וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא מגבילים את עצמם: ספורטאים בעלי מוגבלויות מספרים על ההתמודדות

לכבוד היום הבינלאומי, בחרנו לדבר עם 3 ספורטאים בעלי מוגבלויות שיספרו על הדרך שבה ספורט משתלב בחייהם, על המשמעויות, הערכים והיתרונות שיש לכך עבורם

יום שבת הקרוב, 3.12 הוא יום בו מציינים את היום הבין-לאומי לזכויות אנשים עם מוגבלות. אנשים עם מוגבלויות, ככלל האנשים, לוקחים חלק במסגרות רבות של ספורט - בין אם בצורה חובבנית ועד השתתפויות בתחרויות עולמיות.

לספורט יש יתרונות רבים ומוכחים, שיפור המצב רוח, יכולות הלמידה והקואורדינציה, חיזוק הבטחון העצמי, סיוע למערכת החיסונית ולעיתים גם יוצרת מפגשים חברתיים בין אנשים. לכבוד היום הבינלאומי, בחרנו לדבר עם 3 ספורטאים בעלי מוגבלויות שיספרו על הדרך שבה ספורט משתלב בחייהם, על המשמעויות, הערכים והיתרונות שיש לכך עבורם. זוהי הזדמנות לזכור שלכל אדם יש יכולת למצוא את הספורט שמתאים לו ושחשוב לשלב כל אחד במסגרות הספורט המתאימות.

תמי רמתי, משתקמת במפעל רב נכותי מוגן צ'יימס בראש העין ושחקנית טניס שולחן

תמי רמתי. עמותת ציימס,
תמי רמתי/עמותת ציימס

תמי מספרת שהתחילה לשחק מיד אחרי שסיימה את בית הספר. תמי לא ניסתה סוג ספורט אחר, מפני שזהו סוג הספורט המרכזי שמאפשר לה לשחק ולהשתלב למרות מצבה, היא משחקת כשהיא בכסא הגלגלים ועדיין, למרות השנים הרבות, המשחק מאתגר אותה בכל פעם מחדש.

תמי זכתה במקום הראשון באליפות של "ספיבק", מועדון של בעלי מןגבלויות: "החלק הכי כיף בספורט, זה להגיע להישגים חדשים. אני אוהבת את הטניס שולחן שלי, אני אוהבת לשבור כל פעם שיא ולעלות רמה, השבוע באחת התחרויות בהן השתתפתי הגעתי למקום השני, זה עורר בי התרגשות ענקית ועצומה וזו זכות גדולה להוכיח שאפשר להצליח בכל מצב. גם אני מסוגלת, למרות הנכות הפיזית שלי".

יהל מעין, נער עם צרכים מיוחדים מקיבוץ מעגן מיכאל, שחקן כדורגל בקבוצת "שווים ניצחון" של עמותת "שער שוויון"

יהל מעין. שער שוויון,
יהל מעיין/שער שוויון

יהל נולד עם cp קל (שיתוק מוחין) ובהמשך אובחן על הספקטרום בתפקוד גבוה. "אני משחק כדורגל מאז שאני בכיתה א', התאהבתי בספורט הזה. הכדורגל נותן לי כוח ועושה אותי לשמח יותר, אני אוהב להיות על המגרש ולהרגיש את הדשא. כשאני מגיע למגרש התחושה היא שאני יודע מה אני צריך לעשות, אני מגיע מוכן וחושב מה לעשות כדי לנצח".

"בשנתיים האחרונות התאמנתי בכל יום, ויצא לי להשתתף בטורניר של המועצה וגם ניצחנו בו, זה היה חלום שמתגשם. כשאני מפסיד אני מנסה לא להתעצבן, תמיד יש תחושה קלה של החמצה אבל אני יודע שכל אימון, גם אם אני מפסיד בו, גורם לי ללמוד ולתקן ולהיות טוב יותר בפעם הבאה".

עד לפני מספר חודשים יהל שיחק כדורגל בקבוצה שעברה לשחק במסגרת הליגה (נערים ג'), ועקב חוסר היכולת של המערכת ואי הכשרת המאמנים להכיל ילדים עם מוגבלות, כמו במקרה של יהל, גרמו לו לתחושת כישלון ואי השייכות כך שהבין שלא יכול להמשיך יחד עם חבריו לקבוצה.

יהל הצטרף לקבוצת 'שווים ניצחון' - קבוצת כדורגל במודל מיוחד שפיתחה עמותת 'שער שוויון' למשחק מקצועי, הקבוצה מותאמת לנערים עם צרכים מיוחדים אותה מלווים מאמנים המוכשרים לכך. בין הנערים נוצר חיבור מיוחד המתבטא על מגרש הכדורגל ומייצר חוויה משותפת ותחושת מסוגלות ושייכות. "אני כ"כ שמח שיכולתי לחזור לשחק, המגרש הוא הבית שלי. אני ממליץ להגיע ולנסות, ב'שווים ניצחון' יש הזדמנות לכל אחד ואחת לקחת חלק בקבוצת כדורגל."

דורית קראוני, בת 35 מעמותת צ'יימס ישראל לומדת במכללה תעסוקתית בסניף ראש העין, סטודנטית באונברסיטת בר אילן ושחיינית

דורית קרוואני. דליה קרוואני,
דורית קרוואני/דליה קרוואני

דורית נרשמה לחוג שחיה כבר בגיל 5 ברעננה; "אני מאוד אוהבת לשחות. ב2014 יצאתי עם משלחת של הספיישל אולימפיק לבלגיה. שם זכיתי במדליה זהב ב25 מטר שחיה חופשי, בשחיית גב זכיתי במדליית ארד. באותה שנה גם קיבלתי את פרס הספורטאי המצטיין מטעם הספיישל אולימפיק וקיבלתי גביע", מבחינתה שחייה זה ספורט אידיאלי, היא אוהבת מים וגם זו הזדמנות טובה להתמקד במטרה, להצליח להיות עם עצמך הרבה שעות במים ולהפעיל את הגוף. דורית מתאמנת מספר פעמים בשבוע, ולמרות הקושי בשילוב מול הלימודים, היא אינה מוותרת על השחייה; "זה החיים שלי. השנה זכיתי במקום חמישי בתחרות שחיה של 25 מטר חתירה וגב".

מלבד השחייה, דורית גם רוכבת על אופניים עם שני גלגלים מגיל 12 ונמצאת בחוג אופניים מגיל 20; "אני מאוד נהנית שבאים לחוג הרבה אנשים מכל מיני מקומות בארץ." מבחינת דורית, ספורט הוא חשוב ומשמעותי ומוסיף נפח חדש לחייה; "כשאני משתתפת בספורט, אני מרגישה הרבה יותר טוב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully