וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אין פה רק לב ונשמה, זה לא מספיק כדי לנצח כל הזמן"

איתי מרדכי נהנה מ"המשחקים הגדולים בקריירה", מודה שההצלחה "באה מהר" מהצפוי, מזהיר ש"מי שיישאר בנוער, ייעצר" ומבהיר: "אחשוב פעמיים אם תגיע הצעה מליגת העל". עוזר מאמן נבחרת ישראל עד גיל 20 בריאיון לקראת חצי גמר המונדיאליטו

מחוץ לקווים על חצי גמר המונדיאליטו/מערכת וואלה/אולפן עריכת וידאו: זיו שטיינר

במקרה של שחקני נבחרת הנוער, ההעפלה לחצי גמר אליפות העולם עד גיל 20 היא פסגה מוקדמת בקריירה, אבל גם אנשי הצוות בנבחרת חווים את אחד מרגעי השיא שלהם. לקראת המשחק נגד אורוגוואי הערב (חמישי, 20:30), עוזר המאמן איתי מרדכי התראיין לוואלה! ספורט, ודיבר על מסע הקסם, על הדרכים למנף את ההצלחה וגם על חלקו האישי בהישג.

- כבר אימנת קבוצות בוגרים, אבל עדיין יש משהו מיוחד במעמד הזה.

"קודם כל זה נבחרת, ובנבחרת תמיד יש משהו מיוחד. לעמוד בגמר היורו או בגמר המונדיאל ולשיר את ההמנון זה מצמרר ומרגש מאוד,אבל גם בתוך הנבחרת, הצוות, חבורת השחקנים שיש פה זה משהו משמח ונעים וגם מאוד מקצועי".

- כי הם ילדים בסופו של דבר?

"חלקם כבר שחקני בוגרים שנה שנייה, אבל כל גוף מתאפיין בהון האנושי שלו וכאן התקבץ הון אנושי של שחקנים שהוא באמת באיכות גבוהה מאוד' וגם עם אותו ראש ואותו הווי. השחקנים האלה מוקירים את זה שהם בנבחרת והם מאוחדים מאוד, ביחד עם העבודה שעושים איתם הצוות - וכמובן ובמיוחד אופיר - אז זה יוצר הווי משותף".

- היית חלוץ בעצמך, מה יש לך להגיד על דור תורג'מן?

"השאלה עם דור הייתה מתי הוא יפרוץ, כי הכשרון שלו לא היה מוטל בספק, חשבנו שהוא יפרוץ כבר ביורו הקודם האמת, אבל לו זה קצת התפקשש. הפעם הוא גם התבגר, הוא בא למונדיאל הזה בהחלטה שהוא יהיה שחקן ויתפוצץ פה, ידענו עוד לפני הטורניר שדור יתפוצץ הפעם".

שחקני נבחרת הנוער של ישראל חוגגים העפלה לרבע גמר המונדיאליטו. Marcio Machado/Eurasia Sport Images, GettyImages
נבחרת מיוחדת/GettyImages, Marcio Machado/Eurasia Sport Images

מונדיאליטו 2023: מסע הקסם של נבחרת ישראל

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך להיראות ולהרגיש מצוין, לחיות בריא ולהפחית במשקל?

בשיתוף TI SWIM

- נפלתם על בית קשה מאוד. זה פגע באמונה?

"זה גרם להאמין שיהיה יותר קשה והיה קשה. גרם לנו להבין - ואנחנו למודי ניסיון ממשחקים קודמים - שהכל בסופו של דבר מתנקז לדקויות, גול אחד, משחק אחד שצריך נקודו, ואתה לאו דווקא להיות בכל משחק וכל הזמן בעליונות על היריב. וזה בסופו של דבר מה שקרה. גם נגד יפן לא שיחקנו טוב, אבל ידענו לנצח את המשחק".

- האמת שבשעה הראשונה לא היה נראה שיש לכם סיכוי לנצח. מה עבר לכם בראש בספסל?

"חשבנו כבר איך אורזים את כל הדברים למזוודה (צוחק). אבל ברצינות, אלה היו הדקות הכי פחות טובות שלנו. רצינו לגמור את המחצית בתיקו אפס כדי לעשות התאמות, אבל ידענו שנצטרך טריגר ודווקא ההרחקה של רן (בנימין) הייתה הטריגר וזה הפך לשחקנים משהו בראש. מהרגע הזה, עוד לפני שהשווינו אפילו, הווייבים שקיבלנו מהשחקנים אלינו ושהם קיבלו מאיתנו בספסל היו שאנחנו הולכים לנצח את המשחק".

- כמה באמת היה קשה להחזיר את רן בנימין אחרי ההרחקה להארכה אדירה מבחינתו מול ברזיל?

"הוא היה אדיר. הוא שמח מאוד שניצחנו את יפן כי ירדה לו אבן מהלב, אבל הוא לקח את זה קשה. הוא רוצה לשחק והוא תמיד נותן 100% והיה לו קשה שהוא יפספס את שמינית הגמר, אבל אמרתי לו כל הזמן 'אל תדאג, לרבע גמר אתה תחזור' ושייתן מה שהוא יודע. הוא הצליח להרים את עצמו וזה בדיוק הסיפור של הנבחרת הזו, גם כשמובילים עלינו והכל קשה, אנחנו מרימים את עצמנו".

- אבל אתם לא אוהבים שמתארים אתכם רק כנבחרת של לב ונשמה.

"כי אין פה רק לב ונשמה. אי אפשר לנצח רק עם זה. יש פה הרבה טקטיקה, לפני כל משחק אנחנו עושים ביומיים ארבע אסיפות טקטיות, שתי אסיפות על מצבים נייחים, אימונים ושיחות אישיות. אנחנו לומדים טוב מאוד את היריב ויש לנו עקרונות משחק מאוד ברורים. את ברזיל ניצחנו בעיקר בגלל טקטיקה ולא לב ונשמה, אבל ברור שזה הולך ביחד. לב ונשמה לבד יכול לנצח פעם בכמה משחקים, לא כל הזמן".

נבחרת הנוער של ישראל חוגגת. ANDRES LARROVERE/AFP, GettyImages
לא רק לב ונשמה. נבחרת ישראל עד גיל 20/GettyImages, ANDRES LARROVERE/AFP

- אם מסתכלים על הנבחרת של יוסי בניון, שסיימה שלישית באירופה בגיל נערים, לא מעט שחקנים ממנה לא יצאו מהאלמוניות. אתה מאמין שבנבחרת שלכם זה יהיה שונה?

"אני חושב שכן. קודם כל זו הייתה נבחרת עד גיל 17, פה זה עד גיל 20 וחלקם כבר אחרי היורו בשנה שעברה קיבלו הזדמנות בבוגרים ועשו קפיצת מדרגה. כמעט כולם עם הופעות בבוגרים".

- אבל למשל אילי מדמון, שנמצא בטורניר מטורף, כמעט ולא שיחק השנה.

"אילי מדהים, זו שנה שלישית שלו בבוגרים לדעתי, אבל אני מקווה שהמונדיאל הזה ייתן להם את החשיפה ולקבוצות ייתן את ההבנה שהם צריכים לשחק".

- אבל אתה היית מאמן בוגרים בעצמך ואתה מכיר את זה. בסוף מאמן בליגת העל מפחד על המקום שלו, ומפחד לתת לצעירים.

"זה לא צריך לבוא מהמאמנים, זה צריך לבוא מבעלי הקבוצות והמנהלים המקצועיים כאסטרטגיה של מועדון. אם יש שחקן מוכשר מאוד וצעיר שמופיע במונדיאליטו ומשחק מול השחקנים הכי טובים בעולם, צריך לתת לו את הבמה".

- עם יד על הלב: אתה רואה את תורג'מן פותח לפני ערן זהבי וג'ורג'ה יובאנוביץ', או את ענאן חלאילי וחמזה שיבלי פותחים לפני דולב חזיזה?

"דור צריך להשתלב כמה שיותר, ולהיפך - יש לו את היתרון ללמוד מיובאנוביץ וזהבי ולשחק לצידם. זה הטופ של הטופ, צריך לשלב אותם ביחד. חלאילי צריך להיות חלק משמעותי מהרוטציה בחיפה כמחליף של אצילי או של זר שיגיע במקומו, ופיינגולד יכול לשחק כמחליף של סונדגרן אבל לקבל כמות דקות גדולה, בהחלט. וזה לא רק מכבי תל אביב ומכבי חיפה. יש הרבה קבוצות ביניים שיכולות לתת במה לצעירים ויש לא מעט כאלה שעושות את זה. בסוף שחקן בית כזה הוא נכס. תראה את מנור סלומון וליאל עבדה ואוסקר גלוך, שמשחקים שנה-שנתיים ובסוף המועדונים מינפו את זה למכירה בהרבה כסף. בעלי הקבוצות צריכים להבין, במקרה ה'רע' יהיה להם שחקן שיספק תפוקה במשך שנים רבות, ובמקרה הטוב הם ימכרו שחקן בהרבה מאוד כסף, שיעזור למועדון לאורך שנים".

אוסקר גלוך נבחרת ישראל. ברני ארדוב
"הלב שלו איתנו והוא בשגעון". אוסקר גלוך/ברני ארדוב

- ההחלטה שלכם שלא לרשום את אוסקר ולחכות שיבוא במהלך הטורניר הוכיחה את עצמה.

"קודם כל צריך להגיד את האמת - לא היה בטוח שיגיע בכלל. שנית, הנבחרת חזקה יותר מכל דבר, אנחנו משתמשים כמעט בכל השחקנים. מלבד השוערים והדר פוקס כולם קיבלו דקות עד עכשיו, זה חשוב בטורניר כזה. אנגליה לא רשמה שני שחקנים וחיכתה לכוכבים שיגיעו רק לרבע הגמר, והפסידה. אנחנו בטח לא מרשים לעצמנו לחכות לשחקנים עד למשחק שלישי".

- הוא מדבר איתכם?

"כל הזמן. הלב שלו איתנו והוא בשגעון".

- הוא מתבאס שהוא לא כאן איתכם?

"הוא היה מת להיות פה והוא עשה מאמצים אדירים, אבל בסוף הוא גם בקבוצה חזקה וגם בנבחרת בוגרים, וזה בטח לא בריא להיות בריבוי כל כך גדול של מפעלים. בסוף טובת השחקן היא מעל הכל".

- אימנת אפילו את מכבי חיפה כמאמן ראשי באיזשהו שלב. המשחקים האלה הכי גדולים בקריירה שלך?

"אין ספק, אפילו יותר מהיורו בשנה שעברה. היורו היה באותו זמן החוויה הכי גדולה ועצומה, אבל כשהגענו למונדיאל הבנו את ההבדל. הדחנו את אלופת אסיה, את אלופת אפריקה ואת אלופת דרום אמריקה. לא היינו פוגשים בחיים נבחרות כאלה, זה נשמע דמיוני".

- עשו משהו שונה בהתאחדות בשנים האחרונות שפתאום יש הצלחות בנבחרות הצעירות?

"אני בהתאחדות שנתיים ומטרת העבודה של בוני גינצבורג, משה סיני ויילה חוס בזמנו, הייתה לפתח את הצעירים. אבל זה בא מהר. המטרה היא שזה יימשך בעתיד, אני חושב שזה לא אירוע חד פעמי".

יילה חוס, משה סיני, בוני גינצבורג, אופיר חיים, גדי ברומר, איתי מרדכי. ההתאחדות לכדורגל, אתר רשמי
קוצרים את הפירות. מרדכי עם חוס, סיני, גינצבורג, חיים וברומר/אתר רשמי, ההתאחדות לכדורגל

- אתה מאמן הנבחרת עד גיל 18, יש דור טוב?

"כן, יש דור טוב והמטרה היא להגיע כמעט כל שנה לטורניר גדול בגילים הצעירים. כל משחק בינלאומי כזה תורם להם כמו 10 או 15 משחקים בליגה לנוער".

- דיברת על שחקנים שצריכים לשחק בליגת העל. עיליי פיינגולד, למשל, מיועד להפועל עפולה. גם השאלה ללאומית היא תהליך טוב?

"המקרה של פיינגולד שונה כי אני חושב שאחרי היורו בשנה שעברה היו צריכים לעשות את זה איתו, ולא לתת לו להמשיך בנוער. לאור ההופעות שלו פה וביורו, הוא צריך להיות במכבי חיפה. הוא היה אחד המצטיינים נגד ברזיל. פיינגולד ברמה של ליגת העל".

- אז אף שחקן לדעתך לא צריך להישאר בנוער.

"מי שיישאר בנוער, ייעצר. כל הזמן אנחנו מבקשים ששחקנים מוכשרים ישחקו שנתון מעליהם כדי להתמודד עם מהירות המשחק ולהתפתח יותר מהר, אז אותו דבר לגביהם. השחקנים האלה פירקו את הליגה לנוער וזו תהיה דריכה במקום אם יישארו שם. הם צריכים להיות שחקני רוטציה בליגת העל ולא נערי פוסטר שיושבים ביציע".

- עם יד על הלב, אם היום אומרים לך לבוא ולאמן קבוצה בליגת העל, אתה מסכים מיד?

"אם פעם באמת הייתי מסכים ישר, עכשיו אני אחשוב פעמיים ואחשוב טוב. מאוד טוב לי בהתאחדות אבל ברור שיש עדיין תשוקה לאמן כל יום, מה שלא קורה בנבחרת. אבל אין ספק שזה משהו שיגרום לי לחשוב טוב טוב לפני שאחליט".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully