וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ושמישהו ינסה לעצור אותו: סטפנו מאורי פורח מאז המעצר וההרחקה

17.4.2015 / 19:00

שבוע מטלטל בכלא, חצי שנת הרחקה, קשר לעבריינים ותדמית שהוכתמה. רבים חשבו שהקריירה של סטפנו מאורי הסתיימה כשנעצר במאי 2012, אך הוא חזר כדי להוביל את לאציו המפתיעה, ובמקביל למאבק לטיהור שמו גם חווה את תקופת השיא בקריירה, בגיל 35. הקפטן שנולד מחדש

סטפנו מאורי קפטן לאציו. GettyImages
בדיעבד, המעצר עשה לו רק טוב. סטפנו מאורי/GettyImages

הלילה שבין 27 ל-28 במאי 2012. שוטרים עם צו מעצר דפקו על דלת ביתו של סטפנו מאורי, קפטן לאציו ומי שהיה שחקן נבחרת איטליה עד מוקדמות היורו באותה שנה. הרוחות באיטליה סערו. היה זה השם המפורסם ביותר מבין כל הכדורגלנים הפעילים שנעצרו בפרשת הטיות המשחק שעלתה לכותרות כשנה קודם לכן - ממשיכת דרכה של הקאלצ'ופולי שזכתה לשם הטריוויאלי ה"קאלצ'וסקומסה" (הימורי הכדורגל). השחקן שחלם על הופעה במדי נבחרתו ביורו באוקראינה ופולין, לא רק שלא קיבל את הזימון מצ'זארה פראנדלי, אלא החליף את מגרש הכדורגל בתא מעצר קטן בכלא של קרמונה .

שבוע שלם העביר מאורי מאחורי הסורגים, לפני ששוחרר למעצר בית בן 10 ימים. כל עולמו התמוטט ובאיטליה התקשו להאמין שיוכל לחזור לשחק, אפילו כחובבן. "הכלא משנה אותך", סיפר מאורי בראיון מרתק שנערך עמו ב"גאזטה דלו ספורט" בחודש דצמבר האחרון. "זו היכרות עם עולם זר שאי אפשר להבין עד שלא חיים בו. אתם לא יכולים לדמיין את זה אפילו. ועדיין, זו חוויה מחשלת. אחרי זה אתה כבר לא מפחד מכלום. הרבה אנשים אומרים שהיכולת שלי השתפרה מאז המעצר. יכול להיות, אני לא בטוח".

המספרים, היכולת וחדוות המשחק לא משאירים ספק. השיפור ניכר. אחרי שריצה עונש הרחקה בן חצי שנה ובמקביל נלחם לטהר את שמו, מאורי קיבל את הגב מלאציו וחזר בגדול. סרט הקפטן הועבר לידיו, החוזה מוארך מדי שנה ובגיל 35 הוא חווה את התקופה היפה בקריירה שלו. והכתם? הוא רק הולך ודוהה.

שבת, 21:45, ספורט1: יובנטוס תעצור את הרצף הנהדר של לאציו?

סטפנו פיולי אחראי ל"לאציו הטובה ביותר מאז האליפות ב-2000"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"הכלא משנה אותך". סטפנו מאורי יוצא ממעצר, יוני 2012/מערכת וואלה!, צילום מסך

סטפנו מאורי מעולם לא נחשב לעילוי בתחום הכדורגל. הוא נולד במונזה ב-8 בינואר 1980 וגדל כאוהד מילאן, אם כי הבין כבר בגיל צעיר שככל הנראה לא יזכה ללבוש את מדיה. אחרי שלוש שנים בקבוצת מדה מהליגות הנמוכות, מאורי הצטרף ב-2001 למודנה ושנה לאחר מכן ערך את הבכורה בסרייה A, מול מילאן אהובתו. משם המשיך לברשיה, לשיתוף פעולה עם רוברטו באג'ו שהוביל אותו לעונה הטובה בקריירה (שבעה שערים ב-30 משחקי ליגה) עד לעונה הנוכחית. ההתקדמות בברשיה סידרה לו חוזה באודינזה, דרכה הגיע לראשונה באופן מפתיע לנבחרת איטליה. בגיל 24 וללא היסטוריה בנבחרות הצעירות.

בעונה השנייה באודינזה איבד מאורי את המקום בהרכב, אך זה לא מנע מלאציו לצרפו לשורותיה ב-2006. מאז ועד היום הוא לובש את מדי הביאנקוצ'לסטי, כשבקרוב צפויה החתימה על חוזה לשנה נוספת. חתימה שתאפשר לו לסגור עשור במועדון שהפך עבורו לבית. המועדון שהיה שם עבורו גם כאשר הואשם, נכלא, הורחק ועמד במרכזה של סערה תקשורתית ממושכת.

הפרשה התפוצצה לראשונה ביוני 2011, אז התובע של קרמונה הורה, בסיומה של חקירה סמויה, על מעצרם של שחקני עבר ושחקנים פעילים באיטליה החשודים במעורבות במכירה והטיית משחקים. ג'וזפה סיניורי, חלוץ נבחרת איטליה לשעבר, היה השם הבולט, ויחד איתו כדורגלנים מוכרים בסרייה A כמו קפטן אטאלנטה כריסטיאנו דוני ואקס פיורנטינה מאורו ברסאן. כמה קבוצות ועוד שחקנים רבים נקשרו לפרשה, בה היו מעורבים גם אנשי מאפיה.

בדצמבר 2011 הגיע גל המעצרים השני, ולפני יורו 2012 הייתה התפתחות דרמטית שהשפיעה גם על נבחרת איטליה, עם חקירתו של המגן דומניקו קרישיטו במהלך שהותו במחנה האימונים של האזורי, מה שעלה לו בהדחה מהסגל לאליפות אירופה. גם מאמן יובנטוס אנטוניו קונטה היה בין החשודים על אירועים מימיו בסיינה, אך מבין כולם, המעצר של מאורי עדיין היה המתוקשר מכולם. מעצר שהגיע אחרי שהתאושש מפציעה קשה, חזר לשמש כקפטן של לאציו, כבש שער ניצחון בדרבי נגד רומא והוסיף גם מספרת מרהיבה לרשת נאפולי. ולפתע, בלגן.

שחקן העבר ג'וזפה סיניורי, החשוד במעורבות בהטיית משחקים, מלווה על ידי שוטרים. Mario Carlini / Iguana Press, GettyImages
גל המעצרים החל איתו. ג'וזפה סיניורי/GettyImages, Mario Carlini / Iguana Press

הפרשה המטלטלת הזו חשפה (שוב) לא רק את החיבור בין הכדורגל האיטלקי למאפיה, אלא גם את השחיתות הפושה במוסדות ההתאחדות שפיזרה האשמות לכל עבר וכן את ההתנהלות הבעייתית של התקשורת. מאורי, לדוגמה, לא הואשם במכירת משחק או בהטייתו. לטענת התובע, קפטן לאציו ידע על כוונה להטות את התוצאה בין לאציו לגנואה (2:4 ללאציו - ההימור היה על יותר מ-4.5 שערים במשחק) ולא דיווח על כך. התביעה דרשה עונש הרחקה של ארבע שנים וחצי, השופט הורה על חצי שנת הרחקה בלבד. מאורי, שהמשיך בינתיים לשחק וגם זכה להניף גביע עם לאציו, ערער באוקטובר 2013 ונענש בתוספת של שלושה חודשים נוספים. למרות זאת, אלו קוזזו לבסוף והאישור לחזרה ניתן בתחילת פברואר 2014, בדיוק לפני הדרבי.

אולם, מאורי לא ירד מהכותרות. בתחילת העונה הנוכחית חשף עיתון "לה רפובליקה" כי מאורי נחקר בשנית, הפעם בחשד לקשר עם הפושע רוברטו פלמיירי, חברו של הכדורגלן לשעבר אלסנדרו זאמפריני (מגן ששיתף פעולה עם מאורי במודנה)העומד במרכז הפרשה. על פי החשיפה המדוברת, החקירה החדשה נסובה כולה סביב חשבון סקייפ של משתמש בשם "סטפנו 160268", שניהל שיחות עם פלמיירי בנוגע למשחק בין לאציו ללצ'ה (שוב 2:4 ללאציו). סטפנו? לאציו? מבחינת "לה רפובליקה" לא היה ספק במדי מדובר. הרפש הוטל.

הפעם מאורי לא ויתר. "ראיתי ששמי שוב עומד במרכזה של חקירה, והכול בגלל שהרשויות חושדות כביכול שחשבון 'סטפנו 160268' זה אני", כתב בחשבון הפייסבוק שלו. "לרשויות בקרמונה יש גישה למחשב הפרטי שלי כבר שנתיים. אני מקווה שהם יבהירו שזה לא אני. קשה לי להבין איך כלי תקשורת חשובים כל כך לא בודקים את הסיפורים שלהם. אני מבין ש'הסקנדל של מאורי' מייצר יותר עניין בעמוד הראשי, אבל אני לא יכול להבליג יותר ולכן מעתה והלאה אגן על שמי הטוב באמצעות עורכי דיני". גם פלמיירי אישר שחשבון הסקייפ המדובר לא שייך למאורי. מבחינת קפטן לאציו, היה זה צעד נוסף לקראת טיהור שמו: "הואשמתי שלא דיווחתי על משהו שאולי יכולתי למנוע. לא עשיתי שום דבר רע. אני חף מפשע ומשוכנע שהאמת תצא לאור. עד אז, נמשיך ליהנות מכדורגל".

שחקן מילאן פיליפ מקסס (ימין) חונק את קפטן לאציו סטפאנו מאורי (מרכז). AP
שרד גם את החניקה הזו של פיליפ מקסס/AP

וזה אכן מה שמאורי עושה. הוא פשוט נהנה מכדורגל. כבר במחנה האימונים באוגוסט, כשרבים פקפקו בסיכוייו של סטפנו פיולי לקדם קבוצה שלא ביצעה שינוי דרסטי בסגל שלה, מאורי הצהיר: "זו לאציו הכי טובה שהייתי בה". בחודש שעבר, כאשר עלה לשידור ברדיו, הזכיר למראיינים: "זוכרים את טרום העונה? אמרתי לכם. הסגל שלנו מאוחד, השילוב בין צעירים לוותיקים התגלה כמוצלח במיוחד והכדורגל שלנו טוב". טוב מאוד, אפילו.

בארבעת המחזורים הראשונים של העונה, מאורי לא פתח בהרכב. לאציו הפסידה שלושה מתוך הארבעה, וביחיד שניצחה (0:3 על צ'זנה) הקפטן שלה כבש. מאז הוא החמיץ משחקים רק בגלל פציעה או צהובים, שרד אפילו את החניקה של פיליפ מקסס, ויחד איתו הביאנקוצ'לסטי על הגל. הקבוצה התקדמה צעד אחר צעד, סיגלה לעצמה סגנון אטרקטיבי ובעזרת רצף של שמונה ניצחונות הצליחה גם לעקוף את היריבה המושבעת רומא ולהתייצב במקום השני. בתווך, היא העפילה לגמר הגביע בו תפגוש את יובנטוס, אצלה תתארח לקרב צמרת בשבת.

לאציו הקבוצתית והמגוונת היא היחידה בליגות הבכירות באירופה שמציגה שישה שחקנים עם לפחות שבעה שערים. ובמקום השני ברשימת הכובשים שלה, אחרי מירוסלב קלוזה בן ה-36, ניצב באופן מפתיע מאורי בן ה-35, שנזקק ל-23 משחקי ליגה בלבד כדי להבקיע תשעה שערים ולקבוע שיא קריירה.

מה הוביל לשינוי? "זה קצת פיולי וקצת הניסיון", השיב הקפטן שנהנה העונה מיותר חופש פעולה, שכן ברוב המשחקים הוצב בתפקיד חופשי מאחורי החלוץ. "בעבר הייתי רץ הרבה, אבל לפעמים זה היה לשווא. הייתי מגיע מותש לרחבה. היום אני רץ פחות, אבל תמיד מגיע למקום הנכון בזמן הנכון. למדתי את זה מקלוזה, הוא תמיד אומר לי איך לנוע. גם בגיל 35 אפשר ללמוד. בתחילת הדרך בברשיה למדתי מרוברטו באג'ו, עכשיו מקלוזה. שתי הדמויות הכי משפיעות ששיחקתי לצדן".

חלוץ לאציו מירוסלב קלוזה. AP
גם בגיל 35 יש ממי ללמוד. ממנו, למשל. מירוסלב קלוזה/AP

בזמן שמאורי לומד מקלוזה, יתר השחקנים רואים גם בו סוג של מבוגר אחראי והמאמן פיולי לא מוכן לוותר עליו. לכן גוברים הסיכויים שיקבל חוזה לעונה נוספת כדי להשלים עשור במועדון, אותו הוא מקווה לחגוג עם המקום השני ואולי גם עם הנפת גביע נוספת. "למקום שני יהיה טעם של אליפות", הצהיר מאורי בשבוע שעבר, אחרי שקבוצתו חלפה על פני רומא. "יובנטוס חזקה מכולן, אז מקום שני יהווה הישג גדול".

בשבוע שעבר, לראשונה מאז 1 באוקטובר 2000 (כריסטיאן ומרסיו אמורוסו), שני שחקנים בעלי אותו שם וללא קשר משפחתי, כבשו באותו מחזור בסרייה A. חוסה מאורי הארגנטינאי עשה את זה במדי פארמה מול יובנטוס, וסטפנו מאורי הבקיע עבור לאציו לרשת אמפולי. במחזור הנוכחי, חוסה יפגוש את אמפולי וסטפנו את יובנטוס. יהיה שכפול?

סטפנו מאורי קפטן לאציו מניף את הגביע האיטלקי. רויטרס
אולי עוד הנפת גביע בסיום העונה? סטפנו מאורי מניף לפני שנתיים/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully