וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טרגדיה יוונית? המאזן השלילי מול הקבוצות הישראליות באירופה

3.8.2023 / 13:50

מההצגה של מכבי חיפה מול אולימפיאקוס, דרך הניצחון המרשים של מכבי ת"א על פנאתינייקוס ועד ההפסדים להפועל באר שבע ולהפועל ת"א, לקבוצות היווניות קשה נגד הישראליות. הערב (20:30, ספורט4) פאוק סלוניקי תנסה לשבור את הרצף מול בית"ר ירושלים

תיקתקנו, 2.8/ספורט1

לו המפגשים בין בית"ר ירושלים לפאוק סלוניקי היו נערכים במסגרת ליגת האלופות, מבחינה היסטורית סיכויי ההצלחה של הצהובים-שחורים היו עולים משמעותית, כי מאזן המפגשים של הישראליות מול נציגות יוון במפעל לא פחות ממושלם.

פאוק עצמה תרמה לא מעט לסטטיסטיקה הזו, עם הפסד כפול מביך מבחינתה למכבי תל אביב במוקדמות ליגת האלופות ב-2004. הקבוצה של ניר קלינגר ניצחה אז 1:2 בסלוניקי במשחק הראשון, רק כדי להתבשר כי המשימה בגומלין הפכה לקלה הרבה יותר כי היוונים שיתפו שחקן מושעה בניגוד לתקנון. ליאסוס לוקה, קשר קפריסאי שולי מאוד בסגל שהגיע לקבוצה כמעט במקרה ובקושי שותף בשורותיה, שולב אז כמחליף - מבלי שפאוק ידעה כי הורחק בגביע אינטרטוטו 4 שנים קודם לכן. התקרית הביזארית הזו גרמה לאופ"א להעניק למכבי תל אביב ניצחון 0:3, והמשימה הושלמה ללא בעיות עם 0:1 בבלומפילד המלא משער של לירן כהן.

ההישג הזה הצטרף לחגיגה הישראלית המכוננת ביותר מול יריבה יוונית שנתיים קודם לכן, כאשר מכבי חיפה פירקה את אולימפיאקוס 0:3 בשלב הבתים בליגת האלופות, משלושער מיתולוגי של יעקובו איגביני בניקוסיה - איך שלא תסתכלו על זה, דווקא היבטים קפריסאים מביאים לישראל מזל מול יווניות. היתה זו אולימפיאקוס במלוא הדרה, עם כריסטיאן קארבמו, פרדראג ג'ורג'ביץ, אקס ברצלונה ג'ובאני וסטליוס יאנאקופולוס הצעיר שזהר ב-2004 בדרך לזכייתה של יוון באליפות אירופה, אבל לא היה לה סיכוי מול הירוקים. במחזור הסיום באתונה זה הלך להם "קצת" יותר טוב עם תיקו 3:3 שחולץ בדקות הסיום, אבל החיפאים סיימו בבטחה במקום השלישי על חשבונם, בדרכם לגביע אופ"א.

איגביני יעקובו במדי מכבי חיפה. צילום: ראובן כהן. מכבי חיפה
חגג על אולימפאיקוס. יעקובו/מכבי חיפה

אולימפיאקוס מתעבת מאז מפגשים עם ישראליות, והיא המשיכה לעשות בושות נגדן לאורך כל הדרך. ב-2016, במוקדמות ליגת האלופות, היא הודחה בידי הפועל באר שבע שהשיגה 0:0 בפיראוס, ואז חגגה עם 0:1 באיצטדיון טרנר משער נדיר של שיר צדק, ששיחק פעם לצידו של ברק בכר בקרית שמונה והובא על ידו לבירת הנגב. לבסוף, בעונה שעברה שב בכר והיכה באולימפיאקוס על הקווים של מכבי חיפה, עם 0:4 מהדהד ביוון בגומלין, אחרי שדולב חזיזה חילץ 1:1 במשחק הראשון בישראל בזמן פציעות. המנצחת הוגרלה מול אפולון לימסול, וההקשר הקפריסאי פעל לטובתנו כנראה גם במקרה זה.

במפעלים האירופים הנוספים, מצבם של היוונים מול נציגות ישראליות טוב בהרבה - בעיקר כי הוא פשוט לא יכול להיות גרוע יותר. למעשה, נציגת סלוניקי היתה הראשונה שנהנתה על חשבון קבוצה ישראלית כאשר גברה עוד ב-1994 על הפועל באר שבע פעמיים בסיבוב המוקדם בגביע אופ"א, 1:3 ביוון ו-1:2 בנגב - תוצאות שנראות מכובדות מבחינת האדומים בהשוואה לשביעיה וחמישיה שספגו מול ברצלונה בחלוף שנה, ולעשיריה נגד רודה ב-1997.

לאחר מכן בא תורה של פאוק, שהתמודדה מול בית"ר בסיבוב הראשון בגביע אופ"א בספטמבר 2000. לירושלמים היו אז תקוות גדולות עם סגל שכלל את ג'ובאני רוסו, אישטוואן המאר ותמאש שאנדור, אבל ההגנה לא ממש תיפקדה, ופאוק עלתה עם 1:3 ביתי ו-3:3 בטדי - ניר סביליה הצטיין אז עם צמד, בתוספת פנדל של הקפטן דאז והמאמן כיום, יוסי אבוקסיס.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
ז'אן טלסניקוב ג'ובאני רוסו דוד אמסלם שמוליק לוי בית"ר ירושלים. דני מרון, מעריב
הקבוצה הגדולה של בית"ר הפסידה מול פאוק, הפעם זה ישתנה? רוסו, טלסניקוב, אמסלם ולוי/מעריב, דני מרון

ההישג המרשים ביותר של נציגה יוונית על הישראלית הושג בדצמבר 2002, אז "נקמה" אא"ק אתונה על הפיאסקו של אולימפיאקוס בליגת האלופות, והעיפה את מכבי חיפה מגביע אופ"א עם ניצחון כפול מוחץ - 0:4 באתונה ו-1:4 בניקוסיה שלא עזרה הפעם. תיאו זגוראקיס וקוסטאס קצוראניס, מגיבורי הזכיה ביורו 2004, היו הגיבורים המובילים, גם אם בחיפה עדיין לא ידעו מה צופן להם העתיד.

הנציגה הירוקה של יוון, פנאתינייקוס, נכנסה לתמונה ב-2006 כאשר הוגרלה מול הפועל תל אביב בשלב הבתים המוזר בגביע אופ"א, אז קיימו היריבות רק מפגש אחד ביניהן במסגרת בית של 5 קבוצות. פנאתינייקוס אירחה אותו ללא קהל וניצחה את האדומים 0:2, אבל בסופו של דבר העפילו שתיהן לשלב הבא, כי הפועל השיגה את נצחונה היחיד על פריז סן ז'רמן בפארק הנסיכים (2:4).

באופן לא מפתיע, המעידה היוונית הראשונה מול ישראליות בזירה רשומה על שמה של אולימפיאקוס. היא פגשה את מכבי תל אביב בסיבוב המוקדמות השלישי בליגה האירופית ב-2010, והודחה בגלל שערי חוץ אחרי ניצחון 1:2 בפיראוס והפסד 1:0 בבלומפילד משער של רוברטו קולאוטי. בחלוף שנה, הפכה בעקבותיה גם פנאתינייקוס שקיבלה את הצהובים מתל אביב בפלייאוף, הובסה 3:0 בבלומפילד, ואפילו לא התקרבה לקאמבק באתונה למרות שגירדה בסופו של דבר ניצחון 1:2 חסר ערך מהותי.

רוברטו קולאוטי, מכבי תל אביב, עם גיורגוס גליטסיוס, אולימפיאקוס. רויטרס
הצהובים הצליחו מול היווניות. קולאוטי וגליטסיוס/רויטרס

ההצלחות עברו לצד היווני כאשר פאוק סלוניקי חזרה לעניינים. ב-2012 היא גברה פעמיים על בני יהודה במוקדמות הליגה האירופית, וב-2013 חגגה על חשבון מכבי חיפה בשלב הבתים. מיגל ויטור, לימים יקיר אוהדי הפועל באר שבע ובלם נבחרת ישראל, עשה אז את צעדיו הראשונים בפאוק וכבש את השער הראשון כאשר קבוצתו חזרה מפיגור 2:0 לניצחון 2:3 על הירוקים בסלוניקי. המפגש בקריית אליעזר הסתיים בתיקו מאופס גם ללא ויטור, ופאוק עלתה בקלילות לשלב הבא, בעוד חיפה סיימה במקום השלישי והודחה.

לבסוף, ההישג האחרון - והמפתיע - של היוונים התרחש ב-2014, כאשר אסטראס טריפוליס הקטנה ניצחה 0:2 את מכבי תל אביב משחק הראשון בפלייאוף בליגה האירופית, כבשה שער מהיר בגומלין בלרנקה (למה הקפריסאים לא עזרו כאן?), ועלתה בזכותו למרות שהפסידה לבסוף 3:1. מאז, ידן של הישראליות על העליונה. מכבי תל אביב "נקמה" עם ניצחון כפול על פאניונוס במוקדמות הליגה האירופית ב-2017, ובעונה שעברה גברה במאבק דרמטי ומרתק על אריס עם ניצחון 0:2 ביתי והפסד 2:1 בגומלין בסלוניקי - ערן זהב כבש בשני המפגשים.

לפיכך, המומנטום נמצא כיום בצד הישראלי, במיוחד עם לוקחים בחשבון את הניצחון החיפאי המפואר על אולימפיאקוס לפני שנה. הוא גם מעיד על הכדורגל היווני שנמצא במשבר לא פשוט, הן ברמת הנבחרת והן בכל הקשור למועדונים. בעונה שעברה, למשל, התבזתה אולימפיאקוס גם בשלב הבתים בליגה האירופית, בעוד אף קבוצה לא הצליחה להעפיל לשלב הבתים בקונפרנס ליג. בנוסף להפסדה של אריס למכבי תל אביב, נכנעה פאוק ללבסקי סופיה, ופנאתינייקוס הודחה בידי סלביה פראג.

5 המפגשים האחרונים מול קבוצות יווניות. ספורט 1
המאזן מדבר בשם עצמו. המפגשים של היווניות מול הישראליות בשנים האחרונות/ספורט 1

איך שלא תסתכלו על זה, תיקו 0:0 של בית"ר בסלוניקי הושג אמנם עם לא מעט מזל, אבל הוא עשוי לשקף את רמתה הנוכחית של היריבה, והדבר מותיר לא מעט אופטימיות לגבי סנסציה אפשרית בגומלין בירושלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully