וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ללא תחרות: הדומיננטיות של פריס סן ז'רמן הורסת את הליגה הצרפתית

5.2.2016 / 18:11

היריבות כנועות, הפרשנים מתרגשים מכל שיא ובמנהלת מהללים את "כוכבי הרוק" שמפארים את הליגה, אך הדומיננטיות של פריס סן ז'רמן הופכת את הליג 1 ללא רלוונטית. עם 24 נקודות יתרון בפסגה ומגמה שלא הולכת להשתנות, בצרפת יש מי שמדבר על משבר בגלל "העץ שמסתיר את כל היער"

צילום מסך

1. ליון 42 נקודות (הפרש שערים: 26+)
2. מארסיי 41 (20+)
3. סנט אטיין 39 (11+)
4. פריס סן ז'רמן 38 (17+)

כך נראתה טבלת הליגה הצרפתית במחזור ה-20 של עונת 2014/15. לא לפני עשור או חמש שנים, ממש אחרי פגרת החורף של העונה שעברה. הילדים של ליון עקפו את אלופת החורף מארסיי, סנט אטיין ניצלה את הפסדה המפתיע של האלופה פריס סן ז'רמן 4:2 לבאסטיה וצמרת הליגה הצרפתית נראתה שוב כדבר הכי מרגש בשטח.

זו הייתה אשליה.

seperator

בסופו של דבר, פ.ס.ז' הייתה זו שסיימה ראשונה עם יתרון של שמונה נקודות על פני ליון והגדילה לעשות עם טרבל היסטורי. וכשנדמה היה שזה השיא, הגיעה העונה הנוכחית וחשפה פערים אסטרונומיים. כצפוי, הקבוצה מהבירה הפכה בחסות הכסף הקטארי לשליטה הבלתי מעורערת של הכדורגל הצרפתי. שלא כצפוי, היריבות ההיסטוריות שלה נכנעו מראש ומאפשרות לליג 1 להפוך לליגה לא רלוונטית. ליגה בה 24 נקודות מפרידות בין הראשונה לשנייה, בזמן ש-22 נקודות מפרידות בין השנייה למדורגת לפני אחרונה. "יכול להיות שזה משעמם אנשים, לא אותי", הגיב דויד לואיז לפער המשמעותי בפסגה - פער ששם ללעג את הפן התחרותי בליגה הצרפתית.

זלאטן איברהימוביץ' (מימין), טיאגו מוטה, לוקאס מורה, בלס מטוידי שחקני פריס סן ז'רמן. רויטרס
עושים צחוק מהליגה הצרפתית. שחקני פריס סן ז'רמן/רויטרס

15 במרץ 2015. זלאטן איברהימוביץ' התפרץ על השופט ליונל ז'אפרדו בדרך לחדר ההלבשה אחרי הפסדה של פ.ס.ז' 3:2 בבורדו, והפך לאויב הרפובליקה כשתועד מכנה את צרפת "מדינה מחורבנת". הצרפתים נעלבו, הכוכב השבדי הושמץ וכולם שכחו מה בכלל הייתה תוצאת המשחק. השבוע, עם קביעת השיא ההיסטורי של 33 משחקי ליגה ללא הפסד, הגיעה התזכורת. זה המשחק שבעקבותיו החל הרצף. מאז אותו הפסד, פ.ס.ז' ניצחה 30 מ-33 משחקי הליגה שלה. בכך היא שברה את השיא של נאנט מ-1995 (32 משחקים ללא הפסד - 19 ניצחונות ו-13 תוצאות תיקו) ועשתה את זה בצורה מוחצת עם צבירת 93 נקודות והפרש שערים 20:92. דומיננטיות חסרת תקדים.

בקצב הזה, פ.ס.ז' תחגוג אליפות כבר בחודש מרץ ותנפץ העונה כל שיא אפשרי בכדורגל הצרפתי. עם 24 נקודות יתרון בפסגה היא לועגת להישג של ליון (17 נקודות יתרון על פני מארסיי בסיום עונת 2006/07) ומאיימת על השיא האירופי של באיירן מינכן (25 נקודות יתרון על פני דורטמונד ב-2012/13). נאנט, בתקופתה, הפסידה רק במחזור ה-33 והייתה הכי קרובה לסיום עונה ללא הפסדים בליגה הצרפתית. גם הסטטיסטיקה הזו נמצאת על הכוונת של לורן בלאן ושחקניו, שיכולים לסיים את העונה עם 104 נקודות - 15 יותר משיא הליגה שקבעו רק לפני שנתיים. "אנחנו ניצחנו, אבל לא ברחנו כך", הזכיר בראיון ל"ל'אקיפ" חלוץ העבר פטריס לוקו, ששיחק אז בנאנט ולאחר מכן עבר לפ.ס.ז'. "היה לנו סגנון אטרקטיבי, אבל יותר ישיר וכזה שמבוסס על האצה רגעית. מה ששחקני פ.ס.ז' עושים מבחינה טכנית זה דבר ייחודי ומדהים לראות. היה הגיוני שהם ישברו את השיא שלנו".

רק לשם השוואה, 24 נקודות בפרמיירליג מפרידות בין לסטר סיטי המוליכה לסוונסי הנאבקת על חייה ונמצאת במקום ה-16. בליגת העל שלנו אותה כמות נקודות מפרידה בין המקום הראשון (הפועל באר שבע) למקום השמיני (בני יהודה). באיטליה וספרד זה הפער בין המקום הראשון לעשירי, ואפילו בגרמניה בין המקום הראשון לשישי. בדומה לפ.ס.ז', אגב, הכוכב האדום בלגרד מובילה את הליגה בסרביה ב-25 נקודות, פרנצווארוש ב-18 בהונגריה ואולימפיאקוס ב-16 ביוון. ועדיין, כאן מדובר באחת מחמש הליגות הבכירות באירופה.

מאוריסיו איסלה שחקן מארסיי בועט בחברו רמי קאבלה. רויטרס
בעטו לעצמם בתחת כבר בתחילת העונה. שחקני מארסיי/רויטרס

הדומיננטיות הזו מחסלת כל תחרות, אבל במנהלת הליגה דווקא מרוצים. "פ.ס.ז' היא נכס עצום לליג 1", קבע נשיא המנהלת פרדריק תירייז. "הקבוצה הזו מעוררת עניין בכל מקום ומצליחה למלא אצטדיונים. השחקנים שלה הם כוכבי רוק אמיתיים. בזכותם, גם ברחבי העולם עוקבים אחר הליגה שלנו". גם התקשורת בצרפת לא מבקרת כרגע את פריס סן ז'רמן. הפרשנים ברובם נפעמים מהשיאים שקובעת האלופה, מכך שהצליחה להגביר את השליטה שלה (גם כשנראה כי הגיעה לתקרה) ובעיקר מהעובדה שזכו לראות בליגה שלהם כוכבים כמו זלאטן ואנחל די מריה. האצבע המאשימה מופנת לכיוון הקבוצות הבכירות האחרות.

מארסיי, היריבה המושבעת של פ.ס.ז', נכנסה לסחרור עם התפטרותו של מרסלו ביילסה כבר אחרי המחזור הראשון ומאז לא יצאה ממנו; ליון קיבלה את אלכסנדר לקאזט כעוס אחרי עימות עם המאמן והנשיא, איבדה בשלב מוקדם את כוכבה נביל פקיר בגלל פציעה קשה וביצעה גם היא שינוי על הקווים לפני הכניסה לאצטדיון החדש; ומונאקו החליטה כבר בקיץ שעבר להיות תחנת מעבר להשבחת שחקנים ומכירתם ביוקר, ולא יותר.

והעונה, יצא שכולן הרימו ידיים כבר במחזורים הראשונים. ויתרו גם על האשליה והסתפקו במאבק על שני הכרטיסים הנותרים לליגת האלופות - מאבק לו שותפות כרגע לפחות 10 קבוצות. היטיב להגדיר את המצב מקסים דופואי מיורוספורט: "פ.ס.ז' מעולם לא הייתה כל כך חזקה, והאחרות מעולם לא היו כל כך חלשות - זו הבעיה".

נשיא ליון ז'אן מישל אולאס. AP
סמך על חוקי הפייר פליי הפיננסי, והתאכזב. ז'אן מישל אולאס/AP

כשהקטארים נכנסו לכדורגל הצרפתי, ז'אן מישל אולאס היה משוכנע שזה רק עניין של זמן עד שחוקי הפייר פליי הפיננסי יגבילו את צעדיה של האימפריה החדשה. נשיא ליון, ששלט בליגה עם שבע אליפויות רצופות שנבעו בעיקר מיכולתו לרכוש מדי עונה את כוכבי היריבות, לא האמין שבדיוק ההיפך יקרה. פ.ס.ז', עם תקציב של יותר מ-500 מיליון יורו (מונאקו ניצבת אחריה עם 250 וליון עם 180) צמחה למימדים מפלצתיים והביאה כמה מהשחקנים הטובים בעולם. בלית ברירה, אולאס נאלץ לשתף פעולה כעת עם ברנאר קאיאזו, נשיאה של היריבה המרה סנט אטיין, בתקווה לשנות איכשהו את המצב, לפחות בפן הציבורי.

"לפריס אין מתנגדים בצרפת", טען קאיאזו. "כשהשחקנים שלהם מחליטים לנצח את המשחק, הם עושים את זה. הם מאבדים נקודות רק במקרה. לקטאר יש משאבים בלתי נגמרים, ואם צריך הם יגדילו את התקציב גם ל-700 מיליון יורו. המטרה שלהם היא לא 25 אליפויות בצרפת, אלא זכייה בליגת האלופות. אנחנו מאחלים הצלחה לפ.ס.ז', אבל מבחינתנו זה העץ שמסתיר את כל היער. הליגה הצרפתית במשבר. רק תזכרו את היעדר התחרותיות כשהם יפגשו את באיירן או ריאל באביב".

שחקן העבר הצרפתי עמנואל פטי. Michal Dolezal, AP
לא אוהב את השפעת הקטארים על הליגה. עמנואל פטי/AP, Michal Dolezal

וזה גם החשש של פ.ס.ז'. אלופת צרפת ראתה איך באיירן מינכן הבטיחה אליפות במרץ והגיעה לשלבי ההכרעה בליגת האלופות ללא הכנה ראויה מבחינת משחקים תחרותיים. במצבן הנתון של היריבות הכנועות ולאור כוונתה הלגיטימית של פ.ס.ז' לחזק את הסגל שלה מדי קיץ כדי להיות באופן קבוע בטופ האירופי, ישנה אפשרות שהמגמה הזו רק תחריף ותקשה על האלופה להגשים את החלום האירופי, אחרי שנעצרה שלוש שנים במחסום רבע הגמר. "פ.ס.ז' תיבחן העונה אך ורק על פי ליגת האלופות", אמר אלוף העולם לשעבר והפרשן בהווה, ביצ'נטה ליזארזו. "הם יותר מדי חזקים לליגה הצרפתית, אין מה לעשות".

המוחה התקיף ביותר היה חברו לאותה נבחרת של 1998, עמנואל פטי, שהזכיר איך עד לרצף של פ.ס.ז' היו ארבע אלופות שונות בדמות בורדו (2009), מארסיי (2010), ליל (2011) ומונפלייה (2012). "לפני הכניסה של הקטארים, הליגה הצרפתית הייתה יוצאת דופן באירופה", הסביר קשר ארסנל ונבחרת צרפת לשעבר. "באיטליה תמיד היו שליטות - פעם יובנטוס, לפני כן מילאן או אינטר. בספרד ואנגליה זה אותו דבר, תמיד ידענו מי תסיימנה במקומות הראשונים. על גרמניה בכלל אין מה לדבר. בצרפת? אצלנו זה היה כמו הטלת מטבע. לא יכולת לדעת, הכול היה אפשרי. עכשיו, עם פריס סן ז'רמן בידי הקטארים, אנחנו בדיוק כמו כולם. נכון, הם הקפיצו את הסכומים על זכויות השידור וחשפו את הליגה לעולם, אבל מצד שני העוצמה הכלכלית שלהם מחצה את היריבות. איך זה מועיל לכדורגל?".

שחקני פריס סן ז'רמן חוגגים זכייה בגביע הצרפתי. AP
בדרך לעוד טרבל, קוואדרופל וכו'. שחקני פריס סן ז'רמן עם אוסף התארים בעונה שעברה/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully