וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קיקלופ: סיכום ביניים לקדנציה של יורגן קלופ כמאמן ליברפול

17.1.2016 / 9:01

בני משפחה הוצאו ממתקן האימונים, האווירה השתנתה ב-180 מעלות והסגנון הפך הרפתקני. הבלוג של יוכין מסכם 100 ימי קלופ בליברפול, מסמן את השחקנים החשובים בשיטה החדשה ומזהיר מהשתעבדות למאמן שיהפוך לגדול מהמועדון

one

מבחינה סטטיסטית יבשה, התוצאות שהשיגה ליברפול בהדרכתו של יורגן קלופ לא שונות מהותית מפתיחת העונה עם ברנדן רוג'רס על הספסל, אולם מדובר בפרוייקט לטווח ארוך, והשינויים שחלו במועדון מכל הבחינות ב-100 הימים הראשונים של המאמן הגרמני מורגשים בכל ההיבטים האפשריים. לקראת המשחק הגדול מול מנצ'סטר יונייטד, היריבה החשובה ביותר של האדומים ללא קשר למצבן של השתיים בטבלה, זהו זמן טוב לסקור את תמורות האלה.

יורגן קלופ מאמן ליברפול. GettyImages
חתיכת שינוי. קלופ/GettyImages

מותג זה טוב, מסחור – פחות

ראשית, האווירה במועדון וסביבו השתנתה ב-180 מעלות. קלופ הוא המאמן הכריזמטי ביותר בתבל, והוא ניגש לעבודה בדרכו המיוחדת – מפזר חיוכים, מספק כותרות עסיסיות, מטריף את כולם תוך כדי משחקים עם תגובות אימפולסיביות ומשדר אופטימיות ללא גבול. המהפך המנטלי הזה מסייע לליברפול להתגבר במהירות גם על האכזבות אחרי הפסדים ומשחקים גרועים, ולא חסרים כאלה. התחושה בקרב השחקנים, האוהדים והעיתונאים היא שהקבוצה בדרך למעלה, גם אם צפויות בדרך עוד מעידות רבות. זהו אפקט קלופ, שהוא מותג לכל דבר בפני עצמו. ההילה שלו מקרינה על הכל.
כאן המקום לציין כי חשוב מאוד לשמור על איזון ולא לחצות קווים אדומים. כלל לא בטוח שליברפול הקפידה על כך. מותג זה טוב, אך למטרות תדמיתיות ולא מסחריות.

מכירה של כוסות, מחזיקי מפתחות ואינספור אביזרים נוספים עם תמונתו של קלופ בחנויות הרשמיות של ליברפול מיד אחרי הגעתו נראית כמו צעד שגוי. אסור למועדון להשתעבד למותג מקצועי ולנצל אותו לטובת מרצ'נדייז. היה ראוי גם להכניס בחוזהו של קלופ סעיף שלא מאפשר לו להשתתף בקמפיינים פרסומיים באנגליה בעונתו הראשונה בתפקיד. זה לא נעשה, ובשבוע שעבר נודע כי המאמן יקדם מכירות של מותג בירה גרמנית בממלכה. אם וכאשר ייכשל הפרויקט החדש, נצטרך לסמן נקודות מהותיות כאלה כסיבות שתרמו לפיאסקו. ייתכן שהדבר משפיע על המערכת לרעה כבר עכשיו, אך טרם אפשר לזהות תסמינים לכך מעל פני השטח. לעומת זאת, קל להבחין בתרומתו החיובית של המותג, וזה הדבר החשוב בשלב זה.

עוד באותו נושא

ראשון באנגליה: ליברפול בקרב מול יונייטד, ארסנל מתארחת בסטוק

לכתבה המלאה
מאמן ליברפול ברנדן רוג'רס. AP
שונה לגמרי. רוג'רס/AP

דגש על טקטיקה באימונים

שנית, קלופ שינה את הנהלים במתקן האימונים של הקבוצה, והתאים אותם למה שהיה נהוג בשבע שנותיו בדורטמונד. בניגוד לעבר, נאסרה כניסת נשות השחקנים ובני משפחותיהם למתקן.

"אני לא רוצה שדעתם של השחקנים תוסח במהלך העבודה", הצהיר הגרמני, וגם הגביר את תדירות האימונים. "אנחנו צריכים להתאמן בתדירות גבוהה, והאימונים צריכים להיות ארוכים ככל הניתן", קבע הבוס החדש. עם זאת, בעידן החדש מגיעים השחקנים למתקן דווקא מאוחר יותר. רוג'רס נהג לקיים אימונים ב-10:30 בבוקר, בעוד קלופ שמתחיל את יום העבודה בשעה מוקדמת מאוד לא מתחיל את האימונים לפני 11:00.
שיטת האימונים השתנתה באופן מהותי, כפי שמעידים השחקנים עצמם. התמורות חלו בשני מישורים – דגש גדול יותר על טקטיקה והעדפת מסרים קבוצתיים על פני עבודה עם שחקנים ספציפיים תוך כדי אימון. המגן הספרדי אלברטו מורנו העיד: "אנחנו לא מקיימים יותר משחקי אימון פנימיים שגרתיים. אצל קלופ, הכל קשור לטקטיקה, והוא תמיד מסביר כיצד אנחנו צריכים לעמוד על המגרש בכל רגע נתון. למען האמת, האימונים יכולים להיות קצת משעממים עבורנו".

זה אכן יכול להיות מעייף כאשר קלופ עוצר את האימון באופן מתמיד על מנת לשפר את ביצועי השחקנים באופן מידי, תוך כדי תנועה. עוזרו הנאמן ז'לקו בובאץ', שעבד איתו במיינץ ובדורטמונד, עדיין לא שולט באנגלית כמו שצריך, ולכן הגרמני מעביר את כל ההערות בעצמו. "אנחנו עובדים בעיקר על עבודה קבוצתית, ויש הרבה פחות הערות אישיות בהשוואה לתקופת רוג'רס. אנחנו מסתכלים על הכל כקבוצה. כאשר המאמן מראה לנו וידאו, הוא תמיד מדבר על המכלול ומסביר כיצד אנחנו יכולים לעשות את העבודה טוב יותר", סיפר הבלם הקרואטי דיאן לוברן.

דיאן לוברן שחקן ליברפול. AP
"הרבה פחות הערות אישיות". לוברן/AP

קו הגנה גבוה יותר

לוברן העניק הצצה גם לשינויים הטקטיים של קלופ: "הקו האחורי צריך לעמוד גבוה יותר על המגרש כעת. זה אומר שאנחנו לוקחים יותר סיכונים, אבל המרחקים בין השחקנים קטנים יותר". זהו, כמובן, חלק בלתי נפרד מהשקפת עולמו של הגרמני אשר מאמין בלחץ מתמיד על כל המגרש כאשר הכדור נמצא ברגלי היריבה. החלוצים מצווים ללחוץ ללא הפסקה לא רק על השחקן שנמצא על הכדור, אלא גם על השחקנים שאמורים לקבל אותו. קו הגנה גבוה נועד לצמצם את אופציות המסירה של היריב קדימה ולתרום ליציאה מהירה למתפרצת כאשר מתבצעת חטיפה.

בהשוואה לקודמו, קלופ מוכן לקחת סיכונים גדולים הרבה יותר עם הכדור. חלק משחקני ליברפול רגילים לכך מעונת 2013/14, בה יישם גם רוג'רס את השיטה שהזכירה מאוד את דורטמונד של קלופ. המספרים מצביעים על עליה מסוימת במספר החטיפות מאז הגיע קלופ לודרטמונד, והן מתבצעות קרוב יותר לשער היריבה. בנוסף, אחוז הדיוק במסירות, במיוחד בשליש האחרון של המגרש, ירד מאז אוקטובר – כלומר השחקנים מנסים להעביר את הכדור באופן יומרני יותר ולכן מאבדים אותו באופן תדיר יותר. קלופ מאמין שמספר רב יותר של התקפות יוביל למספר רב יותר של מצבי הבקעה, גם אם המצבים עצמם יהיו פחות קורצים.

יורגן קלופ מאמן ליברפול. Dan Mullan, GettyImages
כדורגל יומרני. קלופ/GettyImages, Dan Mullan

שחקני המפתח – פירמינו וג'אן

שחקנים רב גוניים ומהירים, בעלי סיבולת גבוהה וראיית משחק מצוינת כאחד, מתאימים יותר מכל ליישום השיטה הזו. לפיכך, רוברטו פירמינו הוא הכוכב החשוב ביותר במערך, במיוחד בהיעדרו של פיליפה קוטיניו הפצוע. במשחקים רבים הוא מועדף כשחקן חופשי בחוד, מעין "תשע מדומה" שנע גם לאגפים, ומשאיר על הספסל את חלוץ מטרה טבעי הרבה יותר בדמותו של כריסטיאן בנטקה, גם אם קלופ ממש לא ויתר על הבלגי . מבחינה התקפית זה עבד באופן קרוב לשלמות במחצית הראשונה מול ארסנל ביום שלישי, כאשר פירמינו כבש צמד וכמעט השלים שלושער על סף השריקה להפסקה.

ההגנה עבדה הרבה פחות טוב ב-3:3 מול התותחנים, וניכרו הטעויות שביצע אמרה ג'אן אשר איבד לא מעט כדורים במרכז המגרש. הגרמני, שתופקד לרוב בהגנה על ידי רוג'רס, הוחזר לתפקידו הטבעי ביותר על ידי קלופ, והמאמן נותן לג'אן יד חופשית לנווט את ההתקפות מאחור. השגיאות הן חלק בלתי נפרד מרכישת ניסיון, ובטווח האורך הן ישפרו את קבלת ההחלטות שלו.

פליפה קוטיניו ואמרה ג'אן שחקני ליברפול. GettyImages
מקבל יש חופשית. ג'אן, משמאל/GettyImages

מצליחים מול יריבות שנותנות לשחק

בינתיים, הסגנון ההרפתקני של קלופ עובד בעיקר נגד יריבות שלא מסתגרות בהגנה ומשאירות שטחים פתוחים אותם ניתן לנצל. כך היה במחצית השנייה ב-1:3 על צ'לסי בסטמפורד ברידג', אבל בעיקר ב-1:4 הגדול בחוץ מול מנצ'סטר סיטי ו-1:6 המהפנט בסאות'המפטון בגביע הליגה. בתוספת התיקו הדרמטי נגד ארסנל, אלה המשחקים הפוריים ביותר של האדומים בעידן החדש. לעומת זאת, מול קבוצות עם קו הגנה נמוך ומעובה, מתקשה מאוד ליברפול למצוא את הרשת, ושחקנים כמו פירמינו לא תמיד באים לידי ביטוי.

בהקשר זה, מנצ'סטר יונייטד בגרסתה הנוכחית, מכורה להחזקת כדור אך לא מהירה מספיק בחלק הקדמי, מסתמנת כיריבה נוחה עבור קלופ. לחץ בלתי פוסק על מובילי הכדור של השדים האדומים אשר מחפשים בדרך כלל את המסירה הפשוטה ביותר עשוי להועיל, ולהביא לחטיפות רבות ולניצול המרחבים הגדולים בין בלמי יונייטד לדויד דה חאה. כדי להתגבר על כך, מומלץ ללואי ואן חאל לשנות את השיטה ולדרוש גם משחקניו יציאה להתקפות מהירות, גם על חשבון דיוק, על מנת לנצל את העורף הפגיע של ליברפול. אם זה אכן יהיה המצב, אנחנו עשויים לקבל עוד משחק משובח, כמו שהציגו שתי היריבות במשחקיהן באמצע השבוע. אף צופה ניטרלי לא יתנגד לכך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully