וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעיה מלאכותית: מכבי חיפה צריכה לחשוש מהמשטח הסינטטי של יאנג בויז?

29.8.2023 / 12:30

כאשר הונח הדשא המלאכותי באיצטדיון החדיש ב-2005, סברו במועדון כי מדובר בפתרון זמני, אבל הסוגיה עדיין לא נפתרה. כיצד משפיע המשטח על הכדור, האם יש סיכוי גבוה יותר להיפצע ואיך מסאי דגו צריך להיערך לקראת הגומלין בפלייאוף ליגת האלופות (22:00)?

תקציר חצי גמר גביע הטוטו: מכבי פתח תקוה - מכבי חיפה 2:0/ספורט1

"אני לא מבין כיצד אופ"א מאפשרת לקיים משחקים בליגת האלופות על משטח מלאכותי", אמר ז'וזה מוריניו בספטמבר 2018, אחרי שמנצ'סטר יונייטד הביסה את יאנג בויז 0:3 בברן בפתיחת שלב הבתים בליגת האלופות. "אחרי שהשגנו את התוצאה, אני יכול להגיד את זה בלי שיחשבו שאני מחפש תירוצים. השחקנים שלי חששו מפציעות. באימון שערכנו בערב לפני המשחק הם הרגישו כאבים בקרסוליים ובגב. המשטח הזה לא קל עבור מי שלא רגיל אליו. למה מאשרים אותו?", תהה המאמן הפורטוגלי.

מוריניו, ומאמנים רבים אחרים שהתארחו אצל יאנג בויז במסגרת המפעלים האירופיים, הופתעו מעצם העובדה שאחד המועדונים הבכירים בשווייץ בוחר מרצון לשחק על דשא סינטטי. הרי אין כאן בעיות אקלים כלשהן - לא מדובר באיצטדיונה של בודו גלימט הנורבגית שנמצא מעבר לחוג הארקטי, ולגביו לא היו גם למוריניו טענות כאשר רומא שיחקה פעמיים על משטח מלאכותי במהלך עונת 2021/22 בליגה האירופית. בברן, כמו בכל עיר אחרת בשווייץ, אפשר לארגן דשא טבעי מושלם, וזה בדיוק מה שקורה בכל עיר אחרת בשווייץ. אז מה יכולות להיות הסיבות של יאנג בויז לתופעה החריגה הזו?

הדשא הסינטטי במגרש של יאנג בויז. Laszlo Szirtesi, GettyImages
למה אי אפשר לארגן דשא טבעי בעיר כמו ברן?/GettyImages, Laszlo Szirtesi

ובכן, הסיבה הזו משונה למדי - אין למועדון הזה מתקני אימונים, ולכן השחקנים מתאמנים על בסיס יומי באיצטדיון ואנקדורף עצמו. אם יונח שם דשא טבעי, הוא ייהרס בגלל האימונים התכופים, ולכן נאלץ המועדון בלית ברירה להניח דשא סינטטי. במקביל, נעשו בשנים האחרונות אינספור נסיונות להקים מתקני אימונים בתוך העיר או מחוצה לה, והם עלו בתוהו בגלל התנגדויות של גורמים מגוונים. עם הזמן, הדחף לעשות זאת אפילו פחת, כי כולם התרגלו למצב הקיים. בתוך האיצטדיון המפואר של יאנג בויז יש כל מה שהשחקנים צריכים, כולל חדרי כושר מפוארים ובריכות נהדרות, ויש יתרונות לכך שהכל נמצא במקום אחד. אנשים נוטים להירתע משינויים, והמחשבה על עזיבת האיצטדיון לטובת אימונים במקום אחר גורמת אי נוחות.

זה לא תמיד היה כך, כי לאיצטדיון ואנקדורף המקורי והמיתולוגי היה משטח דשא לאורך כל שנות קיומו. הוא נכנס להיסטוריה של הכדורגל העולמי כאשר אירח את גמר גביע העולם המדהים ב-1954. הונגריה המופלאה של פרנץ פושקאש וחבריו היתה אמורה לפרק אז לחתיכות את מערב גרמניה והובילה 0:2 בפתיחה, אבל הפסידה 3:2 במה שהוגדר "הנס של ברן". ב-1961, אירח האיצטדיון את גמר גביע האלופות בין בנפיקה לברצלונה, אשר הסתיים אף הוא ב-2:3 דרמטי לטובת הפורטוגלים של המאמן ההונגרי-יהודי בלה גוטמן - הקבוצה הראשונה שזכתה במפעל שאינה ריאל מדריד. ברצלונה עשתה "תיקון היסטורי" בברן ב-1989, כאשר החבורה של יוהאן קרויף ניצחה 0:2 את סמפדוריה של ג'אנלוקה ויאלה ורוברטו מנצ'יני בגמר גביע המחזיקות. אלא שאז הוא כבר נתפס כמיושן למדי, ובבירת שווייץ החלו לשקול הקמת איצטדיון חדש.

תוכניות כאלה לוקחות זמן, במיוחד במדינה "דמוקרטית מדי" כפי ששווייצרים רבים מגדירים אותה. נדרשת הסכמה של אינספור גורמים על מנת להוציא תוכניות גדולות לפועל, וכל התנגדות עלולה להפיל אותן. בסופו של דבר, ואנקדורף המקורי נהרס ב-2001, בניית ואנקדורף החדש נמשכה עד 2005 באותו המקום, ובמשך 4 השנים המדוברות נדדה יאנג בויז נויפלד הקטן בצפון העיר - ביתה של פ.צ ברן הזעירה שמשחקת בימים אלה בליגה השישית. מגרש האימונים הקטן ליד האיצטדיון המקורי שרד את השיפוץ, אבל הוא נתפס כמיושן מאוד. במסגרת שיקולים אלה, הונח המשטח הסינטטי, והרעיון המקורי היה כי יהיה זה פתרון זמני. במגרש הישן נעשה שימוש על מנת להתכונן למשחקי החוץ על דשא אמיתי, אבל הוא קטן מדי, ולא מתאים לעבודה בתדירות גבוהה. בבוא העת, היתה אמורה הקבוצה להקים גם מתקן אימונים אמיתי מחוץ לעיר. כיום, בחלוף כמעט שני עשורים, הסוגיה הזו עדיין מלווה את המועדון.

עוד בוואלה!

בשוויץ בטוחים: "המשטח הסינטטי יעניק יתרון ליאנג בויז"

לכתבה המלאה
יורו 2008 - משחק בין הולנד לאיטליה. Laszlo Szirtesi, GettyImages
שם הדשא דווקא היה רגיל ואיכותי. יורו 2008/GettyImages, Laszlo Szirtesi

בברן יודעים, כמובן, להניח גם דשא רגיל ואיכותי בלוח זמנים קצר. זה נעשה, למשל, לקראת יורו 2008 בו אירח איצטדיון ואנקדורף את כל משחקיה של הולנד בשלב הבתים - שם נרשמו הנצחונות המפתיעים 0:3 על איטליה ו-1:4 על צרפת. כעת, היא צפויה לעשות זאת גם לקראת אליפות אירופה לנשים שתתקיים בקיץ 2025. שווייץ הגישה את מועמדותה לאירוח הטורניר ב-2021, ותהליך ההבחירה באופ"א הסתיים באפריל השנה - היא גברה על צרפת, פולין והצעה משותפת של נורבגיה, שבדיה, דנמרק ופינלנד.

ברן, כעיר הבירה, היתה חלק אינטגרלי מההצעה, ורצונה של ההתאחדות היה לקיים באיצטדיון ואנקדורף מספר רב ככל הניתן של משחקים, כולל הגמר, אולם הדבר הכניס את יאנג בויז לבעיה. כי הרי אם גם השלבים המתקדמים של הטורניר יתקיימו בברן, לא יהיה לשחקני אלופת שווייץ היכן להתאמן לקראת המשחקים החשובים באירופה בתחילת העונה. לכן, כבר לפני שנתיים, כאשר ההצעה לאירוח רק הוגשה, הוחלט לזרז מאוד את מציאת הפתרון להקמת מתקן אימונים חדיש שאינו בתחומי האיצטדיון. ואולם, כל המאמצים עלו עד כה בתוהו. לפיכך, הוחלט כי 4 משחקים בלבד ביורו 2025 יתקיימו בברן, ומיד לאחר מכן יומר הדשא בחזרה לסינטטי לקראת ההשתתפות הצפויה של יאנג בויז במוקדמות במסגרות האירופיות.

הבעיה המרכזית היא כי העירייה ושלטונות המחוז לא יאפשרו ליאנג בויז להקים על קרקע ציבורית מתקנים אך ורק בשבילה. הם דורשים שגם הקהל הרחב יוכל להשתמש בהם, כולל מקומות למשחקי אימון של קבוצות נוער שונות. ואם זה המצב, נדרש שטח גדול שלא קל למצוא באיזור, וגם יש צורך במימון משותף של המועדון והרשויות. מנכ"ל יאנג בויז, ואניה גרוייל, הצהיר לפני שנה: "סוף סוף נוכל לעבור ממילים למעשים", אך כלום לא השתנה בשנה האחרונה. בראיון שהעניק בשבוע שעבר, אמר גרוייל: "כבר מזמן רצינו לחזור לדשא טבעי באיצטדיון שלנו. בנוסף, אנחנו זקוקים לתשתיות טובות יותר עבור קבוצת הנשים שלנו. באופן כללי, חסרים באיזור כ-20 מגרשי כדורגל שישמשו את כולם. אנחנו משתדלים למצוא פתרון עם כל הרשויות הרלוונטיות, ומוכנים לקחת על עצמנו התחייבויות רבות, כולל בתחום הכספי. נראה מה נוכל לעשות".

דיא סבע מכבי חיפה לצד לוריס בניטו יאנג בויז. מאור אלקסלסי
החשש של מכבי חיפה ברור. דיא סבע מול לוריס בניטו/מאור אלקסלסי

את מכבי חיפה כל התוכניות העתידיות לא מעניינות. אלופת ישראל מתכוננת למשחק קריטי בגומלין פלייאוף ההעפלה לליגת האלופות שיתקיים על משטח מלאכותי לא מוכר, והחשש ברור. הכדורים נוטים לקפוץ גבוה יותר על דשא סינטטי בהשוואה לדשא טבעי, והזווית בה הם ניתזים מהקרקע עשויה להיות שונה ובלתי צפויה. במסירות שטוחות, הכדור נע מהר יותר על דשא סינטטי בהשוואה לדשא רגיל. שחקני יאנג בויז מכירים היטב את הדקויות, אבל עבור הירוקים ייתכנו בהחלט הפתעות לא נעימות. בנוסף, גם השיקולים הבריאותיים נלקחים בחשבון, ולפי תיאוריות מסוימות יש סיכוי גבוה יותר לפציעות, במיוחד ברצועות ברכיים וקרסוליים. עם זאת, הדבר תלוי באיכות המשטח, ובאיצטדיון ואנקדורף הוא עובר שדרוגים תכופים ועונה על הדרישות הגבוהות ביותר לדעת המומחמים.

"היו שנים בהן סבלו שחקני יאנג בויז מפציעות רבות מדי שיוחסו למגרש, אבל זה היה מזמן, והמחקרים בנושא סותרים. יש מומחים שגורסים כי הסיכוי להיפצע על משטח מלאכותי דווקא קטן יותר, כי הוא תמיד מושלם וחלק, ללא בורות וללא גבשושיות. אי אפשר לקבוע דבר בוודאות. המשטח החדש שהונח הקיץ הוא ברמה הטכנולוגית הגבוהה ביותר בעולם, ואי אפשר אפילו להשוות אותו למה שהיה לפני מספר שנים. אם הולכים עליו, אפשר להבחין בכך שהוא מלאכותי, אבל הוא לא קשה יותר בהשוואה לדשא רגיל, והנפילות עליו לא כואבות יותר. שחקני יאנג בויז מרוצים ממנו, גם אם רובם היו מעדיפים לשחק על דשא אמיתי בכל זאת", אומר העיתונאי דומיניק ווילמין.

מבחינת הירוקים, גם אם הדשא מושלם, הוא לא ירגיש רגיל, ותהיה לו השפעה על מהלך המשחק. האם תוכל מכבי חיפה להשתמש במשטח הסינטטי כתירוץ להפסד ולהדחה? בוודאי, אבל עדיף פשוט לנצח, לעלות לשלב הבתים ולהתלונן על התנאים רק בדיעבד, כפי שעשה בזמנו מוריניו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully