וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תתחילו לשנן: מכבי חיפה, הקבוצה של המדינה. כיצד יהפוך האיצטדיון החדש את הירוקים למעצמה

האצטדיון החדש בחיפה עומד לשנות את מפת הכדורגל בישראל: מצד אחד, מכבי חיפה צפויה לגדול לממדים חדשים ולהפוך לחוויה הספורט המושלמת, בזמן שהפועל חיפה עלולה להיעלם. אל תגידו שלא ידעתם

לא פעם אנחנו שוכחים כמה כוח אצטדיונים חדשים מעניקים להתפתחות של מועדון כדורגל, ולהיפך, כשהדוגמה הכי טובה לכך היא אצטדיון טדי בירושלים. האצטדיון המודרני קם בתחילת שנות ה-90 ושינה מהקצה אל הקצה את הנעשה בבית"ר והפועל ירושלים: מצד אחד, הוא לקח כוח עממי פורח כמו בית"ר ונתן לו מסגרת ובסיס, בדרך לעשור הכי גדול שלו עם שלוש אליפויות בשנות ה-90. בית"ר הפכה לחוויית הכדורגל התוססת והמרגשת בישראל, בזמן שהפועל ירושלים הלכה ונחנקה באצטדיון החדש עד להיעלמותה הכמעט מוחלטת בסוף אותו עשור.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כשאתם רואים את זה, תחשבו על טדי. הדמייה של אצטדיון סמי עופר/מערכת וואלה!, צילום מסך

אברהם לוי, מנהל בית"ר בעבר, זוכר בדיוק כמה האפקט היה עצום. "קודם כל והכי חשוב: המעבר לטדי היווה הבדל עצום מבחינת ההכנסות הכספיות בשבילנו", הוא אומר. "איך שעברנו לטדי התחילו להגיע 10-11 אלף צופים לכל משחק וזה התחיל להעמיד את המועדון על הרגליים מבחינה כלכלית. התנאים היו הרבה יותר טובים, פתאום אפשר היה לשחק כדורגל והקהל נהנה לבוא לאצטדיון. נכון שימק"א היה מבצר וקבוצות פחדו לשחק נגדנו שם, אבל עם כל הכבוד למבצר אי אפשר היה לשחק שם כדורגל והמעבר לטדי עשה רק טוב לקבוצה".

עכשיו, אחרי שהבנתם כמה עוצמה הייתה להולדת טדי, תכפילו הכל בשניים: כי בחיפה עומדים להקים מגרש הרבה יותר מודרני, אחד הפרויקטים הכי גרנדיוזיים בתולדות הכדורגל הישראלי. מכבי חיפה, הצלחה שכבר מזמן חצתה את גבולות העיר, תקבל דחיפה עצומה: אוהדיה הרבים מכל המדינה , שהדירו את רגליהם מקרית אליעזר, יקבלו את החוויה האירופית שמסמלת עבורם קבוצתם האהובה: זו תהיה חוויה לכל המשפחה, ממש בכניסה לעיר חיפה, חוויה שתשנה את התודעה של המועדון ותעניק לו מעמד שונה. מצד שני, הפועל חיפה עלולה להימחץ על ידי הפיל הלבן הזה, ואולי אפילו לאבד לא מעט אוהדים לטובת היריבה העירונית. אולי זו הסיבה לשמועות הרבות שיעקב שחר מתכנן לפתוח באותם ימים את הכיס ולהשקיע לא מעט כסף במכבי חיפה. אולי זו ההזדמנות שלו לממש את חזונו לקבוצה אחת חזקה בעיר חיפה.

אוהדי בית"ר ירושלים. ברני ארדוב
אברהם לוי: "איך שעברנו לטדי התחילו להגיע 10-11 אלף צופים לכל משחק וזה התחיל להעמיד את המועדון על הרגליים מבחינה כלכלית. התנאים היו הרבה יותר טובים, פתאום אפשר היה לשחק כדורגל והקהל נהנה לבוא לאצטדיון"/ברני ארדוב

האופטימיות של אלי גוטמן

נכון, הנבואה ניתנה לשוטים, אבל פחות כאשר מדובר בהקמה של מגרשים חדשים או הריסתם: מאספניול בכדורגל, דרך צסק"א בכדורסל, עבור בלובליאנה שנתנה עונה נהדרת ביורוליג עם המעבר לאולם חדש, וכלה בהפועל רמת גן שלנו, שהולכת לאיבוד מאז שיצאה מהמכתש ועברה למגרש מעט גדול יותר. שימו לב מה קרה בחיפה בשנות ה-70: הפועל הייתה הקבוצה החזקה בעיר, אבל בהחלטה שלה אז לעבור מקרית אליעזר לקריית חיים היא פגעה מאוד בבסיס האוהדים שלה, במקביל להגדלת הכוח של הירוקים. תארו לכם כמה האפקט הזה יהיה גדול יותר ב-2013, כשהבונבוניירה החדשה בחיפה תהיה שלמה.

עבור מכבי חיפה, קבוצה שהאהדה הרבה אליה נובעת מהצלחה ספורטיבית נטו, אצטדיון שמעניק לאוהד שירותים כאלה מודרניים הוא כמעט קלאסי. הדברים האלה נלקחים בחשבון, ואחת התכניות היא לבנות מוזיאון במתקן המפואר שיקום. הכל לטובת האוהדים, כולל המרווח בין הכיסאות. מכבי חיפה רוצה להקים היכל תהילה משלה שם, ולא מוזיאון משותף עם הפועל חיפה, כשלאחרונה הירוקים רכשו בעשרות אלפי שקלים את הארכיון של העיתונאי יצחק הברמן, שלאורך שנים דאג לשמר את כל הנתונים של הקבוצה לדורותיה. מתוך זה מכבי אמורה לבנות בקרית הספורט החדשה מוזיאון שישריש את הישגיה בלבד ויעניק למועדון פנים חדשות, פנים מצליחניות.

נשיא מכבי חיפה, יעקב שחר. קובי אליהו
מדקדק בכל הפרטים הקטנים, עד לרמת רכישת הארכיון שמשמר את נתוני הקבוצה. יעקב שחר/קובי אליהו

במכבי חיפה יודעים שזו הזדמנות היסטורית ושהאצטדיון החדש אמור למתג בצורה מושלמת את העשייה שלה ב-20 השנים האחרונות. מספרים כי יעקב שחר מתכנן לפתוח את הכיס, כשהוא יודע שיש לו סיכוי לארח משחקים בליגת האלופות באצטדיון הביתי שלו. גם מאמן הפועל תל אביב, אלי גוטמן, חיפאי בדמו, מזהה את נקודת המפנה הזו. "אין לי ספק שעם השלמת הבניה של האצטדיון, הכדורגל בחיפה יקבל משב רוח אדיר", טוען גוטמן. "מדובר בפרויקט יוקרתי שיעמיד אצטדיון אירופאי לכל דבר ויהפוך את חיפה לבירת הכדורגל של ישראל".

"דבר ראשון", ממשיך גוטמן, "האצטדיון יהפוך זמנית לביתה של הנבחרת, דבר שרק ישריש את הכדורגל בחיפה. מעבר לכך, אני מעריך שמכבי חיפה יראו את הפוטנציאל בו וירצו להשקיע כספים נוספים בכדי לארח בו משחקי ליגת אלופות, כי מתקן ברמה אירופאית גבוהה עושה חשק להגיע גם למקומות הגבוהים ביותר ולארח מועדונים גדולים באירופה. אני חושב שגם הפועל חיפה לא תוכל להתעלם מהחדשנות וגם היא תשקיע כספים נוספים. להפועל חיפה יש בסיס אוהדים שיכול להפוך גם את האצטדיון החדש לבית חם עבורה. בעונת האליפות שלי עם הפועל חיפה הבנו שאנו צריכים לחזק את הבסיס הזה ובהרבה משחקים שלחנו שחקנים לחלק כרטיסים לילדים בבתי ספר, וזה רעיון שיכול לעבוד גם באצטדיון החדש ולהצמיח דור של אוהדים".

אצטדיון קורנייה-אל פראט של אספניול. Manuel Queimadelos, GettyImages
באספניול הספרדית עברו מאצטדיון ישן עם 54 אלף מקומות, לאצטדיון חדש עם 40 אלף מקומות. אבל הרבה יותר קהל החל להגיע. אצטדיון קורנייה-אל פראט/GettyImages, Manuel Queimadelos

הנבואה של יואב כץ

בניגוד לגוטמן, רבים בטוחים שהרווח לא יהיה כפול: מכבי חיפה תוכל להפוך לחוויית הכדורגל המובילה בישראל, אולי הקבוצה של המדינה החדשה, בזמן שהפועל חיפה נכנסת לבעיה קיומית אמיתית. "לאורך השנים האחרונות יש ירידה בכמות הקהל שמגיע לאצטדיונים בכלל ולקריית אליעזר בפרט. האצטדיון החדש יביא למפנה בנושא זה", אומר היסטוריון הכדורגל החיפאי, ד"ר חיים קאופמן. "לטעמי מכבי חיפה יכולה להרוויח מהדבר אם אכן תגדיל את תקציבה. קודם כל, חשוב לזכור כי הרבה מאוד אוהדים של מכבי חיפה מגיעים מחוץ לעיר, מאזור המרכז, והעובדה שהאצטדיון נמצא בחלק הדרומי תמשוך אוהדים נוספים אליו. כולנו זוכרים כמה קהל מכבי חיפה הוציאה מהחורים כשאירחה משחקים בליגת האלופות. החוויה החדשה הזו יכולה להביא אנשים שכבר התייאשו מהמגרשים בארץ ומעדיפים את הנוחות של כורסת הטלוויזיה. מכבי חיפה תהיה בילוי מושלם ולא פורקן לאנשים מסוג מסוים. לעומת זאת, המצב אותי מדאיג לגבי הפועל חיפה, אם נסתמך על מה שקרה עם המעבר לקרית חיים שהפך אותה לפחות רלוונטית בחיפה. הפועל חשובה מאוד לכדורגל החיפאי ומאותה סיבה היא תלך ותיעלם כי לא תוכל לעמוד בהוצאות הגדולות של האצטדיון. במקרה כזה, הפועל יצטרכו לנדוד מחיפה לאצטדיון אחר כמו זה שנבנה בעכו, דבר שירחיק אותה עוד יותר מהמהות החיפאית שלה והיא עלולה להיעלם עם השנים. זו סכנה".

הבעלים של הפועל חיפה, יואב כץ, עוד יותר פסימי: "אני מודאג מהמעבר לאצטדיון חדש ואני חושב שהוא סוג של פיל לבן. אני כבר שנים אומר כי הקבוצות החיפאיות הן היחידות שלא מקבלות תקצוב מהעירייה. היום כדי להשתמש במתקנים בעיר, הן בקרית אליעזר והן בקרית חיים, עולה כמעט מיליון וחצי שקלים, דבר שאין לו אח ורע בכדורגל הישראלי. זה בדיוק מה שמדאיג אותי כאשר האצטדיון החדש יסתיים להיבנות. כבר הועברו לי מסרים כי משחק יעלה בו כ-150 אלף שקלים, דבר שאין סיכוי שהפועל חיפה יכולה לעמוד בו ואני בספק אם מכבי חיפה גם תוכל. לצערי, גם אם העלות תהיה חצי מכך, יהיה להפועל קשה מאוד תקציבית לקיים את עצמה באצטדיון החדש. שלא כמו בתל אביב, שם הקהילה העסקית מאוד חזקה ודואגת לקבוצות, בחיפה אין התערבות חיצונית לנעשה בקבוצות ואף אחד לא לוחץ את העירייה לתקצב את הקבוצות. ולכן, אם העלויות יגדלו בצורה משמעותית הפועל חיפה תאלץ לנדוד לאצטדיונים אחרים, דבר שעלול לסכן את עתידה בדיוק כפי שקרה בעבר עם המעבר לקרית חיים. גם הקהל החיפאי לא ממש עוזר בעניין, כי הוא אדיש ואנמי, ואני לא רואה אותו מגיע בהמוניו לאצטדיון החדש. הייתה לי כבר שיחה עם ראש העיר על העתיד הלא אופטימי שאני רואה ולצערי הוא הסכים עם העניין, אך לא מציע פתרון בנושא. זה לא חוכמה לבנות מוזיאון. החוכמה היא לדעת לתחזק אותו ולהפעיל אותו בשנים הבאות".

בעלי הפועל חיפה יואב כץ. הראל אלימלך
אם העלויות יגדלו, הפועל חיפה תנדוד לאיצטדיונים אחרים. במקרה כזה, מה הטעם באיצטדיון חדש? כץ/הראל אלימלך

ההבטחה של אבי לוזון

אסור לשכוח: האצטדיון החדש בחיפה הוא גם הבטחה של אבי לוזון, יו"ר ההתאחדות, למישל פלאטיני, הבטחה שבלעדיה ספק אם יורו הנבחרת הצעירות ב-2013 היה מגיע לישראל. מקורבים לפרויקט חוששים שקצב הבנייה עלול לאחר את הפרמיירה ולהעמיד את לוזון בבעיה, אך דובריו הרשמיים דוחים את הטענות הפסימיות מכל וכל ומציגים אפשרות לתאריך מוקדם יותר להשלמות הבנייה, בסיום 2012. . אבי שמול, דובר החברה הכלכלית של חיפה, התייחס לנושא: "כרגע, אין גורמים שעוקבים אחרי הפרויקט שלא מרוצים מהתקדמות הבניה. חשוב לי לציין, כי האצטדיון הוא דבר שלא נראה בארץ ועומד בתקנים האירופאיים הכי מחמירים. אנחנו רוצים להביא לישראל חווית צפייה אחרת לקהל, דבר שעוד לא נראה פה. אנחנו מאמינים כי זה ישרת לטובה, הן את הכדורגל החיפאי והן את הכדורגל הישראלי בכלל. אני שואפים כבר שנים להתקרב באירופה, אם זה ברמת הכדורגל ורמת המתקנים, והאצטדיון הזה הוא חלק מאותו תהליך. כולי תקווה שהוא יפרוץ דרך ויביא אחריו גל הצלחות".

אבי לוזון יושב ראש ההתאחדות לכדורגל. קובי אליהו
נו, יאללה, יאללה, תסיימו כבר לבנות את זה. לוזון/קובי אליהו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully