וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לוחם בספרדית: המאמן צ'אבי פסקואל נלחם על עתידו בברצלונה

26.4.2016 / 12:00

הוא כמעט לא מדבר אנגלית, האוהדים לא אוהבים את סגנון המשחק שלו והתקשורת מבקרת את התלות המוגזמת בנבארו. הערב בקרסנודאר, בקרב על הכרטיס לפיינל פור, יצטרך מאמן בארסה להצדיק מחדש את האמון בו ולעשות מה שאיש לפניו לא עשה. זה עוד עשוי להיגמר עם חוזה ביד אליהו

צ'אבי פסקואל מאמן ברצלונה. ברני ארדוב
בזמן שמכבי ת"א וצסק"א החליפו שישה מאמנים, הוא נשאר. פסקואל/ברני ארדוב

שמונה שנים חלפו מהיום בו צ'אבי פסקואל האלמוני החל במפתיע לאמן את ברצלונה, רק כדי להעביר את הזמן עד שאטורה מסינה יגיע, והוא עדיין שם. 98 חודשים, וכל כך הרבה השתנה, בכל כך הרבה מקומות. מכבי תל אביב וצסק"א מוסקבה החליפו בפרק הזמן הזה שישה מאמנים, לריאל מדריד ולאולימפיאקוס היו ארבעה, בפנאתינייקוס ובוויטוריה עבדו שבעה מאמנים, לפנרבחצ'ה היו חמישה ולאנאדולו אפס עשרה. רק בקטאלוניה נותר איש אחד ויחיד על הקווים.

פסקואל בן ה-43 כבר לא כל כך אלמוני. הוא זכה עם בארסה ביורוליג, בארבע אליפויות ספרד ובשלושה גביעי המלך והגיע לחמישה פיינל פורים, אבל הערב (שלישי, 20:00, 5+ לייב) עלול המאמן תכול העיניים לגלות שאפילו הוא אינו חסין. קבוצתו תתארח בקרסנודאר לקרב ראש בראש מול לוקומוטיב קובאן על הכרטיס האחרון לפיינל פור. הוא, באופן אישי, ייאבק גם על משרתו.

אל מול הפערים הבולטים שהוצגו בשלוש הסדרות האחרות, שהסתיימו כולן בסוויפים, המפגש המתמשך בין ברצלונה לקובאן הוליד את אחד המצ'אפים המרתקים שידעה היורוליג. אלא שכדי להשלים את המשימה ולטוס בחודש הבא לברלין, יצטרכו פסקואל ושחקניו לעשות מה שאיש לא עשה לפניהם: לנצח בחוץ במשחק החמישי. דבר כזה עוד לא היה במפעל הבכיר באירופה. שמונה סדרות פלייאוף של הטוב מחמישה הגיעו למשחק המכריע, ותמיד המארחת היא זו שחגגה בסיומו. 0:8, 8 מ-8.

פסקואל חתום על חוזה גם לעונה הבאה, אבל עתידו במועדון אינו מובטח. מקורות בספרד אומרים כי אם יסיים הערב את העונה האירופית ו/או לא יחזיר לפאלאו בלאוגראנה את האליפות, לא מן הנמנע שהקבוצה תמנה בקיץ מאמן חדש.

seperator

בכלל, זה עומד להיות קיץ מרתק בשוק המאמנים ביורוליג. דושאן איבקוביץ' ורימאס קורטינאיטיס פנויים לאחר שפוטרו בתקופה האחרונה, דימיטריס איטודיס עשוי לסיים את דרכו בצסק"א אם היא שוב תקרוס בפיינל פור, יורגוס ברצוקאס מבוקש בשורת מועדונים, וייתכן שגם פסקואל יצטרף לרשימה הזו. אפס ודרושפאקה יחפשו מאמנים, גם פנאתינייקוס ומכבי תל אביב כנראה, ומי יודע, אולי זה עוד ייגמר עם חוזה ביד אליהו.

ומה המאמן עצמו חושב? פסקואל, באופן טבעי, אינו מתייחס לשאלת עתידו המקצועי בתדרוכים לתקשורת המקומית, אבל אפשר ללמוד מה הגישה שלו בעקבות דברים שאמר לפני שנתיים בסיטואציה אחרת. ריאל רצתה להיפרד מפאבלו לאסו, אחרי שכבשה את היבשת במשך עונה שלמה רק כדי להפסיד למכבי בגמר היורוליג ולברצלונה שלו בגמר הפלייאוף בספרד.

"בכנות, אני לא חושב שמאמן צריך להימדד על פי תוצאה של משחק כזה או אחר", אמר אז פסקואל ויצא להגנתו של לאסו. "המאמן שאנחנו מדברים עליו שבר העונה את כל השיאים שיש, דיברו על הקבוצה שלו בהערצה בכל רחבי אירופה. אם הוא ניצח או הפסיד במשחק גמר, לא זה מה שצריך לקבוע את עתידו. זה לא הוגן". השאר היסטוריה: הבלאנקוס לא הצליחו להיפטר מהמאמן, והוא הביא להם את גביע אירופה.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
מאמן קובאן יורגוס ברצוקאס עם דונטיי דרייפר, אנתוני רנדולף. GettyImages
ההיסטוריה איתם: 8 מ-8 למארחות במשחק מספר 5. ברצוקאס ושחקני קובאן/GettyImages

צ'אבי פסקואל מהכדוריד, וצ'אבי פסקואל מהכדורסל

בברצלונה, אגב, יש שני צ'אבי פסקואל, מאחר שגם מאמן קבוצת הכדוריד של המועדון נושא אותו שם. אחת הבעיות המרכזיות עמן נאלץ להתמודד צ'אבי מהכדורסל נוגעת לקשיי השפה. האיש כמעט אינו מדבר אנגלית, מה שעלול להיות לו לרועץ אם יעזוב את קטאלוניה וייאלץ לחפש עבודה חדשה בחו"ל. הוא תמיד דואג להתחמש בעוזר דובר אנגלית, שמשמש גם כמתורגמן. את פסקי הזמן הוא מעביר בשפת האם שלו, וחלק מהשחקנים בקבוצה (דוגמת אנטה טומיץ' ותומאש סטוראנסקי) השלימו עם המצב ולמדו ספרדית.

"פסקואל הוא מאמן של שחקנים", מספר המתאזרח בראד אולסון. "אפשר לקיים איתו שיחות אישיות, והוא תמיד ינסה לעזור לך, כשחקן וכאדם. כמאמן, הוא מתרכז בפרטים הקטנים. הם חשובים לו מאוד. והוא תמיד דורש שנהיה מרוכזים במאת האחוזים".

רחשים ראשונים בנוגע לעתידו של פסקואל נשמעו כבר לפני חודשיים. ברצלונה הפסידה לבילבאו ברבע גמר גביע המלך, והחלו לצוץ דיווחים על פיטורים אפשריים, מה גם שהקבוצה נקלעה למצב ביש בטופ 16 של היורוליג, כשהייתה במאזן שלילי בקו מחצית הדרך.

הפעם האחרונה שבה בארסה הודחה ברבע גמר הגביע, שוב בידי בילבאו, הייתה ב-2008. המאמן דושקו איבנוביץ' אמר כי "אי אפשר להוציא הרבה יותר מהשחקנים האלה", ופוטר חמש שעות לפני משחק ביתי מול אוניקאחה מלאגה בפתיחת הטופ 16. עוזרו פסקואל נקרא אל הדגל, כשהמטרה נותרה להנחית בקיץ את מסינה מצסק"א.

אלא שהאיטלקי לא בא, ומי בכלל היה צריך אותו? פסקואל הצעיר ייצב את הספינה, הגיע לגמר הפלייאוף בספרד והיה רחוק ניצחון אחד מהעפלה לפיינל פור ביורוליג. במשחק השלישי והמכריע בהצלבה הוא הפסיד ביד אליהו למכבי תל אביב של צביקה שרף, והערב, לראשונה מאז אותה 2008, מגיעה ברצלונה למשחק חוץ על כל הקופה בסדרת פלייאוף ביורוליג.

הפעם, אחרי ההפסד בגביע, מקבלי ההחלטות העניקו למאמן את הגיבוי. בכל זאת, פסקואל הוא היחיד בהיסטוריה של המועדון ששרד שמונה שנים ברציפות בתפקיד. אאיטו גארסיה רנסס עמד על הקווים במשך 13 עונות, אבל עם הפסקות, ומעולם לא נשאר כל כך הרבה זמן.

"אנחנו סומכים על צ'אבי", אמר המזכיר הטכני רודריגו דה לה פואנטה. המנהל הספורטיבי צ'יצ'י קראוס הודה כי "ספגנו מהלומה רצינית, וייקח לנו זמן להתאושש ממנה. זה לא משהו שיצא לנו להתמודד איתו בשנים האחרונות, זה כואב וזה מכעיס, אבל אנחנו חייבים לסמוך על עצמנו ולדעת לצאת מזה, להתרכז ביורוליג ולצאת בכל הכוח למאבק על הכרטיס לפלייאוף".

עוד באותו שבוע התייצבה ברצלונה למשחק מפתח בבית מול אולימפיאקוס. "יש עלינו לחץ נוסף עכשיו", הודה המאמן. "אני מבין את האכזבה של כולם. המועדון שלנו רגיל לזכות בתארים ולהגיע לגמרים, וכשזה לא קורה, זה לא נראה טוב".

הגיבוי השתלם. בארסה נראתה נהדר: היא ברחה ל-25 הפרש, ניצחה ב-16 וגם מחקה את ההפסד מהסיבוב הראשון ב-12 נקודות בפיראוס. את הטופ 16 היא סיימה עם ארבעה ניצחונות בחמשת המשחקים האחרונים, וכך מצאה את עצמה בסדרה מול לוקומוטיב ברבע הגמר.

סטראטוס פרפרוגלו שחקן ברצלונה מול שחקני לוקומוטיב קובאן. GettyImages
השחקנים לומדים ספרדית, בלית ברירה. פרפרוגלו/GettyImages

מגדל בבל בברצלונה: שחקנים מ-11 מדינות שונות

ברצלונה, צריך להודות, אינה טובה ונוצצת כפי שהייתה בעבר. יש לה בסגל שחקנים מ-11 מדינות שונות, אנטה טומיץ' נקלע לעונה החלשה ביותר שלו מאז הגיע מריאל מדריד ואלכס אברינס עדיין אינו עקבי מספיק כדי שהקבוצה תישען עליו. את מקומו של מרסליניו הוורטאס בחרו הקטאלנים למלא באופן מוזר למדי באמצעות קרלוס ארויו בן ה-36. ואם כבר בני 36, הם עדיין תלויים מדי במלכודת הדבש ושמה חואן קרלוס נבארו.

"לה בומבה", שחצה בשבוע שעבר את רף 300 ההופעות ביורוליג, הוא עדיין האיש שעל פיו יישק דבר בקבוצה הזאת. אבל הגיל עושה את שלו, וגם המצב הבריאותי. הוא מחמיץ משחקים בגלל פציעות טורדניות, הוא לא יציב כבעבר, ובמהלך העונה הצליח רק פעמיים לייצר רצף של שני משחקים בדאבל פיגרס. לראשונה מאז היה בן 19 - בשנת 2000 - יש לו ממוצע נקודות חד ספרתי (8.9). בתקשורת המקומית סופג פסקואל לא מעט ביקורת על התלות המוגזמת בנבארו.

בכל זאת ולמרות הכל, ברצלונה היא זו שמכתיבה את הקצב בסדרה מול קובאן. במשחק הראשון בקרסנודאר היא נגעה בניצחון אך הפסידה, כעבור יומיים טיילה ל-26 הפרש ונטלה את יתרון הביתיות (נבארו, מי אם לא הוא, קלע 18 נקודות). אחר כך, באולמה, היא ניצחה בלי בעיות מיוחדות במשחק השלישי והכל כבר היה מוכן לחגיגות העלייה לפיינל פור.

אלא שדווקא אז, כשנבארו צולף 19, ואחרי שמחקה פיגור בן שש נקודות בשתי הדקות האחרונות של משחק מספר 4, היא בעטה בעיטת וולה מהדהדת בדלי והפסידה 16:4 בהארכה כדי לחזור לרוסיה.

חואן קרלוס נבארו שחקן ברצלונה. GettyImages
תלות מוגזמת? לראשונה מאז 2000, הוא על ממוצע חד ספרתי. נבארו/GettyImages

"לוותר על פסקואל? אולי בשביל ג'קסון או אוברדוביץ'"

אפילו במפגש הכפול עם לוקומוטיב בקטאלוניה לא הצליחה בארסה למלא את הפאלאו בלאוגראנה, אף שהוא אחד האולמות הקטנים ביורוליג עם פחות מ-8,000 מושבים. ומה חושבים האוהדים? מתברר שכמו בכל מקום על פני הגלובוס, הם חלוקים בדעותיהם.

לאחר ההדחה בגביע פורסמה כתבה ב"ספורט" ובה פרסו אוהדים את טענותיהם כלפי המועדון. רוב הטענות כוונו למאמן. "את מקומו של צ'אבי בהיסטוריה של ברצלונה איש לא ייקח", נאמר שם, "אבל יש תחושה שהוא הגיע למיצוי. שאולי הגיע הזמן להתרענן, גם עבורו וגם עבור המועדון, להביא דם חדש ורעיונות חדשים. יש לו אמונה עיוורת ומוגזמת בנבארו, הרכש שנעשה לא היה טוב, והכדורסל שלו משעמם, הגנתי מדי ולא אטרקטיבי".

"לוותר על פסקואל? אולי רק אם תביא לי במקומו את פיל ג'קסון או את ז'ליקו אוברדוביץ'", מזדעק פראן ארוובו, אוהד בן 35. "בוא נראה קודם איך העונה הזאת תיגמר. זה לא שברצלונה חזקה היום כפי שהייתה בעונת הזכייה ביורוליג ב-2010, עם ריקי רוביו, פיט מייקל, ארזם לורבק ונבארו בגיל 30, או בגביע של 2003 עם דיאן בודירוגה, גרגור פוצ'קה, שרונאס יאסיקביצ'יוס, רוברטו דואניאס ונבארו בגיל 23. כשאתה מסתכל גם על מה שקורה במדריד, ורואה איך ריאל משקיעה ואיך היא החזירה מה-NBA את רודי פרננדס וסרחיו רודריגס, אז אתה מבין את יחסי הכוחות האמיתיים. הציפיות צריכות להיות בהתאם".

- אז אתה, אוהד ברצלונה, אולי המועדון המפואר באירופה, מסתפק בסגנות?

"לפני שפסקואל הגיע, ברצלונה זכתה רק פעם אחת בגביע אירופה, למרות שהייתה 30 שנים בצמרת. תמיד היה מה להגיד עליו. בהתחלה אמרו שהוא לא יכול לאמן את בארסה, כי הוא בכלל ארכיטקט ואין לו ניסיון באימון, אחר כך אמרו שחסר לו הניסיון כשחקן, אבל גם אאיטו ולאסו לא היו שחקנים גדולים. לפני כמה שנים דיברו עליו בתור פפ גווארדיולה של הכדורסל, והנה, הוא עדיין כאן. אני יודע שלא כולם חושבים כמוני, אבל אני חושב שזו תהיה טעות לוותר עליו מהר מדי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully