וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"בכל הקשור לספורט יש לישראל מה לשפר בתחום השוויון המגדרי"

7.3.2023 / 11:04

רגע לפני יום האישה הבינלאומי החל ביום רביעי, מנכ"לית איגוד ההתעמלות שרית שנער מספרת על הדרך הארוכה שעבר הענף, על ההבדלים המגדריים והפערים בחשיפה בין הענפים האולימפיים לענפי הכדור: "אנחנו 20 שנה אחרי אירופה, מאמינה שנהיה שם"

שרית שנער. יוסי לזרוף,
יש דרך לעבור. שרית שנער/יוסי לזרוף

יום האשה הבינלאומי החל מחר (רביעי) הזדמנות מצוינת לשבת לשיחה עם אחת הנשים המרתקות בעולם הספורט בישראל - שרית שנער, מנכ"לית איגוד ההתעמלות. שנער היא דוגמה טובה לאשה ששוברת מוסכמות. בגיל 6 היא כבר החלה לשחק כדורגל והתקדמה בקריירת הספורט עד ששימשה כקפטן נבחרת ישראל לנערות ולבוגרות, הוכתרה כ"מלכת השערים" של ליגת העל בכדורגל נשים שלוש שנים ברציפות, שיאנית הופעות בנבחרת ישראל בכדורגל נשים ו"שחקנית העונה" בליגת הנשים.

לענף הכדורגל שמורה בלב שלה פינה חמה אבל כיום, במישור המקצועי, שרית פנתה לענף אחר וחשוב להגיד שהיא מצליחה גם שם, שכן מספיק להסתכל על הישגי ענף ההתעמלות בשביל להבין שמדינת ישראל בהחלט על המפה.

"כמנכ"לית איגוד ההתעמלות יכולתי להתרווח בכורסה ולהגיד לעצמי בגאווה: איזה כיף, העבודה הקשה השתלמה ובגדול - זכינו בשתי מדליות זהב במשחקים האולימפיים בטוקיו - ההישג הספורטיבי הגדול ביותר של מדינת ישראל מאז ומעולם. יכולתי להוסיף ולהגיד לעצמי: בואי תתמקדי במשחקים האולימפיים של פריז בשנת 2024 בהם ננסה לשחזר את ההישגים הגבוהים שלנו בהתעמלות. ואכן, אנחנו עושים את מירב המאמצים ומעמידים לזכות המתעמלים את שלל האמצעים כדי להצליח - תשתיות, מאמניות ומאמנים מהשורה הראשונה, צוות רפואי, מקצועי ומנהלי שמעניק מעטפת כוללת. א ב ל, בעיני צריך להביט על כל ענפי הספורט הישראליים במבט רחב יותר. והמבט הזה מגלה פער בין ההשקעה לספורט הגברים לבין ספורט הנשים, בעיקר במשחקי הכדור, ובכלל - בכל הקשור לספורט יש לישראל מה לשפר בתחום השוויון המגדרי".

לינוי אשרם בנחיתת הנבחרת הישראלית, נתב"ג, 11 באוגוסט 2021. ראובן קסטרו
בהצלחות גדולות מפרגנים. לינוי אשרם/ראובן קסטרו

ובכל זאת, אנחנו רואים שינוי בשנים האחרונות.

"בהחלט, וזה מבורך. ניתן לראות שלמעט התעמלות אמנותית אין ענף בספורט האולימפי שמתחרים בו רק נשים או רק גברים. אפילו לשחייה אמנותית הכניסו בשנה האחרונה גברים. נכון שבענפי הספורט עדיין כל מגדר מתחרה בנפרד אבל מה לעשות שמבחינה פיזיולוגית יש הבדלים שאי אפשר לברוח מהם - תכונות של חוזק, מהירות וכד'. לא סתם יש שיאי עולם לנשים ולגברים בנפרד, והם שונים באיכויות שלהם. עם זאת, ניתן לראות שמנסים לקדם כמה שיותר תחרויות משולבות למשל בשיט ובג'ודו. אני מאד אוהבת את העובדה הזו ש"מערבבים" כיוון שזה עוזר לשבור סטיגמות, להגביר את העניין בכלל ולקדם ספורט נשים בפרט".

ודווקא באחד מענפי ההתעמלות, התעמלות אמנותית, זה לא קורה - למה בעצם? למה למשל אקרובטיקה מאפשרת תחרות של שני המינים והתעמלות אמנותית לא?

"אם אתה שואל אותי לא רחוק היום שיהיו בנים גם בהתעמלות אמנותית וזה ראוי שיהיה כך. לא צריך להדיר מגדר זה או אחר מענף ספורט כלשהו. גם כדורגל נשים היה פעם משהו בשוליים והנה בטורניר יורו 2022 לכדורגל נשים, במשחק הגמר שנערך בוומבלי בלונדון, נכחו 90,000 צופים - אצטדיון מלא. בטורניר עצמו השתתפו 47 נבחרות נשים מכל רחבי אירופה ובמשחקים צפו כחצי מיליון איש, שלא לדבר על שידורים ישירים רבים מאד ומעניינים ביותר בערוצי הטלוויזיה השונים בכל רחבי היבשת, ובהסכמי חסות פורצי דרך לאירוע ולהרבה מהנבחרות. זו הוכחה שבסופו של דבר הקהל פתוח להכל ועדיין, חסר שוויון בין נשים וגברים בעיקר במשחקי כדור.

את חושבת שלתקשורת בישראל או אפילו בעולם יש חלק בזה?

"בענפים אולימפיים לתחושתי אין הבדל בסיקור - בהתעמלות מכשירים, שחייה, אתלטיקה וגם בג'ודו מקבלים חשיפה די זהה מהתקשורת. גם אנחנו באיגוד ההתעמלות הרגשנו את זה כשלינוי וארטיום זכו במדליות בטוקיו ושניהם קיבלו המון פרגון ואהבה מהתקשורת. אבל כפי שציינתי בעיקר במשחקי הכדור זה בהחלט ניכר. אנחנו 20 שנה אחרי אירופה ששם יש לזה יותר ביטוי גם בחסויות, גם בסיקור וגם בכמות הצופים. בישראל אנחנו עדיין רחוקים שנות אור אבל אני רוצה להאמין שנגיע לשם. זו מגמה שלא נוכל להתעלם ממנה ותגיע גם לארץ, גם אם יקח לה יותר זמן".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
שרית שנער. יחצ,
התחילה בכלל בכדורגל. שרית שנער/יחצ

איך אפשר לשנות את זה?

"ברור לכולם שבראש ובראשונה הכל קם ונופל על תקציבים. בארה"ב למשל התיקון המשמעותי ביותר שנקרא Title IX (טייטל 9), אוסר אפליה במימון פדרלי של תוכניות חינוך, כולל תוכניות ספורט. תיקון טייטל 9 חייב את כל בתי הספר והקולג'ים שממומנים על ידי הממשלה להשקיע בספורט נשים את אותם הסכומים שהם משקיעים בספורט גברים. הכספים שדיברו עליהם הם השקעה בקבוצות, מאמנים, מתקנים, מלגות ועוד. תאר לעצמך שהיה חוק דומה בישראל והיו משקיעים את אותם המשאבים בספורט נשים. אין ספק שהשינוי היה קורה. הזדמנויות שוות יובילו להישגים, שיובילו לעוד ביקש מצד בנות. אם הורים לא ייאלצו למשל לקחת את הילדה שלהן לעיר במרחק 40 דקות נסיעה, כי בעיר שלהם אין מגרשי כדורגל זמינים לחוגי בנות, אז ברור שזה יוביל לשינוי".

יש לך מסר לשר הספורט החדש?

"לדעתי לא היה שר ספורט שמכיר את התחום טוב כמו מיקי זוהר. מדובר בשר שכבר הביא תקציבים לספורט ואין ספק שיש בכוחו לשנות את הספורט בישראל בהחלטות פשוטות יחסית, רק השאלה אם הוא יוכל לעמוד מול כוחות חזקים שינסו למנוע ממנו לנתב את הכסף למקומות פחות פופולריים. אם הוא ידע לנתב נכון את התקציבים, בהשקעה נמוכה יחסית נוכל להגיע להישגים גדולים ולזירות מכובדות. המסר שלי אליו - רק המעז מנצח ומגיע למקומות רחוקים".

  • עוד באותו נושא:
  • התעמלות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully