וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבוגר: כך הפך עומר דנינו לבלם לגיטימי בליגת העל

16.10.2015 / 18:30

הטרגדיה שביגרה אותו, ההשוואות למגמאדוב והרצון של בן שמעון לשחזר את הצלחת שיר צדק. אחרי שהיה קפטן בכל הנבחרות, עומר דנינו ממכבי פתח תקוה מכוון גם לנבחרת הבוגרת. וגם: תקדים מתן חוזז והטירוף בשוק שחקני הנוער, לו שותפה מכבי תל אביב. הבלוג של אופיר סער

one

בווידאו: שערו היחיד של עומר דנינו בליגת העל בשנה שעברה מול מכבי חיפה

כשעוקבים אחר סיפור הקריירה של עומר דנינו, חוזרים אוטומטית לנקודה ששינתה את חייו. כחודש לפני שחגג את יום הולדתו החמישי, נפטרה אמו של עומר ממחלה קשה והאב גידל לבד את הבן ואת אחותו הגדולה ממנו בארבע שנים. זאת נקודת מפנה בחיים של המשפחה. נקודה שמסבירה גם את העובדה כי עומר תמיד הוגדר כבוגר לגילו בהתנהגותו, היה קפטן בכל השנתונים בנבחרות והשתלב כל כך מהר כשחקן דומיננטי בקבוצה הבוגרת של מכבי פתח תקוה אצל רן בן שמעון.

אביו של השחקן, בני, סיפר השבוע כי "הוא גדל קצת אחרת. זה לא פשוט לגדול ללא אמא. אפילו בשיחות שלנו אני תמיד אומר לו שאני יכול לנסות להבין, אבל אף פעם לא אדע מה זה לגדול ללא אמא. הוא הפך מהר מאוד עם השנים לעצמאי ובוגר לגילו, ואפשר היה לראות את זה לאורך כל השנתונים, זאת הייתה אחת הגאוות הגדולים שלי כאב".

דנינו עבר את כל השלבים בנבחרות הצעירות ואף עלה עם נבחרת הנוער של אלי אוחנה לאליפות אירופה ב-2013. לאחר הטורניר שוחחו העיתונאים עם מיכאל נס והוא סימן שלושה שחקנים שלדעתו יוכלו לעשות את הקפיצה בעתיד לכיוון הנבחרת הבוגרת - מיכאל אוחנה, דור פרץ ועאיד חבשי. לא מעט סימנו אז את חבשי, בלמה של מכבי חיפה, לפני דנינו. בפועל, חבשי עדיין מחפש דקות ואילו דנינו קיבל בבית את הבמה האידיאלית כדי לפרוח. יחד עם העובדה שבן שמעון התחבר לאופיו ומנסה לבצע עמו תהליך דומה לזה שעשה עם שיר צדק בקרית שמונה, נראה שהקריירה של דנינו מתקדמת לכיוון הנכון.

שחקן מכבי פתח תקוה, עומר דנינו, לפני שחקן הפועל תל אביב, ליביו אנטל. ברני ארדוב
"אחד שבא לעבוד ולהצליח". עומר דנינו/ברני ארדוב

כמה הוא טוב? לאורך השנים נדע, מה שכן, כשמדברים עם שחקנים ואנשי צוות במכבי פתח תקוה, שומעים דברים שלא רגילים לשמוע על שחקן בן 20. "עומר הוא עמוד תווך בקבוצה", הם אומרים. "אם לא יעזוב, הוא המגמאדוב הבא כאן. אף אחד לא זוכר שהוא בן 20. הוא מאלה שתמיד יציבים, תמיד אפשר לסמוך עליהם, גם בקטע המקצועי וגם המנטאלי. בגלל זה אולי רן אוהב אותו. יש כאלה שהוא מנסה לחנך ויש כאלה שהוא מנסה לכוון. עומר מהסוג השני. רן מתחבר לאלה עם האישיות הבוגרת, שמכוונים נטו לכדורגל".

ואולי כמו שיר צדק שהוזכר קודם, אין לו נתונים יוצאי דופן כבלם. הוא לא מהיר מדי, טכני מדי או חזק מדי. אפילו נמוך יחסית. יש לו רגל ימין מצוינת והוא עובד על שמאל החלשה, אליה הוא נוטה ללכת לא מעט פעמים. מגדירים אותו כ"אחד שעושה הכול טוב. מגיע ראשון לכדורים, יוצא קדימה נכון, מנקה טוב, בטוח, שקט, יש לו את תכונות האופי שמחברות אותו להיות בלם טוב. זה לא כישרון יוצא דופן".

מי שאימן את דנינו בנבחרת הנוער היה אלי אוחנה. כשמזכירים לו כי חבשי הוצג אז כבעל הפוטנציאל הגבוה יותר, הוא עונה: "אני לא חשבתי ככה. הייתי תמיד משוכנע שדנינו יהיה שחקן ליגת העל, כי היה לו את האופי והיכולות לזה. הוא לא כוכב, אבל הוא אחד שבא לעבוד ולהצליח. יש לו אופי של קפטן, ממושמע עם יכולת מנהיגות, גם אם היא שקטה יחסית. יש לו עוד דרך ארוכה. נבחרת בוגרת? אם ימשיך בקצב ההתקדמות הנוכחי, גם זה יגיע. לא כל בלם טוב בליגה יכול לעמוד בדרישות של הנבחרת. אך שוב, אם ימשיך להתקדם אז הכול פתוח מבחינתו. כן, גם נבחרת".

אוחנה גם מסביר כי "כתוצאה מהמצב הכלכלי בכדורגל שלנו, הרבה צעירים מקבלים הזדמנות והוא מאלה שאתה יודע שייקח אותה. חייבים להחמיא כאן לרן בן שמעון שנותן את הבמה לבלם צעיר, מחזק אותו ודוחף אותו. זה לא פשוט לקבל החלטה כזאת כמו שרן קיבל בנוגע לדנינו. מרבית המאמנים לא היו נותנים את המושכות לבלם צעיר שזה עתה עלה מהנוער".

רן בן שמעון מאמן מכבי פתח תקוה. ניב אהרונסון
"זה לא פשוט לקבל החלטה כזאת כמו שרן קיבל בנוגע לדנינו. מרבית המאמנים לא היו נותנים את המושכות לבלם צעיר שזה עתה עלה מהנוער". בן שמעון/ניב אהרונסון

את העונה שעברה הוא החל בקבוצת הנוער. הוא שיחק עם הבוגרים בגביע הטוטו ואף עלה כמחליף נגד רעננה בליגה. את הבכורה בהרכב עשה בניצחון 0:1 על מכבי חיפה במושבה. זו גם הייתה הפעם הראשונה בה החליט רן בן שמעון לשחק עם שלושה בלמים. תמיד אומרים שהמעבר לשלושה בלמים היה השינוי הגדול של מכבי פתח תקוה, שכזכור ספגה 16 שערים בששת המחזורים הראשונים. ההשתלבות של עומר דנינו בדיוק עם המעבר לשלושה בלמים, סימלה את כל התקופה הזו.

מאז אותו משחק דנינו הפך לשחקן הרכב אצל בן שמעון. בקיץ כבר חתם לחמש שנים במועדון ועל אף הדיבורים וההתעניינות מצד הגדולות, גם מכבי פתח תקוה וגם השחקן לא מכוונים למקום הזה, לפחות לא בשנתיים הקרובות. בפתח תקוה רואים בו עמוד התווך בהגנה לשנים הבאות והשחקן חש כי ההתפתחות האמיתית והנכונה עבורו בשנים אלה תהיה בבית.

האב בני מלווה את השחקן לאורך כל השנים, בארץ ובחו"ל. מעטים המשחקים שפספס. רק משהו אחד תמיד חסר לו: "תמיד כשאני רואה אותו על המגרש, אני נזכר באמא שלו וחושב כמה היא הייתה גאה ומתרגשת לראות אותו. כל משחק אני חושב על זה כמה פעמים. יש רגעים שהוא נוגע בכדור ואני חושב שהיא מסתכלת עליו ואומרת משהו. זה ילווה אותי לאורך כל החיים, אבל זה גם חלק מהחוסן שלנו".

בנבחרת הנוער היו שני קפטנים - דנינו ודור פרץ. שניהם גם הכי מצליחים עד עתה מהשנתון הזה. הערב (שבת, 20:00, ספורט1) הם פוגשים אחד את השני. פרץ כבר הגיע לנבחרת הבוגרת, דנינו בצעירה עם שאיפה להצטרף. אנחנו רק רוצים להמשיך ליהנות מהם.

שחקן הנוער של מכבי תל אביב מתן חוזז. מכבי תל אביב, אתר רשמי
הפסיד בבוררות ועשוי להיות מושאל לאחת מקבוצות ליגת העל בתקופה הקרובה. מתן חוזז/אתר רשמי, מכבי תל אביב

בתחילת ספטמבר פרסם יניב טוכמן בוואלה ספורט כי הכישרון הצעיר של מכבי תל אביב, מתן חוזז, מתאמן בגפו ומסרב לחתום על חוזה במכבי תל אביב. מעבר לכך, צוין כי השחקן פנה למוסד לבוררות במטרה לקבוע מחיר שחרור לכל קבוצה בה יחפוץ וסירב לעבור בהשאלה לבית"ר תל אביב רמלה.

לאחרונה התגלה כי השחקן הפסיד בהליך הבוררות ומכבי תל אביב עשויה להשאילו לאחת מקבוצות ליגת העל בתקופה הקרובה. בדיקה של ההליך מול מכבי תל אביב מגלה כי לאורך כל הדרך היה ניסיון ליצור מצב תקדימי בו שחקן שטרם מלאו לו 21, בודק אפשרות להשתחרר מהמועדון שלא דרך הסגר קטין - דבר אותו התקנון אינו מתיר.

שחקן נבחרת הנוער של ישראל בכדורגל מתן חוזז. ניב אהרונסון
"שחקן הגיל הזה נמצא בסיטואציה ייחודית. אלו עונותיו הראשונות בקבוצה הבוגרת, אלו השנים שיקבעו את עתידו כמקצוען ולא במקרה קבעו בשנים אלה שכר מינימום ושכר חייל". חוזז/ניב אהרונסון

חוזז בן ה-19 נחשב לאחד השחקנים המוכשרים בשנתון שלו ובנבחרת הנוער היוצאת. הוא גדל בצהוב מגיל קטן ועשה את כל המסלול עד לנוער. בעונה האחרונה הוא כבש 18 שערים במדי קבוצת הנוער של מכבי תל אביב, שזכתה באליפות.

לקראת סיום העונה שעברה החל השחקן, באמצעות עורך הדין יוסי גאייר, בניסיון להשתחרר מהקבוצה. בשלב הראשון הוא פנה לוועדה למעמד השחקן בבקשה לשחררו תמורת 80 אלף שקלים. ב-26 ביולי הוועדה דחתה את הבקשה על הסף והשחקן עבר לשלב הבא. בשלב השני הוא פנה לבית הדין העליון של ההתאחדות לכדורגל בבקשה המשתרעת על פני 13 עמודים כנגד ההתאחדות לכדורגל ומכבי תל אביב, הן בנוגע לתנאי העסקת שחקן, יחסי עובד-מעביד וחופש העיסוק. ב-27 באוגוסט החליט בין הדין כי הנושא לא בסמכותו ויועבר למוסד לבוררות של ההתאחדות לכדורגל, על מנת שזה יקבע סכום לשחרורו. את מכבי תל אביב ייצג עורך דין רז בן דור.

השחקן פנה לבוררות ולאחר שתי פגישות אצל הבורר יצחק אילוביץ בקשתו נדחתה בדיוק מהסיבה בה הוא נדחה בפעמיים הקודמות. ההסבר הוא פשוט: החוק מתיר לשחקן בגילאים 17-21 לעבור אך ורק באמצעות הסגר קטין או הסכם בין קבוצות, והמקרה של חוזז בן ה-19 לא כלל את אחת האופציות. יתרה מכך, ציין הבורר כי על אף שיש לו שיקול דעת מוחלט הוא חייב לפסוק לפי תקנוני ההתאחדות ונספחיהם. אילוביץ כתב בהחלטתו כי "אין ספק כי האבחנה בתקנון בין שחקנים שהגיעו לגיל 17 וטרם מלאו להם 21 היא נכונה, ראויה ומוצדקת. התובע ובני גילו גדלו אצל הנתבעת, זכו לתנאי אימון והתפתחות מהטובים בישראל. הוא הסתייע בעזרים שאין בהרבה קבוצות, התאמן אצל מיטב המאמנים ועם מיטב השחקנים וזכה לתנאים משובחים שלא כל שחקן זוכה להם".

הבורר הוסיף: "שחקן הגיל הזה נמצא בסיטואציה ייחודית. אלו עונותיו הראשונות בקבוצה הבוגרת, אלו השנים שיקבעו את עתידו כמקצוען ולא במקרה קבעו בשנים אלה שכר מינימום ושכר חייל. מטעמים אילו מוצדק יהיה כי הקבוצה שגידלה את השחקן וטיפחה אותו תהיה זו שתשפיע על עתידו, בין אם על ידי שילובו בקבוצה או על ידי השאלה".

אנס מחאמיד שחקן הפועל תל אביב. ניב אהרונסון
"מה שהלך שם זה כמו מסחר בבורסה". אנס מחמיד/ניב אהרונסון

אגב, הניסיון של חוזז לעבור הוא חלק מהטירוף שמתרחש סביב שחקנים צעירים בשנה האחרונה ובעיקר בחודשים האחרונים, עת נכנסה גם הפועל תל אביב לתמונה. שחקנים בגילאי נוער מקבלים הצעות כלכליות מפתות שגורמות להם לאבד את הראש ולנסות לעבור. המקרה של רוי רונן שעבר ממכבי להפועל, הוא אולי תחילת המלחמה בין שתי התל אביביות, אך גם קבוצות אחרות לא נשארות מאחור.

אנס מחמיד היה שם חם במכבי תל אביב, אך הפועל תל אביב שמה עליו את היד ראשונה. גורם המעורה בפרטים סיפר כי "מה שהלך שם זה כמו מסחר בבורסה. כל פעם מציעים לו יותר, מגיעים למשפחה, יש כאלה שגם דואגים להציע שחור. פשוט היה טירוף סביב זה רק בכדי לשכנע אותו לעבור לכאן או לכאן. לפחות מבחינת טוברוק זה יצא טוב כי המחיר עלה לסכומים שהיא דרשה".

לאחרונה התעמתו מכבי והפועל תל אביב על מחמוד עוויסאת מהפועל ירושלים. מכבי זכתה. בהפועל ירושלים סיפרו שמכבש הלחצים והאנשים שהופעלו כדי להשפיע עליו, בעיקר מצד הפועל תל אביב, היו "כאילו מדובר במסי". זה כבר מזמן עבר את השלב של רצון להתחזק מקצועית, כשלא מעט אגו מעורב בסיפור.

השם החם החדש בתעשייה הוא של אמיר חלאיילה מבני סכנין. שתי התל אביביות ומכבי חיפה כבר דיברו עם מוחמד אבו יונס על השחקן. בסכנין התלבטו, קבעו גם סכום של כמעט שלושה מיליון שקלים מיליון עבור שחרורו, אך החליטו בשלב מסוים לנטוש את המשא ומתן מתוך כוונה להשאירו במועדון בשנים הקרובות.

לאבו יונס זה לא עוזר יותר מדי, הקבוצות ממשיכות לרדוף אחרי השחקן והוא עצבני. "אני מאוד מתפלא על הקבוצות ובעיקר על מכבי תל אביב", אומר לנו יו"ר בני סכנין. "למה הם באים בדרך עקיפה ודרך גורמים, ולא ישירות? הכי קל זה לנסות לפתות ולהטריף את השחקן, אבל שיכבדו אותנו. זה שאין לנו כסף לא אומר שאין לנו כבוד. הוא עוד לא קרע זוג נעליים וראוי שאת השנים הראשונות שלו יעשה בסכנין".

אבו יונס הוסיף ואמר: "היה משא ומתן עם מכבי תל אביב, אבל החלטנו לרדת מזה. אנחנו רוצים אותו אצלנו. הם לקחו לנו קשר מחונן מהנערים לפני כמה חודשים ואנחנו לא רוצים להמשיך לאבד אותם. הם יימכרו מתי שאנחנו נחליט ולא בלחץ. אני מבקש מכל המועדונים עם הכסף לכבד אותנו ולא לנסות לנצל את המצב". אל תבקש, אבו יונס. אף אחד לא יכבד. ובתחרות כזו, שמזמן הפכה למלוכלכת, כולם ישמחו לנצל את המצב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully