וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עין כארם: כארם משעור חי את החלום ופורץ בגדול בבני הרצליה

11.11.2016 / 16:00

מנהיגות, מוסר עבודה, תכונות של בעל בית ומספרים מפלצתיים. המועדונים הגדולים לוטשים עיניים לעבר כארם משעור, וגם בנבחרת עוקבים בעניין, אבל הכוכב העולה של הרצליה לא ממהר. מה סוד הצלחתו? ומה הקשר למוצאו? דני פרנקו, שרון דרוקר ומיקי גורקה מנתחים את הנסיך החדש

one

כארם משעור הופיע בשבועיים האחרונים בחמישה משחקים. קבוצתו, בני הרצליה, ניצחה בארבעה מהם - בעוד הוא חתום על מספרים מפלצתיים. 19 נקודות ו-11 ריבאונדים בממוצע לערב, ומדד משוקלל 22.6. זה לא מובן מאליו, בזמן שהרצליה היא היחידה מבין חמש הנציגות הישראליות שניצחה השבוע במסגרת האירופית. זה לא מובן מאליו, בזמן שהישראלים של מכבי תל אביב והפועל ירושלים מזייפים במקרה הטוב וכלל לא נספרים במקרה השכיח. וזה לא מובן מאליו כשנזכרים באיזה מצב לחוץ הגיעו מיקי גורקה ושחקניו למשחק הביתי מול הפועל אילת ביום ראשון שעבר.

עד אותו ערב, הרצליה אמנם הפסידה בחוץ לאלופה ולסגניתה, וגברה באולמה על מכבי חיפה, אבל הפסד ביתי לקבוצה הדרומית, בתוספת סדר המשחקים שמצפה לה, היה עלול לדרדר אותה לתחתית הטבלה. משעור סיים את הרבע הראשון עם שתי נקודות בלבד ב-1 מ-6 מהשדה, אחרי שהחטיא לייאפים ושלשות ואיבד כדור אחד. ברבע השני הוא השתולל פחות, לקח רק שלוש זריקות מהשדה וירד להפסקה עם מאזן סולידי של שש נקודות ושישה ריבאונדים.

זה לא היה אפילו הפרומו לשורה שבה התהדר הפורוורד בן ה-25 בסיום המשחק, שכבר מתויג כאחד הגדולים בקריירה הקצרה שלו - עם 21 נקודות ו-16 ריבאונדים. זה לא מובן מאליו (כבר אמרנו?) ששחקן שעמד על 2 מ-9 מהשדה במחצית הראשונה ייקח על עצמו עוד עשר זריקות, מתוכן שש שלשות, במחצית השנייה. זה חלק מהשיפור שחל במשחק של משעור, שספק אם היה מקבל הזדמנות לפרוח כך אלמלא הפציעה של חברו אבירם זליקוביץ'. הפריחה שלו חזקה עד כדי כך, שכבר אף אחד לא מתפלא כשהקבוצות הגדולות והעשירות בכדורסל הישראלי לוטשות עיניים לעברו.

שחקן בני הרצליה כארם משעור מול שחקן הפועל ירושלים אמארה סטודמאייר. ברני ארדוב
הישראלי הכי חשוב של הרצליה. משעור נאבק בסטודמאייר/ברני ארדוב

בקיץ האחרון משעור טס ללאס וגאס, שם גר בשהותו בארצות הברית, כדי לעבוד על המשחק שלו. המאמן הלאומי ארז אדלשטיין ציין אותו לשבח באימון הפתיחה של סגל הנבחרת הצעיר שהתאסף לקראת סדרה של אימונים ומשחקי ידידות. משעור נפצע בקרסול, באופן לא חמור, באחד המשחקים, והושבת ממשחקי הנבחרת. כשחזר לקבוצתו, הקפטן זליקוביץ' נפצע בעצמו והושבת לתקופה ממושכת. למעשה, הוא לא חזר עד היום. משעור הפך לישראלי החשוב ביותר בסגל, כזה שמשחק 32.4 דקות למשחק, והביטחון עלה בצורה ישירה.

"כל מי שמשחק אצלי יודע שמותר לו לטעות", מעיד על עצמו המאמן גורקה. "ני נותן לשחקנים לטעות כל עוד הם עושים מאמץ ומחזירים בהגנה. העובדה שאבירם פצוע עוזרת להשאיר את כארם על המגרש גם כשהוא טועה. אני מאמין ששחקן כמוהו צריך לטעות כדי להתפתח. הוא יודע שאני סומך עליו בכל פעם מחדש שיחזור לעצמו ויתעשת. הביטחון שהוא מקבל ממני חשוב לו ועוזר לו".

"ברגע ששחקן יודע שאין לו תחליף ושהוא יהיה על המגרש גם אם יטעה, זה גורם לו להמשיך ולקחת על עצמו עוד ועוד", אומר שרון דרוקר, שבעונה שעברה הפסיד עם ראשון לציון להרצליה בגלל פעולה ענקית של משעור. "הרצליה גילתה אותו ונתנה לו ביטחון לטווח ארוך. הוא לא מסתכל על הספסל בכל פעולה".

דני פרנקו, שפירשן השבוע את משחקם של משעור והרצליה בניצחון על אקדמיק סופיה ביורופקאפ, מכיר את השחקן היטב עוד מהימים שבהם שיחק תחתיו בנבחרת הנוער. "מי שמכיר אותו יודע שהוא בן אדם שגדל והתחנך בצורה מסוימת, שגרמה לו להיות מופנם. הביטחון שלו עכשיו מטורף. בנוער של עמק יזרעאל הוא היה מדהים, אבל כשבא אליי לנבחרת הנוער הוא לא היה אחד שמשתלט. כארם הוא אחד שצריך להרגיש בנוח, להיות מחובר ומקובל. הוא עבר מאז לא מעט תהליכים, הוא התבגר, הוא הפך לאדם אחר. הוא מרשה לעצמו לקחת זריקות, לעשות דברים על המגרש. הוא נראה כמו אחד שמרגיש שהקבוצה שלו. הוא לא מהסס, הוא מרשה לעצמו לעשות טעויות, הוא יודע שהוא לפעמים לא בסדר ולוקח אחריות".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
שחקן בני הרצליה כארם משעור מול שחקן מכבי תל אביב גיא פניני. אדריאן הרבשטיין
יחליפו משמרות בנבחרת? משעור ופניני/אדריאן הרבשטיין

משעור מדורג עד כה ראשון מבין הישראלים בליגה בריבאונדים (9 למשחק) ושלישי בנקודות (13.4), כשביורופקאפ הוא רק משתבח ועומד על 18.8 נקודות ו-8.5 ריבאונדים. זה לא קרה סתם כך: חלק מהשדרוג שלו הגיע בעקבות שינוי בהעמדתו על המגרש. בעונה שעברה הוא תופקד בשתי עמדות הפורוורד, אבל העונה הוא מוצב בעיקר כסמול פורוורד, אף שגדל והתחנך ואף שיחק במכללות כמספר 4.

פרנקו טוען שהפוטנציאל שלו לגדול הוא בעיקר כמספר 3, וייתכן שמהעמדה הזו יהפוך לאחד המובילים בכדורסל הישראלי. "יש לו מה לשפר. לא כל סמול פורוורד צריך להיות בעל שליטה בכדור, ואפשר לחפות על זה בקליעה ובריבאונד. הוא יכול עוד להשתפר בכל דבר, בעיקר בטיפול בכדור, וצריך להיות יותר יעיל עם מה שיש לו. לנצל את היתרון האתלטי שלו על כל השחקנים האחרים בעמדה הזאת".

גם גורקה מספר על התהליך שעובר השחקן שלו: "כארם זה קודם כל אגרסיביות ואנרגיה. היום הוא יותר אגרסיבי, ואנחנו דורשים את זה ממנו כי אבירם איננו. העמדה מספר 3 חדשה יחסית עבורו, ויש לו יתרון בה על כל שחקן, בטח על שחקנים ישראלים. זה כארם, זה האופי שלו. הוא כל הזמן רוצה ללמוד ולהתקדם. ההצבה בתפקיד הזה גורמת לו לעבוד על אלמנטים נוספים, כמו תנועה בלי כדור והטעיית קליעה. בהמשך, כשיחזור לתפקד כגבוה שני, זה ישפר אותו גם במשבצת הזו. הוא בעיצומו של תהליך, הוא גדל ומתפתח בתור שחקן. אני לא מכיר הרבה שחקנים, ישראלים או זרים, עם מוסר עבודה כמו שיש לו".

אחד ממאמני ליגת העל מזהה אצל משעור הזדמנות למצב את מעמדו ככוכב בכדורסל הישראלי. "יש לו יתרון על כל פורוורד ישראלי אחר ברמה האתלטית. אין אתלטים כמוהו בכלל, ואת זה מכירים עוד לפני שעזב לקולג'. הקליעה שלו הפכה להיות טובה, וברגע שהיא תשתפר ותהפוך להיות טובה מאוד, קליעה שמענישה אותך על כל טעות, הוא יהפוך לכוכב".

ואיפה משעור יכול להשתלב? "גיא פניני נמצא בסוף הקריירה שלו, ואפשר לקבוע די בוודאות שבקיץ יהיה הקמפיין האחרון שלו עם הנבחרת. כבר עכשיו כארם לא נופל משום שחקן אחר בעמדה שלו, מלבד עומרי כספי. ברור שיש לו מקום בסגל הרחב לקראת היורובאסקט, ואם ימשיך בקו הזה, הוא גם יהפוך לשחקן לגיטימי בנבחרת".

שחקן מכבי ראשון לציון שון דאוסון. ברני ארדוב
יחקה את הפריצה של דאוסון?/ברני ארדוב

ממש כמו בפריצה של שון דאוסון, לפני כשנה וחצי, גם מיד עם העלייה של משעור החלו דיבורים על היום שבו הוא יעזוב את הרצליה, כאילו שהקבוצה שנתנה לו הזדמנות לא באמת קיימת, והיא רק תחנה בדרך לירושלים או למכבי תל אביב, אותה יפגוש מחר (שבת, 20:30, באולם היובל). בהרצליה, ממש כמו בראשון לציון, מצננים את כל הלחשושים ומזכירים כי למשעור חוזה גם לעונה הבאה.

"מה שכארם מקבל השנה מגיעו לו, וזה טוב גם למועדון", מסביר גורקה את התהליך שעוברת הקבוצה בשרון. "יש רצון לפתח אותו, הוא יודע את זה, אני אשמח מאוד אם בעוד שנתיים או שלוש שנים הוא יהיה שחקן מוביל במכבי או בירושלים. אנחנו קבוצה עם תקציב מוגבל ביחס לאחרות, והרעיון מאחורי המדיניות שלנו הוא לקחת חבר'ה צעירים ולקוות שהם יחזירו לנו. מנסים להחתים שחקנים על חוזים לשנתיים או שלוש, מתוך מטרה שעוד נספיק לקטוף את הפירות יחד איתם ולהספיק ליהנות מהם. גם עם דני רובין ותום מעיין זה ככה".

זה לא היה פשוט, אבל צלחנו כתבה שלמה מבלי להזכיר שכארם משעור הוא מהמגזר הערבי ובן העיר נצרת. זה לא פשוט - לא רק כי מדובר בגימיק, אלא כי יש קשר ישיר בין המוצא שלו ובין החינוך שקיבל לבין מוסר העבודה הגבוה והעובדה שאינו לוקח שום דבר כמובן מאליו. "זה מלמד על האופי שלו", אומר דרוקר, "הוא שחקן שלא קיבל שום דבר בקריירה, הכל הוא היה צריך להרוויח בעצמו. הוא יצא לארה"ב, חזר לארץ בקטן, לא חיכו לו עם זר של פרחים, הוא לא היה נסיך שמסומן. הוא לוקח דברים ולא חושב שמישהו ייתן לו משהו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully