ליצור איכות משלך. זה נהדר עבור האוהדים שיכולים לחוש הזדהות. ילדים מסתכלים על נטע לביא ורואים מה הוא מביא למכבי חיפה מבחינת אישיות ואופי, וזה משהו שלא צריך לשוטט בעולם כדי לחפש אותו"

אחרי שהוא עזב, כיוונת רק למאמן זר?

"בדקנו גם מאמנים ישראלים, ואין ספק שיש כמה וכמה טובים, אבל לא מצאנו מישהו שענה לצרכים. זו לא הייתה החלטה נגד מאמנים ישראלים וזו לא מדיניות. כרגע יש לנו מאמן מצוין שאנחנו מאוד מרוצים ממנו. אין משמעות ללאום".

מה הוביל לבחירה ברנה מולנסטיין? גם אלן פראן ומיקאל סטארה הגיעו לכאן לראיונות.

"היו לנו כמה מועמדים, בחנו כ-200 שמות ועבדנו על התהליך הזה במשך כשבועיים. ידעתי שרנה מאמן טוב במתחם האימונים ומבחינתי זו מהות התפקיד. מאמן זה לא רק לבחור הרכב ולעמוד על הקווים ולצעוק. זה ללמד, קודם כל. ללמד טקטיקה, כושר גופני, איך לרוץ, להיות מלוכדים ומסונכרנים. זה מה שרציתי, מישהו שייצור מבנה ויחבר את השחקנים. המוניטין שלו כמי שאוהב לטפח צעירים, בהחלט תרם. הוא כל הזמן אומר לנו שהוא צריך לראות קודם אם יש אופציות טובות יותר בנוער, לפני שהולכים להוציא כסף על רכש. לא תמצאו הרבה מאמנים שיגידו דבר כזה. הוא חש גאווה כשהוא מקדם צעירים. מבחינתו זה ניצחון".

לא חששת מהרקורד שלו? הרי הוא לא ממש הצליח בקבוצות הקודמות.

"לא. הכרתי את הרקע שלו וגם ידעתי לשים את התוצאות שלו בהקשר הנכון. ידעתי מה קרה במקומות הקודמים בהם עבד והתמקדתי באיכויות שלו. אולי אם תשאלו את רנה, הוא יגיד שבמקרה כזה וכזה, בדיעבד, אולי לא היה לוקח תפקיד מסוים. אבל אלו דברים שקורים בקריירה. אני יודע למה הוא מסוגל. הוא בחור אנרגטי שאוהב את המשחק ומאוד נלהב, עד כדי כך שהוא רוצה לעזור בדברים נוספים. זה מצחיק. לפעמים אני צריך לרסן אותו ולהגיד לו 'אל תתעסק בקייטרינג או במה שקורה בקבוצה עד גיל 15, תתמקד בקבוצה הבוגרת'".

אתם מדברים לא מעט על קידום שחקנים צעירים. מה המודל שלך לקבוצת כדורגל טובה?

"צריך קבוצה עם מנטליות טובה, כמה שחקנים עם אופי מתאים ובעיקר אישיות, כי בלי זה אתה לא יכול להיות כדורגלן טוב. מבחינתי, זו קבוצה שצריכה להיות פתוחה עבור השחקנים הצעירים. יש כאן אקדמיה מצוינת וקבוצת נוער שמשחקת בליגת האלופות, וחשוב שהשחקנים הללו יידעו שיש להם אפשרות לשחק יום אחד במכבי חיפה. אנחנו צריכים להקל על התהליך עבורם".

אז המטרה היא קבוצה על בסיס שחקני בית?

"המטרה היא ליצור איכות משלך. זה נהדר עבור האוהדים שיכולים לחוש הזדהות. ילדים מסתכלים על נטע לביא ורואים מה הוא מביא למכבי חיפה מבחינת אישיות ואופי, וזה משהו שלא צריך לשוטט בעולם כדי לחפש אותו. זה צומח אצלך בגינה. זה דבר חשוב מאוד, אבל צריך לשלב את הצעירים בזמן הנכון ובכמות הנכונה. לדאוג לטווח הארוך, אבל לשמור גם על המטרות לטווח קצר".

בהקשר הזה, אנחנו מסתכלים על מכבי תל אביב ורואים מעט מאוד שחקני בית. גם בהפועל באר שבע נשאר רק אחד, אליניב ברדה, שחזר אחרי שנים רבות באירופה. זה ניתן לשינוי?

"אני יכול להתייחס רק למכבי חיפה ולהגיד שיש לנו עכשיו ארבעה או חמישה תוצרים של האקדמיה בקבוצה הבוגרת. אפילו בעונה שעברה היו כמה מהם, אבל ברור שאנחנו רוצים יותר. אני יכול להגיד שהכישרון קיים בישראל. הייתי בהרצליה וראיתי בשבוע שעבר את הנבחרת עד גיל 17, נבחרת מצוינת, מנצחת בשלב הבתים את איסלנד, ארמניה ופולין. לנו יש שלושה שחקנים בנבחרת הזו וזה היה מאוד מרגש. גם בנבחרת עד גיל 19 יש לנו קפטן ועוד שלושה או ארבעה שחקנים. התהליך בעיצומו".

מאמן מכבי חיפה רנה מולנסטיין באימון. אדריאן הרבשטיין
"לאמן זה ללמד, קודם כל". רנה מולנסטיין באימון/אדריאן הרבשטיין
"לא עשינו משהו מיוחד. אני יכול להגיד מה עטר עשה: הוא עבד בצורה מטורפת כדי לחזור, זה היה כמו לצפות בסרט 'רוקי'"

מה השתנה אצל אלירן עטר? עשיתם משהו בנוגע אליו?

"לא עשינו משהו מיוחד. אני יכול להגיד מה הוא עשה: הוא עבד בצורה מטורפת כדי לחזור, זה היה כמו לצפות בסרט 'רוקי'. הוא התגבר על פציעה קשה, התאמן חזק מהבוקר עד הלילה, עבד לפי ההוראות של אנשי הכושר הגופני. עוד לפני שהיה כשיר במאה אחוז, הוא כבר הצטרף לקבוצה ועזר לשחקנים, עודד בחדר ההלבשה. זה נהדר שהוא חלק מהסגל שלנו".

הוא רצה לחזור למכבי תל אביב בקיץ?

"אני לא יודע. אני ראיתי אותו איתנו, כחלק מהפרויקט, מנסה לחזור, תומך בקבוצה ועובד קשה. אני חייב להגיד שהוא שחקן מיוחד שכולם נהנים לצפות בו. באופן אישי אני שמח מאוד שהוא חזר לנבחרת הלאומית אחרי מה שעבר בחודשים המתסכלים של הפציעה".

מה לגבי גליינור פלט, רנה מחזיק ממנו?

"כן, אין שום בעיה. הוא גם שותף בכל המשחקים, פחות או יותר. עכשיו גם אלירן חזר וניקיטה שיכול לשחק בכל עמדות ההתקפה, ושובל שבכל פעם מצליח להשפיע. יש תחרות גדולה על מקום בהרכב, ככה זה במועדון גדול, צריך לתת את האקסטרה באימונים כדי לקבל הזדמנות על המגרש".

טור כריסטיאן קרלסן, מנהל ספורטיבי מכבי חיפה. ג'יני
"חשוב ששחקני מחלקת הנוער יידעו שיש להם אפשרות לשחק יום אחד במכבי חיפה". טור כריסטיאן קרלסן/ג'יני
"אני מדמיין את מכבי חיפה של תחילת שנות ה-2000, אולי אפילו יותר מזה. אני רואה את האצטדיון מלא מדי משחק, עם כדורגל אטרקטיבי, קבוצה מרגשת עם שחקנים צעירים, רובם ממחלקת הנוער שלנו"

מי המנהיג העתידי של מכבי חיפה לדעתך?

"האישיות מתפתחת עם הזמן, אבל אני בהחלט חושב שנטע לביא הוא קפטן עתידי של מכבי חיפה וגם יונתן לוי שהוא כיום קפטן נבחרת הנוער. לשניהם יש סיכוי טוב להיות הקפטנים של הנבחרת הבוגרת. יש להם אופי יוצא דופן, רואים את הפוטנציאל המנהיגותי שלהם. גם לעומרי גלזר יש את האישיות".

איפה אתה רואה את מכבי חיפה בעוד חמש שנים מהיום?

"אני מדמיין את מכבי חיפה של תחילת שנות ה-2000, אולי אפילו יותר מזה. אני רואה את האצטדיון מלא מדי משחק, עם כדורגל אטרקטיבי, קבוצה מרגשת עם שחקנים צעירים, רובם ממחלקת הנוער שלנו. אני רואה הרבה שמחה, מועדון מקצועי ומנוהל היטב, אנשים עושים הכול עם חיוך וגורמים אושר לאוהדים".

ואיפה אתה רואה את טור כריסטיאן קרלסן בעוד חמש שנים מהיום?

"כאן, במכבי חיפה. כך אני מקווה. מעולם לא נהניתי כל כך ברמה המקצועית והאישית. כל עוד יענקל'ה מרוצה ממני וירצה אותי, אשמח להישאר. זה מועדון נהדר".

שחקן נבחרת ישראל נטע לביא. יוסי ציפקיס
"קפטן עתידי של מכבי חיפה ושל הנבחרת". נטע לביא/יוסי ציפקיס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully