וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכוח בידיים שלהם: העונה שבה בית הדין עשוי להכריע את האליפות

22.7.2023 / 9:00

טוב שביטלו את עונש המשחקים ללא קהל, אבל יש לזה השלכות מסוכנות: יותר יציעים ייסגרו, יותר נקודות יופחתו, ובית הדין המשמעתי עשוי להכריע גורלות ולהנציח פה תרבות של בכיינות ושליליות. העונה עוד לא החלה, וכבר יש סיבות לדאגה

תיקתקנו, 21.7/ספורט1

השבוע התבשרנו שההתאחדות לכדורגל האריכה את התוקף של ההחלטה שלה מתחילת השנה, וגם בעונה הבאה לא יינתן עונש של משחקים ללא קהל בכדורגל הישראלי. כמובן שזו החלטה מבורכת, שמקורה בכוונות טובות. כולנו זוכרים כמה מעוות זה כדורגל ללא קהל ואיך המשחקים האלה מעוררים דכדוך, בוז וסלידה. יציעי הבטון הענקיים והדוממים משרים תחושת דיכאון, ואדם תוהה על שום מה ולמה המשחק בכלל מתקיים, ומה הטעם של כל המסגרת התחרותית הזאת.

הבעיה היא שלהחלטה הזאת של ההתאחדות יש השלכות. הרי התקריות ביציעים לא ייפסקו. המתפרעים יתפרעו, האבוקות יודלקו, החפצים יושלכו, הגזענים יצעקו והמשקיפים ידווחו. וכך לצד ההודעה על ביטול המשחקים ללא קהל הופיעה כוכבית קטנה, הבהרה קטנה, או למעשה תזכורת: עונשי ההפחתת נקודות יימשכו. יו"ר ההתאחדות שינו זוארץ אף הבהיר בעבר שהוא "מאמין באפקטיביות" של הורדת נקודות כגורם מרתיע. אם עד עכשיו הורדת נקודות הייתה תגובה חריפה, קיצונית ונדירה, הרי שהשנה זה מסתמן כנשק לגיטימי, הנשק העיקרי והכבד של בית הדין.

שחקני הפועל באר שבע ומכבי חיפה בבית הדין. דני מרון
ניפגש בבית הדין, גם השנה/דני מרון

כולנו מכירים איך העסק העובד. את רוב המתפרעים, אף עונש לא מרתיע. דברים קורים. הרוחות סוערות. הסדר מופר. עבירות המשמעת יימשכו. תוך כמה מחזורים, כבר יעמדו כנגד הקבוצות עונשים על תנאי. למעשה, סביר להניח שכבר עכשיו רבות מהן סוחבות עונשים על התפרעויות עבר (שמי בכלל זוכר מלבד הפרוטוקולים). וכך, אחרי עוד אבוקה, עוד השלכת מצת וכוס שתייה, עוד יריקות לעבר שחקן בנקודת הקרן, כבר לא תהיה ברירה אלא לממש את העל תנאי, ולהעניש. החשש הוא אמיתי: מהר מאוד לטבלת ליגת העל יצורפו כוכביות ליד שם הקבוצה, שמזכירות כמה נקודות הורדו לה על עבירות משמעת (בקרוב הערעור).

אילו היה מדובר רק בהורדת נקודות, בהליך קצר ופורמלי, ניחא. אבל אנחנו יודעים במה זה כרוך. במתח בלתי פוסק. בהתעסקות אובססיבית בדוח השיפוט, דוח המשקיף, כתב האישום של תובע ההתאחדות, ולאחר מכן הדיון, עורכי הדין, הטיעונים המגוחכים, הדיין המזועזע, ובהמשך הערעורים בבית הדין הגבוה, התלונות, התסכול, חילופי ההאשמות וכו'.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
אבוקות בגמר גביע  המדינה. ברני ארדוב
כולן סוחבות עונש על תנאי, כולן בפחד ובסכנה. ליגת העל/ברני ארדוב

הרי הורדת נקודות זה דבר חמור מאוד. בניגוד לכל שאר העונשים, הוא משפיע על המיקום בטבלה. חורץ גורלות. זה עשוי להשפיע על מאבק האליפות. על זהות היורדות. על העולה לפלייאוף העליון, החלטה של מיליונים. אחרי הורדת הנקודות לבית"ר ירושלים, עונש כבד וחמור של ארבע נקודות, ההתחשבנויות כבר יהיו בלתי נמנעות. על זה הורדתם ארבע, ועל זה רק נקודה? זה "נסיבות מחמירות"? כל מילה בדוח השיפוט מכריעה. כל החלטה של תובע ההתאחדות היא קריטית.

ובכלל, כמו תמיד, האווירה תהיה של התבכיינות. חילופי האשמות בהודעות נזעמות לתקשורת. כל קבוצה רואה את עצמה כקורבן, כל אחת בטוחה שמתנכלים לה, שכולם שונאים אותה (זה כנראה נכון), שתמיד היא נדפקת בזמן שהאחרות יוצאות בזול. אם עד עכשיו היה לבית הדין כוח מופרז, העונה הוא כבר מכריע גורלות. זה עוול למשחק, לליגה, גם לבית הדין. הוא לא אמור להיות כזה כוח דומיננטי.

כמו כן צריך להזכיר שאולי לא יהיו משחקים ללא קהל, אבל יציעים ימשיכו להיסגר. כלומר, אוהד כדורגל חף מפשע, אדם נורמטיבי שומר חוק, ייענש וייקנס ויינזק כספית ולא יוכל ללכת למשחק של הקבוצה שלו על אף ששילם כבר מכספו על מנוי - וזאת רק כי עבריין מהיציע שלו, שכולל אלפי אנשים, החליט להתפרע.

ארז כלפון \ שינו זוארץ\ מיקי זוהר. שלומי גבאי
לכולם כוונות טובות. אז מה/שלומי גבאי

וכשמדברים על עונשים קולקטיביים והטלת אחריות, אי אפשר שלא להיזכר באירועי גמר הגביע, ובהודעת המשטרה האחרונה: תחקיר המשטרה קבע כי "התגלו ליקויים של התנהלות מנהל האירוע וצוות האבטחה האזרחי". כלומר, ליקויים של ההתאחדות. האם מישהו קנס אותה? האם עלה בדעתו של מישהו להטיל עליה עונש קולקטיבי ולהשעות ולקנוס את כל עובדיה? מישהו מטעמה הועמד לדין? זה הגוף שאחראי על ענשת הקבוצות?

צריך כמובן להיות הוגנים, ולהזכיר שהמטרה של ההתאחדות היא לשמור על הסדר. על פניו, נראה שהכוונות של שינו זוארץ ומיקי זוהר הן חיוביות ואמיתיות (לא רק בגלל כוח פוליטי, אלא אכפתיות). בנוסף צריך להזכיר שהאחריות היא עדיין על האוהדים וארגוני האוהדים, בית הדין והתובע רק מגיבים לאירועים (גם אם בחוסר פרופורציה). במקביל ברור שיש אחריות למשטרה ולבתי המשפט. כולנו מכירים את המורכבות. ועדיין, יותר מדי תלוי בבית הדין. בואו לא ניתן לו לשבש את העונה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully