וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יום אחד אולי אפרוש כנפיים. מכבי ת"א היא רק תחנה בדרך של הנרי אדו?

ז'ילינה גידלה והשביחה את מילאן שקריניאר וגם את מלך השערים של הבונדסליגה, בלם ארסנל, שוער ניוקאסל ורבים אחרים. בדרך היא הכניסה יותר מ-43 מיליון יורו. האם הנרי אדו שעובר למכבי תל אביב יהיה סיפור ההצלחה הבא שלה?

תקציר: ארסנל - ליברפול 1:3/ספורט1

לקראת סוף יולי 2012 המריאה ז'ילינה לישראל, למשחק הגומלין נגד עירוני קרית שמונה במוקדמות ליגת האלופות. הסלובקים הגיעו לקרית אליעזר עם יתרון 0:1 מהמשחק הראשון, אבל נכנעו לשער עצמי של ולדימיר לייטנר ולגול של שמעון אבוחצירה, הפסידו 2:0 והודחו.

ארנסט מאבוקה השלים אז 90 דקות, כמה שנים לפני שחזר לחיפה. בין הקורות עמד מרטין דוברבקה ועל הספסל ישב הנער בן ה-17 מילאן שקריניאר. הראשון משחק היום בניוקאסל, השני בפריז סן ז'רמן. שניהם נכנסו לסטטיסטיקה של שחקנים שהושבחו בז'ילינה, נמכרו ליעד חדש והגיעו עד לצמרת הכדורגל האירופי. האם זה יהיה גם המקרה של הנרי אדו, שנמצא על סף מעבר מז'ילינה למכבי תל אביב?

ז'ילינה מכרה עשרות שחקנים ב-20 השנים האחרונות, אפילו לישראל (מאבוקה, מריו פצ'אלקה). הסכום הכולל מוערך ביותר מ-43 מיליון יורו, וזה בלי לספור את הכסף שנכנס מאחוזים ממכירות עתידיות. חלק מהם אמנם לא עמדו בציפיות והעבירו קריירה בינונית, אבל אחרים נסקו בשמי הכדורגל האירופי או לכל הפחות הפכו לשחקנים טובים בליגות בכירות. מכבי תל אביב בוודאי מקווה שהסיפור של אדו יהיה כזה ושהיא תפיק ממנו רווח מקצועי - ובהמשך גם רווח כלכלי באמצעות קפיצת מדרגה דומה לזו שעשו קודמיו.

שחקן פריז סן ז'רמן מילאן שקריניאר. Jean Catuffe, GettyImages
מהספסל בקרית אליעזר, לחגיגות עם קיליאן אמבפה. שקריניאר/GettyImages, Jean Catuffe

סיפורי ההצלחה של ז'ילינה

מילאן שקריניאר - גדל בז'ילינה ובינואר 2016 נמכר לסמפדוריה תמורת 5.2 מיליון יורו. אחרי שנה וחצי עשה דרכו לאינטר תמורת 34 מיליון יורו ובקיץ האחרון סיים חוזה וחתם בפריז סן ז'רמן. נחשב בשנים האחרונות לאחד הבלמים הטובים בעולם.

מרטין דוברבקה - השוער הסלובקי נולד בעיר ז'ילינה, גדל בקבוצה וב-2014 נמכר לאסביירג הדנית תמורת 100 אלף יורו בלבד. מאז התגלגל בין היתר לניוקאסל ומנצ'סטר יונייטד, ויש לו 139 הופעות בפרמיירליג.

יקוב קיוויור - ז'ילינה רכשה את הבלם הפולני מפודברזובה תמורת 250 אלף יורו בקיץ 2019 ומכרה אותו לספציה האיטלקית תמורת 2.4 מיליון יורו כעבור שנתיים. בינואר 2023 עבר לארסנל תמורת 25 מיליון יורו.

רוברט בוזניק - החלוץ הסלובקי גדל בז'ילינה ובקיץ 2020 נמכר לפיינורד תמורת 4 מיליון יורו. הוא משחק כעת כמושאל בבואבישטה ומצטיין בליגה הפורטוגלית, ו-ורונה האיטלקית מגלה בו עניין רב.

דויד האנצ'קו - הבלם הסלובקי גדל בז'ילינה ובקיץ 2018 נמכר לפיורנטינה תמורת 3.8 מיליון יורו. המשיך לסלביה פראג ונמכר לפיינורד בקיץ 2022 תמורת 8.3 מיליון יורו. בעונה שעברה שימש בורג מרכזי בזכייה באליפות הולנד.

דניס ואוורו - הבלם הסלובקי גדל בז'ילינה ובקיץ 2017 נמכר לפ.צ. קופנהאגן תמורת 1.4 מיליון יורו. הקבוצה הדנית מכרה אותו ללאציו אחרי שנתיים תמורת 10.5 מיליון יורו. ב-2022 רכשה אותו בחזרה תמורת 4.5 מיליון.

לאסלו בנס - החלוץ הסלובקי שיחק כמה שנים בנוער של גיורי ההונגרית וב-2015 עבר לז'ילינה תמורת כמה עשרות אלפי יורו. בקיץ 2016 היא מכרה אותו לבורוסיה מנשנגלדבאך תמורת 5 מיליון יורו. בנס לא הותיר חותם עד שב-2022 נמכר להמבורג תמורת 1.5 מיליון יורו. העונה יש לו כבר 10 שערים ו-7 בישולים וקבוצת הפאר אולי סוף סוף תעלה בחזרה לבונדסליגה.

פטאר פקאריק - המגן הסלובקי נרכש מדובניצה בקיץ 2004 תמורת כ-50 אלף יורו ואחרי שנה בז'ילינה, נמכר לוולפסבורג הגרמנית תמורת 850 אלף. מאז 2012 הוא משחק בהרטה ברלין ובגיל 37 הוא מביט לאחור וסופר 243 הופעות בבונדסליגה.

תומאש הובוצ'אן - הבלם הסלובקי נולד בז'ילינה וגדל בקבוצה. בתחילת 2008 נמכר לזניט סנט פטרסבורג תמורת 4 מיליון יורו. שיחק גם בדינמו מוסקבה ומארסיי, זכה בשלל תארים ברוסיה ורשם 65 הופעות במפעלים אירופים.

מארק מינטל - החלוץ הסלובקי נולד בז'ילינה וגדל בקבוצה. בקיץ 2003 נמכר לנירנברג תמורת 150 אלף יורו ולאורך השנים הפך לאחד מהסמלים של הקבוצה הבווארית. בעונת 2004/05 הוכתר למלך השערים של הבונדסליגה עם 24 כיבושים, תוך שהוא מקדים את רוי מקאי ודימיטאר ברבטוב.

עוד בוואלה!

מכבי תל אביב במגעים מתקדמים לרכישת הנרי אדו

לכתבה המלאה
שחקן ארסנל, יקוב קיוויור. Robbie Jay Barratt - AMA, GettyImages
ז'ילינה קנתה את קיוויור בקיץ 2019 תמורת 250 אלף יורו. שלוש שנים וחצי לאחר מכן ארסנל שילמה עליו 25 מיליון/GettyImages, Robbie Jay Barratt - AMA

המכירה הצפויה של אדו למכבי תל אביב, השאירה את אוהדי ז'ילינה מתוסכלים ביממה האחרונה. באחד הפורמומים האינטרנטיים שלהם, הטענות היו כלפיו (על הרצון לעזוב) ובעיקר כלפי ההנהלה (על הרצון למכור).

התסכול של האוהדים הלא רבים של ז'ילינה נובע מכך שכל שחקן שמגלה פוטנציאל, נמכר מיד לכל המרבה במחיר. הליגה הסלובקית - אולי להוציא את סלובן ברטיסלבה - בנויה מקבוצות שזהו סלע קיומן. צירוף או גידול שחקנים זולים ומכירה במיליונים.

אוהד אחד כתב: "אם הוא יעזוב, אני אהיה מאוד מאוכזב מהגישה שלו, כי הוא הולך בקלות כשהקבוצה רוצה שיישאר! אבל אנחנו מכירים את המקרים האלה כבר... פשוט שישיגו כמה שיותר כסף וזהו".

אחר השיב לו והסיר "אשמה" מאדו: "השחקנים רק נוהגים על פי הפילוסופיה של המועדון: 'להשיג כמה שיותר כסף כל עוד זה אפשרי'. אם כל שחקן שמראה קצת איכות מיד נמכר, למה שהמקרה של אדו יהיה שונה?".

אוהד נוסף כתב: "טענתי ואני ממשיך לטעון שהוא שחקן טוב. אבל הוא לא רוצה לשחק כאן, אז מה אפשר לעשות? היו כל כך הרבה מקרים כאלה בעבר".

אחד האוהדים סיכם: "כל השחקנים רק מחכים לעזוב, ואם הם נשארים, הם מתבכיינים שלא נתנו להם לעזוב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully