וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אנטישמיות, לינץ', קליע בלב: חזרה למותו של אוהד פ.ס.ז' ב-2006

קללות גזעניות, מרדף ברחובות, לינץ' בשוטר שחום עור וגופה שמוטלת בסניף מקדונלדס. אם מישהו עדיין לא מבין למה משטרת פריז מתייחסת למשחק בין פ.ס.ז' למכבי חיפה ככזה ב"סיכון גבוה", מוטב שיחזור ליום בו הפועל תל אביב התארחה בבירת צרפת

תיקתקנו: סיכום אירועי היום בספורט, 25.10/ספורט1

ה-23 בנובמבר 2006 הפך ליום שחור בהיסטוריה של הכדורגל הצרפתי בכלל ובזו של פריז סן ז'רמן בפרט. הקבוצה מבירת צרפת אמנם נכנעה באותו ערב 4:2 להפועל תל אביב בפארק דה פראנס, אבל ההפסד הזה לא היה הסיבה לכך שההתרחשויות סביב המשחק הגיעו לכותרות כל העיתונים, לישיבת חירום ממשלתית.

יניב חזות, צרפתי-יהודי תושב פריז שהיה אז בן 23, הגיע לתמוך בהפועל תל אביב בגלל שהיא קבוצה ישראלית. אחרי המשחק הוא צעד עם כמה מחבריו באחד הרחובות הסמוכים לאצטדיון, סמוך לשעה 23:00, כשכמה חברים בארגון האולטראס "בולון בויז" החלו לצעוק לעברם "יהודים מסריח", "מוות ליהודים".

האוהדים היהודים חששו והתחילו לברוח. הם לא הצליחו להישאר יחדיו וחזות סיפר לתקשורת הצרפתית: "הרגשתי מאוים. התחלתי לרוץ והם רדפו אחריי". הוא הגיע בסמוך לסניף של מקדונלדס כשהאוהדים האנטישמים התחילו לסגור עליו.

זירת מותו של אוהד פריז סן ז'רמן ז'וליאן קמנר ב-2006. STEPHANE DE SAKUTIN, GettyImages
האוהד היהודי סיפר: "הרגשתי מאוים. התחלתי לרוץ והם רדפו אחריי". סניף מקדונלדס שבו התרחש הירי/GettyImages, STEPHANE DE SAKUTIN

השוטר אנטואן גראנומור חזה במתרחש והבחין במצוקה של חזות. הוא יצא מהרכב שלו בבגדים אזרחיים וללא סרט היד אותו עונדים שוטרים כשהם לא לבושים במדים. מיד פנה לאוהדים של פריז בקול תקיף, קרא להם לחדול והודיע להם שהוא שוטר, אבל הם לא האמינו וקראו לו "כושי מלוכלך".

גראנומור התחיל להרגיש מצוקה בעצמו וריסס לעבר חברי האולטראס גז מדמיע. אלא שהם לא נרתעו ועדיין לא האמינו לו כשזעק שהוא שוטר. הם התקרבו לעברו במהירות ואחד מהם הפיל אותו לקרקע. הוא איבד את המשקפיים שלו וכשהוא חושש מלינץ' - כך יעיד מאוחר יותר - שלף אקדח וירה.

הקליע של גראנומור חורר את הריאה של האוהד מוניר דושאר, פילח את הגוף שלו ופגע בליבו של אוהד אחר, ז'וליאן קמנר. השוטר התרומם באופן מידי וביחד עם חזות נכנס לעומק סניף המקדונלדס כדי לתפוס מחסה. המשטרה הגיעה למקום בכוחות מתוגברים ואחרי 20 דקות הצליחה להשתלט על האירוע. במקום הייתה מוטלת גופתו של קמנר.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
ניקולא סרקוזי ב-2006, אחרי מותו של אוהד פריז סן ז'רמן ז'וליאן קמנר. BERTRAND GUAY, GettyImages
"נסגור יציעים. עדיף להיות לבד מאשר בחברה רעה". סרקוזי מדבר עם התקשורת אחרי מותו של קמנר/GettyImages, BERTRAND GUAY

באותן שנים מקרי האלימות במעורבות של האולטראס של פריז סן ז'רמן היו בשיא. "בשנים 2004-2006 נרשמו לפחות 11 מקרים של אלימות קשה שקשורים באוהדי פריז", סיפרו ב"פראנס פוטבול". אלא שהמשחק נגד הפועל תל אביב לא הוגדר ככזה ב"סיכון גבוה" והמשטרה התכוננה אליו יחסית בעצלתיים. הכוחות רוכזו באזור האצטדיון, אבל כמעט לא הייתה נוכחות משטרתית ברחובות הסמוכים. כ-600 שוטרים במקום 2,000 במקרה של "משחק בסיכון גבוה".

המוות של קמנר הימם את צרפת. "זה הרגע הכי דרמטי ונורא שלי מאז שהגעתי למועדון", אמר נשיא פריז סן ז'רמן דאז, אלאן קייזאק. אבל הצעיר שאיבד את חייו בגיל 25 לא קיבל הנחות במותו. בתקשורת עסקו באופן נרחב בתופעת האולטראס, ב"בולון בויז", באלימות של האוהדים, בגזענות שהרימה ראש ביציעים וברחובות. התחושה ברחוב הייתה שקמנר "אכל מהדייסה שבישל".

ניקולא סרקוזי, אז עדיין שר הפנים, כינס דיון דחוף עם שר הספורט, ראש ההתאחדות לכדורגל ונשיא פריז סן ז'רמן, קייזאק. "אנחנו לא רוצים גזענות ביציעים", אמר בהצהרה לתקשורת, "לא רוצים יותר הצדעות נאציות, לא רוצים נהמות לשחקנים שחורים. נסגור יציעים. עדיף להיות לבד מאשר בחברה רעה".

לקמנר לא היה גיליון הרשעות עשיר. הוא עוכב במאי 2004 אחרי שניסה להכניס לפארק דה פראנס רימון עשן, אבל לא היה מראשי "בולון בויז". "הבן שלנו לא היה חוליגן", זעקה אמו, פרנוסאז, "הוא היה ילד שקט שנהנה מחיי השגרה שלו. היו לו חברים מכל הדתות ומכל הצבעים... מעולם לא שמעתי אותו משמיע דברים גזעניים".

אוהדי פריז סן ז'רמן אחרי מותו של ז'וליאן קמנר ב-2006. FRANK PERRY, GettyImages
"כששוטר שחור יורה למוות בצעיר לבן, זה לא מעניין את התקשורת בצרפת". אוהדי פריז סן ז'רמן/GettyImages, FRANK PERRY

ב-2010 נרצח אוהד נוסף של פריז סן ז'רמן אחרי עימות פנימי, אבל ז'וליאן קמנר זכור עד היום כ"ראשון" במקרה של הקבוצה מבירת צרפת. חלק מהאוהדים ממשיכים להזכיר אותו מפעם לפעם ובארגוני האולטראס ממשיכים לטעון לעיוות הדין.

באחד מאתרי האוהדים נכתב: "שוטר שחור, אוהד לבן של פריז סן ז'רמן ועוד אוהד של הקבוצה מתל אביב. כמובן שבתקשורת ובמערכת המשפט זה קרב אבוד מראש. מבחינה משפטית, התיק הזה נקבר. ההורים של ז'וליאן קמנר מעולם לא זכו לצדק. כששוטר שחור יורה למוות בצעיר לבן, זה לא מעניין את התקשורת בצרפת".

השוטר היורה גראנומור זוכה מאשמה בכל החקירות. הטענה שפעל מתוך הגנה עצמית התקבלה בכל ערעור שהוגש עד שב-2011 התיק נסגר ונחתם סופית. יחד עם זאת, הוא לא החזיק מעמד במשטרה זמן רב.

מחקירה בעניינו, עלה שהוא משך כ-15 אלף יורו בעזרת כרטיס האשראי של חמו כדי להחזיר חוב שהיה לו. כשהחם התלונן במשטרה, גראנומור טען שהוא היה קורבן לסחיטה ואלימות קשה ולכן היה צריך את הכסף. מהחקירה שהחלה עוד לפני הירי באוהד של פריז, עלה שהוא שיקר ובאוקטובר 2007 הוא פוטר מהמשטרה. בית המשפט גזר עליו קנס ומאסר על תנאי.

אוהד אחר שהיה מעורב באותה מהומה אחרי המשחק בין פריז להפועל תל אביב, נשלח למאסר של 18 חודשים ואחד אחר ניסה לטעון ל"חפותו" של קמנר המת: "כן, הוא קילל את האוהד של הקבוצה הישראלית, אבל לא השמיע אמירות גזעניות".

seperator

בעוד כחודש יצוינו 17 שנים ליום בו הפועל תל אביב ניצחה את פריז סן ז'רמן בגביע אופ"א. 17 שנים ליום בו האלימות והגזענות של חברי ארגון האולטראס "בולון בויז" עלתה בחייו של אחד מהם. הערב (22:00) מכבי חיפה תתארח באותו אצטדיון, אצל אותה קבוצה ואולי גם אצל חלק מאותם אוהדים. הפעם משטרת פריז לא לקחה צ'אנס ואת המשחק הזה היא הגדירה ככזה ב"סיכון גבוה". ואם מישהו עדיין לא הבין למה, מוטב שיחזור ל-23 בנובמבר 2006.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully