וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חלוץ עם מטרה

דף המטרות הסודי, הרעב להצליח, יכולת העמידה בלחצים וההתקדמות העצומה. אלון תורג'מן, השחקן היחיד במכבי חיפה שעומד העונה בלחץ, רוצה להגיע רחוק. את הנתונים יש לו, אבל הדרך למקום מובטח בהרכב ארוכה. יצליח לעמוד במשימה? המאמן הבא כנראה יעזור להכריע

one

ה-2:4 של מכבי חיפה על הפועל תל אביב בסיבוב הראשון

את העצבים שעברו בגופו של חלוץ מכבי חיפה אלון תורג'מן עם שריקת הסיום בטדי בשבוע שעבר, גם לחבריו היה לו קשה לתאר. עבור תורג'מן כל גול, ניצחון ונקודה הם הכול, במיוחד לאחר שסימן לעצמו יעדים קשים. עוד לפני יריית הפתיחה לעונה לקח אותו המאמן אריק בנאדו לשיחה צפופה. "אני בונה עלייך העונה", אמר לו אחרי סיום מחנה האימונים. "אני רוצה שתוביל את ההתקפה של הקבוצה". החלוץ הצעיר הפנים את המסר ולא חשב לברוח מגודל האחריות. בעצה אחת עם המאמן לקח דף ורשם בו את המטרות שלו ואת מספר הגולים שיהיה מהם מרוצה. "זו העונה שלי", אמר תורג'מן לאביו וזוגתו. "העונה שבה אני חייב לעשות את הפריצה".

את מספר השערים שרשם על הדף הראה רק להם. בחיפה מכירים את הסיפור על הדף המסתורי, וכולם מעריכים שהמנה שתספק את החלוץ היא 15. לכן, כשרועי ריינשרבייר פסל את השער החוקי של תורג'מן בתוך תוספת הזמן בטדי, כולם רצו לנחם אותו. "אי אפשר שלא להעריך את התקדמות של תורג'מן העונה", אמר גורם בכיר בקבוצה. "הילד הזה כל הזמן רוצה ללמוד ומתקדם מעונה לעונה. מכל החמצה או כל איבוד כדור הוא רק רוצה ללמוד ולתקן. כאב הלב עליו בטדי. כל גול שלו העונה חשוב לו מאוד, ומרגישים את השיפור שלו והמאמץ שלו בכל אספקט של המשחק. בקצב שהוא מתפתח כולם מאמינים שעוד שלוש שנים הוא יהיה ברמה של תומר חמד ועדן בן בסט ויככב באחת הליגות באירופה".

אלון תורג'מן שחקן מכבי חיפה חוגג. ברני ארדוב
"הילד הזה כל הזמן רוצה ללמוד ומתקדם מעונה לעונה. מכל החמצה או כל איבוד כדור הוא רק רוצה ללמוד ולתקן". תורג'מן/ברני ארדוב

לא מעט כאבי ראש יעשה תורג'מן בן ה-22 למאמן הבא של מכבי חיפה. מחד, לחלוץ כבר תשעה שערי ליגה ועוד ארבעה באירופה והוא כל הזמן נמצא במגמת שיפור. בעוד ההתקפה של חיפה ספגה אינספור ביקורות בתחילת העונה, הוא היחיד שלא קרס תחת הלחץ וסיפק את הסחורה. מאידך, קשה שלא לשמוע את מבקריו הטוענים כי הוא עדיין לא בשל להוביל קבוצה גדולה. בכלל, יש כאלה שגורסים כי מקומו בהרכב בעונה הבאה לא צריך להיות בטוח. מבחינת חיפה, היעד ברור העונה והמטרה היא להשיג את הכרטיס לאירופה. מבחינת החלוץ, כל משחק כולל הערב הוא מבחן אופי שיכריע עבורו את העונה הבאה. תורג'מן הפך בינתיים לדבר היחיד שבנאדו יכול להיות גאה בו העונה, אך האם זה מספיק לחיפה להמר עליו כבר עכשיו לעונה הבאה?

אפשר לתהות ואפילו להתווכח על יכולותיו של החלוץ הצעיר והאם הוא באמת עשוי מהחומר שיכול להוביל את מכבי חיפה, בטח מול מכבי תל אביב המחזיקה חלוצים ענקיים כמו ראדה פריצה, ברק יצחקי וברק בדש על הספסל. מה שאי אפשר להתווכח עליו הוא שתורג'מן הוא לא אחד שמפחד מאתגרים וכזה שיודע לשחות במים העמוקים. בקיץ 2010, כשהוא רק בן 18, הגיע החלוץ מטוברוק להפועל פתח תקוה. הוא לא קיבל הרבה דקות בתחילת העונה והיה בעיקר מחליף לחלוצים. בינואר 2011 עזב את הקבוצה הסקורר של המלאבסים דודו ביטון והותיר חלל ענק בחוד. למרות שעל פניו נראה כי פתח תקווה לא תתאושש מהעזיבה, הילד תורג'מן נזרק קיבל הזדמנות אמתית בבוגרים. אם עד ינואר היה לו שער אחד בלבד בליגה, אחרי שקיבל את ההזדמנות הסיפור השתנה לחלוטין. תורג'מן סיים עם עוד שישה שערי ליגה ודאג שפתח תקווה תסיים את הליגה מעל הקו האדום.

משם, הדרך לחיפה כבר הייתה קצרה. שלמה שרף הפעיל לחצים על יעקב שחר וזה שכנע את אלישע לוי לתת צ'אנס לחלוץ הצעיר. אף שקיבל מעט דקות אצל לוי, תורג'מן עשה עוד קפיצת מדרגה, בעיקר כשקיבל את המקום בהרכב אחרי העזיבה של ולדימיר דבאלישווילי והפציעה של ויאם עמאשה. הוא הוסיף שישה שערים למאזנו ונתן לחיפה טעם של השקעה נבונה. חשוב לציין כי עבור תורג'מן המעבר לכפר גלים היה הפתעה גדולה: "הילד היה בכלל עם חברים בחופשה ואז אדורם קייסי התקשר אליו ואמר לו להגיע לאימונים", שחזר מקורב לשחקן. "איך שהוא שמע את זה, כמו חייל טוב הוא עזב את הכול, חזר הביתה ורץ לאימונים".

דווקא כשתורג'מן חשב שהשאיר איזו חותם קטן במועדון הירוק וכבר עבר את טבילת האש במועדון גדול, הגיעה העונה השנייה בחיפה. את הפתיחה הוא העביר בעיקר כשהסתכל על חבריו מספסל המחליפים. בינואר אשתקד כבר החלו מחשבות הנדידה אצל החלוץ. מכבי נתניה שהתעניינה נראתה כמו מקום טוב עבורו להוכיח למכבי חיפה שטעתה. עם התחושות הללו הוא הגיע לשיחה עם בנאדו ואמר לו: "אני חייב לשחק. אסור לי להמשיך ולשבת על הספסל. אני אצא להשאלה בקבוצה אחרת ואוכיח שהמקום שלי הוא כאן". לתשובה של המאמן לא היה מוכן. "אתה לא עוזב לשום מקום", אמר לו בנאדו, "תישאר ותילחם על המקום שלך. אתה עוד תשחק הרבה אצלי". את ההבטחות בנאדו מיד קיים, תורג'מן קיבל דקות משמעותיות עד תום העונה והחזיר למאמנו עם שמונה שערים. מאז, מערכת היחסים בין החלוץ למאמן רק פורחת.

אריק בנאדו מאמן מכבי חיפה עם אלון תורג'מן. AP
בנאדו אמר לתורג'מן: "אתה לא עוזב לשום מקום. תישאר ותילחם על המקום שלך. אתה עוד תשחק הרבה אצלי". והמאמן עמד בהבטחה שלו/AP

עוד רגע מכונן בקריירה הקצרה של החלוץ נרשם בסיום העונה שעברה, כשתורג'מן שוב הוכיח כי הוא לא נבהל ממשימות חדשות. בחודש מאי האחרון מאמן הנבחרת הצעירה גיא לוזון הבין שמצבת החלוצים שלו בצרה. אור ברוך ומונס דאבור עליהם סמך לא היו כשירים לשחק, וללוזון לא הייתה ברירה אלא לזמן חלוץ נוסף ליורו. תורג'מן היה האיש שנבחר למשימה. רגע לפני שעלה להופעת הבכורה מול סלובקיה נכנס לחדרו של המאמן ואמר לו: "תן לי להיות חלוץ מרכזי, זה התפקיד הכי טוב לי". לוזון פרגן והילד החזיר בשער ניצחון.

בחיפה מספרים כי השער וההופעות בנבחרת הצעירה הם אלה שהוסיפו לא מעט ביטחון לתורג'מן. עם זאת, החלוץ לא ממש ידע לאן פניו מועדות בקיץ, כשראה את חבריו להתקפה מנופים בזה אחר זה. בראשו כבר חלפו מחשבות שהוא יהיה הבא בתור, עד שהגיעה אותה שיחה מבנאדו שגרמה לו להבין כי זו העונה שבה הוא חייב לעשות את קפיצת המדרגה. בנוסף, בכפר גלים טוענים כי בצד המנטאלי תורג'מן השתפר מאוד. החלוץ הוסיף שעות אימון ואם בעבר לא נחשב למקצוען של ממש, העונה הוא כבר נחשב לאחד הרציניים במועדון. הזוגיות הטובה שמצא, אומרים בירוק, "סידרה לו את הראש", וגם כשראה את חברו הטוב אייל גולסה מושעה מהקבוצה ידע לשים את הדברים בצד. בסיפור הזה הוא בהחלט היה מעורב רגשית ואף ניסה לשכנע את גולסה לחתום על חוזה חדש, אבל עם זאת מציינים במועדון הירוק כי ידע להפריד בין הדברים. בכלל, מדברים שם על בחור שקט ומצחיק שעדיין לא מתבלט בחדר ההלבשה, אחד שהעונה בא לעבוד ולא מתעסק בשטויות מסביב.

יחד עם כל המחמאות על תורג'מן ההולך ומשתפר, הכניסה לחדרו של לוזון פתחה את הפצע של החלוץ בחיפה. אף על פי שאין לו בעיה לשחק על הקווים (הערב הוא שוב צפוי להיות מוסט לאגף), העמדה המועדפת עליו היא החלוץ המרכזי. אם נסתכל על רוב שעריו העונה, הם הגיעו כששיחק בתפקיד הזה מה שמעלה הרבה תהיות. "הוא חלוץ טוב מאוד, אבל צריך לשחק בכנפיים או כחלוץ שני", טוען אלון מזרחי. "הוא לא 9 קלאסי, כזה שיודע לשחק עם הגב ולהחזיק כדורים. אם יהיה לידו חלוץ 9 טוב הוא יבוא לידי ביטוי הרבה יותר ויוכל להתקדם. כרגע, זה יומרני מדי בשביל חיפה לבנות עליו כחלוץ מוביל. הוא בהחלט שחקן שיכול להבקיע בין 10-12 שערים בעונה. השילוב עם פרישקין יכול להיות טוב עבורו כי הוא יכול לפנות שטחים, ושם תורג'מן יכול לנצל את המהירות שלו. כרגע הוא לא יכול להיות חלוץ מוביל בחיפה, אולי עוד שנתיים שלוש".

אותם דברים שמזרחי חושב עוברים גם בראש של הירוקים, ולכן לא מעט תלוי איך העונה הזו תסתיים עבור תורג'מן ואיזה מאמן יגיע בסיום העונה. תורג'מן הבקיע מול כל הגדולות ועמד בלחצים שחבריו להתקפה כשלו. בחיפה כבר רוצים להאריך לו את החוזה ובונים עליו לעתיד, אבל, וזה אבל גדול, אם יגיע מאמן שלא יספור את החלוץ הצעיר, הוא שוב יצטרף להילחם על מקומו, כמו שעשה עד עכשיו. "עמאשה ישב על הספסל עם משכורות של 160 אלף דולר בעונה. זה מראה שלאף אחד לא מובטח המקום בהרכב והרבה תלוי בו", אמר גורם בקבוצה, "אם יגיע מאמן חדש שלא ייתן לו את ההזדמנות, אף אחד לא יתערב לו. במועדון כולם מאמינים בתורג'מן, אבל הוא עדיין צריך לעשות קפיצת מדרגה קטנה".

אלון תורג'מן שחקן נבחרת ישראל הצעירה עם מוחמד כליבאת לצד השופט פאבל גיל, יורו 2013. ברני ארדוב
רגע לפני שעלה להופעת הבכורה מול סלובקיה, תורג'מן נכנס לחדרו של לוזון אמר לו: "תן לי להיות חלוץ מרכזי, זה התפקיד הכי טוב לי". המאמן פרגן והילד החזיר בשער ניצחון/ברני ארדוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully