וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חידת בנטקה: הבלוג של מיכאל יוכין על החלוץ המשתפר של ליברפול

27.12.2015 / 13:30

מאז הגיע לאנפילד, מנסה יורגן קלופ לשלב את כריסטיאן בנטקה בשיטת המשחק שלו, לא תמיד בהצלחה. האם השער מול לסטר יעלה את מניותיו של החלוץ הבלגי היקר? עדיין מוקדם מאוד לקבוע

one

במאי 2004 החתימה ליברפול את ג'יבריל סיסה תמורת שיא מועדון של 14 מיליון ליש"ט. החלוץ הצרפתי היה היעד המרכזי של בן ארצו, המנג'ר ז'ראר הוייה, במשך תקופה ארוכה, ולבסוף המרדף הסתיים בהצלחה. אך אליה וקוץ בה – כאשר העסקה הושלמה לבסוף וסיסה נחת באנפילד, הוייה כבר 'התפוטר', ורפא בניטס תפס את מקומו. המאמן הספרדי לא התלהב בלשון המעטה מהרכש שהיה לדעתו חד גוני מדי וביסס את משחקו על מהירות בלבד, ללא כישורים טכניים מיוחדים. שבועות ספורים בתוך העונה, כבר חשב בניטס כיצד להיפטר מסיסה, ואז התרחש גם האסון הספורטיבי מבחינת החלוץ ששבר את רגלו באופן מזעזע במשחק מול בלקבורן. גם כאשר חזר לכשירות, שובץ הצרפתי בעיקר באגף, ואיש לא הופתע כאשר הושאל למארסיי ב-2006 והועזב בסופו של דבר.

אוהדים רבים במרסיסייד נזכרו בדוגמא הזו כאשר יורגן קלופ החליף את ברנדן רוג'רס באוקטובר ומצא בסגל חלוץ יקר מאוד בדמותו של כריסטיאן בנטקה, אשר לא מתאים – לפחות על הנייר – לדרישותו. הבלגי לא הוחתם לבקשתו, ואולי אף גם לא לדרישתו של קודמו הצפון אירי. אף אחד לא יודע בדיוק כיצד מתקבלות ההחלטות בוועדה המיוחדת שהחליטה לשלם לאסטון וילה 32 מיליון ליש"ט תמורת הסקורר, וכעת ניצב קלופ בפני המשימה לשלבו בסגנון החדש, שדורש תנועה רבה ללא כדור והפעלת לחץ על שחקני היריב.

תקציר ליברפול - לסטר סיטי 0:1. one
לא מתאים לדרישות של קלופ. כריסטיאן בנטקה/one

קלופ רצה את בנטקה בדורטמונד

ואולם, לא הכל בחיים שחור ולבן. עובדה היא שקלופ שקל ברצינות להביא את בנטקה לבורוסיה דורטמונד כמחליפו של רוברט לבנדובסקי, שהיה על סף מעבר לבאיירן מינכן בקיץ 2013. נציגי המועדון הגרמני עקבו אחרי הבלגי במשך זמן רב, ואף נערכו פגישות בין הצדדים. דורטמונד עשויה היתה להגיש הצעה רשמית לאסטון וילה, אבל אז החתימה באיירן את מריו גצה מאחורי גבה של דורטמונד, עסקת לבנדובסקי בוטלה, הפולני נשאר לעונה נוספת ועזב ללא תמורה, ובנטקה כלל לא הגיע לבונדסליגה.

לפני שנה וחצי הוא כבר לא היווה אופציה ממשית, ודורטמונד התמקדה דווקא בדיבוק אוריגי, שהרשים במונדיאל. גם רוברטו פירמינו היה על הפרק אחרי עונה פנומנלית במדי הופנהיים, והנה לכם האירוניה – איש מהם לא חתם בבורוסיה, כך כולם עומדים כעת לרשותו של המאמן באנפילד. קלופ נדרש לקבל החלטות מקצועיות לגביהם, והנתונים הטהורים לא נוטים לטובתו של בנטקה. בנוסף, הבלגי החסון היה פצוע כאשר קלופו חתם במועדון, ולא היה כשיר למשחק הבכורה של הגרמני נגד טוטנהאם. למעשה, הוא לא הבריק גם בתחילת דרכו בליברפול בהדרכת רוג'רס, למרות השער המרהיב במספרת בהפסד למנצ'סטר יונייטד. נדמה היה כי בנטקה זקוק לזמן כדי להתאקלם בקבוצתו החדשה, והשאלה המרכזית היתה – האם יש לקלופ סבלנות לכך?

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
יורגן קלופ מאמן ליברפול. GettyImages
יש לו סבלנות בשפע. יורגן קלופ/GettyImages

"עובד קשה ומנסה להשתפר"

ובכן, סבלנות יש, ובשפע. די להתבונן בתקופת ההתאקלמות של לבנדובסקי בדורטמונד. הפולני היה שחקן ספסל בעונתו הראשונה בבונדסליגה, כאשר דורטמונד זכתה באליפות מזהירה על לוקאס באריוס הארגנטיני-פרגוואי בחוד ב-2010/11, והתקשורת התייחסה בספקנות לחלוץ שנראה מעט מגושם ורשלן. "אני לא חושב שלבנדובסקי היה מתפתח כמו שצריך באנגליה, כי כאן לאף אחד אין סבלנות. היו אומרים שהוא לא כובש מספיק והיו דורשים למכור אותו. לפייר-אמריק אובמיאנג לקח שלוש שנים להגיע לקצב ההבקעה הנוכחי. צריך לעבוד ביחד, זה חשוב מאוד בכדורגל", אמר לאחרונה קלופ באשר לסוגיית החלוצים בכלל, ולבנטקה בפרט.

מאידך, אין לקלופ כוונה לתת אשראי בלתי מוגבל לשחקן הרכש היקר ביותר: "באסטון וילה, כריסטיאן תמיד היה בהרכב, והיה לו משחק אחד בשבוע. כל חלוץ יכול לבקש לשחק חמישה משחקים ברציפות, אבל כאן זה בלתי אפשרי. אנחנו צריכים לנסות מערכים שונים, ליצור דברים מחדש, ויש גם מספר רב יותר של משחקים. כריסטיאן יודע מה הוא צריך לעשות. הוא עובד על עצמו ומנסה להשתפר. הוא טוב מאוד במשחק ראש, ולכן מצפה להגבהות, אבל אי אפשר תמיד לחכות לכך, כי גם שני הבלמים מחכים". לפני המשחק מול לסטר, ערך המאמן שיחה ארוכה בארבע עיניים ם החלוץ והסביר לו בפירוט את דרישותיו.

דיבוק אוריגי שחקן פאוק סלוניקי. רויטרס
קלופ הפתיע כשהעדיף אותו על פני בנטקה. דיבוק אוריגי/רויטרס

לא שותף להצגות הגדולות

בנטקה ידע מראש שלא יקבל הנחות מקלופ. "הוא אמנם רצה לראות אותי בדורטמונד, אבל זה לא אומר כלום לגבי ליברפול", אמר הבלגי לפני חודשיים. בסוף אוקטובר הוא חשב שהוכיח את עצמו כאשר הבקיע פעמיים כמחליף – הן בתיקו 1:1 מול סאותהמפטון והן בניצחון הקריטי 1:3 בסטמפורד ברידג', בו חל שינוי משמעותי בשטף המשחק של ליברפול אחרי ההפסקה. אלא שזה לא ממש עזר. בנטקה איכזב כאשר פתח בהרכב, ואת ההצגות הגדולות ביותר סיפקו האדומים כאשר הוא צפה במתרחש מהצד. פירמינו שיחק בחוד בתפקיד לא לגמרי טבעי עבורו כאשר ליברפול פירקה את מנצ'סטר סיטי 1:4. אוריגי חגג שלושער ודניאל סטארידג' כבש צמד ב-1:6 המסחרר בסאותהמפטון בגביע הליגה. לעומת זאת, כאשר קלופ נתן הזדמנויות לבנטקה בחודש האחרון, התוצאות ממש לא הגיעו – ליברפול הפסידה 2:0 בניוקאסל, ואוריגי הציל אותה עם המון מזל כמחליף בתיקו 2:2 מול ווסט ברומיץ' באנפילד.

לכן לא היה מפתיע לראות את בנטקה מוצא את עצמו מסופסל במגרשה של ווטפורד לפני שבוע. כאשר הקבוצה נקלעה לפיגור מוקדם, שלח קלופ למגרש דווקא את אוריגי, והסקורר המנוסה יותר נכנס רק בדקה ה-74, כאשר הסיכויים להשוות היו קטנים. ירידתו בסדר העדיפויות של קלופ היתה ברורה. "יכול להיות שטעיתי", אמר בדיעבד המאמן אחרי תבוסה 3:0 שהדגישה יותר מכל את חוסר היציבות של הקבוצה מאז מונה לתפקיד. השחקנים עדיין מתרגלים לסגנון החדש, ההרכב רחוק מלהיות מגובש, והישגים נהדרים מול קבוצות פאר מתחלפים בכשלונות מול יריבות נחותות.

כריסטיאן בנטקה שחקן ליברפול. GettyImages
העסקה תשתלם בסופו של דבר? כריסטיאן בנטקה/GettyImages

הנדנדה נמשכת

השיחה בין קלופ לבנטקה היתה כנה ומעמיקה, ואחריה שוב מצא את עצמו החלוץ על הספסל. הפעם אוריגי שיחק בהרכב בחוד במשחק המרתק מול לסטר, וחברו לנבחרת יכול היה רק ללחוש לעצמו: "צא דיבוק, צא". ואכן, אוריגי נפצע ויצא כבר במחצית הראשונה. בנטקה נכנס במקומו, וסיים מבצע קבוצתי מרשים בבעיטה חדה מבישול של פירמינו. היה זה שער הליגה הראשון שלו מזה כמעט חודשיים, השועלים נוצחו בפעם השניה בלבד העונה, וליברפול המשיכה בנדנדה המטורפת – אוהדיה ממש לא יכולים לדעת מה יקרה במשחק הבא.

בשלב זה מפתה, כמובן, להצהיר שבנטקה העמיד את קלופ על טעותו והוכיח משהו. כך נהוג בתקשורת לא פעם, אבל האמת שונה בתכלית. המאמן מודע היטב ליתרונותיו של השחקן, אך הוא מכיר גם את חסרונותיו, והם עובדים כצוות כדי לשפר את הביצועים. עם או בלי השער לרשת לסטר, קשה מאוד להעריך בשלב זה את סיכויי המבצע. קלופ הפך את לבנדובסקי לכוכב על, אך מאמציו להתאים את צ'ירו אימובילה לסגנון של דורטמונד בעונה שעברה עלו בתוהו – והוא הרי היה זה שביקש לרכוש את האיטלקי בעצמו. לכן יצטרכו באנפילד להמתין בסבלנות כדי לדעת אם עסקת בנטקה תשתלם, והם יכולים להתנחם בעובדה שהמאמן משתף את השחקן בהחלטות לגביו. אצל בניטס וסיסה התקשורת ההדדית לא עבדה מהרגע הראשון. הפעם המצב שונה לחלוטין.

  • עוד באותו נושא:
  • ליברפול

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully