וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האחרונים לזהות: שטוטגרט במקום האחרון ובדרך לבונדסליגה השנייה

13.3.2015 / 7:30

האוהדים אלימים, השחקנים לא פוגעים, שמונה מאמנים התחלפו בשבע שנים ושדים מהעבר רודפים אותה. סיפורה של שטוטגרט, אלופת גרמניה ב-2006/7 ואימפריה לשעבר שקורסת ובדרך הבטוחה לליגה השנייה

כריסטיאן גנטנר שחקן שטוטגרט. Dennis Grombkowski, GettyImages
גנטנר בתמונה שאומרת הכול/GettyImages, Dennis Grombkowski

23:15, יום שישי שעבר. כ-80 אוהדי שטוטגרט ממתינים לניידת משטרה בסמוך לתחנת רכבת מקומית. כשהניידת מתקרבת, הם עוצרים אותה ותוקפים את הרכב והיושבים בו. אבנים הושלכו, אוהדים עם מוטות ברזל חבטו ברכב ושני שוטרים נפצעו. כוחות משטרה נוספים נהרו במהירות למקום. כשהגיעו, ראו שאחד מהשוטרים המותקפים כבר נפצע מאבן שהושלכה לראשו. במצב הזה, וכשהוא תחת לחץ כבד, החליט אחד השוטרים לשחרר ירייה אחת לאוויר, כזו שפיזרה את המהומה והבריחה את האוהדים.

האווירה המתוחה והאלימה לא התחילה אחרי ה-0:0 הביתי והמתסכל במיוחד מול הרטה ברלין, אלא עוד לפני שריקת הפתיחה, כשאוהדי VFB השליכו בקבוקים ואבנים לעבר אוהדי הרטה ושוב, פצעו שוטר וגרמו נזק לכלי רכב. כ-500 שוטרים מחוץ למרצדס בנץ ארנה נאלצו להשתמש בגז מדמיע ובאלות כדי לפזר את ההפגנה.

המקרים האלה מתארים היטב את המצב אליו הגיעה שטוטגרט, נכון למרץ 2015. ממועדון פאר בכדורגל הגרמני וקבוצה שזכתה בחמש אליפויות (האחרונה שבהן ב-2007), שלושה גביעים והגיעה לגמר גביע אופ"א ולגמר גביע המחזיקות בעבר, הפכה שטוטגרט לקבוצה החלשה בבונדסליגה. אחרי 24 מחזורים, השוואבים עם 20 נקודות, עמוק במקום האחרון ומרחק חמש נקודות מהמבורג שנמצאת בחוף מבטחים.

ערב פתיחת המחזור ה-25 ומשחק החוץ הקשה מאוד שלה בביי ארנה מול לברקוזן, עושה רושם ששטוטגרט בדרך הבטוחה לעונה ראשונה בליגת המשנה מאז 1976/7, אז כיכב במדי הקבוצה אוטמר היצפלד, ושלישית מאז הוקמה הבונדסליגה. אם זה לא מספיק, גם שדים מן העבר חזרו לרדוף את הקבוצה מדרום מערב גרמניה. שדים בדמות סימום שחקנים כדי לשפר ביצועים. כמה רע המצב עוד יכול להיות עבור אחד המועדונים הגדולים בבונדסליגה?

ארמין פה מאמן שטוטגרט לשעבר. GettyImages
"קיבלתי את ההחלטה הזו מהקרביים". פה/GettyImages

"זו לא לוויה"

כדי להבין את עומק המשבר הנוכחי אליו נקלעה VFB (ה-VFB מייצג את המילים Verein fur Bewegungsspiele, מועדון למשחקי תנועה) שטוטגרט, כדאי לחזור ל-24 בנובמבר 2014. ארמין פה, המאמן הנערץ שהוביל את הקבוצה לאליפות המדהימה שלה ב-2006/7 וחזר הקיץ, כינס מסיבת עיתונאים. פה, שעשה חיל באיינטרכט פרנקפורט לפני כן, אבל העדיף לחזור לשטוטגרט מכורתו, דיבר עם דמעות בעיניים: "עדיף לכולם שלא אהיה כאן. חסר כאן משהו, כנראה מזל, לכן אני חייב ללכת. נלחמתי ונאבקתי נגד זה במשך הרבה זמן, אבל עכשיו הזמן הגיע. אני פשוט מרגיש שאני לא יכול לשנות את זה. אני אדם של החלטות ואת ההחלטה הזו אני מקבל מהקרביים שלי".

בניגוד לקדנציה הקודמת, הפעם פה רשם כישלון חרוץ בשטוטגרט ופתח את העונה עם 9 נקודות ב-12 משחקים, פתיחת העונה הגרועה ביותר של השוואבים ב-40 השנה האחרונות. למרות זאת, העיתונאים נראו המומים מהדברים הקשים של המאמן הוותיק, שהגיב לפרצופים המודאגים סביבו ואמר: "זו לא לוויה ואסור שהקבוצה או מישהו ייקח את זה קשה מדי שהמאמן הולך בעצמו. ההחלטה הזו הייתה לי קשה מאוד כי אני אוהב את הקבוצה הזו מכל הלב והיא חלק ממני, אבל לא נותרה לי ברירה. הקבוצה טובה יותר ממה שמראה המיקום בטבלה, 9 נקודות ב-12 מחזורים זה מעט מדי בשביל קבוצה כזו. אני אחראי לזה".

בהנהלת שטוטגרט החזירו אל הקווים את האיש שהגיע במיוחד כדי להשאיר אותם בליגה אשתקד וגם עמד במשימה: הוב סטיבנס. ההולנדי, שהתפטר ביוזמתו בקיץ, היה שינוי המאמן השמיני במועדון מאז העזיבה הראשונה אל פה בנובמבר 2008, כלומר: שמונה חילופים בשש שנים בדיוק. לא רק עמדת המאמן הפכה במועדון למשהו נזיל מאוד, אלא גם בשדרה שמעליו. חלוץ העבר פרדי בוביץ', שהיה המנהל הספורטיבי, פוטר גם הוא במהלך העונה, וגם הנשיא ברנד ואלר מלא כוונות טובות ואהבה למועדון, אך נמצא בתפקידו משהו כמו שנה וחצי. למעשה, מאז 2008 לא החליפו במועדון רק שמונה מאמנים, אלא גם שלושה דירקטורים של כדורגל ושלושה נשיאים. האחרון לקבל מכתב פיטורין היה מי שהחליף את בוביץ' בתפקיד, יוכן שניידר. כך קשה מאוד להצליח. או כמו שנכתב באתר "sport1.de": "מרוב ראשים ומומחים, לא רואים שום הצלחה או פיתרון למצב".

עוד אחד מהמוחות במועדון הוא רובין דוט, שמונה לאחרונה לדירקטור הכדורגל במועדון ויושב על הספסל במשחקים. דוט רשם בעבר הצלחה פנטסטית כמאמן פרייבורג, אך מאז נכשל בלברקוזן ובוורדר ברמן ונראה שהצירוף שלו למועדון לא בדיוק תרם בטווח הקצר, אלא רק גרם לאוהדים לאבד את מעט הסבלנות שעוד הייתה להם.

עוד באותו נושא

ההתפרקות נמשכת: שטוטגרט חטפה 4:0 מלברקוזן

לכתבה המלאה
ודאד איבישביץ' שחקן שטוטגרט חוגג. AP
לא כבש שער ליגה מאז ינואר 2014. איבישביץ'/AP

לא כאלה גרועים

קשה לדעת אם פה אמר שהסגל של שטוטגרט טוב בשביל לדרבן את הקבוצה או כי הוא באמת האמין בכך, אבל הייתה בדבריו אמת. גם עכשיו, ל-VFB יש שחקנים איכותיים ובעלי ניסיון בבונדסליגה כמו ודאד איבישביץ', מרטין הרניק, כריסטיאן גנטנר, דניאל שוואב, קונסטנטין ראוש, יש לה את אחד השוערים הגרמנים הטובים ביותר, סוון אולרייך ומחלקת נוער שמייצרת יהלומים כמו טימו ורנר, טימו באומגרטל, אנטוניו רודיגר ואפילו את יושוע קימיש, שכבר עבר לר.ב. לייפציג, שמכרה אותו לבאיירן מינכן.

למרות הסגל המרשים יחסית, שכולל גם את אמן הכדורים החופשיים אלכסנדרו מקסים הרומני ואת גאופרי סריי דיי מחוף השנהב, שטוטגרט נראית נורא. איבישביץ' היה פצוע למשך תקופה ממושכת ועדיין לא חזר לכושר ולא מקבל מספיק קרדיט מסטיבנס, הרניק ממשיך להסתבך בשטויות, גם מקסים סובל מפציעות ושאר השחקנים המובילים (כמו מוריץ לייטנר הכישרוני שמושאל מדורטמונד) לא ממש מתפקדים. איבישביץ' הוא כנראה הדוגמה המוצלחת ביותר למצב של הקבוצה. החלוץ הבוסני בן ה-30 הוא אחד החלוצים המוכחים והמצליחים בבונדסליגה בשנים האחרונות. עם זאת, הפעם האחרונה בה כבש שער בבונדסליגה הייתה אי שם בסוף ינואר 2014 בהפסד 2:1 לבאיירן מינכן בבית.

מכאן, כמעט מתבקש לחזור אל המאמן. סטיבנס פתח נהדר את הקדנציה הנוכחית שלו בשטוטגרט כשניצח במאבק תחתית חשוב 1:4 בפרייבורג, אבל מאז העניינים חורקים מאוד גם מבחינתו. הקבוצה השיגה ניצחון אחד (0:1 בהמבורג) ב-11 משחקים ונראה שרק אופטימיים חסרי תקנה יהיו מוכנים להמר שסטיבנס יסיים את העונה שם. או כמו שכתב מי שהיה בלם הקבוצה במשך שבע שנים תומאס ברטולד: "אני רואה עתיד די שחור מבחינתו. אני לא מאמין שיש סיכוי שסטיבנס ישרוד בתפקיד עד סוף העונה".

סטיבנס, שאיבד כבר את הקרדיט שהיה לו אצל הקהל וגם בתקשורת, מקבל גב בינתיים מדוט, שטוען שהוא האיש הנכון ביותר לתפקיד. למרות זאת, איש המקצוע החזק ביותר בקבוצות של רד בול רלף רנגניק טען לאחרונה שאלכסנדר צורניגר, שעבד עד לאחרונה בר.ב. לייפציג, יחליף את סטיבנס. ימים יגידו.

הוב סטיבנס מאמן שטוטגרט (שמאל) עם רובין דוט. GettyImages
סטיבנס ודוט לא יודעים מאיפה תגיע הצרה הבאה/GettyImages

אפילו הרומנטיזציה אבדה

הבונדסליגה היא בלי שום ספק אחת משלוש הליגות הטובות באירופה כיום, לצד האנגלית והספרדית, הנבחרת הלאומית אלופת העולם וכמות הכישרונות הצעירים היא בלתי נגמרת. עם זאת, אחת התופעות העצובות ביותר בשנים האחרונות היא החלפת סדרי העולם. אימפריות גדולות שמובססות בערים גדולות הולכות ודועכות, וקבוצות הייטק קטנות וחסרות מסורת של מיליארדרים (כמו הופנהיים, לברקוזן, ר.ב. לייפציג) או סתם כאלו שעובדות נכון (אוגסבורג, דארמשטאט) הולכות ותופסות את מקומן בצמרת הבונדסליגה הראשונה והשנייה.

אם בשנה שעברה דובר בעיקר על המבורג, השנה שטוטגרט ללא ספק תפסה את מקומה כקורסת הגדולה יותר. חשוב לציין כי שטוטגרט היא העיר השישית במידת האיכלוס שלה בגרמניה עם קצת יותר מ-600 אלף תושבים והקבוצה תמיד היוותה מקור משיכה עצום לכל תושבי העיר ואפילו תושבי האזור (המטרופולין של שטוטגרט מונה כ-5.3 מיליון תושבים). העובדה שקבוצה כמו שטוטגרט עלולה לרדת לליגה השנייה היא לא פחות מטרגדיה עבור העיר.

מדובר בעיר עשירה עם מסורת של תעשיית רכב ענקית ובעלת שם עולמי מפואר, בה צמחו ועלו מותגים כמו מרצדס ופורשה. עד היום קיים קשר חזק בין המועדון לבין מרצדס, כשפרט לאצטדיון הקרוי מרצדס בנץ ארנה, המוזיאון המפואר של מותג רכבי היוקרה מצוי מרחק הליכה מהאצטדיון והשניים מזינים אחד את השני ומהווים אבן שואבת לתיירים. זה לא פלא שפוליטיקאים רבים משטוטגרט כבר הביעו דאגה מכך שהקבוצה תרד לליגת המשנה.

במדינה בה הכדורגל הוא יותר מדת וכמעט כל ילד שאינו בן מהגרים נולד לתוך משפחת כדורגל, העובדה שקבוצה כמו VFB תשחק בבונדסליגה השנייה היא כמעט בלתי נתפשת. אולי הסה תיאר בטורו האחרון ב-ESPN את ההבדל בין שטוטגרט של שנות ה-80' לזו של השנים האחרונות מבחינה תרבותית. "שום דבר לא מדגים את המצב של שטוטגרט טוב יותר מכך שבשנות ה-80' האח הצעיר של החבר הכי טוב שלי היה אוהד שטוטגרט שרוף, על אף שהם התגוררו מרחק שלוש שעות נסיעה משטוטגרט. כששאלתי אותו למה הוא לא הפך להיות אוהד של קבוצה שנמצאת קרוב יותר אליהם, הוא אמר לי: 'אם אתה לא בוחר לאהוד את באיירן מינכן, מה שאנחנו כשוואבים לא יכולים לעשות, יש רק את VFB. אין לנו שום ברירה'". זה היה כשעוד באמת לא הייתה ברירה, כמו אוגסבורג, דארמשטאט ואפילו קרלסרוהה.

אוהדי שטוטגרט. GettyImages
קהל ענק, מועדון ענק, קבוצה לא טובה/GettyImages

כשהצרות מגיעות

אם כל מה שציינו עד כה לא מספיק והעובדה שקבוצה שעד לא מזמן כיכבו בה שחקנים כמו מריו גומז, סמי חדירה, אלכסנדר חלב, קקאו ואחרים, נראית כל כך רע היום, הגיעה צרה נוספת, ומכיוון לא צפוי. חקירה של אוניברסיטת פרייבורג העלתה שבמהלך סוף שנות ה-70' ותחילת ה-80' שתי קבוצות גרמניות, פרייבורג עצמה ושטוטגרט, נתנו לשחקנים חומרים אנבוליים ממריצים בצורה "סיסטמטית".

בעוד בפרייבורג אמרו שישתפו פעולה עם כל מה שהוועדה תדרוש, בשטוטגרט קיבלו את הבשורות בהכחשות והמחלקה המשפטית של המועדון עובדת קשה מאוד מאז פרסום הדו"ח ב-3 במרץ. "זה אבסורד שאין לי שום דרך לתאר בכלל ואני חושב שאין שום סיכוי שזה נכון", אמר הנס יורגן זונרמן, שאימן את שטוטגרט בין 1976-1978. אגב, באותה תקופה שיחקו בשטוטגרט בין היתר יואכים לב, הנזי מולר ודיטר הנס.

חשוב להדגיש שהדברים עדיין לא באמת הוכרעו ועוד ייקח הרבה זמן עד שיוכרעו, אם בכלל, אבל אין ספק שבתזמון הנוכחי, זה לא משהו שמועיל יותר מדי לשטוטגרט. או שכבר כדאי לומר שגם זה לא מועיל יותר מדי לשטוטגרט?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully