וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתחת לסטנדרד: מה עובר על סטיפה פריצה בסטנדרד ליאז'?

23.10.2022 / 14:00

רכבת ההרים בקריירה של החלוץ הקרואטי הגיעה לשפל חדש, והגעגועים למכבי תל אביב רק גוברים. מה השתבש בדרך, מי תפס את מקומו והאם זה ייגמר בקאמבק לליגת העל?

תקציר: סטנדרד ליאז' - שרלרואה/ספורט1

באוגוסט 2019 נחת סטיפה פריצה במוסקרון, עוד תחנה בלופ ההשאלות המסתכל והבלתי נגמר שלו. הוא הגיע אחרי תחילת העונה, נפצע די מהר, ישב בחוץ כמה שבועות, וכשחזר דברים התחילו להסתדר לו. הקרואטי כבש שישה שערים תוך חודש, שניים מהם לרשת של סטנדרד ליאז', וזכה למחמאות מכל עבר. "הוא הנשק הקטלני החדש של מוסקרון", זעקה הכותרת ב"לה סואר" המקומי. "הוא הולך בדרכם של גדולי חלוצי המועדון". המאמן דאז ברנד הולרבאך אפילו טען: "יש לו אינסטינקטים של רוצח מול השער".

רק שאז קרה לפריצה מה שבדרך כלל קורה ברכבת ההרים שהיא הקריירה שלו. אחרי עלייה, רגע לפני התפוצצות, באה קריסה. בפברואר 2020, בעיתוי אומלל, פריצה קרע את שריר הירך וטס לאיטליה לטיפולים. כמו שאתם בוודאי מבינים מהתאריך, כבר לא היה לו איך או לאן לחזור. הקורונה קטעה את העונה בבלגיה, ובלי קשר, מוסקרון עמוסת הבעיות הכלכליות שוב החליפה בעלים ולא התכוונה לממש את האופציה לרכישה. דבר אחד כן נשאר: הזיכרון החיובי.

שלוש שנים לאחר מכן, כשדודו דהאן יציע את הקרואטי לסטנדרד ליאז', תירשם התלהבות מיידית. השילוב בין הזיכרונות ממוסקרון למספרים המרשימים במכבי תל אביב לסכום העברה נמוך יחסית הפכו את העסקה לכדאית עבור ראשי סטנדרד. "פרופיל מעניין", אמר המאמן רוני דיילה על הקרואטי עוד לפני שהעסקה נחתמה. "פינישר נהדר שבגיל 27 נמצא בכושר הטוב בקריירה. מהיר, אתלטי, מנוסה ומכיר את הליגה היטב". פאסט פורוורד חודשיים קדימה, פריצה מתקשה למצוא את מקומו בסגל ובתקשורת המקומית כבר מכתירים אותו כ"פלופ" ו"אכזבה ענקית".

סטיפה פריצה ב-2019. Vincent Van Doornnick, GettyImages
התחלה מבטיחה, התרסקות מהירה. פריצה במוסקורן/GettyImages, Vincent Van Doornnick

מה גרם לבלגים להתהפך על החלוץ? "זכרנו אותו כשחקן מעניין מהתקופה במוסקרון, אבל הוא ממש לא הרשים מאז ההגעה שלו", מסביר העיתונאי פיליפ ז'רדיי מ"סודאינפו" המקומי. סטנדרד הייתה זקוקה לחלוץ כי רנו אמונד כבר לא יעיל וסובל מירידה ביכולת ובביטחון. דודו סיפק לה אחד כזה כשסגר את עסקת אושר דוידה, אבל כרגע פריצה מתקשה לספק את הסחורה".

קצת רקע. העונה שעברה הייתה אחת הגרועות בהיסטוריה של סטנדרד. מקום 14. רק 32 שערי ליגה מ-34 משחקים בהם רשמה הקבוצה 16 הפסדים. דיילה הנורבגי שהגיע הקיץ הוא המאמן החמישי במועדון בשנתיים האחרונות. גם העונה הנוכחית נפתחה רע. סטנדרד השיגה ארבע נקודות מחמשת מחזורי הפתיחה ולקראת חלון ההעברות דיילה התעקש וקיבל רשימה של שחקני רכש: דוידה, פריצה, פיליפו מלגוני שהגיע מגנואה והמושאלים סטיבן אלסאטה (מברייטון) ופיליפ צינקרנאגל (מאולימיפאקוס).

במקביל להגעת הרכש, חל שיפור בתוצאות. "כשפריצה הגיע, סטנדרד הייתה ברצף של ארבעה ניצחונות. דיילה נשאר נאמן לשחקנים מהעונה שעברה, אבל ציין שההגעה של החדשים דחפה את כולם להשתפר". פריצה ערך את הבכורה שלו ב-1:2 על סנט טרוידן, הניצחון השלישי ברצף ארבעת הניצחונות, ועלה מהספסל גם ב-0:3 המרשים על האלופה קלאב ברוז' תשעה ימים לאחר מכן. בינתיים, דיילה, הדוגל במערך של 3-5-2 עם חלוץ 9 ושחקן מאחוריו (מה שבבלגיה אוהבים לכנות "חלוץ צל"), גילה צמד חדש: דניס דראגוש הרומני צינקרנאגל הדני.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
דניס דראגוש שחקן סטנדרד ליאז'. Joris Verwijst/Orange Pictures/BSR Agency, GettyImages
תפס את המשבצת של פריצה. דראגוש/GettyImages, Joris Verwijst/Orange Pictures/BSR Agency

מיד אחרי פגרת הנבחרות בספטמבר, אירחה סטנדרד את סרה הקטנה, סוג של דרבי. דראגוש חזר רק יום לפני המשחק מהמשימות עם נבחרת רומניה ופריצה פתח. "כל הקבוצה הציגה משחק מאכזב, אבל לפריצה זכרו שבפעם הראשונה בה פתח הוא לא הרשים, הקבוצה הפסידה ולא הגיעה למצבי הבקעה יוצאי דופן", מסביר ז'רדיי. "במחזור לאחר מכן הוא קיבל עוד הזדמנות בהרכב מול שרלרואה, עוד משחק מיוחד עבור סטנדרד. הקבוצה ניצחה עם הרבה מזל בזכות שער עצמי, אבל הייתה הרבה יותר מסוכנת ב-10 הדקות האחרונות אחרי שדראגוש נכנס במקום פריצה".

דראגוש הוא תגלית העונה בליאז'. חלוץ שסטנדרד רכשה תמורת שני מיליון ב-2019 ולא קיבלה ממנו שום דבר עד שכבש שישה שערים בעונה שעברה. עד עכשיו, המאזן שלו העונה עומד על ארבעה כיבושים והוא מלך השערים המשותף של סטנדרד בצוותא עם המרוקאי סלים אמלאח, שבחודש האחרון הוצא מהרוטציה בעקבות סכסוך חוזי עם הנהלת המועדון. דיילה, מספרים בבלגיה, המציא מחדש את דראגוש בעמדת ה-9 והרומני לא נותן לו שום סיבה לעשות שינויים.

בשבוע שעבר, סטנדרד הזכירה נשכחות עם שלושה שערים בתשע הדקות הראשונות ו-0:3 ענק על אנטוורפן מהצמרת. דראגוש שוב כבש. פריצה שוב הסתפק בשברירי דקות מהספסל. באמצע השבוע, שיכורים מהניצחון הגדול, יצאו האדומים למכלן. פריצה החליף את הרומני בדקה ה-70 ומיד לאחר מכן, הקבוצה ספגה שני שערים תוך ארבע דקות. זה הספיק לבלגים. מבחינתם, פריצה חסר המזל קיבל מספיק הזדמנויות ולא הראה כלום. עכשיו הוא מתויג כפלופ.

סטיפה פריצה במדי סטנדרד ליאז'. מתוך האינסטגרם של סטנדרד ליאז', אתר רשמי
כבר מתוייג כפלופ. פריצה/אתר רשמי, מתוך האינסטגרם של סטנדרד ליאז'

מה הלאה? ז'רדיי סקפטי: "בליקווישה נולד מחדש, צינקרנאגל ואלסאטה נכנסו לחלל שהשאיר אמלאח, דראגוש ימשיך לשחק כחלוץ המוביל. פריצה חייב להעלות את הרמה שלו כדי לשחק בקביעות. סטנדרד כרגע מתקשה לחזור למסלול אחרי הכישלון הענק בעונה שעברה. יש במועדון מי שחושב שפריצה הוא שחקן שנקנה מתוך פניקה, אבל לדעתי עוד מוקדם לקבוע את זה. סטנדרד לא יציבה. ניצחון אחד בחמשת משחקי הפתיחה, ואז ארבעה ניצחונות, הפסד, שני ניצחונות ועוד הפסד. דיילה עדיין מחפש הרכב אידיאלי".

כך, שוב מוצא את עצמו פריצה בסיטואציה בעייתית ומוכרת מדי מבחינתו. הוא היה ילד פלא שצ'לסי שלפה מזאדאר הקרואטית מוקדם מדי בתקווה שאולי זה יקרה ואחר כך מיהרה למכור ברווח לאודינזה שחיפשה גם היא פוטנציאל להשבחה. מאותן עסקאות זניחות עבור מועדונים גדולים, שבסופו של דבר רק פוגעות בשחקן.

בדרך, פריצה נשחק בהשאלות, נאבק על שברירי הזדמנויות ולא הצליח להתרומם. "הסריה A היא גיהנום לשחקן צעיר", אמר בעבר. "אתה צריך להזיע ממש כדי להוכיח את עצמך". שחקן כמוהו שבא עם תווית "ההוא שצ'לסי קנתה בגיל 18", תמיד צריך להוכיח יותר. הוא למד שבמעט שאתה מקבל, אתה חייב להתבלט אחרת שורפים אותך מהר.

שחקן מכבי תל אביב סטיפה פריצה. דני מרון
בישראל הוא רשם את המספרים הטובים בקריירה. פריצה/דני מרון

גם במכבי תל אביב, פריצה הביא לא אחת שינוי כשעלה מהספסל. למעשה, בישראל הוא רשם את המספרים הטובים בקריירה, אבל לדבריו, אחרי שנה אחת שוב הרגיש לא רצוי. לטענתו, ביקשו ממנו לחפש קבוצה ואז שינו את דעתם. הוא נלחץ, הסתנוור, ברח לבלגיה ואז הביע חרטה על ההתנהלות. סטנדרד הייתה אמורה להיות עבורו קרש קפיצה נכון בגיל הנכון. צעד מתבקש קדימה אחרי העונה הטובה בקריירה. עכשיו הוא בעיקר צריך לעשות מה שתמיד ידע לעשות - הופעה אחת משנה משחק ומשנה דעת קהל. לעלות מהספסל ולשנות. לנצל הזדמנות.

פריצה היה גדול על ליגת העל. בדיוק כמו הקדנציה הקצרה במוסקרון, גם כאן תמיד יזכרו לו את העובדה שכבש 17 שערים ב-35 הופעות ליגה. אם זה לא יקרה לו בסטנדרד, תהיו בטוחים שהזיכרון החיובי ממנו יסדר לו קופצות ומתעניינות. לכו תדעו, לפעמים הדרך הקצרה ביותר להגיע מתל אביב לבאר שבע עוברת בקונקשן בליאז'.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully