וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צרפת נגד זלאטן: מה רוצים הצרפתים מכוכב פריס סן ז'רמן?

5.4.2015 / 14:00

הפוליטיקאים קראו לסילוקו, השופטים יצאו למלחמת חורמה (שכללה אקט מגוחך) ושחקני עבר השמיצו. זלאטן איברהימוביץ' הפך לאויב האומה בגלל התבטאות אחת לא מוצלחת שגרמה לכולם להיעלב. מדוע מנסים הצרפתים לדכא את אחת הדמויות הססגוניות בכדורגל העולמי?

בשבת שעברה אירח סטאד ולודרום במארסיי את משחק הראגבי בין טולוז לטולון. לפני הפתיחה, הופיעה לפתע דמותו המחויכת של זלאטן איברהימוביץ' על המסך הענק, ולצדו הכיתוב: "משחק טוב של חרא לכולם". אפילו מרסלו ביילסה, מאמנה הקשוח של מארסיי שתארח הערב (ראשון, 22:00, ערוץ 50) את זלאטן ופריס סן ז'רמן לקלאסיקו הצרפתי, הבין למה התכוון המשורר והעלה חיוך.

ליון בפסגה, פריס סן ז'רמן תחלוף על פניה אם תנצח במארסיי (22:00, ערוץ 50)

בצרפת זועמים על ההתנהגות של זלאטן איברהימוביץ'

לאחר המשחק התברר כי ההפתעה על מסך הענק הייתה יוזמה מתוכננת היטב של נשיא טולוז, שרצה לייצר באזז וניצל את השערורייה האחרונה של זלאטן לטובתו. ובעצם, הלא זה מה שעושים כולם. פוליטיקאים, עסקנים, שופטים ושחקני עבר. כל אלה רכבו בשבועות האחרונים על הפופולאריות של החלוץ השבדי רק כדי לזכות בכמה דקות תהילה משלהם. "אויב האומה" - כך כינו את זלאטן אחרי שהעז להעלות על דל שפתיו (ועוד באנגלית!) את המילים "shit country" בהקשר של צרפת. אז מדוע הצרפתים מנסים לדכא את אחת הדמויות הססגוניות והמרגשות בכדורגל העולמי? מה זה אומר עליו ומה זה אומר עליהם?

זלאטן איברהימוביץ' שחקן פריס סן ז'רמן. רויטרס
כולם רוכבים על הגב שלו. זלאטן איברהימוביץ'/רויטרס

חוזרים שלושה שבועות לאחור. לאחר ההפסד של פריס סן ז'רמן 3:2 בבורדו, איבד זלאטן איברהימוביץ' את קור הרוח בדרכו לחדרי ההלבשה וצעק לעבר השופט ליונל ז'אפרדו: "תתעורר, תתעורר, אנחנו לא חובבנים, מ****ן בתחת. 15 שנה לא ראיתי שיפוט גרוע כמו במדינה המחורבנת הזו. המדינה הזו לא ראויה לפריס סן ז'רמן". ההתפרצות של החלוץ השבדי תועדה על ידי המצלמות של "קאנאל פלוס" והפרסום מיד הכה גלים.

הרשתות החברתיות סערו בעקבות דבריו של זלאטן, שהתרעם על אירוע די שולי בו השוער סדריק קראסו תפס בידיו כדור שהחזיר לו אחד משחקני ההגנה של בורדו. גם הפוליטיקאים (מכל קצוות הקשת הפוליטית) מיהרו לתבוע את עלבון הרפובליקה הצרפתית כולה. שר הספורט קרא לכוכב פריס סן ז'רמן להתנצל מיידית, ראש הממשלה מנואל ואלס נותר "המום למשמע הדברים של זלאטן נגד השופטים וצרפת בכלל", ואשת הימין הקיצוני מארין לה פן הודיעה כי "אלו שחושבים שצרפת מדינה מחורבנת מוזמנים לעזוב אותה". אפילו נשיא קבוצת הראגבי של ראסינג מטרו החליט לגנות והבהיר: "אם שחקן שלנו היה נוהג כך, הוא היה מסולק מיד. אלו מילים קשות מנשוא שלא עולות בקנה אחד עם הערכים של הראגבי, ושל ראסינג בפרט". צרפת נגד זלאטן.

גם בפריס סן ז'רמן ההתבטאות הזו לא עברה בשקט. על פי עדויות מתוך המועדון, הנשיא נאסר אל חלאיפי נזף באיברהימוביץ' משום שלטענתו גרם נזק לתדמיתה של פריס סן ז'רמן. אל חלאיפי, הפנים של הפרויקט הקטארי בבירת צרפת, הבהיר לזלאטן שאסור שמקרים כאלה ישנו ואף דרש מזלאטן להתנצל פומבית. "הדברים שלי לא הופנו לעם הצרפתי, אלא לכדורגל", ניסה זלאטן למזער נזקים במעין התנצלות מאולצת, למרות חוסר רצונו הברור לספק אחת כזו. "מחליא אותי שהשופט לא מתנהל לפי החוקים. מתנצל אם מישהו נעלב".

למרות הדברים הללו, עליהם חזר לא פעם בשבועיים האחרונים, אין ספק שזלאטן נפגע. בסביבתו סיפרו ל"פראנס פוטבול" כי הוא הרגיש ש"המדינה לא אוהבת את פריס סן ז'רמן ולכן לא אוהבת גם אותי". הוא סלד מההתגייסות המהירה של פוליטיקאים לגנותו וחש כי הם ניצלו את שמו כדי לקבל תהודה. עם זאת, פגרת הנבחרת עשתה לו רק טוב, וכששב משבדיה לפריס אמרו במועדון כי חזר מעודד ומחוזק יותר, עם רצון עז להמשיך עם פ.ס.ז' רק כדי לענות לכל המלעיזים. אחרי שקיבל פסל שעווה בדמותו במוזיאון גרבן, בקרוב אף יוציא דיסק ובו ישיר גם בצרפתית את אחד משיריו של השאנסונר שארל טרנה. "לא הייתי משחק כל כך הרבה זמן בצרפת ומאריך את החוזה שלי אם לא היה לי טוב", אמר בראיון בשבדיה. "כל השאר זה בולשיט. הם רק רוצים להוריד אותי מהטופ, אבל אני לא אעזוב. טוב לי להיות למעלה, שם אני רוצה להישאר".

ראש ממשלת צרפת מנואל ואלס, פריז, מרץ 2015. רויטרס
נותר "המום למשמע הדברים של זלאטן נגד השופטים וצרפת בכלל". ראש הממשלה מנואל ואלס/רויטרס

מי שלא הרפו מהחבר איברהימוביץ' הם השופטים. ההתפרצות לעבר ז'אפרדו הגיעה ארבעה ימים אחרי ההרחקה השנויה במחלוקת שלו בליגת האלופות מול צ'לסי. לפיכך, ארגון השופטים הצרפתי החליט לחבר בין שני המקרים ופרסם הודעה רשמית נגד זלאטן: "קודם מר קאופרס, אחר כך מר ז'אפרדו ואז צרפת כולה. אין גבול לאגו כה מנופח. יש קווים שפשוט אסור לחצות. זה שלב חדש של שנאה ואלימות מילולית, על רקע העלייה באגרסיביות כלפי שופטים". מהודעת הארגון התפרש שכל פגיעה בשופט בליגות הנמוכות בצרפת - מקורה בזלאטן. שחקני נוער קיללו שופט? נו, הם למדו מזלאטן. החברה הצרפתית משוסעת? זלאטן אשם.

ועדת המשמעת של מנהלת הליגה הודיעה כי זלאטן יעמוד לדין רק ב-9 באפריל, ובינתיים הוא רשאי לשחק. חמישה ימים אחרי המקרה בבורדו, הוא פתח בהרכב פ.ס.ז' וכבש את כל שעריה ב-1:3 הביתי על לוריין. כאשר ניגש החלוץ השבדי לקבל את כדור המשחק מידי השופט, כנהוג בכדורגל האירופי לאחר הבקעת שלושער, הוא נתקל בסירוב נחרץ. זלאטן לא הסתפק בבקשה על כר הדשא וניסה שוב בדרך לחדרי ההלבשה, אך טוני שאפרון, מבכירי השופטים בצרפת, התעקש: "אחר כך, אני אחליט מתי". כאן לזלאטן כבר נמאס והוא ענה: "הו, יופי, אתה רוצה להראות שאתה הבוס? תעשה את זה בשביל המצלמה".

אחרי הכרזת המלחמה מצד השופטים, ההתעקשות המגוחכת על כדור המשחק הייתה כבר ירייה ראשונה במערכה. זלאטן הוגדר כיעד, ובסטאד ולודרום הערב מחכה לו השולף המהיר רודי בוקה, שיאן ההרחקות בליג 1 עם שמונה כרטיסים אדומים ב-15 משחקים בלבד אותם ניהל העונה. מבחינת רבים, זה המאץ' אפ האמיתי של הקלאסיקו. ומה עלה בגורל הכדור, אתם שואלים? שעות לאחר מכן הופיעה בחשבון האינסטגרם של זלאטן התמונה הזו:

ההתנפלות הקולקטיבית על הכוכב הכי גדול של הליגה הצרפתית גלשה גם למחוזות ספורטיביים. חלוץ העבר ניקולא אואדק, שזכה באליפות עם נאנט אבל כשל לחלוטין בעונה היחידה שלו בפריס סן ז'רמן ולא כבש במדיה אפילו שער אחד ב-1998, החליט שזה הזמן המושלם להשמיץ: "זלאטן שחקן מעצבן, תמיד צועק על אחרים ומתלונן שלא קיבל את הכדור. ככדורגלן, הוא אסון". נכון, לשבדי בן ה-33 יש אגו ממאלמו ועד פריס. הוא יהיר, שחצן ומלא בעצמו, אבל הוא קודם כל אייקון. סופרסטאר שהקפיץ את הכדורגל הצרפתי לקדמת הבמה עם שערים מרהיבים וכן, גם התבטאויות מעוררות השתאות לא פחות. כוכב כדורגל אטרקטיבי מזן שכבר לא מייצרים.

זלאטן בסך הכול היה הקורבן התורן של הצרפתים המנסים למכור פטריוטיות לעולם. "הם יותר לאומניים מאיתנו, זה הכול", פטרו עצמם השבדים מעיסוק אובססיבי בפרשה. זה לא בגלל היותו בן מהגרים או כדורגלן זר, הרי גם פרנק ריברי כבר הועלה על המוקד בגלל התבטאויות דומות (באחרונה שבהן, לפני כחודש וחצי, אמר שישמח להפוך לאזרח גרמני ולא שלל אפשרות שבנו ישחק בנבחרת גרמניה). לעומת זאת, האיבה הקיימת לפריס סן ז'רמן העשירה והמבודלת (עוד מימי שליטתה של קאנאל פלוס) תרמה לעליהום. לא אוהבים את פ.ס.ז' בצרפת, וזה לא חדש. גם אחרי שהקפיצה פלאים את רווחי הליגה בשנתיים האחרונות והביאה לעלייה ניכרת בסכומים שמקבלות כל הקבוצות גם מזכויות שידור.

אז היכן טמונה הבעיה? תיירי הנרי, ששיתף פעולה עם איברהימוביץ' בברצלונה בעונת 2009/10, סיפק את כתב ההגנה הטוב ביותר, ועל הדרך גם חשף את הגישה הקלוקלת של בני עמו. "זלאטן בחור יוצא מן הכלל, נחמד במיוחד", העיד כוכב העבר הצרפתי, ואז האשים: "האנשים בצרפת חייבים להחליט מה הם רוצים! כל הזמן טענו שאין אצלנו כוכבים בינלאומיים, ועד שמגיע סופרסטאר כזה, אנשים בסופו של דבר שוב מתלוננים. זלאטן שחקן יוצא דופן, אחד ששמו ייחקק בהיסטוריה של הכדורגל. הוא היה אלוף בכל מקום אליו הגיע. יש לו את הטמפרמנט, הוא אומר את מה שהוא חושב, ובדרכו הייחודית. אותי זה מעולם לא הטריד. יש פחות ופחות שחקנים מסוגו. צרפת צריכה ליהנות מהשחקן הזה כל עוד הוא משחק. אנשים צריכים לזכור שפעם לא היו מדברים על הכדורגל הצרפתי באירופה. פ.ס.ז' שינתה את זה, ולזלאטן יש חלק בכך. היום שחקנים בכירים רוצים לבוא לפ.ס.ז' כי יש שם פרויקט מיוחד. הם משפרים את תדמית הכדורגל הצרפתית".

אחרי כל הרעש, זלאטן מגיע לקלאסיקו מול מארסיי עם מאזן של שמונה שערים בששת משחקי הליגה האחרונים שלו ועוד שלושה בצמד משחקיה של שבדיה בשבוע שעבר. בסך הכול, יש לו שתי אליפויות עם פ.ס.ז' ו-99 שערים בכל המסגרות (מקום שלישי בכל הזמנים) מאז הצטרף קיץ 2012. בכל פעם שפתח מול מארסיי בליגה, הוא גם מצא את הרשת. השער ה-100 יושג מולה? ז'וזה אניגו, מאמן מארסיי לשעבר, טען השבוע ש"זלאטן מזכיר מאוד את אריק קאנטונה. כולם מקנטרים אותו, אבל במארסיי היו אוהבים אותו מאוד אם היה משחק עבורם בוולודרום". הערב הוא שם. ובמוקד העניינים, בדיוק כמו שהוא אוהב. כ-65 אלף אוהדי מארסיי יקבלו אותו בבוז צורם, והוא יעמוד ויחייך. כפי שעשתה דמותו על מסך הענק בוולודרום במשחק הראגבי בשבת שעברה.

זלאטן איברהימוביץ', פריס סן ז'רמן. AP
במוקד הקלאסיקו, בדיוק כמו שהוא אוהב. זלאטן איברהימוביץ'/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully