וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עצל שלי ואני: למה לא כדאי להתלהב מעסקת אבי ריקן למכבי תל אביב

24.7.2015 / 17:10

אבי ריקן יכול לתת למכבי תל אביב דברים שאין לה, ובלבד שלא ישתמשו בו רק כשחקן אגף או חלילה כמגן. בלוג הקיץ מנתח את העסקה האחרונה של קרויף ותוהה: האם מנג'ר מכבי תל אביב הוא עצלן?

צילום וידאו: ניב אהרונסון, עריכה: טל רזניק
קרויף יכול לספר מהיום ועד שלב הבתים בליגת האלופות שיש לו בעיה לאשר דברים מול גולדהאר. אחרי שלוש שנות עבודה מול האיש, אתה אמור להכיר את הבוס שלך. אתה אמור לדעת לעבוד לפי הלוז שלו והקצב שלו, ולהכין בחורף רשימת שחקנים שתהיה מוכנה באביב

האינסטינקט השלילי הראשוני להחתמת אבי ריקן במכבי תל אביב הוא מוצדק. כ-300 אלף יורו לאבי ריקן? זה רציני? זה אמיתי? זה הגיוני? זה חולני! כמות השחקנים שמרוויחים במכבי תל אביב משכורות מופרכות עולה כבר כל דמיון, ועכשיו גם ריקן מתווסף לרשימה. אלו לא סכומים שהכדורגל הישראלי האמתי מסוגל לעמוד בו. זה כדורגל ללא כיסוי. וללא סיכוי. מי שראה מה השחקנים הישראלים הכל כך יקרים וכל כך מדוברים עשו מול כדורגלנים שמרוויחים הרבה פחות מהם במפעלים האירופיים, מבין שאנחנו פשוט משקרים לעצמנו. מדי קיץ משלמים לשחקן הישראלי הבינוני עוד ועוד כסף במקום להביא בסכומים האלה זרים איכותיים, ומשקרים לעצמנו עוד ועוד לגבי מיהם באמת.

יתרה מזו, בשביל להביא את אבי ריקן צריך את ג'ורדי קרויף? זו הבשורה הגדולה של המנג'ר המהולל של מכבי תל אביב, שמוכיח בקיץ האחרון שאין לו עוד יותר מה לתרום מעבר למה שכבר העניק לענף שלנו. במקום להחזיק בחודש אפריל רשימה של עשרה זרים שיכולים לשדרג את מכבי תל אביב ולהביא אותם במאי, קרויף מביא לנו ישראלי ברגע האחרון של יולי. שחקן רכש שהתחושה הראשונה שעולה מהחתמתו היא שמנג'ר מכבי תל אביב פשוט נתקע.

קרויף יכול לספר מהיום ועד שלב הבתים בליגת האלופות שיש לו בעיה לאשר דברים מול גולדהאר. אחרי שלוש שנות עבודה מול האיש, אתה אמור להכיר את הבוס שלך. אתה אמור לדעת לעבוד לפי הלוז שלו והקצב שלו, ולהכין בחורף רשימת שחקנים שתהיה מוכנה באביב ותעזור לך לעמוד במשימה שעדיין לא הצלחת בה – העפלה לליגת האלופות. העובדה שקרויף פנה בקיץ האחרון לקל ולמוכר היא לא פחות מעצלנות. אפשר לעטוף זאת במילים יפות יותר, אבל זה יהיה לא נכון – זו עצלנות.

בשיחות עם אנשי כדורגל קרויף נוהג לספר לסובבים מדוע אין עליו קופצים ביבשת, למרות שהוא נצר למשפחת כדורגל מפוארת, אחת המהפכניות בתולדות הענף. מנג'ר מכבי תל אביב מסביר שכשחקן יצא לו שם של בליין וכדורגלן סורר, ולכן יש עדיין כאלה שלא מאמינים שהשתנה. קשה שלא לחשוב שוב על התדמית הזו כשמנתחים את הפעילות של מנג'ר מכבי תל אביב הקיץ. עולה משם ריח מאוד חזק של השקעה מעטה במעקב אחרי זרים בחו"ל.

קרויף, חייבים עדיין להיזהר, עשוי להנחית זר עד יום שני. אם זה יהיה סטפן שצ'פוביץ', ששיחק בעבר בהפועל עכו ובעונה שעברה צבר 559 דקות בשתי קבוצות שונות – סלטיק וספורטינג חיחון – ספק רב אם הוא יספיק להיות מוכן בזמן לאתגר. וכשלוקחים בחשבון שמדובר בסך הכל בעוד חלוץ – למרות שכבש 23 שערים במדי חיחון לפני שנתיים בליגה השנייה – קשה יהיה שלא לשאול שוב: בשביל מה? מי צריך עוד אחד? האם אין כאן עצלות מחשבתית?

ג'ורדי קרויף, מכבי תל אביב. קובי אליהו
שום בשורה חדשה בקיץ הזה, וזה מדאיג. קרויף/קובי אליהו
ריקן הוא מגן בינוני מינוס וקשר טוב פלוס. להגביל את התנועה שלו והערמומיות שלו רק לאזור הקו, עלול לחנוק את היצירתיות שלו. אם קרויף היה משקיע מעט יותר בלמידת השחקנים החדשים ולמידת השוק – דבר שלא ניכר עד כה מהעבודה שלו – הוא בווודאי היה יודע זאת

בזמן שאנחנו ממתינים להפתעה של קרויף, אפשר לבחון ברצינות את תחושת העוד מאותו דבר שעולה מהחתמת ריקן. כי כשמסתכלים למציאות בעיניים, מבינים שריקן הוא לא בדיוק כזה. ריקן הוא כדורגלן טוב, לעתים טוב מאוד, שיכול להיות משהו שאין למכבי תל אביב: קשר שמביא מספרים. בעונה שעברה בשוויץ ריקן, שהיה גם פצוע, סיפק נתונים בינוניים: ארבעה שערי ליגה וארבעה בישולים ב-21 הופעות, ושער בליגה האירופית. בעונה הראשונה שלו בשוויץ המספרים לימדו יותר על האיכויות שלו: שישה שערי ליגה ב-28 הופעות, שני שערים בגביע, ארבעה בישולים בליגה ובישול אחד במסגרת האירופית. זה כבר יותר הקשר הרב גוני שסיפק בעונה האחרונה שלו בבית"ר 11 שערים.

כי זו הגדולה של ריקן: הוא שחקן נייד, ערמומי, כזה שיודע לנצל שטחים וחופש תנועה. הוא מסוכן ברחבה, הוא מסוכן מחוץ לרחבה, יש לו בעיטה, מסירה, טכניקה והרבה מאוד כישרון. לא, הוא לא שווה את הסכומים שמשלמים לו, אבל הוא בהחלט בעל ערך, אם שמים לרגע בצד את מה שקרויף עשה הקיץ. הוא לא עוד שחקן שייתן למכבי תל אביב לשלוט במרכז. הוא שחקן שיכול להוריד מהתלות של מכבי בזהבי ולהפוך את מכבי תל אביב לקבוצה פחות צפויה ויותר מפתיעה.

יש רק בעיה אחת עם הדבר הזה. בעצם, שתיים. הראשונה היא שזה טוב בעיקר לליגה. השנייה, שמספרים שמכבי תל אביב מתכננת להשתמש בו בעיקר כמגן, או סוג של קשר על קו שמאל במערך של 3-5-2. אם אחד משני הדברים הללו נכון, זו עלולה להיות טעות. כי ריקן הוא מגן בינוני מינוס וקשר טוב פלוס. להגביל את התנועה שלו והערמומיות שלו רק לאזור הקו, עלול לחנוק את היצירתיות שלו. אם קרויף היה משקיע מעט יותר בלמידת השחקנים החדשים ולמידת השוק – דבר שלא ניכר עד כה מהעבודה שלו – הוא בווודאי היה יודע זאת, ולא היה מייחס חשיבות גדולה מדי לאיזה משחק לא רע של ריקן כמגן במדי נבחרת ישראל. למזלו, יש לו עדיין זמן ללמוד זאת.

עוד באותו נושא

אבי ריקן: "אם אתן שליש ממה שפריצה נתן, אני אהיה מרוצה מאוד"

לכתבה המלאה
אבי ריקן שחקן מכבי תל אביב. ניב אהרונסון
יכול להוריד את הנטל מזהבי. ריקן/ניב אהרונסון

זרקור על זר של תומר יצחק: ניקולה פוקריבאץ' - מכבי פתח תקוה

פוקריבאץ' שיתף פעולה במרכז השדה עם מודריץ', ויחד עם אדוארדו דה סילבה ומנדז'וקיץ' דינמו הייתה בלתי ניתנת לעצירה. באותו קיץ שיחק עם קרואטיה ביורו 2008, ויום לפני סגירת החלון מונאקו הכפילה את הצעתה ורכשה אותו מדינמו תמורת 3.5 מיליון יורו

שלושה ימים לפני משחק הגומלין החשוב של דינמו זאגרב נגד שריף טירספול במוקדמות ליגת האלופות ב-2012, אחד משחקני אלופת קרואטיה הסתבך עם המשטרה. רכב ה-BMW X6 של ניקולה פוקריבאץ' דהר בכבישי האי קרק, עד שנעצר ב-4 לפנות בוקר על ידי שוטרי תנועה. הם דרשו מקשר הנבחרת לשעבר לעבור בדיקת אלכוהול, הוא סירב ומיד נעצר בחשד לנהיגה במהירות מופרזת, תחת השפעת אלכוהול. רישיונו נשלל, ואחרי שבילה את הלילה במעצר פרסם הסבר והתנצלות. "לא הגעתי לאי כדי לבלות, אלא לצורך טיפול בעניינים אישיים", אמר פוקריבאץ'. "עשיתי טעות, אבל לא הייתי שיכור. אני מתנצל בפני כולם". פוקריבאץ' עוד הוחזר לסגל וסייע לקבוצתו להעפיל לשלב הבתים של ליגת האלופות, אבל בסוף החודש גם זה נגמר. באותו רגע, על הכביש באי התיירותי, הקריירה שלו איבדה כיוון באופן סופי.

בסוף אוגוסט, כאמור, פוקריבאץ' נופה מהסגל יחד עם איבן לקו. המאמן אנטה צ'אצ'יץ' לא שכח את אותו לילה במעצר, התלונן גם על משקל עודף איתו הגיע פוקריבאץ' לאימונים והבהיר: "פוקריבאץ' ולקו לא מספיק רעבים, לא מספיק רציניים ולכן לא יהיו בקבוצה. אין סיכוי שיחזרו לחדר ההלבשה שלי". אחרי חצי שנה כ"מנודה", פוקריבאץ' הושאל לאינטר זאפרשיץ', המשיך אחר כך לרייקה, נדד לשחטאר קרגנדי מקזחסטן וכעת, בגיל 29, מגיע לתחנה שמינית בקריירה - מכבי פתח תקוה.

ולחשוב שלפני שבע שנים הוא היה אחד מכוכבי העתיד של הכדורגל הקרואטי. הקשר האחורי שהתגלה בוורטקס, נרכש על ידי דינמו זאגרב והיה שחקן משמעותי בעונת הדאבל ב-2007/08. פוקריבאץ' שיתף פעולה במרכז השדה עם לוקה מודריץ', ויחד עם אדוארדו דה סילבה ומריו מנדז'וקיץ' דינמו הייתה בלתי ניתנת לעצירה. באותו קיץ שיחק עם קרואטיה ביורו 2008, ויום לפני סגירת חלון ההעברות הייתה זו מונאקו שהכפילה את הצעתה ורכשה אותו מדינמו תמורת 3.5 מיליון יורו. פוקריבאץ' לא התאקלם, המשיך לרד בול זלצבורג (כבש נגד הפועל תל אביב בפלייאוף ב-2010) ולאחר מכן חזר לאהובתו הישנה בזאגרב, שם כאמור הבין סופית שהתהילה חלפה לה. מכבי פתח תקוה מקבלת קשר פיזי עם רקורד של 15 הופעות בנבחרת קרואטיה, אבל כזה שכבר בגיל 29 מקוטלג בארצו כ"שחקן עבר" ובשנים האחרונות מופיע בעיקר במדורי הרכילות. האם דווקא במושבה יצליח להסיר את התווית ואולי לזכות לעדנה מחודשת?

שחקן נבחרת קרואטיה לשעבר, ניקולה פוקריבאץ'. AP
שם מאוד מעניין. פוקריבאץ'/AP

מד כוח עדכני של קבוצות ליגת העל בחלון ההעברות

1. הפועל באר שבע (מקום 1 בפעם הקודמת): סימנים ראשונים של מתח בסגל הנוצץ. שלא תטעו ולא תסטו - הדברים בעיקר תלויים במאמן.

2. מכבי תל אביב (מקום 2 בפעם הקודמת): נעזר במשפט מבריק של יצחק שום: אם השחקנים הישראלים לא מובילים את הנבחרת לשום מקום באירופה, למה קרויף בונה עליהם כל כך שיעשו את השינוי במדי במכבי תל אביב?

3. מכבי חיפה (3 בפעם הקודמת): רוני לוי לא מפחד לאיים על הפרות הקדושות בקבוצה, ואם ההגנה שלו תמשיך להיות מצוינת בליגה, הוא אולי יקצור את הפירות.

4. קרית שמונה (4 בפעם הקודמת): בלי דויד מנגה ששוב נפצע, קרית שמונה עלולה לא להפתיע אותנו העונה.

5. הפועל תל אביב (5 בפעם הקודמת): בלם יווני בדרך, אבל החלק הקדמי משווע לשלושה שחקנים דומיננטיים ואיכותיים.

לטוויטר של חמי אוזן

ברק בכר מאמן הפועל באר שבע. יוסי ציפקיס
הסגל נוצץ, אבל הכל תלוי במאמן. ברק בכר/יוסי ציפקיס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully