וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה צעירים ישראלים פורשים מעיסוק בספורט?

למה ישראל לא מצליחה בכדורגל וכדורסל כמו מדינות מקבילות באירופה ובמערב?- נטישה של עיסוק בספורט כבר בגיל נערים; מחקר חדש של "ערכים בספורט" ממפה את הסיבות לעזיבה ומנסה לתת פתרון

ילדים משחקים כדורגל. GettyImages
למה לא מסתדר אצלנו הסיפור הזה ובמקומות אחרים כן?/GettyImages

לצד מספר העוסקים בספורט הנמוך באוכלוסיה ביחס לאירופה, סיבה נוספת לדלות ההישגים בספורט הישראלי היא פרישה מוקדמת של ספורטאים צעירים. מחקר ראשון מסוגו של עמותת "ערכים בספורט" מציע לבדוק את הסיבות לפרישה בקרב בני נוער העוסקים בענפי הספורט המובילים (כדורגל, כדורסל וטניס) בגילאי 13-16.

המחקר מגלה שהסיבה העיקרית בקרב 152 הנשאלים לפרישה מספורט היא לחץ מהמסגרת הלימודית (36%). הסיבה השנייה שצויינה לפי הסדר היא "סיבות חברתיות" (34%) ואחריה קבלו מספר זהה של קולות התשובות הבאות: "תחושת מתח לקראת אימונים/ משחקים", "חוסר ביטחון ברמה התחרותית", ו"חוסר הערכה מצד המאמן", 20 אחוז כל אחת.

בקרב הנשאלים שעוסקים בכדורגל בלטה תשובה אחרת דווקא, מעבר של עיר או קבוצה שענו 43% מהנשאלים. אצל ספורטאים בנים, הסיבות החברתיות במקום הראשון (34%) והלחץ מהלימודים רק במקום השני (33%).

שונות נוספת בין ספורטאים לספורטאיות נגעה לנושא הביטחון האישי. בעוד אצל בנות, 30% מציינות כסיבה לפרישה חוסר ביטחון ברמת המשחק, בנים לא מציינים סיבה זאת בין ששת הסיבות המרכזיות לפרישה.

בתכניות שמקדמת עמותת ערכים בספורט במועדוני הספורט השונים, אנשי המקצוע מטעם העמותה שמים דגש על 4 מתוך 5 הגורמים הללו: חיזוק הפן החברתי, לימוד וויסות, שליטה רגשית , ומסוגלות אישית וכן חיזוק הקשר בין מאמן לשחקן. העמותה מפעילה תכניות שמטרתן לקדם תרבות ספורט ארגונית מתקדמת בהתאם למודלים שהוכחו יעילים במדינות הספורט המובילות בעולם.

"רבים חושבים שישראל מאבדת ספורטאים מצטיינים בגלל השירות הצבאי אבל זה לא מדוייק, שכן הצעירים עוזבים את הספורט עוד הרבה קודם, בגילאי הילדים והנערים", אומרת בתאל גרבי, מנכ"לית ערכים בספורט. "לצד השקעה של המדינה במתקנים ואנשי מקצוע איכותיים, נדרש ליווי ברמה החינוכית והחברתית כדי להעניק לנערים ולנערות את התשתית הראויה להפוך לספורטאים וכן בניית תרבות ארגונית המושתתת על ערכי ליבה במועדון, לצד פיתוח וליווי מנהלים ומאמנים".

  • עוד באותו נושא:
  • ספורט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully