וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היריב הענק של סופו עדיין תקוע בבוץ: סיפורו של יואניס בורוסיס

23.11.2011 / 12:50

כשסנטר מכבי ת"א טבע ביוון, הוא פרח. אלא שפרשיות סמים, עימותים אלימים והמון עצבים דחפו את יואניס בורוסיס למילאנו

הפיינל פור בברלין ב-2009 טמן בחובו את אחד הרגעים המרגשים בקריירה של יואניס בורוסיס. סנטר אולימפיאקוס אמנם החטיא זריקה בשנייה האחרונה, שהביאה להפסד ליריבה המרה פנאתינאיקוס בחצי הגמר, אך יכול היה להתנחם במה שאירע מחוץ למגרש. לאחר המשחק ניגש אליו לא אחר מאשר גרג פופוביץ', מאמן סאן אנטוניו ספרס, על מנת לשוחח איתו על מעבר אפשרי לטקסס עם סיום העונה.

"במהלך הפיינל פור הגיעו נציגים מכמה קבוצות NBA כדי לצפות בבורוסיס", נזכר העיתונאי ניקוס ורלאס, שמכסה את אולימפיאקוס עבור היומון 'צ'מפיונס'. "פופוביץ' ניגש אליו, והשיחה ביניהם, שהייתה לא רשמית, נמשכה מעל לשעה. פופוביץ' אמר לו שהוא מאוד אוהב את המשחק שלו ורוצה לצרפו לספרס לעונה הבאה. הוא גם אמר לבורוסיס שיקבל הרבה הזדמנויות לשחק".

בגיל 25, הסנטר היווני נראה באותם ימים על גג העולם. אחרי עונה אישית נהדרת בה נבחר לחמישיית העונה ביורוליג ומיצב את עצמו כאחד הסנטרים הטובים ביבשת, חוזהו באולימפיאקוס הסתיים וההצעות לא הפסיקו לזרום. המועמדת הרצינית ביותר מעבר לים הייתה אותה סן אנטוניו, כשביבשת הישנה ההצעה המרשימה באה מכיוון מדריד שעמדה על פי הדיווחים על 6.3 מיליון יורו לשלוש שנים.

מבין שלל ההצעות שהונחו לפתחו, בחר הסנטר לוותר על ההרפתקה ולחדש את חוזהו באולימפיאקוס, זו שנתנה לו את הבמה מלכתחילה. "אני מרגיש שאני עוד לא מוכן למעבר ל-NBA מבחינה פיזית ומנטלית, וחוץ מזה, החלום שלי תמיד היה לזכות בכמה שיותר תארים עם אולימפיאקוס. אני מתכוון לממש את זה", אמר לתקשורת היוונית במעמד החתימה. רומנטיקה ספורטיבית במיטבה? סביר להניח כי בורוסיס היה נוהג אחרת לחלוטין לולא היה צופה כיצד יסיים את הקריירה באולימפיאקוס, כשהוא שקוע עד צוואר בשערוריות וסכסוכים.

יואניס בורוסיס שחקן נבחרת יוון. thanassis stavrakis, AP
פופוביץ' שם עליו עין. בורוסיס במדי הנבחרת/AP, thanassis stavrakis

הפריצה

בורוסיס החל את הקריירה בא.א.ק אתונה, בימים בהם הקבוצה המפוארת עוד נשמה אוויר פסגות, עד שהתרסקה וירדה לליגה השנייה. הסנטר, שלא נחשב בצעירותו לעילוי אלא לשחקן הגנתי בעיקר, סבל מפציעות חוזרות ונשנות ופרץ רק בעונתו הרביעית באתונה, בעונת 2005-2006, בה גם זכה לחוזה קצר בברצלונה ושיחק במדיה שלושה משחקים. ב-2005 כבר נמנה על סגל הנבחרת היוונית שזכתה ביורובאסקט.

לאולימפיאקוס הגיע בעונת 2006-2007, ובאופן מפתיע קיבל כבר בעונתו הראשונה קרדיט רב שבא על חשבונו של אחד, סופוקלס שחורצאניטיס, שעשה את הפריצה שלו רק עונה קודם לכן. בעוד ששחורצאניטיס דעך וחלה נסיגה מתמדת ביכולתו, דרך כוכבו של בורוסיס, שתפס את מקומו של סופו והחל לפרוח. בעונתו הראשונה באולימפיאקוס הראה איכויות התקפיות מעולות שלא רבים ציפו לראות וסיים את העונה ביורוליג עם 8.6 נקודות לערב באחוזים מצוינים (76% לשתי נקודות ו-40% לשלוש). בעוד שחורצאניטיס נזקק לאם רחמנייה בדמותו של דיוויד בלאט על מנת לפרוץ מחדש בתל אביב, בורוסיס הוסיף לחזק את מעמדו והפך בעודו באולימפיאקוס לאחד הסנטרים הטובים והיעילים ביבשת.

אך כפי שהצליח על המגרש, החלו לצוף הבעיות של הסנטר גם מחוצה לו. גם על המגרש השתקף אופיו של בורוסיס, כאשר כל עבירה שנשרקה לחובתו או כל ירידה שלו לספסל גררה תגובות נזעמות מצדו, אותן כלל לא השתדל להסתיר למרות שהודה כי "החיסרון הגדול שלי הוא שאני מתלונן הרבה מדי". בשנותיו הראשונות בפיראוס בעיותיו הופנו בעיקר ליחסי השנאה היוקדת שהתפתחו בינו לבין אוהדיה הפנאטיים של פנאתינאיקוס. אולי הייתה זו היכולת של בורוסיס להתעלות בכל פעם שפגש את פנאתינאייקוס ואולי התרברבותו האקסטרווגנטית לאחר כל שלשה שקלע מולה, אך אוהדי פאו סימנו אותו כמטרה.

במשחק על המקום השלישי באותו פיינל פור בברלין היחסים הגיעו לנקודת רתיחה, כאשר האוהדים הירוקים הקניטו וקיללו את בורוסיס, שהגיב בתנועות ידיים וסימן לעברם את המספר
10, בהתייחס למפגש הבא בין שתי הקבוצות בליגה היוונית, עשרה ימים לאחר מכן. עם סיום המשחק אוהד פאו ניסה לפרוץ למגרש ולהגיע לסנטר, שהתעלם אך התבטא בצורה מטופשת, באומרו כי "אם האוהד שבא לעברי היה מגיע אליי, הייתי מכה אותו בלי לחשוב פעמיים".

כמה ימים לאחר מכן פרצו אוהדי פאו את חשבון הפייסבוק של בורוסיס, כתבו הצהרות שקריות בשמו ושינו את תמונת הפרופיל שוב ושוב לתמונות של אוהדי פאו, עד שהסנטר נאלץ לסגור את החשבון. עם תום משחק האליפות של פאו אשתקד אירע מקרה נוסף, בו אוהדי פאו שפרצו למגרש ניסו לתקוף את בורוסיס, שנמלט רק לאחר שדימיטריס דיאמנטידיס הגן עליו בגופו עד לחדר ההלבשה.

יואניס בורוסיס שחקן אולימפיאקוס. thibault camus, AP
בכל דרבי הוא התעלה מחדש. בורוסיס/AP, thibault camus

הנפילה

אך אם אישיותו השנויה במחלוקת הופנתה קודם לכן לעניינים חיצוניים ולא גרמה נזק לקריירה האישית, השנה האחרונה הייתה הנוראית בחייו של בורוסיס. בגיל 27 הוא אמנם סיפק את הסחורה על המגרש כשקלע בספרות כפולות ודורג ראשון ביורוליג בנקודות מדד פר דקת משחק, אך יחסיו הרעועים עם המאמן דושאן איבקוביץ' העיבו. "לבורוסיס יש אישיות ואופי טובים אבל גם מאוד בעייתיים. הוא לא מצליח לשלוט על התגובות שלו ומאוד קל להגיעו איתו לויכוחים ואי הבנות", מסביר ת'נאסיס אספרוליאס ממגזין הכדורסל 'סופר באסקט'. "הוא מאוד אמוציונאלי ואיבקוביץ' לא אהב את ההתנהלות שלו. במהלך העונה איבקוביץ' החליט להשעות אותו מפעילות במשך חודש, ואמר במסיבת עיתונאים שזה בגלל פציעה שהוא סוחב. בורוסיס מתעקש עד היום על כך שאין לו מושג מדוע הוא לא שיחק במשך אותו חודש".

בהמשך העונה דבקה בו עוד פרשייה שלא הוסיפה לו נקודות זכות ביוון. לאחר המשחק השני בסדרת גמר הפלייאוף מול פנאתינאייקוס התייצב בורוסיס לראיון אימים לטלוויזיה, בו הודיע כי הוא פורש מנבחרת יוון לאלתר, זאת בעקבות היחס שאולימפיאקוס והוא מקבלים מהשופטים בליגה המקומית. "עשיתי הכול ואפילו שיחקתי פצוע בשביל הנבחרת, וכל מה שאני מקבל בחזרה מהאיגוד זה חוסר כבוד כאדם וכשחקן. החלטתי לפרוש מהנבחרת". גם ההתקפלות הצפויה מההצהרה היומרנית, שהגיעה מספר שבועות אחר כך, לא הרגיעה את חיצי הביקורת שנשלחו לעבר בורוסיס מהתקשורת היוונית.

ואם לא היה די בזה, הגיעה המכה הגדולה ביותר, כששמו של בורוסיס השתרבב לשערוריית סמים במסגרת החקירה שזעזעה את הכדורגל היווני. לתקשורת היוונית הודלפו תמלילי שיחות שהתבצעו בין בורוסיס למאקיס פסומיאדיס, נשיא קבוצת הכדורגל קבאלה, אבי חברתו של בורוסיס ואיש מפוקפק בפני עצמו, שהיה אחד מהחשודים המרכזיים בפרשה. מהשיחות, בהן מצוטט בורוסיס מכנה את בעלי אולימפיאקוס "אידיוטים", עולה באופן די ברור כי פסומיאדיס סיפק לבורוסיס חומרים החשודים כסמים ממריצים, במהלך סדרת הגמר ביוון ובמספר הזדמנויות נוספות.

בעוד פסומיאדיס נמלט מיוון עם התפוצצות הפרשה ונתפס רק בתחילת החודש הנוכחי במקדוניה, בורוסיס יצא מהפרשה באופן די מדהים ללא כל עונש. מספר ימים לאחר פרסום השיחות בורוסיס נתבקש על ידי איגוד הכדורסל היווני לבצע בדיקות. הבדיקות, שתוצאותיהן היו תקינות הוכיחו, לכאורה (ובאופן די מטופש), כי בורוסיס כלל לא עשה שימוש בחומרים אסורים, וניתן לו אור ירוק להמשיך ולשחק כאילו לא היו הדברים מעולם.

יואניס בורוסיס שחקן אולימפיאקוס. lapresse, AP
הפך לפרסונה נון גרטה בבית שלו. בורוסיס/AP, lapresse

ההגליה

בזמן שעניין הסמים שכח, האחים אגלופולוס, בעלי אולימפיאקוס, סירבו להתעלם מההתבטאויות המעליבות נגדם. רגע לפני שהודיעו על עזיבתם את הקבוצה, החליטו כי מאסו בסנטר שגרם לכל כך הרבה נזק בשנה שחלפה. "לאולימפיאקוס הייתה אופציה לבטל את ההסכם עם בורוסיס, שהיה אמור להישאר עונה נוספת, תמורת 200 אלף דולרים. בגלל ההתפתחויות המיוחדות עם בורוסיס, הקבוצה שיחררה אותו מבלי לשלם לו את הפיצוי שנדרש, והצהירה שאם בורוסיס ירצה את הכסף עליו לפנות לבית המשפט", מספר ניקוס ורלאס.

האיש שרצה להפוך לסמל של אולימפיאקוס הפך לפרסונה נון גרטה בביתו שלו. "בורוסיס הבין שאחרי כל הסערות שהוא עורר בשנה האחרונה, הוא צריך לשנות אווירה, וזה אומר לעזוב את יוון. מילאנו אמנם לא הקבוצה עם הכי הרבה הישגים, אבל היא בנתה קבוצה חזקה והציעה לבורוסיס את החוזה הכי טוב", מסביר ת'נאסיס אספרוליאס.

בורוסיס פתח במילאנו דף חדש, בינתיים ללא הצלחה רבה. הוא קולע 10.2 נקודות ומוריד 6.2 ריבאונדים לערב, אך קבוצתו פתחה את העונה עם מאזן מאכזב של שני ניצחונות לעומת שלושה הפסדים. "יש עדיין קצת בעיות עם בורוסיס, במובן הזה שהוא צריך ללמוד את התפקיד שלו במילאנו", מסביר העיתונאי האיטלקי פלאביו ואלטי. "באולימפיאקוס הוא תמיד שיחק ליד שחקני פנים מצוינים, וכאן הוא הסנטר הכי טוב בהפרש גדול מהשאר. הקבוצה עדיין לא מחוברת ואי אפשר לשפוט אותו, אולי ליד רכז טוב יותר מעומאר קוק הוא היה מצליח יותר".

המשחק עשוי להיות חשוב ביותר להמשך דרכה של מילאנו. הצהובים מגיעים בכושר ירוד וניצחון מילאנזי עשוי להגביר באופן משמעותי את סיכוייה של ארמאני להעפיל לשלב הבא. על המגרש מחר בהיכל ישחקו ארבעה שחקנים מנבחרת יוון: בורוסיס, פוטסיס, שחורצאניטיס ופפאלוקאס. בורוסיס ושחורצאניטיס, שנאבקו בזמנו על דקות משחק באולימפיאקוס, ייפגשו ראש ראש בעמדת הסנטר. "היחסים בין בורוסיס לשחורצאניטיס בזמנו היו די קורקטיים, הם לא היו יריבים אבל בטח לא החברים הכי טובים", מספר עיתונאי יווני. ידו של מי תהיה על העליונה הפעם?

שון ג'יימס לא חושב שההפסד לירושלים ישליך על המשחק מול מילאנו

הערב: אולימפיאקוס המאכזבת חייבת ניצחון ביורוליג מול בילבאו

כדורסל בוואלה! ספורט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully