וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קלופ של זהב: על המצב הקשה של בורוסיה דורטמונד

31.10.2014 / 16:30

הסגל התרחב, החור שהשאיר לבנדובסקי נסגר והקמפיין בליגת האלופות מוצלח בינתיים, אבל בגרמניה דורטמונד מתרסקת, הקפטן מתוסכל והקונצנזוס כלפי השיטה של יורגן קלופ התערער. המפולת חייבת להיעצר מיד. הבעיה: היריבה הבאה היא באיירן מינכן

יורגן קלופ מאמן דורטמונד. GettyImages
המצב בעידן שלו מעולם לא היה קשה יותר. יורגן קלופ/GettyImages

במסיבת העיתונאים של יורגן קלופ אחרי ה-0:3 על סנט פאולי מתחתית ליגת המשנה התרחש אירוע חריג. אל חדר התקשורת באצטדיון מילרנטור נכנסה אישה כשעל גופה סינר של בורוסיה דורטמונד. אותה גברת, בת 50-55 לערך, נעמדה במרווח שבין הבמה עליה יושב המרואיין לכיסאות העיתונאים, ובעוד האחרונים מחכים לתשובות מקלופ, החלה להקריא מסר מנייר: "דורטמונד לקחה אותנו לשיאים גדולים והצלחות, ועכשיו אנחנו נעמוד מאחוריכם בזמן משבר ונוציא אתכם ממנו". הגברת המשיכה ואמרה שבורוסיה דורטמונד היא החיים שלה ואין משהו שהיא אוהבת כמו את הקבוצה.

המאמן המזוקן והכריזמטי בן ה-47 נראה בהלם מוחלט. הוא היה חיוור, הסמיק והניח את שתי כפות ידיו על הלחיים. אחרי כמה שניות הוא קם לעבר אותה אישה, חיבק אותה ולאחר מכן גם העניק לה חתימה. האירוע היה כל כך חריג ומרגש, שבשלב הזה, החליט דובר סנט פאולי להתלוצץ ואמר: "נו, מתי מגיעה הצעת הנישואים?". קלופ עצמו אמר לאחר מכן ש"אם הצהרות אהבה כאלה הכרחיות, כנראה שאנחנו באמת מצליחים להיכנס אל לב האוהדים".

אותה גברת, אגב, היא אחראית הקייטירינג באצטדיון ולכן הצליחה להתגנב אל תוך חדר התקשורת ולגרום לאחד האנשים הוורבליים ביותר בכדורגל העולמי להיאלם דום. האירוע הזה הסב למאמן את אחד מרגעי הנחת היחידים שעברו עליו בתקופה האחרונה, ככל הנראה הקשה ביותר בקריירה שלו. מי היה מאמין שאחרי תשעה מחזורי ליגה, סגנית אלופת גרמניה תהיה במקום ה-15 בבונדסליגה עם שבע נקודות, ארבעה הפסדי ליגה ברציפות (חמישה מששת המשחקים האחרונים) ויחס שערים שלילי 15:10? זהו המאזן השלישי הכי גרוע בתולדות המועדון אחרי תשעה מחזורים, כשהפעם האחרונה בה השוורצגלבן הפסידו בארבעה משחקי ליגה ברציפות הייתה לפני 14 שנה.

כשכל זה קורה דווקא בעונה הראשונה בה קלופ נהנה מסגל רחב יחסית ואיכותי ובמקביל להצלחה נהדרת בליגת האלופות, ברור שהמשבר הזה הוא משהו בר חלוף ולא טעות בבניית הסגל או כישלון אחר. מה הגורמים למשבר החריף והאם מסוגלת דורטמונד לצאת ממנו, דווקא כשלפניה מפגשים מול מי שמסתמנות כשתי הקבוצות הטובות בליגה כרגע: באיירן מינכן ובורוסיה מנשנגלדבאך?

הרצוי מול המצוי

יורגן קלופ סוף סוף הצליח לעשות הקיץ את מה שרצה כבר כמה עונות והמועדון לא יכול היה להרשות לו מבחינה כלכלית: להעמיק את הסגל. אמנם רוברט לבנדובסקי הבלתי נלאה נטש ללא תמורה לבאיירן מינכן, אבל במקומו ביצעה BVB רכש הולם. קלופו הצליח לשים את היד על החלוץ הטוב בליגה האיטלקית צ'ירו אימובילה ועל אדריאן ראמוס הקולומביאני המצוין מהרטה ברלין. גם מתיאס גינטר, שחקן סגל אלופת העולם גרמניה ובלם שמסומן ככוכב עתיד, נרכש מפרייבורג. כמו כן, הושלמה עסקת רכישתו של נורי שאהין מריאל מדריד ולקראת תום חלון ההעברות, הצליחו בדורטמונד להחזיר "הביתה" את הבן האובד שינג'י קגאווה, שלא מצא את מקומו במנצ'סטר יונייטד. הסגל נראה לקלופ כל כך עמוס, שהוא הסכים לשלוח להשאלה במיינץ את הכוכב העולה יונאס הופמן, ואת החלוץ הצעיר והכישרוני מרווין דוקש העביר להשאלה בפאדרבורן. יוליאן שיבר, שאכזב מאוד, נמכר להרטה ברלין. המהלכים שאפשרו לדורטמונד להוציא סכומי כסף גדולים כל כך היו הארכת החוזה עם החברה המאמצת ומכירת חלק ממניות הקבוצה לספונסרים, כמו "אבוניק" ו"פומה".

על פי כל התחזיות, היה נראה שדורטמונד תוכל השנה להוות אתגר משמעותי במיוחד לבאיירן מינכן. הרי בשנתיים האחרונות, ההבדלים בין שתי הקבוצות באו לידי ביטוי בעיקר בעומק הסגל. בעוד פפ גווארדיולה ולפניו יופ היינקס נהנו אולי מהסגל האיכותי והעמוק ביותר באירופה, שמאפשר לראשון להשכיח פציעות של שחקנים מהדרג הראשון כמו טיאגו אלקטנרה, חאבי מרטינס, בסטיאן שווינשטייגר, הולגר באדשטובר, פרנק ריברי ואחרים, קלופ תמיד נאלץ לאלתר עם שמיכה קצרה. בשנה שעברה, למשל, נוון סובוטיץ' נפצע לתקופה ממושכת וקלופ נשאר רק עם שני בלמים ברמה גבוהה בדמותם של מאטס הומלס וסוקרטיס. לכן, כשהיווני נפצע, מריאן זאר הצעיר והמוכשר נזרק למים העמוקים וזה לא ממש עבד. קווין גרוסקרויץ עבר בין כל העמדות במגרש כבר וגם סוון בנדר בילה משחקים שלמים בעמדת הבלם. אוליבר קירש, קשר בינוני שהובא מקייזרסלאוטרן בעיקר כדי למלא חורים, פתאום מצא את עצמו כשחקן הרכב ואפילו עשה עבודה טובה.

השנה, כאמור, היה נראה שהבעיות הללו נפתרו וקלופ סוף סוף יהנה מסגל רחב, בעזרתו יוכל לתמרן בין ליגת האלופות לבונדסליגה. אלא ששוב, שאיפות לחוד ומציאות לחוד. מרקו רויס, שנפצע במשחק הכנה מול נבחרת ארמניה לקראת המונדיאל והחמיץ את הטורניר ואת פתיחת העונה, נפצע שוב במשחק של הנבחרת מול סקוטלנד ונעדר למשך חודש נוסף. אילקאי גונדואן חזר בשעה טובה אחרי שנה וחודשיים מול קלן לפני שבועיים וייקח לו עוד הרבה זמן להיכנס לכושר שיא. קובה בלאשצ'יקובסקי עדיין לא התאושש מפציעה שהשביתה אותו מהעונה שעברה, כמו גם נורי שאהין. מאטס הומלס ורומן ויידנפלר סבלו מפציעות בתחילת העונה, וגם סוון בנדר שכב במיטת הטיפולים. הנריך מחיטריאן נפצע ונעדר למשך חודש. אל כל אלה אפשר לצרף גם פציעות של אריק דורם, קירש, מרסל שמלצר, לוקאש פישצ'ק ואחרים.

עוד באותו נושא

ב-86' זה היה יותר גרוע: השנה שבה דורטמונד כמעט ירדה

לכתבה המלאה
מרקו רויס שחקן נבחרת גרמניה. Dennis Grombkowski, GettyImages
הפציעה שיבשה את ההכנות. מרקו רויס/GettyImages, Dennis Grombkowski

מי את, בורוסיה דורטמונד?

וכשאת, במשחק תנצחי
ותהיי בצמרת למעלה
נעמוד כאן בשבילך
ונשיר לך בורוסיה
בורוסיה BVB
וכשאת, במשחק תפסידי
ותהיי בתחתית ולמטה
אז נעמוד כאן בשבילך
ונשיר לך בורוסיה
בורוסיה BVB
לא משנה מה יקרה
נעמוד כאן בשבילך
עד המוות
ונשיר לך ובשבילך
בורוסיה BVB

שיר האוהדים הזה, לפי הלחן לשיר Supergirl של Reamonn, הפך ללהיט הגדול ביותר ביציע הדרומי המפורסם בווסטפאלן שטאדיון בשבועות האחרונים. הקהל של דורטמונד הוא הנכס הכי גדול של המועדון. הוא הוכיח את זה בשנים האחרונות בזמנים נהדרים ומוכיח את זה עכשיו, בזמן שהקבוצה שקועה בבוץ. גם אחרי ההפסדים המתסכלים ביותר, אלו שאוהדי הקבוצה ממש לא מורגלים בהם בשנים האחרונות, האצטדיון נשאר מלא והאוהדים שרים את השיר הזה במשך דקות ארוכות לשחקנים שבאים להודות להם. דורטמונד פתחה את העונה עם הפסד ביתי 2:0 מול לברקוזן, אבל אחריו הגיעו שני ניצחונות ליגה ברציפות ותצוגה נהדרת ב-0:2 הביתי על ארסנל בליגת האלופות. דווקא כשלקבוצה הייתה אפשרות להיצמד אל הצמרת הגבוהה, היא הפסידה במיינץ (שוב, 2:0) במשחק בו שלטה ונראתה נהדר. ארבעה ימים לאחר מכן דורטמונד חזרה מ-2:0 ביתי ל-2:2 מול שטוטגרט ושלושה ימים לאחר מכן קרה הדבר הנורא ביותר שיכול לקרות ל-BVB, לפחות אם תשאלו כל אחד ואחד מאוהדי הקבוצה, הפסד בדרבי לשאלקה.

השרשרת לא נעצרה כשדורטמונד סופגת הפסדים משפילים בזה אחר זה, מול המבורג החלשה בבית, נגד קלן בחוץ ולהאנובר. לכל אותם משחקים היו קווי דמיון רבים. בכולם, פרט למחצית הראשונה בדרבי מול שאלקה, דורטמונד הייתה עדיפה בהרבה על היריבה והגיעה לאינספור מצבים, אבל פשוט לא הצליחה לשים את החפץ העגול ברשת. אף על פי כן, בליגת האלופות דורטמונד ממשיכה להרשים וטיילה ל-0:3 נגד אנדרלכט בחוץ ו-0:4 מול גלאטסראיי באיסטנבול.

"במצב הנוכחי, קל מאוד להבליט את כל הדברים השליליים כי יש לנו הרבה מהם. אני כועס על כל מי שרואה אותנו באופן שלילי, אבל זה באמת לא מעניין אותנו ולא מזיז לי את הקצה של ה..."

הפער הבלתי נתפס הזה בין ההצלחה בליגת האלופות (תשע נקודות מתשע אפשריות, יחס שערים 0:9) לבין הכישלון בזירה המקומית גורם לרבים להיזכר בעונת 2011/12. באותה עונה חזרה אלופת אירופה מ-1996/7 למפעל הקבוצות היוקרתי ביותר בעולם אחרי שמונה שנים ארוכות של היעדרות ורשמה קמפיין מביך. דורטמונד סיימה את שלב הבתים עם ארבע נקודות למרות בית נוח יחסית עם ארסנל, מארסיי ואולימפיאקוס. למרות זאת, בליגה הכדורגל הקלופי סחף את כל גרמניה בדרך לדאבל פנטסטי וראשון בתולדות המועדון. את הכישלון בליגת האלופות אפשר היה לייחס אז לחוסר הניסיון של שחקני הקבוצה וקלופ עצמו. לחוסר ההצלחה בליגה, לעומת ההצלחה בליגת האלופות, קשה מאוד למצוא סיבות שיניחו את הדעת.

מי שניסה להציע פתרון למשבר הקשה היה האיש שהניף את גביע אירופה, אוטמר היצפלד. "קלופ הלהיב וריגש אנשים במשך שנים בזכות הכדורגל ההתקפי והאטרקטיבי שלו", אמר אוטמר היצפלד בריאיון לבילד, "אבל עכשיו הקבוצה נמצאת בתקופה של קשיים. בתקופות כאלה, מאמן חייב לתהות אם לא עדיף לשחק בצורה יותר הגנתית ולנסות לחזור למסלול הניצחונות דרך הגנה חזקה". על כך הגיב קלופ בצורה עניינית כשאמר: "אנחנו לא משחקים אגרסיבי והתקפי על חשבון משחק ההגנה. אנחנו מודעים לבעיות שלנו, אבל הגישה שלנו למשחק לא תשתנה".

מי שמיהרו להצטרף ללהקת המבקרים היו שניים מגדולי שחקני באיירן מינכן בכל הזמנים, אוליבר קאהן ולותר מתיאוס, אחד שיודע דבר או שניים על כישלונות כמאמן. "אני חושב שדורטמונד לא הצליחה מבחינת הרכש", אמר שוער העבר האגדי בתכנית סיכום המחזור של סקיי, "אימובילה, לדוגמה, לא מתאים לקונספט של יורגן קלופ. אתה צריך חלוץ יותר מהיר ומעורב ממנו". מתיאוס הסכים: "אימובילה לא מתאים לסגנון המשחק המהיר של דורטמונד". כאן קלופ כבר הסיר את הכפפות ויצא להגנתו של החלוץ האיטלקי כשאמר: "במצב שלנו, אפשר לדבר על כל שחקן חדש ולשאול אם הצירוף שלו היה חיוני. אפשר גם לשאול את השחקנים אם זה הגיוני שצירפנו אותם. אפשר להגיד כל דבר אפשרי עלי עכשיו. במצב הנוכחי, קל מאוד להבליט את כל הדברים השליליים כי יש לנו הרבה מהם. אני כועס על כל מי שרואה אותנו באופן שלילי, אבל זה באמת לא מעניין אותנו ולא מזיז לי את הקצה של ה..."

מי שנשמע מתוסכל מאוד הוא הקפטן החדש מאטס הומלס. הבלם בן ה-25, שקיבל את סרט הקפטן מסבסטיאן קהל בקיץ, אמר אחרי ההפסד להאנובר: "זה כמו כישוף, ממש לא ברור לי איך הפסדנו ככה". אגב כשפים ומאגיה, דורטמונד האמינה שאולי ההצלחה בצ'מפיונס נובעת מהחולצה, שאיתה הקבוצה עדיין לא ספגה העונה. בגלל זה, היא פנתה להנהלת הבונדסליגה על מנת שתאשר לה לשחק עם המדים האלה גם מול האנובר, על אף שאינם רשומים כמדי ליגה. האישור ניתן מעט לפני המשחק, וגם זה לא ממש עזר. הומלס, אגב, העביר ביקורת גם על השוער רומן ויידנפלר כשאמר על הכדור החופשי של הירושי קיוטאקה: "ראיתי את הכדור עף לאט ולא האמנתי שהוא נכנס פנימה. הופתעתי מאוד". למען ההגינות, צריך לומר שהומלס בעצמו לא נראה טוב מאז חזר מהפציעה ובכלל לא דומה בינתיים לבלם המצוין מגביע העולם האחרון. כמוהו, גם סוקרטיס, מהבלמים המצטיינים במונדיאל, רחוק מלהציג בינתיים את אותה יכולת שהצילה את יוון מספר פעמים בברזיל, ונוון סובוטיץ' עדיין לא חזר להיות השחקן שהיה לפני הפציעה.

מאטס הומלס שחקן דורטמונד. Christof Koepsel, GettyImages
"ממש כישוף". הומלס/GettyImages, Christof Koepsel

מי יודע מתי תחזור

בשנים האחרונות, כל משחק נגד דורטמונד היה קשה מאוד לבאיירן מינכן. אפילו ה-0:3 בעונה שעברה לא היה כל כך חד צדדי כפי שהתוצאה מראה והוא גם נענה ב-0:3 של BVB באליאנץ ארנה. עכשיו, ואחרי שהצליחה לפשל כמעט מול כל יריבה נחותה ממנה, דורטמונד חייבת את הנקודות דווקא מול אחת משתיים-שלוש הקבוצות הטובות באירופה כרגע. יו"ר באיירן קרל היינץ רומניגה, שמרבה לשחרר עקיצות אל עבר המועדון מווסטפאליה, אמר לאחרונה שלמרות פתיחת העונה הגרועה של דורטמונד, היא עדיין היריבה העיקשת והגדולה ביותר של שיאנית האליפויות בגרמניה. רומניגה עוד אמר שלדורטמונד יש קבוצה נהדרת שתצא בסופו של דבר מהתקופה הגרועה הזו. למרות דברי החלקות האלה, תהיו בטוחים שבאיירן תרצה מאוד להעמיק את המשבר בדורטמונד.

נראה שגם הפסד לא יפריע ויציק לאנשי ואוהדי דורטמונד כמו הפטפטת הבלתי פוסקת של אנשי היריבה המושבעת לגבי מרקו רויס. רומניגה אמר שמחובתה של באיירן להתעניין בכל שחקן איכותי של נבחרת גרמניה כשהיא יודעת שאפשר להביא אותו במחיר הגיוני יחסית (לפי השמועות, סעיף השחרור של רויס עומד בערך על 28 מיליון יורו והחוזה שלו מסתיים בקיץ 2016) והצית שוב את יחסי האיבה בין המועדונים, כשהצלקות מאובדן רוברט לבנדובסקי ומריו גצה עדיין טריות. גם גצה הודה בריאיון שישמח מאוד לראות את רויס חובר אליו בבאיירן, וכמובן זכה מיד לצרור ברכות מאוהדי קבוצתו לשעבר ברשתות החברתיות.

בשורה התחתונה, נראה שהבעיה של דורטמונד כרגע היא הרבה יותר בראש מאשר ברגליים. אין שום סיבה שקבוצה שמנצחת בקלילות את ארסנל ודורסת את גלאטסראיי בטורקיה תתקשה מול קלן או האנובר. לכן, סביר להניח שבמוקדם או במאוחר סגנית האלופה תחזור לתפקד גם בליגה ויכול להיות שדווקא משחק עצום מול באיירן מינכן יהיה זה שיחזיר אותה לעניינים. רוברט לבנדובסקי, שיפגוש את האקסית שלו בפעם השנייה מאז עזב אותה (פתח בהפסד בסופרקאפ), אמר לקראת המשחק: "בורוסיה תמיד מסוכנת, במיוחד בחוץ. הם יכולים לחכות ולהפתיע אותנו עם התקפות מתפרצות ואנחנו חייבים להיות זהירים מאוד". החלוץ הפולני גם הודה שהוא עדיין שומר פינה חמה בלב לאקסית: "כשהמשחקים שלנו באותה שעה, אז הדבר הראשון שאני עושה הוא ללכת לבדוק מה עשתה דורטמונד. קשה לי להבין מה שקורה איתם בבונדסליגה העונה, אבל BVB היא עדיין קבוצה אדירה. הטעות הכי קשה שיכולה להיות היא לזלזל בהם. הם יחזרו ובגדול, במוקדם או במאוחר".

יודע צדיק נפש בהמתו וחמור אבוס בעליו, גם אם זה לשעבר. כנראה שדורטמונד באמת תחזור לעצמה גם בבונדסליגה באיזשהו שלב. כרגע, מתעקשים שם על כך שהדיבורים על סיומת במקום שיוביל לליגת האלופות אינם רלוונטיים ומטופשים (מרקו רויס), אבל עם האיכות שיש ליורגן קלופ בידיים סביר מאוד להניח שהקבוצה שהרגילה אותנו לכדורגל סוחף, מרתק וגם מנצח בשנים האחרונות, עוד תחזור ובגדול. זו רק מהמורה, לא יותר מזה. כך או אחרת, מעמדו של קלופ ממש לא בסכנה. אחרי כל מה שהוא עשה למועדון הזה, אפילו דיבורים על האפשרות לפיטוריו נשמעים מופרכים.

מרקו רויס שחקן דורטמונד. GettyImages
באיירן כבר משתמשת בו ככלי ללוחמה פסיכולוגית. רויס בסנט פאולי/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully