וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפרעת אכילה: איך ישפיע צום יום הכיפורים על שחקני מכבי חיפה?

4.10.2022 / 16:00

איך אנשי האלופה מכינים את השחקנים שיצומו מבחינה פיזיולוגית ("בלינצ'סים עם גבינה מתוקה, פנקייקים, פסטה בלי כלום"), מה החשש של אנשי המקצוע (מולי אפשטיין: "זה קטסטרופה") ואיך בכר יגיב? מאחורי האתגר הייחודי של הירוקים מול יובנטוס בצאת יום כיפור

תקציר: מכבי חיפה - מכבי תל אביב 0:2/ספורט1

במוצאי יום הכיפורים, פחות משעה וחצי לאחר סיום צום יום הכיפורים בטורינו, תעלה מכבי חיפה למשחקה השלישי בליגת האלופות מול יובנטוס.

מדובר באירוע חסר תקדים בתולדות הכדורגל הישראלי. שחקני כדורגל ישראלים שיחקו במוצאי צום, וגם לפני כניסתו, היו גם כאלה ששיחקו בקבוצות זרות ממש בצום וחטפו על זה ביקורות לא קטנות, אבל קבוצה ישראלית ייצוגית, שתשחק סמוך כל כך לצאת הצום? זה עוד לא קרה בכדורגל הישראלי. צריך לזכור, המשחק בטורינו יחל בשעה 21:00 שעון איטליה, וצום יום הכיפורים יסתיים שם בשעה 19:40. אלה לא התנאים בישראל (כאן יחל המשחק ב-22:00 והצום יסתיים ב-18:56), והפער הזה הוא קריטי.

יש שיגידו שמדובר במשימה פשוטה. מכבי חיפה מחזיקה שישה זרים אותנטיים, עוד שלושה (עלי מוחמד, מאוויס צ'יבוטה וניקיטה רוקאביצה) הם מתאזרחים שאינם יהודים, השוער ג'וש כהן הוא אמנם יהודי אבל כזה שאינו צם, ולזה אפשר להוסיף את מוחמד אבו פאני, שאמנם צם מדי שנה, אבל לא ביום הכיפורים. והנה, סגרנו 11 למשחק.

יש שיאמרו שלא מדובר בעניין פעוט, כי יש שחקני הרכב במכבי חיפה שצמים וכך גם המאמן, ברק בכר וחלק מהצוות המקצועי שלו. מדובר בשיבוש משמעותי בהכנות, לוגיסטיקה לא פשוטה, ועניין פיזיולוגי-מנטלי מהמעלה הראשונה. ההכנות והמשחק של מכבי חיפה ישובשו לאור הנסיבות. מה שבטוח, חלק משחקני מכבי חיפה - לפחות חמישה - יצטרכו לשחק או להכין את עצמם למשחק בתנאי צום ואחרי צום. וזה, ממש לא אידיאלי, עד כדי מסוכן.

הפיזיולוג מולי אפשטיין לא הסתיר את הדאגה שלו כשנדרש להתייחס לסוגייה: "זה קטסטרופה, זה לא מעשי, אין לזה קשר לספורט". והוא מסביר: "רמת התפקוד של הצמים תהיה מאוד מאוד נמוכה, מאגרי האנרגיה שלהם יהיו מדולדלים. למשחק כדורגל אתה צריך להתייצב עם מאגרי אנרגיה מלאים, בעיקר פחמימות. בסוף המשחק, מאגרי הגליקוגן מדולדלים. לוקח יומיים לבנות מחדש את המאגרים האלה. לכן, לא סתם יומיים לאחר משחק אסור להעמיס על שחקנים באימונים, כי המאגרים מתרוקנים. מבחינת מאגרי האנרגיה הסוכריים, אפשר לומר שצום הוא כמו משחק. זה כמו לשחק משחק, אחרי שסיימנו משחק".

"רמת התפקוד - אפילו הקוגנטיבית, אפילו התחושה - גם אם יש לך השלמת נוזלים, עם מקורות אנרגיה סוכריים, זה לא באמת לאכול. זה עדיין לא מספיק למשחק שלם. זה יכול להגדיל סיכון לפציעה, שלא לדבר על מאזן הנוזלים. במצב הזה, המאזן קטסטרופלי. אם לא שתית 25 שעות ברציפות, אתה בעצם מיובש. לעלות ולשחק מיובש זו נקודת פתיחה לא טובה. אתה לא יכול להשלים מאזן נוזלים בטווח של שעה, זה אורך שעות".

אז?

"אין דרך אחרת להתמודד עם זה: זה או לא לצום או לא לתת להם לשחק".

עומר אצילי, דולב חזיזה, שחקני מכבי חיפה. מאור אלקסלסי
"המאגרים מתרוקנים". אצילי וחזיזה/מאור אלקסלסי

וואו, זו חוות הדעת האחרונה שאוהד כדורגל - גם זה שצם - ישמח לשמוע על הקבוצה שלו, אבל במכבי חיפה לא רק שערים לבעיה הזו, הם לגמרי בטירוף לוגיסטי סביב יום הכיפורים בטורינו. הם יודעים כמעט במדויק מה הם הולכים לעשות, ואפילו חוזים איך זה ישפיע על השחקנים.

נתחיל בפרט הידוע: רוב הסגל במכבי חיפה לא צם. לצוות ידוע על שישה שחקנים שכן צמים: דולב חזיזה, עומר אצילי, נטע לביא, רמי גרשון, דין דוד וינון אליהו.

שבעת השחקנים שכן צמים - לא יפתחו בהרכב. כן, כן, גם חזיזה, אצילי ונטע לביא. מדובר בגרעין משמעותי ואיכותי בקבוצה וזה גם יוצר בעיה מקצועית בכנפיים. עלי מוחמד שחוזר מפציעה צפוי להחליף את לביא, מוחמד אבו פאני את חזיזה, וכנראה שמאוויס צ'יבוטה את אצילי/דוד. בכל מקרה, ההערכה היא שעוד שעה פלוס של התאוששות אחרי הצום, תאפשר להכניס את הצמים במחצית השנייה, כמובן אם יהיה צורך ובכל מקרה, הם לא מתוכננים לשחק יותר מחצי שעה.

התזונאית של המועדון רקפת אריאלי, תצטרף לטיסה. זו לא טיסה יוצאת דופן מבחינתה, היא טסה גם לליסבון למשחק החוץ הראשון, אבל הפעם תפקידה הוא מכריע.

אריאלי, שהייתה לצידו של ברק בכר בהפועל באר שבע ומחלקת את זמנה גם עם מכבי תל אביב בכדורסל, מודה: "ברור שזה אתגר, משהו שלא היה לפני כן בשום סיטואציה. אנחנו תמיד טסים עם שף, יש תמיד ליווי קולינרי, כי יש גם עניין של כשרות. הפעם נצטרך להשתמש באוכל מותאם כשהאתגר הגדול הוא התזמון והזמן הקצר שיש לנו.

"יש את עניין הנוזלים, אסור לבוא מיובשים למשחק, ויש הרבה עבודה חינוכית, כדי ששחקן לא יתפתה ויכניס לגופו יותר ממה שהוא יכול או צריך בשלב הזה. זה יתחיל מאימון בשעות הבוקר של יום שלישי, כדי לתת לגוף זמן להתאושש, וגם כדי לאפשר לגוף לאכול פעמיים, אחרי האימון וטרם הצום. צריך למלא את הגוף.

"האתגר הגדול הוא כמובן בסיום הצום. אי אפשר לאכול הרבה, גם בגלל שהגוף לא יכול וגם כי אסור לאכול לפני משחק יותר מדי כי אפשר להקיא. אתה בטח לא רוצה לבזבז אנרגיה על עיכול, אז חלק מהעבודה היא הסברתית".

אוקיי, אז מה מכניסים לגוף במצב הזה?

"צריך לספק נוזלים, תוספי מזון, מלחים שעוזרים לנוזלים להיספג טוב יותר. זה לא רק מים ואסור לחבר את השחקנים לאינפוזיות כי זה לא חוקי מבחינת אופ"א. לצד זה צריך להשלים פחמימות כי אתה מסיים צום ללא פחמימות בכלל. אז כפית סוכר מעלה קצת והחשש מעיכול בזמן מאמץ, שמביא להקאות, מחייב לספק לגוף פחמימות קלות לעיכול".

מה בתפריט?

"משקאות איזוטונים, שזה מים פלוס מלחים ואלקטרוליטים. אנחנו מביאים אבקה ומערבבים במים. לזה מוסיפים טורטיות עם ממרחים כמו ריבה, דבש, חמאת בוטנים, בלינצ'סים עם גבינה מתוקה, פנקייקים, פסטה בלי כלום. וזה בא הדרגתי, כמה ביסים, גם תוך כדי משחק ובכל הפסקה שלא תהיה, יספקו ג'ל אנרגיה".

יש מצב שיהיה קלוז אפ של הטלוויזיה על הספסל ונראה שחקנים אוכלים?

"בהחלט, חטיפי אנרגיה. מי שלא יפתח וצם, ישלים תוך כדי המשחק. זה יהיה אחד המפתחות הכי חשובים במשחק, כדי שלא יכביד. הבעיה היא שמערכת העיכול לא מקבלת אספקת חמצן בזמן מאמץ, ואכילה תוך כדי מאמץ קשה לעיכול ומביאה להקאות. אסור להעמיס והאתגר שלי הוא להסביר מה צריך וכמה צריך. זה יהיה אתגר גדול מאוד, גם לצוות זה אתגר לא פשוט. ברק בכר? גם המוח צריך אנרגיה".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
ברק בכר מאמן מכבי חיפה לצד דולב חזיזה. מאור אלקסלסי
"גם המוח צריך אנרגיה". ברק בכר/מאור אלקסלסי

העיסוק במשחק בתום יום הכיפורים בוודאי משעשע את השחקנים המוסלמים. בישראל מתקיימים מדי שנה עשרות ומאות משחקים בתקופת חודש הרמדאן, בסיום יום צום (המוסלמים צמים מזריחת החמה עד שקיעתה), ולפעמים גם במהלכו. אין פרשן טוב יותר לעניין משחקן מוסלמי, עבאס סואן כזה, ששיחק גם במכבי חיפה: "בוא נגיד שהיינו מעדיפים לשחק אחרי שבירת הצום. אף אחד לא רוצה להיכנס למשחק כשאין נוזלים בגוף, כי זו סכנת חיים. אני לא חושב שזה יעזור הרבה לשחקנים להתאושש אחרי כמעט יומיים של צום, כשאיבדת את כל הנוזלים, ולא העמסת מזון לגוף. זה יעשה נזק לשחקנים, מבחינת יכולת.

"העבודה העיקרית תהיה לשני אנשים: מאמן הכושר והתזונאי של הקבוצה. הוא צריך למצוא פתרון מיידי, אחרי שאיבדת את רוב הנוזלים לאורך יומיים. אתה צריך להתאושש באכילת פחמימות, אבל כשזה פחות משעה וחצי, צריך למצוא פתרון יצירתי, כי שעה וחצי, כל מזון אנרגטי לא ממש יחזיר את הגוף למה שהיה יומיים קודם. אצלנו המוסלמים, יש חלק שלא צמים ויש חלק שצם. ויש חלק שמעדיף לשחק אחרי שבירת הצום. יש כאלה שחייבים לשבור את הצום ואחרי הרמדאן להחזיר את היום הזה ולשלם על זה גם כסף. וזה גם מצריך אישור של איש דת".

המקרה הכי קרוב למשחק במוצאי יום הכיפורים באירופה התרחש בסוף ספטמבר 1998, כשבית"ר ירושלים התארחה באייברוקס מול גלזגו ריינג'רס, בגומלין הסיבוב הראשון של גביע אופ"א. המשחק התקיים למחרת הצום, והשחקנים עברו את יום הכיפורים בחו"ל. האגדות מספרות שהבלם האוקראיני, סרגיי טריטיאק, צם גם הוא כאות סולידריות עם חבריו לקבוצה, ואחרי שג'נארו גאטוזו כבש כבר בדקת הפתיחה, המשחק הסתיים ב-2:4 לסקוטים.

חלוץ העבר, עופר שטרית, שהיה אז בבית"ר ירושלים, זוכר את האירוע בחיוך: "חוויה. לקחו אותנו לבית כנסת בגלזגו וניגנו שם באורגן. זה היה מצחיק. בשהות כזו חסר העניין של הבית והמשפחה, אבל היה יום אחד להתאושש. לא הייתה כמות זרים כמו היום, רובנו צמנו ובסוף הפסדנו. "מי שמאמין, אתה לא יכול להגיד לו לא לצום ואני לא שופט אף אחד. לא יודע איך הייתי מתנהג במצב כזה. הם אולי יצטרכו לנסוע בכיפור, ולהשתמש בגוי של שבת. אנחנו שהינו בקומה 13 ובכל פעם שהיינו צריכים לעלות ולרדת במעלית, אז הסקוטים היו לוחצים על הכפתורים. בסופו של דבר, אם הייתי צריך להפסיד משחק בשביל צום, הייתי מוותר על הצום, כי זו חוויה שלא תחזור".

לא ברור אם יהיה סיוע או אישור ל"גוי של שבת", אבל מכבי חיפה תקבל סיוע ועזרה מבית חב"ד. בקבוצה נערכים לבקש מהמשקיף אישור לאחר למשחק, לפחות לחלק מהקבוצה, אלה ששומרים. הקבוצה צריכה להתייצב באצטדיון שעה וחצי לפני פתיחת המשחק, אירוע שמצולם. במקרה הזה יבקשו בחיפה כי הקבוצה תגיע בשני כלי רכב, מרחק של 10 דקות מהמלון בו תשהה.

גם אם יתקבל אישור, מדובר באירוע בעייתי. מכיוון שהמאמן ברק בכר שומר וצם, לא תתקיים אסיפה במהלך הצום והיא תתקיים בחדר ההלבשה, כשברור כי בכר יגיע לאצטדיון כשעה לפני פתיחת המשחק ויצטרך בעצמו להתאושש מהצום. הקבוצה תקיים את מסיבת העיתונאים המסורתית ביום שלישי בבוקר, לפני או אחרי האימון המסכם, ומרגע שייכנס הצום, הקבוצה תעבור להדממה מוחלטת. חדר האוכל ישמש רק את הנוצרים והמוסלמים בחבורה.

אורי אוזן משמש בדרך כלל כפרשן כדורגל, וכאן דרשנו ממנו להבין מה נדרש. אז הוא אמר. "בסוף כל אחד בכיפור קובע את המגבלות של עצמו. יש כאלה שצמים ושותים כוס מים בלילה, ויש כאלה שמצחצחים שיניים. זה לא משהו שכולם עושים אותו דבר. זה גם עניין אמוני. אנשים חושבים שאם לא יצומו, זה יפגע בהם במשחק כי אלוהים יכעס.

"אם יש משחק כל כך חשוב, שיכול להוסיף להם לקריירה, הם יצטרכו למצוא פתרונות, גם למגבלות הנפשיות וגם הפיזיות, אם זה אומר להפסיק צום שעה קודם או לא לצום. זה בהחלט מאתגר ובהחלט ישראלי".

  • עוד באותו נושא:
  • יום כיפור

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully