וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"היינו צריכים להבין בקיץ כמה הדברים האלו הזויים": על הקריסה של מכבי נתניה

2.3.2015 / 12:27

מה קרה לאיש שחילק מעטפות עם כסף לשחקנים. כמה כסף היה לו בחשבון בקיץ. איך בדיוק תקנון ההתאחדות הוא מקור אוזלת היד של "הבקרה מספר 1 באירופה". ערב המשחק החשוב בחיפה, כל גיבורי העונה הארורה עם סיפורים חדשים ומרתקים על קריסת מכבי נתניה

one

את הרשות לבקרת תקציבים הקים רואה חשבון יאיר רבינוביץ' לפני 24 שנים. המטרה היתה למנוע מקרים כמו זה של מכבי נתניה העונה. כבר שש שנים רבינוביץ' בחוץ אחרי שהודח לדבריו בצורה מכוונת על ידי שטרן חלובה שלא אהב את קשיחותו מול צפרירים חולון. היום הוא ניזון בעיקר מהתקשורת והדברים נראים לו מאוד ברורים, כמו למשל בעניין מאמן מכבי נתניה רוני לוי. "לראש הרשות אסור היה לאשר את החוזה של רוני לוי", קובע רבינוביץ'. "אם היו בעיות כבר לפני חודש וחודשיים, אסור היה לאשר את החוזה של המאמן אחרי שיוסי מזרחי עזב".

גם אם ראש הרשות רואה חשבון עופר אורליצקי קיבל הבטחות מאלי שגב שהכל יסתדר?

"מה זה הבטחות? ההבטחות לא שוות כלום. ראש הרשות צריך שיהיו לו בטוחות ראויות וטובות ולא הבטחות. אם הקבוצה לא מסוגלת לשלם משכורות, אי אפשר לאשר התחייבות נוספת. גם אם אלי שגב הודיע בחודש נובמבר שהוא עוזב, לא יכולה להיות קריסה בשלב כל כך מוקדם. אם כבר בנובמבר היתה בעיה, סימן שמשהו לא היה בסדר באישור התקציב".

בעלי מכבי נתניה אלי שגב. ניב אהרונסון
יאיר רבינוביץ': "מה זה הבטחות? ההבטחות לא שוות כלום. ראש הרשות צריך שיהיו לו בטוחות ראויות וטובות ולא הבטחות". שגב/ניב אהרונסון
עידן שריקי: "אלי שגב נראה לי מלאך משמיים. איך לא בעצם? אני עברתי קילומטראז' בכדורגל הישראלי. מעולם לא ראיתי בעל בית שבימי הולדת של שחקנים, מסתובב עם מעטפה ונותן לשחקן מתנה אישית ממנו"

לו אלי שגב היה יודע בחודש יולי לאן יתגלגלו הוא והשם שלו בתוך חצי שנה, הוא לבטח היה עוצר את הטירוף בזמן. התכנית כבר היתה קיימת. יוסי מזרחי והמנכ"ל דאז גיל לב היו שותפים לה. הם הבינו שתהיה בעיה גדולה לשגב לעמוד בתקציב שנבנה בחוסר אחריות והוחלט לשחרר שחקנים. ספק אם רבים יודעים, אבל כמעט עשרה שחקנים היו אמורים ללכת הביתה ערב פתיחת העונה. אלא שידיעה קטנה באחד מאתרי האינטרנט שינתה הכל. דובר בה על הקשיים הכספיים של שגב ועל הבעיות שלו בעסקים. רחוק כל כך מהצחוק שעושים כבר חודשיים על חשבונו בתקשורת, יכול היה שגב להתעלם מאותם פרסומים טרום העונה ולהמשיך בתכנית ההתייעלות שהיתה אולי מצילה את נתניה וגם אותו, אבל הוא החליט שהוא יראה לתקשורת שהיא טועה לגביו ונכנס לעונה הזו עם סעיף הוצאות הרבה יותר גבוה ממה שהיה לו בטור ההכנסות.

"אני לא אשכח שיחה שהיתה לי עם גורם בכיר במועדון בחמישה ביוני", נזכר השבוע עידן שריקי שעזב בינתיים למכבי קרית גת. "זה היה בערב שמכבי נתניה הודיעה בתקשורת רשמית שדודו סארנסה הוחתם. זה היה שם גדול, אבל הרשימה שאלי שגב דיבר עליה כללה גם את בן שהר, טל בן חיים הבלם, טוני וואקמה. אפילו אמרו שאלי שגב יביא את איתי שכטר. באותו ערב שהוחתם דודו, הייתי בחתונה ואז ניגש אלי מישהו ואמר לי שאלי שגב נע בין שני קטבים ואף אחד לא יודע בדיוק מה הקוטב הריאלי שלו. הוא אמר לי שצריכים להיות מאוד זהירים עם העתיד של המועדון. עד אז אלי שגב נראה לי מלאך משמיים. איך לא בעצם? אני עברתי קילומטראז' בכדורגל הישראלי. מעולם לא ראיתי בעל בית שבימי הולדת של שחקנים, מסתובב עם מעטפה ונותן לשחקן מתנה אישית ממנו. בימי הולדת, השחקן דואג להביא כיבוד לכולם ואם התמזל מזלו, המועדון ייתן לו שובר לחולצה או לספר. כשהיינו בליגה הלאומית, אלי שגב היה מחלק מעטפות ואני זוכר איך היינו מדסקסים בוואטסאפ של השחקנים כמה כסף הוא שם. בדרך כלל זו היתה מתנה של אלף שקל".

שחקני מכבי נתניה מוחים מול משרדי ההתאחדות לכדורגל. קובי אליהו
"יום אחד בא אלינו מנהל הקבוצה עדי גופדה, עם רשימה מאחת עד עשר כמו תור לקופת חולים. הוא אמר לעלות לפי סדר לשיחה עם אלי שגב. ערן לוי אמר לנו שמדובר בקיצוצים, ואז הבנו שנפלנו". שחקני מכבי נתניה במשרדי ההתאחדות/קובי אליהו
"חודשיים קודם כשהמועדון היה באופוריה בעקבות ההעפלה לליגת העל ולגמר גביע המדינה, אלי שגב אמר לנו: 'אנחנו חוזרים לליגת העל ואותי לא מעניין להעביר עונה. אנחנו נלך על הדאבל'. אני זוכר שאדיר טובול ואני הסתכלנו אחד על השני ואמרנו: 'מה קורה כאן?'"

מתנות יום הולדת היו רק חלק קטן מהפזרנות של שגב. מי שביקש כסף להוצאות דלק מוגדלות, קיבל רכב שכור משודרג על הדרך. מי שרצה לדון בהארכת חוזהו, קיבל העלאה משמעותית בשכר.

הסימן הבולט לכך שיש בעיה הגיע במחנה האימונים בחודש יולי. שריקי ממשיך: "היינו חמישה ימים באופוריה במחנה. קצב האימונים היה גבוה, משחקי האימון טובים. היה כיף כמוהו לא זכור לי. אלי שגב הצטרף באיזה שלב ויום אחרי שהוא הגיע, בא אלינו מנהל הקבוצה עדי גופדה, עם רשימה מאחת עד עשר כמו תור לקופת חולים. הוא אמר לעלות לפי סדר לשיחה עם אלי שגב. ערן לוי אמר לנו בערך שמדובר בקיצוצים ואז הבנו שנפלנו".

ומה היה בשיחה?

"אלי שגב ישב מולנו ואמר שהמצב הכלכלי לא טוב ושהוא נאלץ לקצץ 15 אחוז מהמשכורת. הרבה שחקנים שישבו מולו, חתמו על חוזה בקבוצה שבוע וחצי לפני. בקושי עברו עשרה ימים והם כבר היו צריכים לקצץ. היו שחקנים שאלי שגב רדף אחריהם כמו עמית בן שושן או שמעון הרוש ופחות משבועיים אחרי שהחתים אותם, אמר להם לקצץ. אתה צריך להבין, חודשיים קודם כשהמועדון היה באופוריה בעקבות ההעפלה לליגת העל ולגמר גביע המדינה, אלי שגב אמר לנו: 'אנחנו חוזרים לליגת העל ואותי לא מעניין להעביר עונה. אנחנו נלך על הדאבל'. אני זוכר שאדיר טובול ואני הסתכלנו אחד על השני ואמרנו: 'מה קורה כאן?'. בדיעבד היינו צריכים כבר אז להבין כמה הדברים הזויים".

אריק איזיקוביץ' מבית"ר טוברוק הוא אולי היחיד ששומר גם עכשיו על קשר קבוע עם שגב. שגב לא נמצא כאן כבר כמה חודשים, אז הם נפגשים הרבה בלונדון. "כל אלה שנהנו ממנו כשהכל היה טוב, נעלמו", אמר השבוע איזיקוביץ'. "אני נשארתי כי אני אוהב את היהודי הזה. כשאני אוהב בן אדם, לא משנה לי אם הוא למעלה או אם הוא למטה".

ועכשיו הוא למטה.

"אף פעם לא נכנסתי איתו עמוק לתוך העסקים שלו באפריקה. אני מניח שבתקופה האחרונה, הולך לו פחות טוב".

לא מסקרן אותך מה קרה שם?

"זה לא מעניין אותי. יש פה קשיי נזילות של איש עסקים. מה קרה? להבדיל מטייקונים גדולים במדינת ישראל, אלי שגב לא ביקש תספורות. הוא מכר את הבית שלו כדי לעמוד בהתחייבויות ועושה הכל כדי לא להיות חייב שקל. זו מדינה אוכלת יושביה. צריך לזכור מה היה, אלי שגב לקח את נתניה בפירוק, העלה אותה ליגה, הביא אותה לגמר גביע המדינה. מה קרה? לא הולך. תקופה לא טובה. בשביל זה קוטלים בן אדם? בלעדיו אין מכבי נתניה".

אתה דואג לשלומו?

"מאוד. אני מאוד מקווה שהכדורגל לא יפגע בו יותר מדי בבריאות. האיש עם קוצב לב. ברור שהוא עשה טעויות, אבל הן נבעו מטוב לבו ומכך שהוא לארג'. אני אעזור לו בכל מה שאני יכול והוא יהיה בעלי מכבי נתניה גם בעונה הבאה".

אתה רציני?

"למה לא? יגמור את העונה, יעשה תקציב של 12 מיליון בעונה הבאה ושלום על ישראל. למה יש יותר טוב ממנו? הוא עשה טעות שעשה תקציב של 26 מיליון שקל. בעונה הבאה הוא יהיה שפוי והכל יהיה בסדר".

לארי קאיודה שחקן מכבי נתניה עם רעייתו זיני קאיודה. קובי אליהו
אורליצקי: "יש לי אחריות גם לזה שהליגה תתנהל בצורה ספורטיבית. למה אתה לא אומר שבזכות אישור החוזה של רוני לוי, לארי קאיודה פורח? אלמלא רוני לוי, לא היה סיכוי למכור אותו"/קובי אליהו
"יש פה קשיי נזילות של איש עסקים. מה קרה? להבדיל מטייקונים גדולים במדינת ישראל, אלי שגב לא ביקש תספורות. הוא מכר את הבית שלו כדי לעמוד בהתחייבויות ועושה הכל כדי לא להיות חייב שקל. זו מדינה אוכלת יושביה"

שגב (62) נולד בקיבוץ כפר עזה וכעבור מספר שנים נדדה משפחתו צפונה לקיבוץ אפיקים ליד הכנרת. בהמשך עבר להתגורר עם הוריו בבית שאן ואת רוב שנות נערותו בילה בעיירת הפיתוח. הוא שיחק כדורסל בקבוצת הנוער של קיבוץ בית אלפא והתחרה גם בקפיצה לגובה.

אחרי שסיים שירות צבאי ממושך, כקצין, הגיע החיבור הראשון לכדורגל. קבוצת אנשים ושגב בתוכם החליטה להקים עמותה ולנהל את קבוצת הכדורגל של הפועל חיפה. התענוג המפוקפק עלה לו הרבה כסף. "כל מה שהיה לי, שמתי בשנתיים האלה בהפועל חיפה", סיפר פעם בראיון למעריב. "כל הכסף שצברתי וחסכתי הלך אז". באותן שנתיים הכיר את הכדורגלן טל בנין מקבוצת הנוער של הפועל חיפה. לימים, ההיכרות הזאת הכניסה אותו בפעם השנייה לכדורגל, הפעם לנתניה.

בסוף שנות ה-80 החליט שגב לעזוב את ישראל לאפריקה ולאט ובעקביות בנה שם את עסקיו במדינות שונות. התמחותו הייתה בניית תשתיות וכריית נחושת. עם הזמן צירף אליו עוד ישראלים רבים, חלקם אנשי צבא לשעבר, וביחד עבד בלא מעט מקומות שכוחי אל, הרחק ממרכזי הערים. "לא אגיד לך שהכל היה קל ושלא היו גם רגעים מסוכנים", סיפר בעבר, "אבל עם הזמן, כשהרחבנו את העסקים שלנו, גם הקמנו חברת אבטחה משלנו שמנתה 600 איש".

היום מודים האנשים שהיו קרובים לשגב כי רב הנסתר על הגלוי. "אף אחד לא באמת יודע מה גרם לאלי שגב ליפול כך", אומר אדם הקרוב אליו. "צריך גם לזכור שאת מרבית שנותיו הבוגרות הוא עשה באפריקה ושם גם עסקיו. אני אפילו לא יודע אם הוא הספיק לעבור כאן את כל ההליך של תושב חוזר. האיש מאוד מסתורי וגם שותפיו לא יודעים עליו הרבה".

כששגב יצא לתקשורת באמצע נובמבר והודיע כי החליט לעזוב את מכבי נתניה, היה ברור לכולם שזה התנאי שהציב לו שותפו שמעון גונן. השניים חולקים ביחד את מרבית העסקים באפריקה ולדברי מביני עניין, גונן קלט כבר בקיץ שכדורגל לא בשבילם. אלא שבזמן שהוא נטש, שגב המשיך בתכניות הגרנדיוזיות. "ממה שאנחנו הבנו", אומרים בנתניה. "אלי הודיע בנובמבר שבתוך חודשיים הוא עוזב כי זה היה האולטימטום של שמעון גונן. שמעון אמר לו ממה שאנחנו יודעים שהוא יעזור לו לסגור את ההתחייבויות מכספי החברה ובתנאי שהוא יודיע פומבית שהוא עוזב. בגלל זה, לא ברור לנו עד עכשיו למה יש כל כך הרבה קשיים בקבלת הכספים".

עופר אורליצקי יו"ר בקרת התקציבים (משמאל). קובי אליהו
"טעיתי? אתה יודע שבאופ"א מחזיקים מאיתנו הבקרה מספר אחת באירופה? אתה יודע שיו"ר הבקרה מרוסיה היה אצלי בשבוע שעבר ללמוד איך אנחנו עובדים? באיטליה ובספרד יש מועדונים שלא משלמים שלושה חודשים משכורות. בוולנסיה לא שילמו חצי שנה משכורות". אורליצקי/קובי אליהו
אורליצקי: "נזק גדול לשם שלי? אתה צוחק? ממש לא. אנחנו משרד רואי החשבון הששי בגודלו בארץ עם מאתיים רואי חשבון שעובדים כאן והנה אני אגלה לך, בהתאחדות מאוד מרוצים מהעבודה שעשינו עד עכשיו"

יו"ר הרשות לבקרת תקציבים הנוכחי, לא מרגיש שיצא מרומה מול שגב: "אני ממש לא כועס עליו. בתחום שלנו לא מתעסקים ברגש", סיפר עופר אורליצקי שגזר על עצמו שתיקה די ארוכה ולכבוד הכתבה הזו, הסכים לפתוח את כל הסיפור. "אנחנו מדברים הרבה בטלפון ואני יכול להגיד לך שברוב המקרים, אתם בתקשורת אומרים דברים לא נכונים".

אבל מה שחשוב זה השחקנים של מכבי נתניה והם בבעיה.

"בשבוע שעבר הם קיבלו את משכורות דצמבר והשבוע אני מאמין שיקבלו כבר את של ינואר, ואז אפילו לא נהיה בפיגור".

אבל מה בהמשך?

"בהמשך נצטרך לראות מה עושים עם הצ'קים שאלי שגב נתן. כולם תוקפים ומלכלכים ולא יודעים את העובדות. אני מחוייב על פי תקנון ההתאחדות לקחת עד ארבעה מיליון שקל בצ'קים דחויים. מה היה עם אבי ללוז? מה לעשות שאנשים גם פושטים רגל ואפשר לדבר ללאמפה? מצדי שישנו את התקנון ושהבקרה לא תיקח צ'קים עתידיים. כשאלי שגב נתן בקיץ שלושה צ'קים בסכום כולל של 3.3 מיליון שקל, הצ'קים היו בסדר גמור. אני בדקתי את הצ'קים האלה שמגיעים מחשבון משותף שלו ושל אחותו בבנק הפועלים בקיסריה ובחשבון הבנק היו באותה תקופה יותר מעשרה מיליון שקל. אז אתה רוצה שאני לא אקח את הצ'קים האלה, כשתקנון ההתאחדות מחייב אותי?".

מה אלי שגב אומר לך בשיחות ביניכם?

"שהוא נכנס לקשיי נזילות באפריקה. זה יכול לקרות לכל איש עסקים. נפגשתי בעבר עם יורם באומן ועופר עיני ואמרתי להם שצריך לשנות את התקנון כדי שלא יפקידו לנו כאן צ'קים לחודשים ארוכים קדימה. אבל אתה יודע מה יקרה בלי צ'קים? בעלי קבוצות יצטרכו לתת ערבויות בנקאיות על כל הפער ואז לא תהיה ליגה ולא יהיו תכניות ספורט כי יש רק שש קבוצות מתוך שלושים בשתי הליגות העליונות שהבעלים שלהן יוכלו לעמוד בזה".

בנקודת הזמן הזו אתה יודע אם הצ'קים של אלי שגב לחודש אוגוסט שווים משהו?

"אני יודע שאי אפשר כרגע לפדות אותם בקיץ. אבל כשלקחתי אותם בחודש אוגוסט שעבר היה לי אישור מבנק הפועלים בקיסריה שיש מלא כסף בחשבון ואין בעיה לפרוע את הצ'קים. הבנק כתב לי: 'הלקוח איש אמיד ואין בעיה שהוא יפרע את הצ'קים האלה'. יכול להיות שבחודש מאי או יוני אלי שגב ייצא מבעיות הנזילות שלו ונוכל לפרוע את הצ'קים בסוף. אל תשכח שתמיד עומדת לרשותי הזכות לפנות לביהמ"ש ולהוצאה לפועל ופה מדובר בצ'קים שלו ושל אחותו. אני משוכנע שאלי שגב עושה הכל כדי לעמוד בתשלומים האלה".

יש היום חברות חוקיות לנכיון צ'קים. למה אתה לא מפקיד שם את הצ'קים של אלי שגב ומקבל כספים עבור השחקנים?

"כי אני לא רוצה לרמות את החברות האלה. אני מאמין שבסוף יהיו לי פתרונות לצ'קים האלה. בחודש דצמבר חתמתי עם שגב על הסכם לפיו הוא יוכל למכור שחקנים וזה יירד לו מהצ'קים האלה. אני מאמין שהוא בסוף ימכור את לארי קאיודה וכל הכסף יצטרך להיכנס לחשבון הקבוצה כנגד הצ'קים האלה".

רצנו מהר לצ'קים העתידיים, אבל הבעיה הכי גדולה שלך היא עם הערבויות מהבנק באנגליה. מדובר במיליון וחצי דולר שלא הצלחת לחלט.

"קשקוש. הערבויות נגמר. עד עכשיו כבר נכנסו 4.2 מיליון שקל למכבי נתניה מהבנק".

מהבנק באנגליה?

"מהבנק, מאלי שגב ומבנק אחר מהולנד שתומך בבנק באנגליה. הבנק בהולנד מגבה את הבנק באנגליה בזכות הקשרים שיש לי בבנקים בעולם. אני מצפה עכשיו לעוד מיליון שקל וזה יסגור את כל הערבות הבנקאית על סך של מיליון וחצי דולר. אני הצלחתי לחלט את הערבות הבנקאית בניגוד לכל מה שמתפרסם עלי. צריך כמו שאמרתי רק עוד מיליון שקל שאני מצפה לקבל השבוע לתשלום משכורות ינואר".

במצב הפיננסי הכל כך קשה, איך אישרת את החוזה של רוני לוי?

"רוני לוי לא הוסיף על התקציב של מכבי נתניה. הוא נכנס לנעליו של יוסי מזרחי שהסכים לדחות את הפיצויים שלו לתקציב העונה הבאה. לא הוספתי שקל לתקציב מכבי נתניה".

עדיין נשאלת השאלה למה אישרת את מינויו כשיכולת למעשה לחסוך מהגרעון ולמנוע את התרחבות הבור העמוק.

"הבור לא כזה עמוק. ראשית הקטנו את הבור בחלון ההעברות כששחררתי ארבעה שחקנים ומעבר לכך אני חשבתי שזה לא יהיה נכון שקבוצה תשחק ללא מאמן על הקווים ושצריך להיות גם ערך ספורטיבי לליגה. מה רציתם, שמכבי נתניה תישאר בלי מאמן ושבחודש ינואר נישאר בלי קבוצה תחרותית בליגת העל? יש לי אחריות גם לזה שהליגה תתנהל בצורה ספורטיבית. למה אתה לא אומר שבזכות אישור החוזה של רוני לוי, לארי קאיודה פורח? אלמלא רוני לוי, לא היה סיכוי למכור אותו".

הפרשה הזו עשתה נזק גדול לשם שלך.

"אתה צוחק? ממש לא. אנחנו משרד רואי החשבון הששי בגודלו בארץ עם מאתיים רואי חשבון שעובדים כאן והנה אני אגלה לך, בהתאחדות מאוד מרוצים מהעבודה שעשינו עד עכשיו. בעוד שנה וחודשיים אנחנו מסיימים את החוזה מול ההתאחדות ונשקול לגשת שוב למכרז".

אז אתה לא לומד שום לקח מהמקרה הזה?

"אולי אתעקש יותר בפעם הבאה לקבל ערבויות בנקאיות מבנקים בארץ כי תהליך החילוט של בנקים בחו"ל, הוא יותר ארוך ומסובך. טעיתי? אתה יודע שבאופ"א מחזיקים מאיתנו הבקרה מספר אחת באירופה? אתה יודע שיו"ר הבקרה מרוסיה היה אצלי בשבוע שעבר ללמוד איך אנחנו עובדים? באיטליה ובספרד יש מועדונים שלא משלמים שלושה חודשים משכורות. בוולנסיה לא שילמו חצי שנה משכורות. באתלטיקו מדריד יש בעית תזרים משכורות כבר שלושה חודשים. אתם בכלל לא מבינים איפה אתם חיים".

עוד באותו נושא

מכבי חיפה - מכבי נתניה: "לא בטוח שגם שבע נקודות יספיקו"

לכתבה המלאה
אוהדי מכבי נתניה. מגד גוזני
עוקבים בדאגה. אוהדי נתניה/מגד גוזני

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully