וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפחתת נקודות, הרחקות ותמריצים: המלצות הוועדה לטיפול באלימות

10.11.2022 / 17:45

הועדה שהקימה ההתאחדות לכדורגל כדי להילחם באלימות, פרסמה 35 המלצות, חלקן מרחיקות לכת כמו הורדת קבוצה למקום האחרון בפלייאוף, הפחתת נקודות במקרים של שימוש בפירוטכניקה, גזענות ואלימות ואף יצירת "חוזה" בין הקבוצה לאוהדים. עיקרי המסמך

השלכת אבוקות בדרבי התל אביבי/ספורט1

בחודש יולי, עוד לפני שיצאה לדרך עונת 2022/23 בישראל, החליטה ההתאחדות לכדורגל להקים ועדה אשר תבחן מחדש את דרכי הטיפול בתופעת האלימות הגואה במגרשי הכדורגל ובהתפרעויות ההולכות וגוברות ביציעים. הערב (חמישי), לאחר שהוועדה התכנסה, שמעה 40 מוזמנים שונים שבתוכם בעלי תפקידים בכירים בהתאחדות, נציגי רשויות אכיפה וגופי אבטחה, מנהלי אירועים, אנשי אבטחה, אוהדים, אנשי תקשורת וגורמים אחרים, התייעצה עם 16 התאחדויות שונות באירופה ונקטה בפעולות נוספות, פורסמו 35 המלצותיה בניסיון להילחם בתופעה שבכל העולם מרימה ראש.

בראש הוועדה עמדו פרופ' מיגל דויטש (חבר נשיאות ביה"ד העליון של ההתאחדות), עו"ד אפרים ברק (דיין ב-CAS) ופרופ' יאיר גלילי (חוקר מדעי ההתנהגות ופסיכולוגיה חברתית) ואלו הן המלצותיהם העיקריות:

אורן חסון עם פרופ' מיגל דויטש. ניב אהרונסון
בין ההמלצות: שימוש באמל"ח משמעותו הפחתת נקודה וסגירת יציע. חסון וחברי הוועדה/ניב אהרונסון

ההמלצה הראשונה של חברי הוועדה נוגעת לאכיפה מול הפורעים ועל פיה תיקבע בחקיקה תקופה מינימלית של שנה או יותר להרחקת אוהד מתפרע מכל מגרש שבו משחקת קבוצתו האהודה, לצד מעקב סדור, שיטתי ואמין ביחס למילוי חובת ההתחייבות של אותו אוהד להתייצב בתחנת המשטרה בזמן משחקי הקבוצה. כמו כן קראו חברי הוועדה להשלים במהירות האפשרית מהלך חקיקתי שיאפשר למשטרה להטיל במגרשים קנסות מנהליים על המתפרעים והמליצו למשרד המשפטים לשקול לייסד הליך מהיר לשיפוט עבירות של התפרעויות במגרשי הכדורגל.

בעבירות של התפרעות אוהדים חברי הוועדה המליצו לערוך רוויזיה ביחס לעבירות השונות והמליצו כי במקרה של פגיעה בגופם של אוהדים, שופטים, שחקנים או בעלי תפקידים, תהיה החמרה בענישה ויוטל עונש חובה של הפחתת שתי נקודות, ללא שיקול דעת שיפוטי כלשהו, כאשר נקודה אחת תופחת בפועל והנקודה השנייה תופחת על תנאי. יתר על כן, עבירות של שימוש באמצעים פירוטכניים, כלומר הדלקת אבוקות ורימונים, יובילו להפחתת נקודה אחת בפועל וסגירת היציע שממנו הושלכו האמצעים האמורים למשחק אחד, ללא שיקול דעת שיפוטי כלשהו. אם תיארע במשחק נתון יותר ממסכת אחת של שימוש באמצעים אלה, ייקבע עונש חובה של הפחתה מיידית של שלוש נקודות, שתיים מהן בפועל ואחת על תנאי ללא שיקול דעת שיפוטי.

הוועדה המליצה עונש של הפחתת נקודות בפועל גם במקרים של קריאות גזעניות ופוגעניות על רקע מין, דת, גזע, מגדר, נטיה מינית, מוגבלות או השתייכות למוצא לאומי-אתני כאשר מדובר במסכת שנייה של קריאות פסולות באותו משחק, אז יחול עונש חובה של הפחתת שתי נקודות - אחת בפועל ואחת על תנאי.

לא רק הפחתת נקודות על הפרק. הומלץ גם לאפשר לבית הדין במקרים חמורים מאוד של הצטברות כמות משמעותית של עבירות חמורות באותה עונה, להחליט כי קבוצה בליגה מקצוענית תרד בסיום העונה למקום האחרון בפליאוף העליון, ללא תלות בכמות הנקודות שצברה. בכל הנוגע להורדת ליגה והפסקת פעילות, הובהר כי יש להחיל עונשים כאלה רק כאשר מדובר בקבוצה אשר היא בגדר "שור מועד" בתחום ההתפרעויות, וההתפרעויות הקשות חוזרות ונשנות ללא תקנה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
אוהדי מכבי חיפה במשחק מול בנפיקה. JACK GUEZ, GettyImages
קבוצה תוכל לסיים במקום האחרון בפלייאוף העליון ללא כל קשר לתוצאותיה/GettyImages, JACK GUEZ

אחת ההמלצות היא גם לבטל לאלתר קיום של משחקים ללא קהל, אולם לא יהיה שינוי במדיניות בכל הנוגע בסגירת יציעים ספציפיים באצטדיון. כן תבוטל ההוראה המחייבת קבוצות לגבות תשלום בגין הקצאת כרטיס ביציע חלופי לאוהד שהינו מנוי ליציע שנסגר ועונש של משחקי רדיוס יוטל רק במקרים חריגים. המלצה חדשה ומעניינת היא להעניש קבוצות באיסור על העברת שחקנים בחלון ההעברות, משמע שלא יוכלו לצרף שחקנים חדשים לסגל לתקופה שתיקבע על ידי בית הדין.

חברי הוועדה גם המליצו כי בעת כל רכישת כרטיס למשחק כדורגל יהיה צורך בזיהוי, כך שבתקנון תיקבע הוראה לפיה קבוצה לא תמכור כרטיס אלא אם כן הכרטיס הוא על שם הצופה ומוקצה לו מקום ישיבה. "חוזה הכרטיס" בין הקבוצה לבין האוהדים יכפיף את האוהד אשר הפר את החובה להימנע מהתפרעות, לסמכותו של פוסק מוסכם לחייב אוהדים בתשלום שייקבע על ידיו. לסל העונשים גם תתווסף הסנקציה לפיה ניתן יהיה לאסור על קבוצה למכור ו/או להקצות כרטיסים לאוהדיה במשחק חוץ.

לא רק האוהדים והקבוצות יידרשו לפעול, אלא גם שופטי הכדורגל שיקבלו הנחיות מיוחדות ויידרשו "להגיב בתקיפות" כאשר ייתקלו בהתנהגות פסולה על ידי מאמנים ושחקנים ויידרשו לשלוף כרטיסים צהובים ואדומים, תלוי במקרה כמובן, כאשר מדובר במקרים שמלהיטים את היצרים ביציעים.

חברי הוועדה גם המליצו שכל קבוצות שתי הליגות הבכירות בישראל יחויבו בהעסקת אדם שתפקידו יהיה לשמש איש קשר מול האוהדים וארגוני האוהדים השונים, גם במטרה ליצור שיתוף פעולה מתאים להפחתת התפרעויות - יתר על כן, המליצו כי אי-מינוי אדם בתפקיד כזה יהווה עבירה משמעתית כשלעצמה ויהווה שיקול בענישה כאשר קיימת התפרעות של אוהדים.

אוהדי מכבי תל אביב. דני מרון
ללא קהל חוץ בעת הצורך? אוהדי מכבי תל אביב, השבוע בטדי/דני מרון

מנגד, בתי הדין יתבקשו להקל בעונשים על קבוצות שיוכיחו כי "נקטו בכל האמצעים האפשריים למניעת העבירות ולטיפול בהן באופן קפדני ויוצא דופן וביצעה את כל הפעולות", אולם לבית הדין לא תהיה סמכות לזכות קבוצה מחמת כך כאשר מדובר בהתפרעות חוזרת של אוהדים ולכל קבוצה תהיה רק הזדמנות אחת ליהנות מהגנה מיוחדת זו במהלך עונה נתונה. בנוסף, ייקבע כי אם הקבוצה הנאשמת הוכיחה ברמת הסתברות גבוהה כי כוונתם של הצופים האמורים הייתה לפגוע בקבוצה, כפי שקרה לאחרונה בבית"ר ירושלים ובהפועל תל אביב לצורך הדוגמה, היא תזכה להקלה מבית הדין.

בנוסף גם יינתנו תמריצים חיוביים לקבוצות שיובילו למניעת התפרעויות ואף תפותח "טבלת הגינות" סדורה, תוך דגש על התנהלות אוהדים של קבוצות. בין השאר, ההתאחדות תקצה לקבוצות "מענקי עידוד" מקרן ייעודית שההתאחדות תייסד מתוך חלק מכספי הקנסות שההתאחדות גובה. המענקים יועברו לפקידי קישור של קבוצות עם אוהדים לצורך רכישת אביזרי עידוד, ניהול קמפיין כנגד אלימות ועוד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully