וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ממגמה למהפכה? 4-4-2 על רביעיית ההגנה של מכבי חיפה

24.10.2014 / 20:00

את מה שאלכסנדר סטנוייביץ' ראה בקלטות בקיץ ובסטטיסטיקה המאוד פרטנית של העונה שעברה, הוא מגלה שוב כעת: משהו חייב להשתנות בהגנה של מכבי חיפה, ואולי נגד רעננה האסימון שנפל אצלו אז יתחיל באמת לפעול. 4-4-2 מוכן לשבת, כולל הלייט בלומר החדש של ליגת העל

one

4: רוחות של שינוי

אלכסנדר סטנוייביץ' היה יושב שעות בביתו שבסרביה וצופה בדיסקים של משחקי קבוצתו העתידית, מכבי חיפה. משחק אחרי משחק. מהעונה החולפת וקצת לפני. איש רציני סאלה, מקצוען שיורד לפרטים הקטנים ביותר והוא לא היה מוכן להגיע לקבוצה חדשה וליגה חדשה בלי לשלוט בחומר. מה שראה הדאיג אותו. סטנוייביץ' סולד מאיטיות בהגנה. ככלל הוא יעדיף בלם מהיר על פני שחקן גבוה ופיזי. לכן אחת ההחלטות המקצועיות הראשונות שקיבל בקיץ הייתה לוותר על אנדריי פיליאבסקי וסארי פלאח ולהחליפם במתן אוחיון ואוראל דגני, שעשו עליו רושם טוב בדיסקים ובמשחקים אותם ראה במהלך ביקוריו בישראל. סטנוייביץ' לחץ לצרף את השניים, אבל רק בשבת יעלה עם שניהם יחד לראשונה במשחק ליגה. באוויר יש ריח של עידן חדש ברביעייה האחורית הירוקה.

בגדול, קשה לקרוא למה שעשה סטנוייביץ' בסגל הירוק מהפכה. הוא אמנם צירף שחקני רכש בכירים לעמדות אותן הגדיר כבעייתיות (שוער, קשר אחורי וחלוץ) כשבפרונט של כל הפרויקט עומד יוסי בניון כמנהיג, אבל שמר על השלד והשאיר את מרבית השחקנים הבכירים מהעונה שעברה. במהלך הפגרה אמנם עלו שמות של בלמים זרים כמועמדים להחליף את אדין צוצאליץ', אך בסופו של דבר המאמן הסרבי החליט להעניק לבלם הבוסני הזדמנות לפחות עד ינואר. כך הפך צוצאליץ' מדמות לא רצויה מקצועית לשחקן הרכב בפתיחת העונה לצד דקל קינן, שחקן הבית, סגן הקפטן ודמות חיובית שהרוויח את המעמד בהיררכיה הפנימית בסגל. מכבי חיפה "החדשה" פתחה את העונה עם אותה רביעייה הגנתית "ישנה".

הירוקים ספגו אשתקד 46 שערי ליגה (לעומת 33 בעונת 2012/13) ושמרו רק שמונה פעמים על רשת נקייה (לעומת 17 בעונת 2012/13), אבל צריך לשים לב לחלוקה הפנימית. אריק בנאדו נהג לשנות את ציוות הבלמים. הצמד שקיבל אצלו הכי הרבה דקות הוא דווקא קינן ופלאח. ב-990 דקות שלהם יחד על המגרש, מכבי חיפה החזיקה ב-69 אחוזי הצלחה ומאזן שערים של 8:15. לעומת זאת, קינן וצוצאליץ' שיחקו יחד 760 דקות וכשהם היו על המגרש, אחוזי ההצלחה צנחו בחצי ומאזן השערים עמד על 16:9. שימו לב למאזן של הבוסני באופן פרטני. 22 הופעות בהרכב, 1,837 דקות על המגרש (שני אחרי קינן) ובפרק הזמן הזה ספגו הירוקים 33 מ-46 שערים. 71.7 אחוז. כמובן שהגנה היא פונקציה קבוצתית ואי אפשר להאשים שחקן בודד או צמד בלמים, אבל כן אפשר לזהות מגמה. חיפה הפכה יותר חדירה עם הדעיכה ביכולת של צוצאליץ'.

ביום שני בבלומפילד, כדורי עומק חדרו בקלות יתרה את ההגנה הירוקה כשצוצאליץ' שוב התגלה כנקודת תורפה. הבוסני לא ישחק נגד הפועל רעננה בשל האדום שספג וההערכות הן שאם לא יגלה שיפור משמעותי יהיה לו קשה לחזור להרכב או להמשיך אחרי ינואר. סטנוייביץ' יחפש פתרון להצרת צעדיו של אנתוני נווקאמה ולכן יעדיף את מתן אוחיון כמגן ימני, בעוד קינן ישוב להרכב לצידו של דגני כבלם. המשחק הזה יהווה מבחן עבור כולם ומעין ציון דרך להמשך. הוא יבדוק את היכולת של הירוקים להתאושש מההפסד בבלומפילד ואת הרביעייה האחורית החדשה. כי אם אוחיון ודגני, שחקני הרכש של סטנוייביץ', ירשימו את הסרבי הם יערערו את האיזון בחולייה האחורית ויאיימו על מעמדם של קינן ואייל משומר. ושלא יהיו לכם ספקות, החלטה לספסל את קינן במכבי חיפה הנוכחית או פגיעה במעמדו המקצועי לא שונה במאום ממה שקרה עם יניב קטן בעונה שעברה.

התחזית לשבת: אחרי ה-3:0 מול מכבי תל אביב בקרית אליעזר אשתקד, שתי תוצאות תיקו מאופסות גמרו לירוקים את העונה. העונה זה לא יקרה.

שימו לב: הפועל רעננה אולי זכורה כמעין כבשה שחורה של הירוקים, אבל המאזן הפנימי במשחקים שהתקיימו בחיפה עומד על 100 אחוזי הצלחה לטובת המארחת.

אלכסנדר סטנוייביץ' מאמן מכבי חיפה. אדריאן הרבשטיין
מבחן עבור כולם ומעין ציון דרך להמשך. הוא יבדוק את היכולת של הירוקים להתאושש מההפסד בבלומפילד ואת הרביעייה האחורית החדשה. סטנוייביץ'/אדריאן הרבשטיין

4: רוחות של תקווה

אור אוסטווינד בכלל לא היה אמור לשחק העונה בהפועל חיפה. אמנם עוד לפני סיום העונה שעברה היה רצון שהקשר יחתום על חוזה לשלוש שנים, אבל אצל יואב כץ דברים קורים לאט ולפעמים לא בכלל. אז אוסטווינד דיבר עם אשדוד. ניר קלינגר לחץ, אבל כשישבו לחתום, הראש של ג'קי בן זקן היה בתסבוכות האישיות והעסקה נפלה. אז אוסטווינד דיבר עם הפועל תל אביב וגם סיכם, אבל שוב העסקה נפלה ברגע האחרון, בין היתר בגלל חילוקי דעות בין המנג'ר איל ברקוביץ' לנציגי השחקן. רק אחרי שראה כץ את ההמולה מסביב, חזרה הפועל חיפה לתמונה ואוסטווינד נשאר לעונה נוספת. אחרי ארבעה מחזורי ליגה אפשר כבר לסמן את בעל הבית החדש של האדומים. הקבוצה בנויה סביבו, הוא נהנה מחופש פעולה ולראשונה בקריירה, כשהוא אוטוטו בן 27, החל לספק גם מספרים ולעשות לעצמו שם. הכירו את הלייט בלומר החדש של ליגת העל.

אוסטווינד גדל ברמת השרון, נחשב לכישרון גדול בקבוצות הנערים והנוער, אבל המעבר לבוגרים לא היה חלק. גם כשהמועדון הצנוע שיחק בלאומית, במשבצת שלו בחרו להביא שחקני רכש שקיבלו את הקרדיט והוא נדחק לספסל. את החצי השני של עונת 2007/8 בילה בהשאלה בבית"ר שמשון תל אביב, אז בליגה השלישית, וכשחזר הפך לשחקן רוטציה במקרה הטוב. כשרמת השרון עלתה לליגת העל בעונת 2010/11, אוסטווינד רשם רק שש הופעות ליגה והחמיץ חצי עונה בשל ניתוח בקע שהסתבך. המאזן שלו בליגה השנייה עמד בסך הכול על שני שערי ליגה ועוד שלושה בגביע הטוטו. רחוק מלהרשים. יחד עם זאת, היו"ר לשעבר מאיר יצחקי סירב לשחררו ונהג לומר: "זה ילד שלנו וצריך לעשות ממנו שחקן". מנחם קורצקי הקשיב. תחתיו אוסטווינד עשה קפיצת מדרגה ראשונה. ולא אחרונה.

כמה הופעות טובות של הקשר בסיום עונת הבכורה המפתיעה של רמת השרון בליגת העל, הפכו אותו בין לילה משחקן שולי בסגל למבוקש. מכבי נתניה, הפועל תל אביב ובית"ר ירושלים התעניינו, אבל רמת השרון עשתה שרירים וסירבה למכור. אוסטווינד נאלץ להישאר עוד עונה והמשיך להתקדם. היו לו 29 הופעות, 12 בהרכב וגם שער בכורה בליגת העל ב-2:2 נגד בני יהודה. "בשעה טובה אפשר להגיד מברוק... עדיף מאוחר מאף פעם לא", כתב השחקן בדף הפייסבוק שלו. העונה ההיא, שהתחילה נהדר והסתיימה בהתבזות בפלייאוף העליון והתרפסות בפני מכבי תל אביב במשחק האליפות, סימנה את תחילת ההידרדרות של המועדון מהשרון. אוסטווינד הריח את זה וחיפש דרכים לברוח מהספינה הטובעת, אבל במועדון הקשו את החיים. תחילה הודיעו לו לחפש קבוצה, בהמשך התעקשו על סעיף שמקנה להם זכות סירוב ראשונה (השוואת שכר של כל הצעה שתגיע) ובסוף דרשו 250 אלף שקל דמי השבחה. הקשר נלחם, איים בתביעה והגיע עד משרד ראש העיר. בתום פגישה סוערת הוחלט שם שיקבל את כרטיסו תמורת תשלום סמלי. המעבר להפועל חיפה הושלם ברגע האחרון כשאת דמי השחרור, שילם השחקן בעצמו.

מבחינת אוסטווינד, עזיבת רמת השרון רגע לפני מה שקרה שם היא בגדר נס שהציל לו את הקריירה. בעונה שעברה הוא התנדנד בין הספסל להרכב והצליח לדחוק שמות בכירים כמו נבוישה מרינקוביץ', יובל אבידור ולירן כהן. גם העונה הנוכחית התחילה לא טוב. בחיפה מספרים שראובן עטר לא ממש ספר את אוסטווינד במחנה האימון. "שחקני נוער קיבלו יותר דקות ממנו", טוען אחד השחקנים. השינוי הגיע בגביע הטוטו. אחרי תיקו והפסד בדרבי, עטר זרק את אוסטווינד להרכב והאדומים ניצחו פעמיים. לפני משחק הליגה הראשון, השניים ערכו שיחה: "אתה נראה טוב, הקרדיט מגיע לך. תמשיך כך ואל תרים את האף", אמר המאמן. ואוסטווינד הפנים. במחזורים הראשונים, בטח לאור היכולת וההתנהגות של מינדאוגאס קאלונאס, הפועל חיפה נראית כמו הקבוצה שלו. הוא שיפר בצורה משמעותית את התנועה במגרש, מקבל חופש פעולה לנוע מהמרכז לאגף וחזרה והשתלט על ביצוע המצבים הנייחים. בניצחון על מכבי נתניה (2:3) הוא בישל פעמיים, בנה את השער השלישי והיה בכל מקום במגרש. זה לא מקרי. דברים מתחברים לאוסטווינד גם בשורה הסטטיסטית ובשקט אפשר לסמן אותו כאחת ההפתעות של פתיחת העונה. מי יודע, אולי בדרך למעבר שלא קרה בקיץ.

התחזית לשבת: עאהד עזאם כל כך רוצה להוכיח את הפועל חיפה על אירועי הקיץ עד שמשהו יהיה חייב לקרות. שער, בישול, פנדל, או אדום.

שימו לב: בעוד קבוצות הצמרת מאבדות נקודות אחת לשנייה, קרית שמונה מנצלת בינתיים עד תום את ההגרלה הנוחה ואוגרת נקודות סופר חשובות להמשך מאבקי האליפות.

עוד באותו נושא

אוחיון, דגני וקינן יפתחו מול הפועל רעננה

לכתבה המלאה
אור אוסטווינד הפועל חיפה חוגג עם המאמן ראובן עטר. אדריאן הרבשטיין
הדיסטנס נגמר בגביע הטוטו. עטר ואוסטווינד/אדריאן הרבשטיין

2: רוחות של סליחה

ערן לוי הוא האנגימה הגדולה ביותר של מכבי נתניה ויוסי מזרחי עסוק במשך כל הקיץ בפיצוחה. לוי הוא הלב של הקבוצה, מקצועית ומנטאלית, וכן, הוא התבגר, בעט בסטיגמות והפנים את מקומו ומעמדו בכדורגל הישראלי. כשלוי הפסיק להסתכל אחורה על מה יכול היה להיות או על מה אנשים אומרים עליו, הוא הפך בלאומית לקפטן ראוי ודמות חיובית בחדר ההלבשה ובמועדון בכלל. נכון, מדי פעם הוא צועק על שחקנים ומדבר עם הידיים, אבל הקונצנזוס הוא שמדובר באקט של אכפתיות יתר. במקביל, הקבוצה פיחתה תלות ביכולת שלו לפרק הגנות בנגיעה מבריקה על שטח קטן או בשליחת כדורים ארוכים על חצי מגרש ישירות לרגל של השחקן. בלי לוי על המגרש לנתניה אין לכאורה כמעט מה למכור התקפית, אין מנהיג וזה בא היטב לידי ביטוי במשחקי גביע הטוטו. הבעיה היא שגם איתו נוצרת לה בעיה מסוימת. שבעה שערי זכות בארבעה משחקים הם לא תוצאה של כדורגל התקפי מאורגן, אלא יותר של יריבות עם הגנות חלשות.

יוסי מזרחי הוא מאמן של 4-3-3, אבל הוא מספיק מנוסה כדי להבין שלוי לא מסוגל לשחק בשום עמדה בשיטה הזו מבלי לייצר בור הגנתי, בין אם כשחקן אגף, במרכז השדה או אפילו בעמדת החלוץ המדומה השנואה עליו. לכן המאמן הוותיק בנה שיטה שמתאימה ללוי, אבל פחות לשאר שחקני הסגל. נתניה משחקת 4-4-1-1 כשמספר 99 הוא השחקן החופשי. הבעיה היא שבשיטה הזו לארי קאיודה מבודד בחוד, עמית בן שושן משחק רחוק מהרחבה וכשלנתניה אין קשר מרכזי שיעזור בניהול המשחק ובניית ההתקפות, נוצרה התלות בהברקות של הקפטן. מבחינת מה שיש לו ברגליים, לוי ענק. גם מקום 31 ב#דירוג_וואלה לא עושה עמו חסד. רק שברמה הקבוצתית, הטקטית, מבחינת עמידה על המגרש, מזרחי ולוי כבר מבינים שמה שעבד בהליכה בלאומית לא יכול להתאים גם לרמה של תחתית ליגת העל. אז השבוע, אחרי שההרכב הראשון והקפטן חטפו שישייה מההרכב השני, המאמן קיבל את ההחלטה הכי קשה שלו העונה. דיא סבע יגלוש למשבצת של לוי ונתניה תשחק כמו שמזרחי מאמין שהיא צריכה לשחק. ואלו בדיוק המשחקים שקובעים היררכיה ועתיד של שחקן/מאמן/קבוצה. תמחקו בעצמכם את המיותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully