וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פריצה לשום מקום? היכרות עם מילסון, הקיצוני החדש של מכבי ת"א

7.7.2023 / 14:30

יש לו מהירות וטכניקה ומאמנו לשעבר מעיד כי הוא "קוסם שמטריף באחד על אחד", אבל הקריירה של האנגולי בן ה-23 לא מתפתחת. הוא זקוק ליד מכוונת כדי לא להיות אנוכי ורגיל לשחק רק בקבוצות תחתית, כך שהתאמתו דווקא לקבוצה של רובי קין מוטלת בספק גדול

מחוץ לקווים, 6.7/צילום: אולפן! וואלה. עריכת וידאו: זיו שטיינר

"מילסון הוא שחקן נהדר ומוכשר. הוא מסוגל לעשות דברים קסומים עם הכדור, בתנאי שהוא חש אהבה ותמיכה מכל הסובבים אותו. הוא מהיר מאוד, מטריף באחד על אחד, וחושב על כיבושים", סיפר עליו ז'וזה גומש, המאמן שהעניק לרכש האנגולי החדש של מכבי תל אביב את הופעת הבכורה בליגה הפורטוגלית במדי מאריטימו. היה זה לפני שלוש שנים בדיוק, בעיצומו של משבר הקורונה - הנער נזרק למים העמוקים דווקא במשחק החוץ מול פורטו הגדולה באיצטדיון דרגאו.

על פניו, מדובר בשבחים מפליגים מצד הבוס שעבד באופן ישיר עם הקיצוני התחבולן ומכיר אותו לעומק. אם שואלים את האוהדים ואת העיתונאים שמסקרים את מאריטימו, גומש בהחלט מדייק. "מילסון הוא שחקן אגף מודרני, עם מהירות מסחררת ושליטה מצוינת בכדור. הוא צמח בקבוצת המילואים של מאריטימו, דילג לסגל הראשון והגיע עד נבחרת אנגולה. הוא צעיר מאוד ויש לו פוטנציאל גדול", מספר העיתונאי המקורי גונסאלו ואלקונסלוס. אולם, כאשר מדברים עם הפרשנים הפורטוגלים שלא מסקרים את מאריטימו על בסיס יומיומי, הם לא יודעים להגיד דבר. רובם פשוט לא שמעו עליו מעולם, ואין להם מושג במי מדובר.

מילסון במדי מאריטימו. Gualter Fatia, GettyImages
פוטנציאל גדול או שחקן שאף אחד לא מכיר? תלוי את מי שואלים בפורטוגל/GettyImages, Gualter Fatia

עם כל הכבוד לכישרון המדווח ולחיבה הרבה שחשו כלפיו חובבי הכדורגל ביציעי פונשאל - עיר הולדתו של כריסטיאנו רונאלדו באיים האזוריים - מילסון מיעט לקבל דקות. ללא גומש, שעזב עוד ביולי 2020, הוא פתח הרכב רק חמש פעמים בעונת 2020/21 במהלכה היה אמור לכאורה לפרוץ, שולב בעיקר כמחליף ולא השפיע בדרך כלל על המתרחש. הוא מצא את הרשת פעם אחת בלבד - וגם אז היה זה שער מצמק בהפסד לבראגה. בנוסף, נרשם לזכותו בישול אחד. בעונה שלאחר מכן, כאשר התברר שאין בכוונתו להאריך חוזה, הוא הועבר לקבוצת המילואים ובפברואר 2022 עזב ללא תמורה לטובת ניז'ני נובגורוד הצנועה בליגה הרוסית.

"זו היתה שגיאה מבחינתו של מילסון, כי היה עדיף שתהיה המשכיות להתפתחותו, אבל הוא פשוט חיפש משכורת גבוהה יותר. כאשר עזב, הוא עדיין היה שחקן לא יציב והיה זקוק ליד מכוונת. הוא עלול להיות אנוכי מדי, לא עושה הגנה ולא ממושמע טקטית, דרוש מאמן שיסדר לו את הראש", אומר ואלקונסלוס. את זה הוא לא קיבל ברוסיה והמצב היה בעייתי במיוחד כי הצבא של פוטין פלש לאוקראינה שבועיים בלבד אחרי הגעתו, במהלך ששינה לחלוטין את המציאות במדינה. עיתוי ההגעה לא יכול היה להיות גרוע יותר - עניין של חוסר מזל.

בנוסף לקשיי ההתאקלמות במזג אוויר קר במיוחד, נאלץ האנגולי להסביר בראיונות שהכל בסדר ברוסיה לדעתו. המאמן הראשון שפגש, חלוץ העבר המפורסם אלכסנדר קרז'אקוב, לא סמך עליו כלל והחזיק אותו על הספסל, בעוד הקבוצה נלחמה בתחתית עם מאזן התקפי גרוע. היא שרדה, אבל קרז'אקוב הועזב בצעד שנוי במחלוקת, ומיכאיל גלאקטיונוב הוחתם במקומו בקיץ 2022. איתו היה למילסון קל קצת יותר, והוא אפילו כבש פעמיים כמחליף ורשם מספר הופעות בהרכב.

sheen-shitof

הסוד? שחיית חתירה

ביקור קצר בבריכה שינה לי את החיים - וגם לכם זה יקרה

בשיתוף TI SWIM
מילסון, שחקן מכבי תל אביב. מכבי תל אביב, אתר רשמי
בדבר אחד הוא בכל זאת הצטיין ברוסיה. מילסון/אתר רשמי, מכבי תל אביב

הכדרור היצירתי שלו שבה את העין והיו אפילו דיווחים לפיהם ספרטק מוסקבה הביעה בו עניין, אבל סביר כי מדובר בברווז עיתונאי. במקביל, גם קבוצות משבדיה והונגריה הוזכרו כמועמדות לקבלו ללא תמורה, במסגרת התקנות של פיפ"א ואופ"א אשר מאפשרות לזרים לעזוב מועדונים רוסים גם אם החוזה שלהם בתוקף. בתקופה זו, נדמה היה כי סוכנו עובד שעות נוספות ויורה לכל הכיוונים על מנת לנצל מספר משחקים חיוביים ולפלס את נתיב הבריחה מרוסיה. בסופו של דבר, הוא הצליח לארגן השאלה לחצי עונה באנקרגוצ'ו הטורקית בתחילת 2023.

כאשר עזב את ניז'ני נובגורוד, רק נתון סטטיסטי אחד בלט מבחינת מילסון - הוא סחט יותר עבירות מכל שחקן אחר ברוסיה. שחקני ההגנה התקשו להתמודד עם זריזותו המופלאה עם הכדור ובתקשורת בניז'ני נובגורוד הוא הוגדר כ"חביב האוהדים" בשל כך, אבל פעולות אלה לא תורגמו בדרך כלל ליצירת מצבי הבקעה. עיתונאי טורקי מטינר ארדם מדגיש זאת כאשר הוא מספר על החוויה הקצרה של האנגולי באנקרה: "היה חשש ממשי שהוא לא שחקן תכליתי, אבל התברר שהוא יעיל ותרומתו להישארותה הקבוצה בליגה היתה חשובה. הפתיחה היתה קשה, אבל לבסוף הוא היה יקיר האוהדים".

למעשה, היא היתה קריטית. באמצע חודש מאי כבש מילסון שיוויון בזמן פציעות שהניב 1:1 עם אנטליהספור של המאמן נורי שאהין, ואז הבקיע את שער ניצחון דרמטי ב-1:2 על אומרניאספור. הנקודות האלה הן ששמרו את אנקרגוצ'ו מעל הקו האדום, והאוהדים אהבו מאוד את הדהירות שלו לאורך האגף השמאלי. בסך הכל, היו לו חמישה שערים ובישול אחד ב-10 משחקים בטורקיה, בהם פתח חמש פעמים בלבד. ממוצעים מרשימים כאלה אכן לא נראו קודם לכן בפורטוגל וברוסיה, והתנופה נמשכה גם כאשר זומן בפעם השניה בחייו לנבחרת אנגולה - ומיד הרשית את שער הניצחון המאוחר נגד הרפובליקה המרכז אפריקנית במוקדמות אליפות היבשת. אנקגוג'ו ניסתה לשכנעו להישאר והוצע לו חוזה בשכר של 800 אלף יורו לעונה, אך הוא סירב.

מילסון בליגה הטורקית נגד גלאטסראיי. Adem Kabayel, GettyImages
לצהוב-כחול הוא רגיל. מילסון נגד גלאטסראיי/GettyImages, Adem Kabayel

לפיכך, המעבר למכבי תל אביב מתבצע בנקודת זמן חיובית מאוד מבחינתו - זו בדיוק התקופה בה הוא החל לתרגם את הכדרורים לשערים. באנקרגוצ'ו היה מילסון פופולרי לא רק ביציעים, אלא גם בחדר ההלבשה, ויש להניח כי מזג האוויר והתרבות התאימו לו הרבה יותר מאשר בניז'ני נובגורוד הקודרת. מבחינה זו ישראל היא יעד הגיוני הרבה יותר, אך לא בטוח שניתן לומר זאת על המועדון משתי סיבות עיקריות.

ראשית, סגנונו של מילסון מחייב שטחים פנויים לפניו. עד כה, כל שלוש הקבוצות אליהן השתייך נאבקו בתחתית והתבססו בעיקר על מתפרצות. הפרשן הפורטוגלי לואיס קטארינו טוען: "הוא מתאים בעיקר להתקפות מעבר מהירות". למועדון הישראלי החדש שלו יש מטרות אחרות לגמרי ובמשחקים רבים נדרשת התקפת מכבי לפרוץ הגנות מעובות של יריבות. בהיבט זה, אין למילסון נסיון מעשי כלשהו והוא גם מעולם לא חווה מציאות בה מצפים מקבוצתו להפגין יציבות ולנצח על בסיס שבועי. בהיעדר משמעת טקטית בסיסית, זו עלולה להיות בעיה מהותית.

שנית, הוא זקוק ליד מכוונת מצד מאמן שיודע לטפל בשחקנים צעירים. השיפור הניכר בשורות באנקרגוצ'ו הגיע כאשר הגיע לקבוצה בחודש מרץ טולונאי קפקאס, איש מקצוע מנוסה בן 55 שעבד עד אז במשך שלוש שנים עם נבחרת טורקיה עד גיל 21. למעשה, היה זה המאמן המועיל ביותר בחייו של מילסון, אולי פרט לז'וזה גומש שעבד איתו במשך שבועות ספורים.

אחרי הכל, מדובר בשחקן שחיבורו למציאות מוטל בספק, ויעיד על כך הציטוט המופרך והביזארי שסיפק לתקשורת הרוסי באוקטובר כאשר הצהיר שהוא "אחד הטובים בליגה בתפקידו". מודעות עצמית היא תכונה חשובה עבור כל אחד, כולל כדורגלנים. כאשר שחקן עם שליטה טכנית מצוינת בכדור חושב שהוא כוכב גדול, הוא יתרכז אך ורק בכדרורים שלו - וזה מה שקרה לו ברוב המשחקים בקריירה. לו היה מנצל את הפוטנציאל שלו טוב יותר, ייתכן שהיה נמצא במקום אחר, כי הוא כבר בן 23.

רובי קין, מאמן מכבי תל אביב. מכבי תל אביב בכדורגל, אתר רשמי
יכול לסדר למילסון את הראש? בכלל לא בטוח. קין/אתר רשמי, מכבי תל אביב בכדורגל

במכבי תל אביב יקבל מילסון כמנטור את רובי קין - כוכב גדול מאוד כשחקן, אך חסר נסיון מינימלי כמאמן. האם יש לו כלים "לסדר את ראשו" של מילסון? כלל לא בטוח שהתשובה חיובית, ולכן ההתאמה שלו למכבי תל אביב המתחדשת מוטלת בספק גדול.

בשורה התחתונה, אוהדי הצהובים מקבלים שחקן שעשוי להלהיב בוודאות בפריצות נאות לאורך האגף, ואף ינסה לחתוך למרכז כדי לנצל את רגלו הימנית החזקה. מאידך, יש יסוד סביר להניח שאחוז נכבד ביותר מהמבצעים האלה יסתיים באיבודי כדור, ואז ימצא את עצמו האנגולי במקום בו בילה את רוב הזמן בקבוצותיו הקודמות - על הספסל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully