וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רץ גם לאליפות ההונאות: כך "עוזר" מסי לעברייני הרשת

בזמן שמסי מככב במיאמי, עברייני הרשת משתמשים בפופולריות שלו כדי לעקוץ מעריצים תמימים; חברת הסייבר הישראלית 'ברנדשילד' חושפת את הנתונים

ליאונל מסי, אינטר מיאמי, חוגג. Kevin C. Cox, GettyImages
ליאונל מסי, אינטר מיאמי, חוגג/GettyImages, Kevin C. Cox

נדמה שאין פסגה או שער שהכדורגלן העולמי מסי עוד לא כבש. אולם, ספק גדול אם כוכב העל שהניף את גביע העולם במונדיאל האחרון, היה שמח לדעת על התואר המפוקפק החדש שנוסף לרזומה העשיר שלו: הספורטאי האהוב על עברייני הרשת.

השנה עזב כוכב הכדורגל את הכדורגל האירופי ואחרי שנים רבות בקבוצות הכדורגל של ברצלונה ופ.ס.ז'. נחת בארצות הברית לאחר שחתם בקבוצת אינטר מיאמי מה- MLS, ליגת הכדורגל המובילה שם. המעבר היה מתוקשר מאוד והביא להתענינות גדולה בארצות הברית בלאונל מסי ובכדורגל בכלל. מנתונים שנאספו בחברת BrandShield עולה תמונה ברורה פעם אחר פעם: כאשר עולה הענין הציבורי והסיקור התקשורתי, מהר מאוד יגיעו גם יותר ויותר עברייני רשת שיזממו לנצל את הענין הציבורי ולייצר הונאות סביב הנושא.

חברת הסייבר הישראלית BrandShield, המתמחה בניטור, מעקב והסרה של הונאות/ רמאויות/ זיופים ברשת, מצאה למעלה מ-1644 ניסיונות זיוף והונאה ברשתות תחת המותג "מסי" מתחילת 2023 ועד היום. מדובר בחשבונות מדיה-חברתית מזויפים, מכירות מזויפות או לא חוקיות של מותגים ומרצ'נדייז תחת השם 'מסי', אתרים שאינם רשמיים המציעים מכירות פיקטיביות של מוצרים וכו'.

עברייני הרשת הופכים חזקים ומיומנים משנה לשנה, ומאז הקורונה והעליה החדש בצריכה ובילוי דיגיטלים - הם בשיא פריחתם. השנה, הודות לכלי AI חדשניים ומתוחכמים שנכנסו לתמונה, נדמה שהם חזקים מאי פעם. הם יפנו אליכם דרך הרשתות החברתיות ויציעו לכם הצעות משונות, הם יובילו אתכם ללינקים שלא ניתן למצוא בחיפוש רגיל במנוע חיפוש וייצרו אצלכם הטעיות, שמאוד קשה להבחין בהן.

עד כמה אתם עשויים להיפגע? במקרה הטוב, האתרים המתחזים לאתר המקורי ישלחו לכתובתכם חיקוי או זיוף של המוצר שרציתם. במקרה הרע, יגבו מכם את הכסף - ולא תקבלו דבר בתמורה. במקרה הנורא, והשכיח מאוד, ייקחו את פרטי האשראי שלכם ויעשו בהם שימוש חוזר, לעתים מבלי שתשימו לב.

יואב קרן. חן גלילי,
יואב קרן/חן גלילי

יואב קרן, מנכ"ל BrandShield המתמחה במניעת הונאות וזיופים ברשת: "המשוואה כבר ידועה לכל - ככל שהפופולריות של מותג או אדם גבוהה יותר: כך גם היקפי ההונאות סביב אותו מותג. למעשה, עברייני הרשת משתמשים באהדה שיש כלפי אותו גורם מהציבור - כדי לנצל את הצרכנים התמימים ולגזול את כספם. מסי עצמו נחשב למותג על כבר שנים רבות, ובמהלך 2023 באופן ספציפי, שמר על יציבות עם ממוצע של כ-200 ניסיונות הונאה מדי חודש. החודש החזק ביותר היה חודש יוני, בו נרשמו לבד 339 דומיינים החשודים כזדוניים.

"מובן שהציבור צריך להיות פיקח ולשים לב לאן הוא נרשם, ובידי מי הוא מפקיד את פרטיו האישיים ונתונים, לרבות נתוני אשראי. אך מעל לכל, יש למותגים המקוריים חובה מוסרית ועסקית לטפל באלו המתחזים אליהם ומבצעים הונאות כואבות לציבור הרחב. כלומר, מי שמחזיקים בזכויות על מותגי האופנה, הספורט וה-Trademark של מסי - צריכים להיות מודאגים מאוד. מדובר בפגיעה באמון של המשתמשים ובפגיעה בשמו הטוב של המותג. עוגמת הנפש והפגיעה הכספית הכבדה יכולות להימנע עם טיפול נכון."

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax

עבור הקורא הפשוט, ב- BrandShield מציעים כמה דרכים לבחינת אמינות האתרים:

  • ראשית, בדקו את שם האתר - אם הוא כולל טעות כתיב, כנראה שמדובר בהונאה (אותיות כפולות, שגיאות כתיב וכדומה). מעבר לכך, בדקו גם את התוכן: חברה אמיתית שמעוניינת למכור לכם שירותים תשקיע את המשאבים הדרושים כדי לוודא שתוכן האתר יהיה נקי משגיאות כתיב.
  • חפשו את אייקון המנעול לצד כתובת האתר בשורת החיפוש - אם אין מנעול, אז האתר לא מאובטח ויש להימנע מלעשות בו פעולה, ואם יש מנעול - זה לא מספיק. העובדה שיש מנעול לא מעידה על אתר לגיטימי, אבל אם אין - אז בוודאות הוא בעייתי. כמו גם האות S לאחר ה-HTTP מעידה על כך שלאתר יש תעודת אבטחה. שימו לב: יש אתרי הונאה שמצליחים לקבל תעודת אבטחה, ולכן הימצאות התעודה אינו מבטיח כי אין זו הונאה, אולם אתרים ללא תעודת אבטחה חשודים בהכרח בהונאה.
  • הונאות רבות מתחילות ברשתות החברתיות, לעיתים על מנת להוביל צרכנים לפלטפורמה חיצונית שם מתרחשת ההונאה ולעיתים מתרחשות ברשת החברתית עצמה. המעבר לאתר המזויף מתבצע באמצעות שליחת קישור בהודעה פרטית בוואטסאפ, פייסבוק, מסנג'ר, טלגרם וכו'. חברות אמיתיות לא מתקשרות עם לקוחותיהן באמצעים הללו. אם קיבלתם הודעות כאלו עם כל מני לינקים, או הודעות מגורמים שאינכם מכירים שבהן מנסים ליצור איתכם קשר ישירות - סבירות גבוהה שמדובר בהונאה.
  • תמיד עוזר לבדוק: תשאלו בני משפחה ו/או חברים, בדקו אם הם מכירים ואיך זה נשמע להם. נסו לוודא האם קיימים ערוצים רשמיים ומוכרים של המותג ברחבי הרשת, ולא מול אותו המקור החשוד בהתחזות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully