וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האיש שבקיר: מעמדו של גל מקל לפני עונתו השנייה בדאלאס

שגיא רפאל

25.10.2014 / 8:00

גל מקל היה מצוין בהכנה, שדרג את יכולותיו וגרם לקרלייל להתמוגג. אבל ב-NBA יש הרבה שחקנים ברמתו, והגארד הישראלי חייב לבצע העונה עוד קפיצה כדי לשבור את מחסום הרכז השלישי. זה אפשרי בסיטואציה הנוכחית בדאלאס? בהחלט כן. שגיא רפאל על מעמדו של מקל לפני פתיחת העונה

גל מקל שחקן דאלאס מאבריקס. Tony Gutierrez, AP
נאבק על מקומו בליגת הכדורסל הטובה בעולם. מקל/AP, Tony Gutierrez

גל מקל אמור לפתוח בימים הקרובים את עונתו השנייה ב-NBA, שתהיה גם השנייה במדי דאלאס מאבריקס. המילה אמור מופיעה כאן בשביל למנוע מזל רע, ואם במקרה יש לידכם משטח עץ, אתם מוזמנים לנקוש עליו שלוש פעמים. לגל אמנם יש חוזה מובטח, והוא קיבל לא מעט מחמאות מריק קרלייל, מאמן דאלאס, אבל לפני כשבועיים דובר על שחרור שלו או טרייד כדי לפנות מקום בסגל. נראה שלבינתיים גל צלח את המשוכה הזו, כשלפי דיווחים בתקשורת דאלאס לא תשחרר אותו. אחרי אותם דיווחים גל שיחק 42 דקות בשני משחקים שונים, ושיחק מצוין. הניע היטב את ההתקפה, ורשם המספרים מצוינים (19 נקודות ב-50% מהשדה, 9 אסיסיטים ו-5 איבודים נגד אינדיאנה, ו-17 נקודות ב-53% מהשדה, 8 אסיסיטים ו-4 איבודים נגד ניו אורלינס). מצד אחד יכול להיות שזו הדרך של דאלאס לתת לקבוצות לשזוף עיניים ביכולות שלו, יכול להיות שזה סתם מנוחה לג'אמיר נלסון כשפלטון פצוע, ויכול להיות שקרלייל רוצה באמת לבדוק מה הוא יכול לקבל ממקל.

ללא קשר לסיבה שהוא קיבל את הדקות, גל הוכיח שהוא שייך ל-NBA. את השורות הסטטיסטיות האלו הוא עשה נגד ג'ורג' היל וג'רו הולידיי. שניהם רכזים פותחים ושומרים מעל הממוצע. גל הראה שהוא יכול להתמודד איתם ולשחק שווה בין שווים. הוא עשה את זה עם החמישייה השנייה והשלישית של דאלאס, ויכול להיות שעם שחקנים טובים יותר לידו, היה מסיים עם שורה טובה יותר.

גל מקל שחקן דאלאס מאבריקס. AP
ייתכן שקרלייל רצה לבדוק מה יקבל ממנו, ייתכן שנתן מנוחה לרכזים האחרים וייתכן שדאלאס רצתה להעלות את ערכו/AP

גם בעונה הקודמת גל קיבל דקות משמעותיות במשחקי ההכנה, אבל התוצרת הייתה נמוכה בהרבה. את העונה מקל פתח כרכז שני, אבל ההסתגלות ל-NBA לקחה זמן, ועד שכבר ראינו ניצוצות, מקל נפצע. את העונה הקרובה הוא פותח כרכז שלישי, לפחות על הנייר. ג'אמיר נלסון יפתח בחמישייה של דאלאס, כשלידו יעלה מונטה אליס. דווין האריס ייקח דקות בשתי העמדות, למרות שרשמית ריימונד פלטון יהיה הרכז השני. מקל יצטרך להילחם על הדקות, כשבאותה עמדה כמותו נמצא ריקי לידו. לכאורה הסיטואציה לא נראית מבטיחה. אבל צריך להסתכל לעומק על השחקנים, ועל המאמן.

ג'אמיר נלסון שיחק עד העונה הזו באורלנדו. הוא נבחר על ידם באותו דראפט שבו הגיע לליגה דווייט הווארד (2004). השיטה של אורלנדו התבססה על ארבעה קלעים מסביב לדווייט הווארד, ונסובה בעיקר סביב הנעת כדור. זה הדגיש את יכולת הקליעה של נלסון (ממוצע קריירה של 37.4% משלוש), ופחות את יכולת המסירה. מאז עזיבתו של הווארד, נלסון גם מוסר יותר. העונה הטובה של נלסון הייתה העונה שבה אורלנדו הגיעה לגמר ה-NBA. 16.7 נקודות, 5.4 אסיסטים ו-45% מטווח השלוש. ספק גדול אם הרכז בן ה-32 יכול לשחזר את המספרים האלה היום, אבל ההישגים, הגישה, והותק לא משאירים ספקות מי יהיה הרכז הראשון של דאלאס בעונה הקרובה. נלסון שומר טוב, ומשחק עם המון לב, בדיוק כמו שקרלייל אוהב.

ריימונד פלטון הגיע לליגה רק עונה אחת אחרי נלסון. הוא נבחר חמישי והגיע מצפון קרוליינה הגדולה. אחרי שסיים את חוזה הרוקי שלו בשארלוט הוא הספיק להסתובב בין ארבע קבוצות שונות, עם שתי קדנציות בניו יורק. בניגוד לנלסון שחתם בדאלאס כשחקן חופשי, פלטון היה עצם בגרון בטרייד שהחזיר את טייסון צ'אנדלר לדאלאס. יש לו נטייה לעודף משקל, ולהסתכסך עם מאמנים. הוא שומר בינוני ומטה, וקולע מכל הטווחים באחוזים נמוכים. מערכת היחסים עם קרלייל תתפוצץ מתישהו, אבל לפלטון יש חוזה לא זול לשתי עונות, ככה שמקומו בסגל מובטח. לגבי הרוטציה, זה עניין אחר לגמרי. לפלטון יש את יתרון הוותק שלו בליגה, אבל למקל יש יתרון עצום בגישה. כדי לעבור את פלטון הוא יצטרך להראות המון מלחמה, לשמור, ולהיות יעיל בהתקפה. מקל לא חייב לזרוק הרבה, אבל הוא יצטרך לקלוע את הקליעות החופשיות ולנהל היטב את המשחק. נקודה נוספת שתעזור היא שפלטון פותח את העונה עם השעיה לארבעה משחקים (בעקבות החזקת נשק ללא רשיון), וגם החמיץ את רוב מחנה האימונים עם פציעה. זו הזדמנות פז עבור מקל.

עוד באותו נושא

מקל שוב כיכב עם 17 נק' ו-8 אס' בהפסד לפליקנס

לכתבה המלאה
גארד דאלאס מאבריקס ריימונד פלטון. AP
העבר של פלטון על המגרש ומחוצה לו יכול רק לעזור לישראלי לקבל הזדמנות. פלטון/AP

הבעיה בדרך לרוטציה היא שגם דווין האריס שם. האריס ישחק בשתי עמדות הגארד, וגם אליס יכול להוביל כדור במקרה הצורך. אם גל לא יהיה טוב מספיק, קרלייל לא ייתן לו דקות רק כי אין לו ברירה, וזה הזמן לדבר על השחקן. על מקל עבר קיץ טוב מאוד, וראינו ממנו שיפור בכמה תחומים שישמחו את קרלייל. הקיץ שלו התחיל בליגת הקיץ בלאס וגאס, המשיך בקמפיין של נבחרת ישראל, ועכשיו עומד להסתיים עם משחקי ההכנה לעונה החדשה.

ליגת הקיץ הייתה הופעה מצוינת של מקל, והצוות של דאלאס היה מרוצה מאוד מניהול המשחק שלו. המספרים: 11.5 נקודות למשחק, 4.3 ריבאונדים, 3 אסיסטים, 1.5 איבודים. מספר האסיסטים מרמה כיוון שמדובר בליגת קיץ, ומסירות רבות מסתיימות בהחטאה. מספר האיבודים מעודד, שכן המשחק מאוד מבולגן. גם האחוזים: 53% מהשדה (2 שלשות מ-5 ניסיונות). בהחלט אפשר לומר שגל הפריד את עצמו מהעדר, וידע להתעלות מעל הרמה הכללית. זה לא מספיק כיוון שרמת התחרות לא גבוהה מספיק, אבל זו התחלה טובה.

בנבחרת ראינו שחקן אחר לגמרי. מנהל משחק ומנהיג, והנבחרת הקיץ נראתה שונה לגמרי מקיצים אחרים. ההפסד למונטנגרו היה מסוג ההפסדים שיכולים למוטט קמפיין, אבל זה רק חיזק את הנבחרת שלא הביטה אחורה. מקל סיים את הקמפיין עם 13.3 נקודות, 4.5 ריבאונדים, 6.5 אסיסטים, 1.5 חטיפות ו-2.2 איבודים. גם פה אחוזי השדה היו מעולים, 60%, אבל רק 3 מ-11 מהשלוש.

למעט המשחקים נגד אינדיאנה וניו אורלינס בהם גל היה רכז ראשון (ויחיד) הוא עלה מהספסל בשאר המשחקים, ויש הבדל גדול בסיטואציה. הרבה יותר קשה להיכנס למשחק כשחקן מחליף, ולהשתלט על הקצב. גל היה סביר, והצליח להשאיר רושם חיובי. שלשת קלאץ' נגד יוסטון שהשוותה את המשחק בשניות הסיום, ו-11 נקודות נגד אינדיאנה (שיחקו נגדם פעמיים) היו ההיילייטים. ביחד עם שתי ההופעות המרשימות כרכז פותח, התקווה היא שגל יקבל הזדמנות כבר בפתיחת העונה, כשפלטון ישב בחוץ.

גל מקל שחקן נבחרת ישראל (שמאל) מול נבחרת הולנד. פרנס נליסן, מערכת וואלה! NEWS
בנבחרת מקל הראה כמה העונה הראשונה ב-NBA תרמה לו צילום: פרנס נליסן)/מערכת וואלה! NEWS, פרנס נליסן

אחרי המפגש הראשון נגד אינדיאנה קרלייל אמר עליו: "הרבה שחקנים שיחקו היטב, במיוחד החבורה שהייתה על הפרקט ברבע האחרון. מקל הפך לכל כך הרבה יותר טוב בשנה האחרונה, והוא עבד על זה כל כך קשה, אז זה נהדר לראות אותו מציג משחק כזה, בו הוא באמת השתלט על המשחק. הוא ביצע מהלכים, הוא קלע, הוא מצא שחקנים, קלע מקו העונשין והיה נהדר בהגנה. הוא שחקן NBA והוא משחק מצוין".

קרלייל לא אומר דברים שהוא לא מתכוון אליהם, וגם אם המטרה בזמן שהדברים נאמרו הייתה לשווק את גל לשאר קבוצות הליגה, גל הוכיח את הדברים בשני המשחקים בהם פתח. גל השתפר מאוד בכמה תחומים שיכולים לעזור לו מאוד ב-NBA. קריאת המשחק שלו אחרי הפיק אנד רול הייתה פאנטסטית, בין אם היא בוצעה עם דאור פישר או יניב גרין, ובין אם היא בוצעה עם ברנדן רייט או ברנרד ג'יימס. המסירה והתזמון שלה היו מדויקים. גם החדירה והסיום מתחת לטבעת השתפרו כשגל מציג זריקה שהיא בין פלוטר לגויאבה, שנכנסת באחוזים גבוהים. הקליעה משלוש עדיין לוקה בחסר, ומקל לא מרבה לזרוק משם, מצד שני את המעט שהוא זורק, הוא קולע. 5 מ-9 בשבעת משחקי ההכנה זה טוב מאוד. אם יצליח לשמור על ממוצע של 0.7 שלשות למשחק, קרלייל יהיה מרוצה. זה מספיק בשביל שהשומר שלו לא יוכל לעזוב אותו על קשת השלוש לבד, ולא יותר מדי זריקות עבור שחקן שעדיין עובד על הזריקה שלו. המכניקה לא נראית טוב, ושחרור הכדור איטי מדי, אבל מקל לא צריך להפוך לסטף קרי, הוא צריך לדעת לקלוע את הזריקות החופשיות שהוא מקבל.

קמפיין הנבחרת הוכיח לנו שעונה בליגה הטובה בעולם (גם אם מיעט לשחק) הפכה את גל לשחקן טוב יותר. הבעיה היא שיש לא מעט שחקנים ברמה הזו, שחקנים שיכולים לככב באירופה, ויש מעט מאוד הזדמנויות ב-NBA. מקל צריך העונה לעשות עוד קפיצה, ולשבור את מחסום הרכז השלישי. הוא בהחלט יכול להיות רכז שני בליגה, גם בסיטואציה הנוכחית בדאלאס. אם ימשיך לעבוד קשה (ונזכור במי מדובר, הוא ימשיך לעבוד קשה גם בלי שנבקש), וימשיך להתקדם הוא יצליח. יש לו הזדמנות פז בפתיחת העונה, והוא מגיעה אליה בכושר מעולה. מקל שבר כבר לא מעט קירות בכדורסל הישראלי. פעם אחרי פעם אמרו לו שהוא לא מספיק טוב, ופעם אחר פעם הוא הוכיח אחרת. אין שום סיבה שהסיטואציה הנוכחית תהיה שונה.

גל מקל מוצג בדאלאס מאבריקס לצד המאמן ריק קרלייל, הג'נרל מנג'ר דוני נלסון. AP
את מעט ההזדמנויות שיקבל מקרלייל הוא יהיה חייב לנצל. מקל ומאמנו/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully