וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מיליון דולר לשיא עולם: הכוכב האולימפי מוכן להשתתף ב"אליפות המסוממים"

באוסטרליה ממשיכים לקדם את "המשחקים המשופרים" שבהם יותר שימוש בממריצים, המדליסט האולימפי הודיע: תמורת מיליון דולר אני מוכן לקחת סמים ואשבור את שיא העולם. הכל על התחרות השערורייתית, וההיגיון שמאחוריה

אורחת בהפתעה בתוכנית דריבל: שרון קנטור/עריכה: זיו שטיינר

אירוע ספורט חסר תקדים מסעיר לאחרונה את חובבי הספורט: תחרות ללא מגבלות סמים, המכונה "המשחקים המשופרים". מומחים מגדירים את זה כ"מסוכן", אחרים מפקפקים אם זה אי פעם יקרה, ולמעשה, יש מעט מאוד פרטים על האופן שבו "המשחקים המשופרים" יפעלו, מלבד חוק אחד בסיסי: לא יהיו בהם בדיקות סמים.

המשחקים ממומנים על ידי משקיעי הון סיכון ותומכי מטבעות דיגיטליים, ובימים האחרונים הרעיון של תחרות ספורט "ידידותית למשתמשים בסמים ממריצים" הולך ותופס תאוצה. למה? עד עכשיו נשיא המשחקים, ארון ד'סוזה האוסטרלי, הצהיר שבין המשתתפים יהיה גם מדליסט זהב אולימפי לשעבר, אבל אף אחד לא הזדהה. השבוע זה באמת קרה: מישהו הודה שהוא מוכן להשתתף בשיגעון הזה.

השחיין האוסטרלי ג'יימס מגנוסן. Adam Pretty, GettyImages
הראשון שהביע נכונות. מגנוסן/GettyImages, Adam Pretty

"אם הם ישלמו מיליון דולר עבור שיא העולם ב-50 מטר חופשי, אני אהיה מוכן להיות הספורטאי הראשון שלהם", אמר ג'יימס מגנוסן האוסטרלי, מדליסט אולימפי שלוש פעמים, שזכה בכסף במשחה ל-100 מטר חופשי ב-2012, "אני אוסיף מיץ לזימים שלי ואשבור את השיא תוך שישה חודשים".

השחיינית לשעבר לייזל ג'ונס, שזכתה שלוש פעמים במדליית זהב אולימפית, אמרה שהיא גם לא מתנגדת לקונספט המשחקים, וגם לא להשתתפותו של מגנוסן, ורמזה שדווקא תחרות כזאת תעזור "לשמור על הספורט נקי".

הרעיון של משחקים ידידותיים לסמים כבר גרר תגובות מקהילת הספורט. הוועד האולימפי האוסטרלי הצהיר שהוא "מאמין שהרעיון של משחקים משופרים בסמים הוא מסוכן".

לדברי אחד מהארגונים שנלחמים בתופעת הממריצים בספורט, גם אם תרופות אושרו לטיפולים רפואיים לגיטימיים, השימוש בהן מחוץ לפרמטרים הללו עלול להיות "מסוכן מאוד". רבים מהחומרים בשימוש לא הצליחו לעבור ניסויים קליניים כלל: "אין לנו מושג לגבי ההשפעות ארוכות הטווח, אז זה באמת מפחיד ומסוכן".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
בן ג'ונסון, קלווין סמית, קרל לואיס, לינפורד כריסטי, גמר 100 מטר אולימפיאדת סיאול 1988. GettyImages
המארגנים טוענים: גם ככה יש סמים בספורט. בתמונה: בן ג'ונסון בסיאול/GettyImages

כאשר הוכרזה תוכנית "המשחקים המשופרים", ארגון האנטי-סימום הבריטי אמר כי תחרות כזו תהיה "לא בטוחה, מסוכנת לבריאותם ולרווחתם של הספורטאים".

גם בענפי ספורט שבהם הפיקוח על סמים לא תמיד נאכף, יש דאגה. המנהל של איגוד המשקולות באוסטרליה רוברט ווילקס תיאר את תוכנית "המשחקים המשופרים" כ"מסוכנת בעליל". הוא מציין כי בפיתוח גוף, שבו לארגונים רבים אין שליטה בסמים, יש "שפע של מקרי מוות בשנים האחרונות, כאשר השימוש בסמים גדל".

מארגני "המשחקים המשופרים" טוענים כי "ספורט יכול להיות בטוח יותר ללא בדיקות סמים" וטוענים שספורטאים רבים כבר משתמשים גם ככה בסמים משפרי ביצועים. הם אומרים שספורטאים יקבלו משכורת בסיס ויתחרו על זכיות בפרסים "גדולים יותר מכל אירוע דומה אחר בהיסטוריה".

כאמור, גורמים מקרנות הון ותומכי מטבעות קריפטוגרפיים כמו פיטר ת'יל, כריסטיאן אנגרמאייר ובלאג'י סריניוואסן מימנו את התוכנית - אבל עדיין לא ברור מי ישתתף במשחקים, מתי והיכן הם יופעלו, או כמה בדיוק יהיו הסכומים בפרסים. האירוע אמור לכלול ענפי ספורט אישיים כמו אתלטיקה, שחייה, התעמלות ומשקולות. יהיו מדליות למקומות הראשון, השני והשלישי, והפרסים הגדולים ביותר יוענקו לשוברי שיאי עולם.

על פי ג'ודי רמסדן-מאבריץ', האישה היחידה בצוות ההנהגה בן 11 האנשים, "המשחקים המשופרים" יוצאים נגד "הדוגמה האנטי-מדעית של ליגות הספורט" לאחר "שנים של דיכוי". היא טוענת שיש לכנות שימוש בסמים בספורט כ"המחשה לכוחו של המדע" במקום "רמאות". כמו כן, לדעתה במקום לכנות ספורטאי "משתמש בסטרואידים", יש לקרוא לו "ספורטאי משופר".

כיצד או האם רשויות אכיפת החוק יהיו מעורבות בתחרות כזו? יש כמעט 200 תרופות משפרות ביצועים הרשומות על ידי הסוכנות העולמית למלחמה בסמים, ואסורות לשימוש. חלק הן סטרואידים אנבוליים, הורמון גדילה אנושי (HGH), אריטרופואטין (EPO) וממריצים כולל אמפטמינים, קוקאין ואקסטזי, בעוד שחומרים חדשים מתפתחים כל הזמן.

לאנס ארמסטרונג. Mario Tama, GettyImages
במקום לכנות ספורטאי "משתמש בסטרואידים", יש לקרוא לו "ספורטאי משופר". ארמסטרונג/GettyImages, Mario Tama

החוקים סביב השימוש בתרופות משפרות ביצועים משתנים ברחבי העולם, בעוד שרבים מהם חוקיים עם מרשם. על פי מומחים רבים, תופעות הלוואי של שימוש בסמים יכולות לכלול דפיקות לב, סחרחורת ואובדן ראייה, יחד עם השפעות על קרישת דם, שבץ, התקפי לב, פוריות והכבד.

שימוש בסטרואידים יכול להוביל להשפעות קצרות טווח כולל התקרחות, אקנה והתפתחות רקמת שד. אצל נשים זה יכול להוביל לשינוי הקול, מחזור לא תקין והשפעות בריאותיות נפשיות כולל תוקפנות, חרדה ונדודי שינה. זה יכול גם להוביל לסיכון מוגבר להתייבשות, לעלייה בקצב הלב ובלחץ הדם, ו"חוסר יכולת לזהות מתי אתה פצוע".

EPO, חומר שמוזרם לדם ומוביל לסיבולת משופרת, המזוהה ביותר עם לאנס ארמסטרונג, כבר נקשר למותם של 20 רוכבי אופניים בלגים והולנדים בין 1987 ל-1990. ד'סוזה אומר ש"בכל פעולה יש סיכון", והמפתח של מארגני משחקים לניהול סיכונים יהיה פיקוח קליני. הוא טוען שבדיקות סמים אינן עוסקות בבטיחות, אלא בהוגנות. והוא אומר שהלחץ להשתמש בסמים כבר קיים בגלל מספר ספורטאי העילית שכבר משתמשים בחומרים אסורים. ספק אם זה משכנע את חובבי הספורט, ספק אם זה יקרה, אבל זה בהחלט תופס תאוצה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully