וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אויב הציבור: הסכסוך שמתפתח בין נבחרות ספרד וצרפת בכדורסל

1.10.2015 / 12:00

בצרפת טוענים שפאו גאסול מסומם, בספרד בטוחים ש"הם לא יודעים להפסיד בכבוד", ובתוך עומד בלוגר עלום, שגרם ליריבות בריאה בין שתי מעצמות כדורסל להפוך לקרב לכלוכים שגולש הרבה מעבר לגבולות הספורט. כך נראה מקרוב הסכסוך שמסעיר את הכדורסל האירופי

אימג'בנק GettyImages

בוידאו: פאו גאסול ונבחרת ספרד מתקבלים בחגיגיות במדריד

תיבת המייל של קלמן גיו צרה מלהכיל את הפניות הבלתי פוסקות, שהולכות ונערמות בכמויות בדואר הנכנס. גם מרכז הקשר של העיתון 'לה מונד', בו גיו מועסק, כמעט קורס מרוב עבודה. בימים האחרונים נמצא העיתון תחת מתקפה קשה. כזו שלא זכורה שנים רבות במערכת, על אף היותה אחת הגדולות והחשובות בתקשורת הצרפתית ולמרות שהנהיגה קו עיתונאי לוחמני מראשית קיומה.

"אני מאמין שבממוצע אני מקבל משהו כמו 200 פניות ביום. עמוד הפייסבוק שלי מוצף. גם הטוויטר. כבר אי אפשר לספור. ברוב המקרים אלה אנשים שמטיחים בי קללות או איומים, אבל יש גם כאלה שמנסים לחזק אותי. רק לעתים רחוקות אני מסוגל לענות", הוא אומר בשיחה מפריז.

גיו סופג את כל האש מהמתיחות הספורטיבית שהתלבתה בין צרפת וספרד בשנים האחרונות, ורק לאחרונה הפכה לסכסוך של ממש. כשפרסם את מאמרו, "הסודות מאחורי רוח הנעורים של פאו גאסול", בו טען כי ישנה סבירות גבוהה כי הספרדי בן ה-35 נטל סמים משפרי ביצוע במהלך היורובאסקט, לא שיער כמה הדים זה יעורר. הוא הרי בלוגר עלום למדי. ולמרות הטענות הקשות, הוא סבר כי ב-20 לספטמבר, התאריך בו פורסם מאמרו, ספרד תתרכז בגמר שנכון לה מול ליטא באותו ערב.

ובכן, הוא טעה. ספרד השלימה זכייה ביורובאסקט, חגגה יום-יומיים, והתפנתה לשפד את האחראי ל"מאמר השטנה" שהתפשט והיכה גלים. בספרד עסקו במאמר כל כך בהרחבה עד שגאסול בכבודו ובעצמו נאלץ לפרסם הכחשה ברשתות החברתיות ולהתראיין תחת כל עץ רענן כדי לטהר את שמו. הסוגיה הזו הגיעה במהירות גם לשולחנו של מיגל קרדנאל, יו"ר מועצת הספורט של ספרד. לקח מעט מאוד זמן עד שקרדנאל הודיע השבוע קבל עם ועולם כי ייקח את זה לבית משפט ויתבע מגיו פיצוי בשם ממשלת ספרד על סך מיליון יורו, לא פחות ולא יותר.

הזעם הספרדי, טוענים בצרפת, נבנה במשך שנים. זה כמעט עשור שספרד וצרפת רוקמות יריבות של ממש סביב הכדור הכתום. מרגע שהמפגשים בין שתיהן הפכו לקלאסיקו של הכדורסל האירופי, הן מטפחות שנאה הדדית. בשבועות האחרונים הכל מתנקז למאמר זניח של עיתונאי, אבל מתחת לפני השטיח מתרחש משהו עמוק בהרבה.

פאו גאסול, נבחרת ספרד. GettyImages
הכל היה שקר? גאסול מקבל חיבוק מהספרדים/GettyImages

האם יש אמת במאמר של גיו, והתצוגה העילאית של גאסול ביורובאסקט, בו הציג אולי את הכדורסל הטוב בקריירה בגיל 35, היא רמאות לשמה? לאורך השנים הצליח הענף בכללותו לשמור על תדמית צחה ונקייה ביחס לענפי ספורט אחרים, לא בהכרח בצדק. אבל המאמר של גיו לא התבסס על תחקיר מעמיק, אלא על השערות וספקולציות. לטענתו, העובדה שגאסול השתמש השנה בשירותיו של ניקולאס טראדוס, מומחה ספרדי לרפואת ספורט שהואשם בעבר בהעברת סמים ממריצים לרוכבי אופניים ספרדיים בטור דה פראנס, מרמזת על כך שנטל חומרים דומים. "גאסול נסע לבקר את טראדוס במיוחד כדי 'ללמוד איך לשמור על הגוף שלו', לטענתו. אין ספק שטראדוס יודע דבר או שניים על איך עושים את זה בדרכים לא מקובלות", כתב גיו.

גיו ציטט במאמרו רופא ספורט צרפתי שטען כי "צריך להיות אידיוט אמיתי כדי להיתפס על שימוש בסמים ביורובאסקט", וכתב כי "האכיפה מגוחכת. 288 שחקנים שהשתתפו ביורובאסקט האחרון כלל לא נבדקו. בשלבים המכריעים של האליפות הפחיתו עוד יותר את מספר הדגימות. אף אחד שם לא באמת חושב שתופעת הסמים קיימת. גאסול היה יכול להתל בקלות בכולם".

קלמן גיו, עיתונאי צרפתי. טוויטר, צילום מסך
תחת אש. קלמן גיו, העיתונאי הצרפתי שכתב את המאמר/צילום מסך, טוויטר

גיו כבר החל להכין את עצמו למשפט. בשל כך, הוא מנוע מלדבר באריכות בנושא. לעתים די קרובות הוא לא מצליח להתאפק ומשגר תגובות נגד למלעיזים בטוויטר. השבוע כתב כי "הייתי בטוח שלממשלת ספרד יש עניינים דחופים יותר מאשר להתעסק בי, אבל כנראה שטעיתי". בפעם אחרת כתב כי "אם פאו גאסול מכחיש את מה שכתבתי בצורה כל כך ברורה, כנראה שהוא לא מכיר מספיק טוב את הרופאים שלו". בשאר הזמן הוא משתדל לשמור על פרופיל נמוך. בכתב ההגנה שלו יטען כי העלה טענות לגיטימיות במסגרת חופש הביטוי, אבל בספרד מאשימים אותו במגמתיות.

אי אפשר להתעלם מההקשר שבו נכתבו הדברים – שעות ספורות אחרי שצרפת חטפה מגאסול האיום 40 נקודות, והודחה מהאליפות אותה אירחה בחצי הגמר. גם מהאכסניה של גיו אי אפשר להתעלם – בכל זאת, ל'לה מונד' יש רקורד עשיר של טענות קשות נגד קבוצות או ספורטאים ספרדים. ב-2013 העיתון נאלץ לפצות את ברצלונה בקרוב ל-400 אלף יורו בעקבות פרסומים לפיהם שחקני הקבוצה הקטלאנית בכדורגל נטלו סטרואידים. עוד לפני כן ריאל מדריד הגישה נגד העיתון תביעה בנסיבות דומות. גם על רפאל נדאל פורסמו ידיעות ברוח דומה בעבר הלא רחוק.

"ברור ש'לה מונד' מגויס נגד הספורט הספרדי. לא ברור איזה אינטרס עומד מאחורי זה, אבל במקרה של פאו גאסול הם חצו כל גבול", אומר העיתונאי הספרדי פראן מרטינס."העניין הוא שבניגוד לעבר, הם לא היחידים שהגזימו. מתברר שיותר מדי אנשים בצרפת לא יודעים להפסיד בכבוד. עכשיו הסכסוך הספורטיבי הזה מאיים לזלוג גם לזירה הדימפלוטית. שר הספורט הספרדי כבר אמר שלמרות היחסים המצוינים בין הממשלות, לא נסבול יחס כזה. הוא צודק – הספרדים לא יסבלו ביקורת כזאת. בטח לא על פאו גאסול, אולי הספורטאי המקומי האהוד ביותר במדינה כיום. בצרפת סימנו את המטרה הלא נכונה. שלא כמו ספורטאים רבים אחרים, גאסול אהוב על ידי כולם בספרד כי הוא מסרב לשייך את עצמו פוליטית. הוא קטלאני, אבל גם במדריד מתים עליו. כולם בנבחרת העידו שהוא זה שחיבר בין כולם בגלל שהוא מרגיש קטלאני וספרדי באותה מידה. אם בצרפת היו תוקפים שחקן אחר במקום גאסול, לא הייתה קמה כזאת זעקה".

בסיטואציה הנוכחית אפילו גאסול, שעשה לעצמו שם של איש מאופק ושקט, שובר את הכללים ולשם שינוי מספק ציטוטים בעלי משמעות. "אני לא מאחל לאף אחד לקבל יחס כזה וחבל שזה קורה, אבל בסופו של דבר אני מוחמא", ירה השבוע. "אם לא הייתי מקבל יחס כזה, ואם לא היו שורקים לי בוז בטקס קבלת ה-MVP, הייתי יודע שלא עשיתי מספיק".

שחקן נבחרת ספרד פאו גאסול. רויטרס
קיבל בוז. גאסול בטקס קבלת המדליות/רויטרס

עד כמה הסכסוך עמוק? מספיק בשביל שגם אירועים ביזאריים ילבו את האש. כשהיחסים בקנטים גם האמון מתערער, וכעת אפילו פיגוע פייסבוק תמים מתקבל בחשדנות. כשאלמוני פרץ בשבוע שעבר לחשבון של מאמן נבחרת צרפת וינסנט קולה וכתב בשמו כי "הספרדים חזירים מסוממים" וכי "פאו גאסול מסומם כמו ג'סטין גאטלין", הספרדים התגוננו. אפילו את ההסבר המובן מאליו של המאמן פלוס הודעת ההכחשה שלו הם לא קנו. "יש כאן אנשים שחושבים שזה חלק מהקמפיין נגד נבחרת ספרד. הם מאמינים שאולי קולה לא כתב את הפוסט הזה, אבל בעל אינטרס אחר דווקא כן", אומר פראן מרטינס.
כל זה מצטרף לעקיצות ההדדיות בין שתי הנבחרות בימים שאחרי חצי הגמר.

קולה עצמו הצליח להרגיז את הספרדים גם בלי פוסט פייסבוק מזויף. "השופטים עזרו לספרדים", טען במסיבת העיתונאים שלאחר המשחק. "פאו גאסול שחקן נהדר, אבל לא הגיוני שהוא הולך לקו 18 פעמים בזמן שצרפת לא זורקת משם אפילו פעם אחת במחצית הראשונה. הוא שחקן ענק, אבל לא יכול להיות שהוא מקבל שריקות ששחקנים אחרים לא מקבלים. פיב"א חייבת לעשות משהו בנדון".

גם רודי גובר, שחטף נוקאאוט במצ' אפ האישי עם גאסול, הוסיף שמן למדורה כשצייץ: "קשה לשמור מישהו שיכול לגעת בך בזמן שאתה לא יכול לגעת בו", וקיבל תגובה נזעמת (ופומבית) מריקי רוביו.

וינסנט קולה מאמן נבחרת צרפת. AP
אין אמון. קולה/AP

"הדבר הכי גרוע שאפשר לעשות אחרי הפסד זה להאשים את השופטים", השיב מאמן ספרד סרג'יו סקאריולו באותו מטבע. "מעולם לא עשיתי את זה ולעולם לא אעשה. אני מבין שקשה להפסיד מול 27 אלף אוהדים שלך, כשאתה חושב שהיריבה בכיס שלך בגלל שהיא לא משחקת בסגל הכי חזק שלה. אבל מה שקולה עשה לא אתי ולא מכובד".

מכאן, הוכשרה הקרקע לפיצוץ הגדול באמת. כל הביג שוטס שפכו חומר בעירה, ובא עיתונאי קטן שזרק את הגפרור האחרון והדליק אותה.

במוקדם או במאוחר פאו גאסול יפרוש מנבחרת ספרד. אם זה יקרה אחרי ריו 2016, יכול להיות שהמשחק הסוער בחצי הגמר היה המפגש האחרון בקריירה מול הנמסיס, שתצטרך להרוויח את מקומה שם דרך טורניר המוקדמות. אבל גאסול הוא רק השליח, ואת השליח לא הורגים. לא ברור אם אלה חדשות טובות או רעות לכדורסל האירופי – אבל הסכסוך בין צרפת וספרד כאן כדי להישאר. עם גאסול, או בלעדיו.
"עד לפני כמה שבועות זו הייתה יריבות ספורטיבית בריאה. עכשיו זו כבר כמעט התנגשות מדינית", אומר פראן מרטינס, "זה כבר משהו שלא שוכחים בכזו קלות".

שחקני נבחרת צרפת מאוכזבים על רקע השמחה של נבחרת ספרד. AP
יריבות שתימשך. צרפת וספרד אחרי הבאזר בחצי הגמר/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully