וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסמלים החדשים: סקר האוהדים הגדול של ליגת העל

מוטי דה פיצ'וטו

2.4.2014 / 14:34

היעדר הרגש במכבי תל אביב, בעיית המותג של מכבי חיפה, תופעת השליליות כלפי הפועל תל אביב, והצרות החדשות של בית"ר ירושלים החדשה. וואלה! ספורט מביאה לכם את תוצאות סקר האוהדים הגדול שערך מוטי דה פיצ'וטו. לא תאמינו, למשל, מי מרגשת את אוהדי הפועל תל אביב. חלק ב'

מיץ' גולדהאר בעלים מכבי תל אביב עם אבי לוזון יו"ר ההתאחדות לכדורגל. קובי אליהו
עם מה מזוהים מיטש גולדהאר ומכבי תל אביב? התשובות בהמשך/קובי אליהו

האם נמאס לכם שאחרים עונים במקומכם ובשמכם על כדורגל ישראלי? מחקר חדש שערך מוטי דה פיצ'וטו, עיתונאי ישראלי, ניסה להבין תופעות מסוימות בהתנהגות הקהל הישראלי, ואת ממצאיו אנחנו מביאים לכם. השאלות התמקדו בארבעה נושאים: איך מעריך האוהד את מנהלי הכדורגל בישראל (קבוצות והתאחדות), לכמה משחקים הוא הולך, איזו קבוצה הכי מרגשת אותו והיחס בין ארבע הגדולות. לצפייה בשאלון עליו ענו הנחקרים לחצו כאן.

במחקר השתתפו 1,646 נשאלים בגילאי 15 עד 71, שהם מדגם מייצג של אוהדי קבוצות הכדורגל בישראל. האוהד הממוצע הוא בן 26 והלך לכעשרה משחקים בשנה האחרונה. במחקר, בניגוד לסקרים רבים שנערכים, התבקשו האוהדים גם לענות על שאלות פתוחות והוא מתייחס בהרחבה גם לניתוח תוכן התשובות ולא רק לסטטיסטיקות יבשות.

כמובן שלעיתוי בו נערך המחקר יש השפעה על חלק מתוצאותיו, אבל לכך נתייחס בכל סעיף בנפרד. המחקר נערך במהלך חודשי ינואר-פברואר 2014, המצב בטבלת ליגת העל היה דומה לזה הקיים כרגע.

רגע לפני לפני שאנחנו צוללים למחקר חשוב להדגיש – זהו לא טור דעה, אלא כתבה המביאה את תוצאותיו של מחקר אקדמי והניתוח שלו. המסקנות המוגשות כאן חלקיות בדיוק מהסיבה הזו – אין כאן פרשנות, ניתוח הסטורי או דעה אישית על הגורמים שהביאו למצב הנוכחי, את זה נשאיר לכם הקוראים. התגובות שהמחקר של דה פיצ'וטו מעורר לעתים אמוציונאליות, אך חשוב להבין כי לא נעשתה כאן כל התערבות, לא הונחו הנחות מראש והאוהדים שענו לא הובלו בשום צורה שהיא. בקיצור - הרצפה לא עקומה, עכשיו בואו נרקוד.

לחלק הראשון של המחקר: אילו אוהדים בישראל הכי שונאים את קבוצתם?

שחקני מכבי חיפה מאוכזבים אחרי התבוסה מול הפועל תל אביב. ברני ארדוב
בחלק הקודם הם כיכבו לרעה. והפעם? שחקני מכבי חיפה/ברני ארדוב

החלק האחרון של השאלון היה קצת שונה. הנחקרים התבקשו לספק תשובה, בת שלוש מילים לכל היותר, מה הכי מזוהה עם הקבוצות הבאות: מכבי תל אביב, הפועל תל אביב, בית"ר ירושלים ומכבי חיפה. כל זאת, ללא בנק של מילים לבחור מהן ובלי שום מגבלה או הנחיה לגבי הבחירה. הרעיון היה לתת לאוהדים לייצר את התוכן הרלוונטי לכל קבוצה לפי שיקול דעתם הבלעדי. התוכן שיוצר נותח לעומק, לרבות בחירת המילים עצמן וניתוח של סנטימנט חיובי, שלילי או נייטרלי.


התמונה שהתקבלה על כל אחת מארבע הקבוצות מצביעה על השוני הגדול בין הקבוצות ועל האופן בו הן נתפסות על ידי קהל האוהדים שלהן לעומת כל השאר. נתחיל עם השוואה גרפית כללית בין הארבע לפי כל הפרמטרים, כולל משפט קצר על כל פרמטר, לאחר מכן נעבור לניתוח פרטני של כל אחת מהקבוצות.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

נתון לויכוח

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

שימו לב ש: הציון להתאחדות לכדורגל של אוהדי מכבי חיפה הוא היחיד ששונה סטטיסטית מכל השאר, והם מעניקים ללוזון ושות' כחצי נקודה יותר מכל השאר (3.95 לעומת ממוצע של 3.4 לשאר), ככל הנראה בשל הקרבה של יעקב שחר ללוזון וההתערבות האישית שלו בנעשה בכדורגל הישראלי.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

שימו לב ש: כמות המנויים של הקבוצות מקבלת כאן ביטוי מדויק. גם התאוריה על קהל שמגיע רק בהצלחות מקבלת כאן סטירה מצלצלת. מכבי חיפה מצליחה יותר מהפועל תל אביב, אך הקהל שלה מגיע הרבה פחות ומתנהג בצורה דומה לזה של בית"ר ירושלים, בעוד האדומים מגיעים להכי הרבה משחקים בממוצע ומתנהגים בצורה דומה לקהל של הקבוצה המצליחה בישראל בשנה הזו – מכבי תל אביב. כלומר, ההצלחה שמביאה קהל למגרשים מחולקת לשניים – הצלחה מקצועית והצלחה ביצירת זהות וקהילה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

שימו לב ש: מכבי חיפה במצב הכי גרוע בליגת העל בפרמטר הזה ונמצאת בפער משאר הגדולות. גם הנזק שארגון לה פמיליה מסב לבית"ר בקרב אוהדיה מורגש מאוד (פירוט בפרק על בית"ר)

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

שימו לב ש: למעט יעקב שחר, שזכה למספרים מדהימים, אין סמלים – בטח ובטח לא כאלה שמשחקים בהווה (גם זהבי ודמארי לא מקבלים את רוב הקולות מהקהל של קבוצתם). לעומת זאת, ארבעת הבעלים דווקא כן מופיעים כאן. גם שחקני העבר כמעט נמחקו, למעט נמני. ראובן עטר לא מופיע כלל וגם מלמילאן ואוחנה לא קיבלו ולו קול אחד מהקהל של בית"ר ירושלים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

שימו לב ש: הנתונים מדברים בעד עצמם.

מכבי תל אביב – מותג חזק

ניתוח הקהל של מכבי תל אביב: הדבר הבולט ביותר בקריאה של התוכן אותו מייצרים אוהדי מכבי תל אביב על קבוצתם הוא היעדר מילים המתארות רגש. כפי שראינו, המילה "אהבה" חזרה הכי מעט ובהפרש ניכר מאוד (כחצי ממכבי חיפה, רבע מבית"ר ושמינית מהפועל תל אביב), גם המילה "נשמה" מתנהגת דומה. לא זו בלבד, אלא שניתן לראות בבירור כי כל המילים המובילות הן מאוד תועלתיות ומתחלקות לשתי קבוצות עיקריות – מילים שקשורות להצלחה (אליפות, אימפריה) ומילים שמתארות את הסיבה להצלחה (מקצוענות, ווינריות, ניהול).

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בצד השני של אותו מטבע, הרי שהמותג מכבי תל אביב חזק מאוד בפער ניכר מהאחרות, מאובחן מאוד והצהובים משתמשים הכי מעט (אם בכלל) במילים הקשורות לאכזבה. זהו ביטוי עמוק לתדמית המכביסטית שמקדשת הצלחות וניצחונות, ומקבלת אשרור לכך שהיא אכן קיימת בשטח ולא רק בתקשורת. מעניין מאוד יהיה לראות את התשובות של אותו קהל בתקופות פחות טובות מקצועית של הקהל. לאור חוזק הממצאים והעובדה שאנו בודקים תפיסה קונספטואלית, ההערכה היא שהן לא יהיו שונות מהותית.

ניתוח אחרים על מכבי: היחס למכבי תל אביב בקרב מי שלא אוהד אותה גם הוא מאשש את ה"מכביזם". המון מילים שמבטאות כוחניות ויהירות לצד הערכה לא מבוטלת להישגים. כצפוי, היא השנואה ביותר על אוהדי הפועל תל אביב אבל בקרב שאר הקבוצות הרבה פחות.

מספר מילים:

למרות שיכלו לכתוב עד שלוש מילים, אוהדי מכבי תל אביב השתמשו בממוצע רק ב-2.01 מילים, המספר הנמוך ביותר מבין ארבע הגדולות. זהו נתון שמצביע, שוב, על כך שמכבי תל אביב היא מותג מאובחן מאוד. אוהדי הקבוצות האחרות השתמשו ב-1.82 מילים, גם כן הנתון הנמוך ביותר מבין הארבע.

מילים שרק אוהדי מכבי תל אביב משתמשים בהן כדי לתאר את קבוצתם: אבי נמני, שחצנות, מכביזם.

מילים שאוהדי קבוצות אחרות משתמשים בהן רק על מכבי תל אביב: אבי נמני, קפיטליזם חזירי, דורסנות.

שימו לב ש: אבי נמני עדיין משויך לקבוצה וקרוב לחמישה אחוזים מהאוהדים אמרו שהוא מסמל את קבוצתם. באופן אירוני, המילה הצלחה מגיעה מיד אחריו.

מדד קטמון: 1.6% מסך הנשאלים חושבים שקטמון היא הקבוצה המרגשת בישראל, שהם 6.6% מבין אלה שלא חושבים שמכבי תל אביב היא המרגשת ביותר.

סיכום במספרים: הציון הממוצע להנהלת הקבוצה עומד על 9.34 ולהתאחדות לכדורגל על 3.4. האוהד הממוצע שנשאל הוא בן 26 ו-3 חודשים והלך ל-11 משחקים בשנה האחרונה. 75.46% מהאוהדים חושבים שקבוצתם היא המרגשת בישראל, 15% חושבים שזו דווקא הפועל באר שבע (כל השאר מתחלק בין בני יהודה, סכנין, ק"ש וקטמון).

מכבי חיפה – הסמל הוא הבעלים

ניתוח הקהל של מכבי חיפה: בניגוד למקובל לחשוב, מכבי חיפה, נכון לנקודת הזמן הזו ועל פי מחקר זה, היא נקודת קיצון שלילית בכל הקשור ליחס בין המועדון לקהל אוהדיו. למעשה, המחקר מצביע, אולי בפעם הראשונה, על עומק המשבר בו שרוי המועדון וטועה כל מי שסבור שזה עניין מקצועי.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

על פי הנתונים, המותג מכבי חיפה הוא החלש ביותר. לתופעה שכל אוהד חמישי של קבוצה חושב שהדבר הכי מזוהה איתה הוא הבעלים שלה (כל אוהד שמיני עונה פשוט "יעקב שחר" ועוד 8.7% משיבים "ניהול") אין אח ורע מוכר בעולם. השם יעקב שחר מופיע פי 20 מהשם גולדהאר. למעשה, לפני ואחרי הכול, מכבי חיפה היא הקבוצה של יעקב שחר. תאהבו או לא - הוא הסמל של המועדון נכון להיום.

למעשה, ככל שמתעמקים בתוכן שהקהל שלה מייצר עליה המסקנה הזו מתחדדת, שכן זהו הקהל היחיד שאומר על קבוצתו שהיא משעממת, סתמית, פרווה ועוד מיני ביטויים שמבטאים תחושה אחת משותפת – למכבי חיפה אין על פי מחקר זה זהות מוגדרת, מלבד, כמובן, הבעלים שלה. כפי שתראו בעוגה שלמטה, זהו גם הקהל היחידי שחושב שקבוצה אחרת מרגשת יותר מהקבוצה שלו (באר שבע, שהיא פריפריה, התקפית וכל מה שמכבי חיפה סימלה פעם).

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

זהו גם ההסבר לתופעה שבתקשורת ובהנהלת הקבוצה מתקשים למצוא לה פתרון – היעדר קהל במגרשים. למעשה, מהסקר הזה עולה מסקנה חד משמעית: אם רוצים למלא את האצטדיון החדש, הפיתרון הוא לא בהחתמת שחקנים או מאמן, אלא ביצירת זהות וקהילה מחוברת לקבוצה ולערכיה. זאת בעיה לא פחות מציקה מחולשת הסגל הנוכחי במכבי חיפה.

אחרים על מכבי חיפה: גם כאן המצב דומה, מכבי חיפה נתפסת כקבוצה של יעקב שחר ולא כקבוצה שיש לה את יעקב שחר כבעלים. הביטוי "אשדוד עם תארים" מבטא את התחושה הזו בצורה נוקבת. חשוב להדגיש שרוב ביטויי השנאה באים מכיוונם של אוהדי הפועל חיפה, ובסך הכול מכבי חיפה היא הקבוצה שמעוררת הכי פחות רגש בקרב אוהדים אחרים.

מספר מילים: אוהדי מכבי חיפה משתמשים ב-2.23 מילים בממוצע כדי לתאר את קבוצתם, שניים רק לבית"ר. אוהדי קבוצות אחרות משתמשים ב-2.1 מילים כדי לתאר את הירוקים – הכי הרבה מבין הארבע. זהו עוד מדד שמראה על חוסר בזהות ייחודית ולכן יש צורך ביותר מילים כדי להסביר (אגב, בית"ר גבוהה במעט בגלל שכיחות גבוהה של הביטוי הקבוצה של המדינה).

מילים שרק אוהדי מכבי חיפה משתמשים בהן כדי לתאר את קבוצתם: יעקב שחר, סימפטיים, אכזבה, בינוניות, אבדן דרך, משעממת.

מילים שאוהדי קבוצות אחרות משתמשים בהן רק על מכבי חיפה: אשדוד עם תארים, פרווה, ניהול, משעממת, אימפריה, כלום, נחמדים.

שימו לב ש: זו גם הטבלה היחידה בה מופיעה המילה "אכזבה" אצל אוהדי הקבוצה, שהיא שונה מהמילה "כישלון" שמופיעה אצל הפועל תל אביב, בכך שהיא מתארת משהו שלילי בתחום הרגשי ופחות נקודתית.

שימו לב גם שראובן עטר לא מופיע כאן. אף אוהד מכבי חיפה לא ציין אותו כמי שמסמל את קבוצתו.

מדד קטמון: 3.16% מכלל אוהדי הקבוצה חושבים שקטמון היא המרגשת בישראל, שהם 4.69% מסך האוהדים שלא ציינו את קבוצתם.

סיכום במספרים: הציון הממוצע שהנהלת הקבוצה מקבל הוא 7.1 וההתאחדות 3.95. האוהד הממוצע שנשאל הוא בן 25.6 והלך ל-7.58 משחקי ליגה בשנה האחרונה. 33.09 אחוז מאוהדי הקבוצה סבורים שמכבי חיפה היא הקבוצה המרגשת בישראל, 37.68 אחוז סבורים שזו דווקא באר שבע ו-11.1 שזו מכבי תל אביב.

הפועל תל אביב – שונאים, סיפור אהבה

ניתוח הקהל של הפועל תל אביב: הסיפור של הפועל תל אביב פשוט יחסית ומאובחן מאוד. זו הקבוצה שאוהדיה מגדירים אותה יותר מכל (רבע מהנשאלים ציינו את הקהל כדבר המזוהה ביותר עם הקבוצה), וכפועל יוצא, זו הקבוצה שמייצרת הכי הרבה ביטויים הקשורים לרגשות ובפער גדול מכל השאר. למעשה, אם נחבר את המילים אהבה, נשמה מרגשת ולב נקבל קרוב ל-40 אחוז. היחידה שמתקרבת בפרמטר הזה היא בית"ר ירושלים, שגם בה הקהל היה ועודנו מעורב מאוד בנעשה בקבוצה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מעבר לחיבור הרגשי המאוד טעון, אפשר לשים לב לסממנים של התדמית שהיתה שלטת בעבר והיום היא פחות דומיננטית, הלוא היא הקבוצה האנדרדוגית של ההסתדרות והשמאל. בצד הפחות נעים, חשוב לציין שחומר הקריאה שמייצרים אוהדי הפועל תל אביב הוא הקשה ביותר, וכולל ביטויים על שואה, נאצים וכדומה.

ניתוח אחרים על הפועל: גם כאן, הרגש דומיננטי מאוד ביחס לאחרות, אלא שכאן הנטייה היא שלילית כמובן. אין ספק שהפועל תל אביב היא הקבוצה השנואה ביותר בישראל והיא היחידה שהמילה "שנאה" מופיעה ברשימת 20 המילים, ועוד במקום הרביעי ה(לא) מכובד. יחד עם זאת, חשוב להדגיש שהקהל שלה מקבל גם הכי הרבה מחמאות מאוהדי קבוצות אחרות עם ביטויים כמו "קהל אדיר" וכדומה.

מספר מילים: האדומים משתמשים בממוצע ב-2.09 מילים כדי לתאר את קבוצתם, ואילו אוהדי קבוצות אחרות משתמשים ב-1.96 מילים, בשני המקרים יותר רק ממכבי תל אביב. זה קורה כי מחד המותג הפועל תל אביב מאובחן מאוד, אבל מאידך מעורר יותר רגש מהאחות הצהובה.

מילים או ביטויים שרק אוהדי הפועל תל אביב משתמשים בהם כדי לתאר את קבוצתם: אנטי גזענות, משפחתיות, שמאל, ניהול חובבני, אנטי ממסדי.

מילים או ביטויים שאוהדי קבוצות אחרות משתמשים בהם רק על הפועל תל אביב: ערבים, שואה, תקשורת, קהל ענק, ולא את ישראל.

שימו לב ש: 5.12% מאוהדי הקבוצה אמרו שהקבוצה המרגשת בישראל היא לא אחרת מאשר מכבי תל אביב.

מדד קטמון: 5.64% מסך כל האוהדים אמרו שקטמון היא המרגשת בישראל, שהם 13.41% מהאוהדים שלא ציינו את קבוצתם (הכי גבוה בין ארבע הגדולות, פי שניים ממכבי תל אביב ופי שלושה מחיפה ובית"ר).

סיכום במספרים: הציון הממוצע להנהלת הקבוצה עומד על 4.57 והציון להתאחדות על 3.24 (בשניהם הנמוך ביותר מארבע הגדולות). האוהד הממוצע שנשאל הוא בן 27.7 והלך ל-11.34 משחקי ליגה בשנה האחרונה. 57.65% מאוהדי הקבוצה חושבים שהפועל תל אביב היא המרגשת בישראל, 17.95% חושבים שזו באר שבע, 13.41% קטמון וכמעט 6% חושבים שזו סכנין.

בית"ר ירושלים – לבי במזרח, ואנוכי...

ניתוח הקהל של בית"ר ירושלים: גם כאן השוני משאר הקבוצות ברור מאוד. הקהל של בית"ר ירושלים מתחלק באופן ברור מאוד לשני חלקים – האחד מילטנטי מאוד, פרו ישראלי ומדבר במושגים של דגל, סמל, מנורה והקבוצה של המדינה. האחר סולד מהחלק השני ומשתמש במושגים שליליים מאוד המביעים סלידה מהמתרחש.

חשוב לציין כי מתוך ה-20.6% שציינו את הקהל כמזוהה ביותר עם הקבוצה, כשליש צירפו לאותו קהל מילים שליליות. למעשה, כמעט כל אוהד ניתן לסמן בוודאות אם הוא תמך בהבאת הצ'צ'נים או היה נגד, והאם הוא סולד מהיציע המזרחי או בעדו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

יחד עם זאת, חשוב לציין שהמילים "אהבה" ו"נשמה" מופיעות בתדירות גבוהה מאוד, ומבחינת החיבור הרגשי לקבוצתם אוהדי בית"ר שניים רק להפועל תל אביב ומובילים בהפרש ניכר על שתי האחרות (פי שניים ממכבי חיפה ופי ארבעה ממכבי תל אביב). כמו כן, מבחר המילים שאוהדי בית"ר משתמשים בהן הוא המצומצם ביותר (רק 11 הוכנסו פה לרשימה), מה שמראה שוב על הקיטוב בעמדות – אלו שבעד מה שהקבוצה מסמלת ואלו שנגד משתמשים באותן מילים. כמעט שאין אמצע.

ניתוח אחרים על בית"ר: כאן אנחנו נתקלים במילה שחזרה הכי הרבה פעמים במחקר ובפער ניכר – גזענות. מקריאת התוכן שמייצרים אוהדים על הקבוצה מהבירה, אין תחושה של שנאה כמו להפועל תל אביב, אלא תחושת סלידה עמוקה.

מספר מילים: אוהדי בית"ר ירושלים משתמשים בממוצע ב-2.35 מילים לתאר את קבוצתם, הכי הרבה מבין ארבע הגדולות. זה קורה בעיקר בגלל שימוש חוזר בטרילוגיה "הקבוצה/הסמל/הדגל של המדינה". אוהדי קבוצות אחרות דווקא משתמשים ב-1.88 מילים, הכי מעט חוץ ממכבי תל אביב, גם כאן בגלל המון מקרים של שימוש במילה אחת בלבד - "גזענות".

מילים שרק אוהדי בית"ר משתמשים בהן כדי לתאר את קבוצתם: מנורה, ימניים, פסיכים, גזענות, בושה של אוהדים, גן חיות, יהודים.

מילים שאוהדי קבוצות אחרות משתמשים בהן רק על בית"ר: לה פמיליה, חשוכים, אלי אוחנה, הקבוצה השנייה שלי.

שימו לב ש: אף אוהד בית"ר ירושלים לא ציין אפילו שם אחד כמזוהה עם הקבוצה. לא אוחנה, לא מלמיליאן, לא טביב, בטח שלא שחקן שמשחק כיום. השמות הללו צוינו מעט מאוד רק על ידי אוהדים אחרים.

מדד קטמון: 2.14% מהסך הכל חושבים שקטמון היא המרגשת בישראל, שהם 4.34% מהאוהדים שלא ציינו את בית"ר כמרגשת ביותר.

סיכום במספרים: הציון הממוצע להנהלת הקבוצה עומד על 6.37 והציון להתאחדות על 3.3 (בשניהם מקום 3 מתוך 4). האוהד הממוצע שנשאל הוא בן 24 והלך ל-8.5 משחקי ליגה בשנה האחרונה. 50.64% מאוהדי הקבוצה חושבים שבית"ר ירושלים היא המרגשת בישראל, 22.3% חושבים שזו באר שבע, 15% מקבלת מכבי תל אביב ו-3.3% חושבים שאף קבוצה לא מרגשת (הכי גבוה).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully