וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ריינשרייבר: "כאוהד, אני לא חושב שמגיע לזהבי אדום. כשופט, אני יודע שמגיע לו אדום"

"ערן הוא קורבן של אירועי הדרבי, אבל אני גם קורבן". "אם הוא הולך שלושה מטרים אחורה, המשחק ממשיך ואין אדום". "קל לשפוט אותי, אבל אף אחד לא קיבל החלטות בדופק 180". "דאלאס וקולינה חשבו שהחלטתי נכון". חודש לאחר פיצוץ הדרבי, רועי ריינשרייבר מדבר

one

בווידאו: תקציר הדרבי התל אביבי המפוצץ

משוגעים על ספורט? עמוד הפייסבוק של יוסיפון

למעקב בטוויטר

"אתה ריינשרייבר?", שאל איזה בחור את השופט, בקפיטריה של בית החולים קפלן, אתמול; השופט שם להולדת בנו הבכור, שיצא לאוויר העולם שלשום, בשעה טובה.

"היית צריך להוציא לו אדום", המשיך הבחור. שאלנו את מי הוא אוהד, למען האובייקטיביות, והוא ענה: "את מכבי חיפה, והיית צריך להוציא לו אדום, כדי למנוע את הבלגן". האוהד המשיך בעיסוקיו, וריינשרייבר הוסיף: "לאחרונה, וזה לא שאני הולך עם שלט 'אני רועי ריינשרייבר ושפטתי את הדרבי', כולם מזהים אותי, כולם ניגשים. כל כך הרבה אנשים שואלים: 'תגיד, זה אתה ששפט את הדרבי?'".

חודש עבר מפיצוץ הדרבי התל אביבי (1:1 על הדשא, 0:0 בלי נקודות בבית הדין), והסלב רועי ריינשרייבר מספר לוואלה! ספורט על כל מה שעבר עליו מאז ועד היום.

כל הכתבות והעדכונים על הדרבי התל אביבי שפוצץ

ערן זהבי שוב כבש, מכבי תל אביב מתקרבת לפסגה

הפועל תל אביב, לעומתה, עם הפסד שני ברציפות

רועי ריינשרייבר שופט כדורגל (אמצע) עם שרן ייני שחקן מכבי תל אביב, ערן זהבי. ברני ארדוב
"לא מתחרט על דבר". רועי ריינשרייבר מרחיק את ערן זהבי/ברני ארדוב
"פירשתי את מה שקרה כהגנה עצמית, אבל הדרך היתה אלימה וזו הסיבה שלא היתה לי ברירה. כאוהד כדורגל אני לא חושב שהיה מגיע לזהבי כרטיס אדום, אבל כשופט אני יודע שמגיע לו אדום?

ימים קשים עברו על גיבורי הדרבי, הטובים והרעים. ערן זהבי, פואד, קרלוס גרסיה, הפועל תל אביב, מכבי תל אביב, התאחדות, בתי דין וכן, גם ריינשרייבר. אבל אחרי חודש, רבים מהגיבורים רואים את העסק בפרספקטיבה קצת אחרת.

ריינשרייבר לא ממש כך. "אני לא מתחרט על דבר, פרט לאופן קבלת ההחלטה", הוא אומר, "הייתי קרוב לאירוע וראיתי אותו מתחילתו ועד סופו", הוא ממשיך בשחזור. "סימנתי לקרן. העפתי מבט לרחבה, ראיתי שכולם מתמקמים וכשהבטתי מבט שמאל לראות מי בועט פתאום ראיתי בן אדם נעמד בתוך המגרש. לא הבנתי מיהו, חשבתי בהתחלה שזה מביא הכדורים ואז הבנתי שהוא לא כי ראיתי שהוא בלי חולצה. ראיתי את העימות בין שניהם וידעתי מה אני הולך לעשות בכל שלב. ראיתי שבאוהד לא אוכל לטפל אבל ידעתי את מי כן אוכל להעניש. בזווית שלי ראיתי את שניהם מולי והרגשתי שאני לא צריך להתייעץ עם העוזרים שלי. והייתי צריך - לשאול אם מישהו ראה משהו או ידע משהו. אבל זה היה איזור שלי והייתי מאוד נחוש. החלטתי לשלוף לזהבי כרטיס אדום. ידעתי מיד שזה מה שאעשה".

ואם היית מתייעץ עם הצוות זה היה אחרת?

"יכול להיות שהייתי עדיין מעניש בכרטיס אדום, אולי לא, אבל את הדרך הייתי צריך לשפר".

ועכשיו, אחרי שראית את כל האירוע בווידאו, באופן רגוע - לערן זהבי מגיע כרטיס אדום?

"מתפקידי לאכוף את החוקים. פירשתי את מה שקרה כהגנה עצמית, אבל הדרך היתה אלימה וזו הסיבה שלא היתה לי ברירה. כאוהד כדורגל אני לא חושב שהיה מגיע לזהבי כרטיס אדום, אבל כשופט אני יודע שמגיע לו אדום".

לפי החוקה זה אדום, בלי פרשנות?

"זה כרטיס אדום. לפי החוק היבש זה אדום. התגובה של זהבי היתה אלימה. הוא דחף פעמיים כדי להרחיק, זה בסדר, אבל אז הגיע האקט של הבעיטה. זה אקט אלים שמחייב כרטיס אדום".

אבל אפשר לטעון שגם הבעיטה היתה כהגנה עצמית.

"כתבתי בדוח שזה אקט של הגנה עצמית, אבל זה אלים. הוא נשאר במקום ובעט בו. הוא דחף פעם אחת, דחף פעם שנייה ואז נוצר מרווח של שלושה מטרים ביניהם. אם באותו רגע זהבי הולך אחורה, הדרבי נמשך ומסתיים ואין כרטיס אדום".

שחקנים יכעסו כשישמעו את הדברים כאלה.

"אין מה לעשות. אם אתה זוכר למשל את האירוע של מכבי חיפה באוסטריה - אסור לשחקנים לקחת את החוק לידיים. אם הם ברחוב, שכל אחד יעשה מה שהוא רוצה תוך סיכון שהמשטרה תתפוס אותו. במגרש, השופט הוא אחראי על החוקים".

ואם האוהד היה תוקף אותך?

"פגיעה בשופט מובילה בדרך כלל להפסקת משחק, לפי התקנון, כמובן שלפי הסיטואציה".

ערן זהבי שחקן מכבי תל אביב מתגונן בפני אוהד של הפועל תל אביב. ברני ארדוב
"חשבתי בהתחלה שזה מביא הכדורים ואז הבנתי שהוא לא כי ראיתי שהוא בלי חולצה". אוהד הפועל תל אביב תוקף את ערן זהבי/ברני ארדוב
"?כנראה שרצו שהדרבי יתפוצץ. לא יודע איזה צד רצה בזה יותר, אבל הדרבי היה חם ועוצמתי עוד לפני שהחל"

אז אולי התקנון ו/או החוקה דפוקים?

"אני לא יכול לשנות חוקה. אני רק אוכף אותה".

הצעת לשנות משהו, אחרי המקרה?

"לא מתפקידי לפקפק בחוקה. היא נקבעת על ידי פיפ"א, ויורדת לארגונים כמו אופ"א. אם יהיה תקדים מהאירוע הזה, אני אשמח שמשהו ישתנה".

בבית הדין לא כל כך הסכימו עם מה שראית.

"לא קראתי את כל מה שהם כתבו, אבל אני מכבד כל החלטה של בית הדין".

קרה לך דבר דומה אי פעם?

"זו פעם ראשונה שאני מפסיק משחק לפני הזמן, ואני שופט בליגת העל זו העונה החמישית. אני שופט בינלאומי, שפטתי מהליגות הצעירות והנמוכות ומעולם לא ראיתי מקרה שאפילו התקרב לזה".

הטענה המרכזית נגדך, מלבד האדום אולי, היא מדוע לא שרקת לסיום המשחק מיד כשאוהד הפועל פרץ?

"הבנתי שהפריצה והכרטיס האדום שאשלוף ישליכו על המשחק. אבל זה היה אירוע נקודתי. זה היה בין אוהד שיוציאו אותו מהמגרש לבין שחקן שאמור להיות מורחק. אני מוציא את שניהם, אז חשבתי שכן אפשר להמשיך".

בשורה התחתונה - למה הדרבי פוצץ?

"כנראה שרצו שהוא יתפוצץ. לא יודע איזה צד רצה בזה יותר, אבל הדרבי היה חם ועוצמתי עוד לפני שהחל. למה? אפשר להאשים הרבה מאוד גורמים".

רועי ריינשרייבר שופט. קובי אליהו
"לא קראתי מה שכתבו, אבל מקבל כל החלטה שלהם. רועי ריינשרייבר בבית הדין/קובי אליהו
"זהבי הוא אדם אינטליגנט, מאוד, הוא מבין עניין ויודע ששום דבר לא אישי. הוא יכול לכעוס עליי מאוד כשופט, אבל לא כאדם?

מיד הגיעו כל מני גורמים ממכבי, מהפועל, שחקנים ולא-שחקנים. מה אמרו לך?

"ג'ורדי ופאקו שאלו איך יכול להיות ששחקן מותקף מורחק. הסברתי להם את החוקה. הם לרגע לא איימו שיירדו מהדשא. אגב, היו שחקנים של מכבי שעוד באותו רגע אמרו לי שאני צודק".

מי?

"לא רוצה לנקוב בשמות, אבל אלה היו שחקנים זרים של מכבי".

שקלת להרחיק את טל בן חיים על העבירה הגסה?

"לא. אם הגלישה היתה עם פקקים-קדימה, הייתי שולף לו אדום. בפועל, הצהוב היה מספיק".

איך זהבי הגיב?

"לא זוכר אם דיבר ומה אמר, אבל זוכר שהוא מיד רץ לכיוון הספסל שלו".

עוד כששלפת לו את הכרטיס הצהוב על חגיגת השער הוא היה נראה כעוס.

"זה נוהל שעבר לקבוצות. ערן אמר לי שהוא עושה את זה כל שבוע. אמרתי לו שלחגוג לכיוון הקבוצה שלו זה בסדר, אבל אם יעשה את זה מול קבוצה יריבה - זה הנוהל".

הוא דיבר איתך מאז האירוע?

"לא. אני חייב להגיד משהו - אין לי דבר אישי נגד זהבי. אני מעריך אותו כשחקן, הוא אחד השחקנים הכי גדולים בשנים האחרונות והוא דמות לחיקוי. זה לא אישי, ואין לי בעיה לשבת איתו לקפה ולהסביר לו".

מה לדעתך יהיה בשיחה כזו?

"אם הוא יקרא את הראיון הזה, הוא יבין לבד. זהבי הוא אדם אינטליגנט, מאוד, הוא מבין עניין ויודע ששום דבר לא אישי. הוא יכול לכעוס עליי מאוד כשופט, אבל לא כאדם".

אתה מרחם עליו?

"ערן הוא קורבן של אירועי הדרבי, וכמו שהוא קורבן, אני גם קורבן. באים ושופטים אותי, אבל הרבה מהביקורת היא לא מקצועית. זה נראה אישי, סוג של עליהום. כולם חטאו למטרה, ניסו לשים אותי כאחד שלא התמודד, או אחד שקל להעביר את הביקורת אליו כי יודעים שאסור לי להגיב. האשימו את העוזרים שלי, את השופט הרביעי לירן ליאני, שכאילו אמר לי להוציא את האדום. אנשים לא ידעו את האמת. רק אני".

אז בוא נדבר עליך.

שחקן מכבי תל אביב טל בן חיים על רקע חגיגות הפועל תל אביב. קובי אליהו
"אם הגלישה היתה עם פקקים-קדימה, הייתי שולף לו אדום. בפועל, הצהוב היה מספיק". טל בן חיים/קובי אליהו
"את האירוע ראו יו דאלאס ופיירלואיג?י קולינה. בסוף השבוע שלאחר הדרבי דאלאס הגיע וסיפר לי ששניהם, שני בעלי התפקידים הבכירים באופ?א, אמרו שההחלטה נכונה"

מיד לאחר סיום המשחק חזר ריינשרייבר הביתה. נשיקה וחיבוק מהאישה, ארוחת ערב קלה והפעם בלי וידאו של המשחק. "התנתקתי", הוא מספר. "לא הלכתי לווידאו ולא לתקצירים ולא ראיתי את התוכניות. התיישבתי למלא את הדוח. לקח לי הרבה זמן להירדם כי זה היה אירוע מאוד מאוד קיצוני. כשמילאתי את הדוח שמתי לב שעד לאותה דקה בעייתית עשיתי את המקסימום כדי שיעבור משחק ספורטיבי והוגן. גם בפנדל לטובת מכבי, החלטה מקצועית לא קלה, יש שופטים שהיו נכשלים. היה פנדל, בוודאות".

ואיומים לאחר המשחק - היו?

"לא היו איומים ולא ביקורות מבפנים. יש אנשים קרובים שאמרו 'פעלת לפני החוקה אבל יכולת להפעיל חוק היגיון', ודברים כמו זה. אבל אני פעלתי לפי ההנחיות והנהלים שלימדו אותי. אם היה נוהל מסודר לגבי בקרת אוהדים, הייתי פועל לפיו. אבל אין נוהל מסודר אז הייתי צריך להיצמד לחוקה, אחרת היה פה כאוס".

נפגעת מהעליהום?

"אני יכול להבין את הביקורות רק מאנשים שמבינים עניין. ומבינים זה לא פרשנים או שחקנים או מאמנים. אני לא בא לחלק ציונים למבקרים שלי, כל אחד עושה את העבודה שלו, אבל הם לא היו בסיטואציה שלי. קל לשפוט אותי על אירועים בדיעבד, אבל אף אחד לא קיבל החלטות בדופק 180. הם ישבו במזגן, רגועים, רגועים, לבושים יפה עם כל ההילוכים החוזרים והזוויות".

מה היה הרגע הכי קשה עבורך?

"לא היו לי רגעים קשים".

קל לך להגיד את זה עכשיו, אחרי הרבה זמן, בשקט.

"גם אם היית מראיין אותי יומיים לאחר האירוע היית מקבל תשובות זהות. גם בזמן האירוע הייתי מאוד רגוע ומאוד בטוח. אפילו הרגשתי, למרות שאני בין הצעירים בצוות, שאני צריך להיות המבוגר האחראי, להרגיע את העוזרים שלי שהיו בסערת רגשות. הייתי מאוד מחושב ולא איבדתי את זה לרגע. גם אחרי שהמשחק פוצץ, בחדר ההלבשה, כולם היו בהלם ואני אמרתי 'יאללה, תדברו, תדברו. זה לא סוף העולם".

הרגשת תמיכה מאיגוד השופטים?

"עוד באותו לילה ראו את האירוע יו דאלאס ופיירלואיג'י קולינה. בסוף השבוע שלאחר הדרבי דאלאס הגיע וסיפר לי ששניהם, שני בעלי התפקידים הבכירים באופ"א, אמרו שההחלטה נכונה. וזה אחרי שביום חמישי קיבלתי את הגיבוי והתמיכה מהוועדה המקצועית".

וגיבוי מהקולגות?

"כל שופטי ליגת העל יצרו קשר בתוך יממה, וגם ביום חמישי שלאחר מכן קיבלתי את התמיכה מהוועדה המקצועית. קיבלתי חיבוק חם מהאיגוד".

ארז פפיר, שופט כדורגל. ברני ארדוב
חיבוק חם מהאיגוד ומשופטי ליגת העל. רועי ריינשרייבר עם החברים/ברני ארדוב

הרבה אמרו "זה לא אלון יפת" או "חבל שאלון יפת לא שפט". זה מעליב?

"אלון יפת הוא השופט הכי בכיר במדינה, וביחד עם ליאני הם שני המובילים. ועדיין, יש עוד שופטים פרט לשניהם. יש שופטים צעירים ומבטיחים, שיהיו הבסיס לעתיד. אני שופט בינלאומי, מדריך בפרויקט המצוינות של האיגוד, שפטתי משחקים מרכזיים, שני משחקי אליפות של מכבי, משחקי תחתית… בכל המשחקים קיבלתי ציונים טובים והמערכת ראתה לנכון שאני מספיק טוב כדי לשפוט את הדרבי. לא בכל דרבי ישפטו השופטים הכי מוכרים".

הרבה שחקנים ביקרו אותך. כמו למשל יוסי בניון, בטוויטר.

"כמה שחקנים של מכבי חיפה הגיעו אליי ואמרו שפעלתי נכון. יוסי בניון היה קרוב, מאחורינו, ולא אמר כלום. אין לי כעס כלפיו, זכותו להעביר ביקורת"

"אין לי כוונה להעביר ביקורת על שחקנים שהיו בסערת רגשות או כל שחקן שלא היה באצטדיון או לא חווה את האירוע כמוני. יוסי שחקן גדול ואני גם יודע שהוא אדם טוב. לפני שבוע הייתי שופט רביעי באשדוד, מול מכבי חיפה, וכמה שחקנים של חיפה הגיעו אליי ואמרו שפעלתי נכון. יוסי היה קרוב, מאחורינו, ולא אמר כלום. אין לי כעס כלפיו, זכותו להעביר ביקורת".

לדעתך הקריירה שלך נפגעה בטווח הקרוב, לפחות בישראל?

"לא חושב. עובדה שכבר חזרתי לשפוט. גם לשבת הקרובה שובצתי. יכול להיות שבתקופה הקרובה לא אשפוט את מכבי והפועל, אבל אני בטוח שאחזור לשפוט אותן עוד העונה, ושבשנים הקרובות אשפוט שוב דרבי".

תוך כמה זמן?

"אם אמשיך לשפוט ברמה שלי, תוך שנתיים או שלוש אני חוזר לבלומפילד, למפגש הזה".

אולי קשה מדי לשפוט דרבים כאלה?

"ממש לא, זה כבוד גדול וחלום של כל שופט כדורגל. לא כל שופט שפט במשחק הזה".

ותוך כמה זמן תשפוט משחק גדול?

"אני סומך על המערכת, שכשירגישו שאני מוכן וראוי, זה יקרה. למדתי הרבה מהאירוע, מהחברים ומכולם. האירוע הזה ימנף אותי להיות שופט טוב יותר".

אז איזה ציון היית נותן לעצמך על כל האירוע?

"8. בגלל אופן קבלת ההחלטה. הורדתי לעצמי שתי נקודות למרות ששופט אחר אולי היה מוריד רק אחת. אבל ככה יהיה לי קל לעלות. מ-9 עד 10 הרבה יותר קשה".

משהו לסיום?

"חשוב לי שיידעו שמאחורי כל ספורטאי, שחקן, שופט, בעל תפקיד - עומדת משפחה. עומדת אישה ועומדים ילדים. חשוב שאנשים יעשו את ההפרדה בין אותו אדם כשופט לבין היותו אדם. כי כשאנשים מעבירים ביקורת בצורה מסוימת, יש שרשרת שניזונה מההתבטאויות הללו. אפשר לקבל ביקורת עניינית, אבל לא בצורה של 'ריינשרייבר גמר את הקריירה היום!'. כי אתם יודעים מה, לדעתי עבר כבר חודש מאז הדרבי, ועובדה שלא גמרתי את הקריירה".

אגב, לילד יש שם?

"עוד לא".

תקרא לו ערן. או פואד.

"אל תדאגו", הוא צוחק. "יהיה לו שם יפה".

רועי ריינשרייבר שופט כדורגל (אמצע) עם שרן ייני שחקן מכבי תל אביב, קרלוס גרסיה, ערן זהבי. ברני ארדוב
"אם אמשיך לשפוט ברמה שלי, תוך שנתיים או שלוש אני חוזר לבלומפילד, למפגש הזה". ריינשרייבר בדרבי/ברני ארדוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully