וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רק בישראל: ההצגות הגדולות של שחקנים אורחים בגביעי אירופה בארץ

14.9.2022 / 12:00

שערי הבכורה של פיגו במדי ברצלונה בווסרמיל, השלושער האחרון של שירר, הערב הקסום של מולר ברמת גן, הצמד המושלם של קווארסמה ו"הדייג" שמצא ים בירושלים. חזרנו למופעים שסיפקו כאן שחקנים אורחים מול קבוצות ישראליות בגביעי אירופה. מסי, אמבפה או ניימאר יצטרפו?

תקציר ה-4:2 של הפועל באר שבע מול באייר לברקוזן/ספורט 1

הפעם לא מדובר במשחק ראווה ואפילו לא בסופר קאפ הצרפתי. כסף גדול מעורב כמובן, אבל את האירוע הזה לא יזם פילנתרופ ולא שום חברת הפקה. חודש וחצי אחרי שכיכבו בבלומפילד, ליאונל מסי וניימאר יעלו הערב (רביעי) על כר הדשא בחיפה במסגרת שלב הבתים של ליגת האלופות, הפעם מחוזקים גם בקיליאן אמבפה, וכל אחד מהם יכול לספק פה ערב בלתי נשכח על חשבון האלופה הישראלית מכבי חיפה.

לכבודם, חזרנו למקרים קודמים של הצגות אישיות שהיו כאן במסגרת גביעי אירופה השונים. תנאי הסף: רק קבוצות (לא נבחרות) ורק בישראל (לצערו של אלן סמית' מלידס, שאת הרביעייה היחידה בחייו כבש לרשת הפועל תל אביב שנאלצה לארח ב-2002 בפירנצה).

מתחילים.

לואיס פיגו בווסרמיל

לואיס פיגו במדי ברצלונה בווסרמיל מול שלמה אילוז שחקן הפועל באר שבע, ספטמבר 1995. SVEN NACKSTRAND/AFP, GettyImages
לואיס פיגו במדי ברצלונה בווסרמיל מול שלמה אילוז שחקן הפועל באר שבע, ספטמבר 1995/GettyImages, SVEN NACKSTRAND/AFP

במדי: ברצלונה

נגד: הפועל באר שבע

מסגרת: גביע אופ"א, סיבוב ראשון

זמן: ספטמבר 1995

פוסט עידן הדרים-טים, אבל עדיין עם יוהאן קרויף על הקווים, ברצלונה הגדולה הגיעה לאצטדיון המיושן בבירת הנגב כדי לפגוש את החבורה של ויקו חדד. השחקנים עלו לחימום כשברמקולים מתנגן השיר "שבחי ירושלים", נשיא המדינה עזר ויצמן הגיע ברכב משוריין אל אזור הספסלים רק כדי ללחוץ יד לקרויף האגדי וכולם נהנו מההצגה של הקטלאנים. איבן דה לה פניה מצא את הרשת בכדור חופשי אדיר, בישל פעמיים וניהל את העניינים בדרך ל-0:7 קליל, רוג'ר גרסיה היה הכובש המוביל עם שלושער, כולל אחד שהכין לו האח אוסקר שבעצמו הבקיע את השלישי, אבל הכוכב הכי זכור מהמשחק הוא לואיס פיגו. הפורטוגלי, מספר 7 החדש של ברצלונה, הגיע באותו קיץ מספורטינג ליסבון ובדקה ה-65 בווסרמיל חגג את שער הבכורה שלו במדי בארסה, עם בומבה ימנית לחיבורים מ-25 מטרים. לקראת הסיום השלים צמד אחרי טריפל-פאס עם אוסקר ולאחר המשחק זכה לשבחים מקרויף. 28 שערים היו לפיגו בגביעי אירופה השונים, כולל בדרך לזכייה של ריאל מדריד בליגת האלופות ב-2002, אבל הוא תמיד יזכור שהראשונים היו לרשתו של שאול סמדג'ה בווסרמיל.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

רונאר ברג בטדי

רונאר ברג במדי בודו גלימט. MUSTAFA OZER/AFP, GettyImages
רונאר ברג במדי בודו גלימט/GettyImages, MUSTAFA OZER/AFP

במדי: בודו גלימט

נגד: בית"ר ירושלים

מסגרת: מוקדמות גביע אופ"א

זמן: אוגוסט 1996

אף על פי שניצחה שנתיים לפני כן את סמפדוריה 2:3 באוסלו, בודו גלימט הוגדרה כאן כ"קבוצת דייגים". בית"ר ירושלים ציפתה לטייל מול הנורבגים, בטח בטדי, אבל לרונאר ברג היו תוכניות אחרות. קשר נבחרת נורבגיה פתח לצד אחיו אוריאן, פתח את מסכת השערים בדקה ה-23, העלה ל-1:3 בדקה ה-51 בתגובה לשער מצמק של סרגיי טרטיאק ואחרי עוד חמש דקות כבר השלים שלישייה אישית, כשבודו גלימט חגגה ניצחון חוץ ראשון במסגרת אירופית - 1:5 על הקבוצה של אלי כהן. בית"ר הציגה בהרכב את יוסי אבוקסיס, אישטוון פישונט, איציק זוהר, רונן חרזי ואלי אוחנה, אבל הושפלה בירושלים ואז הפסידה 2:1 גם בגומלין בחוץ. ברג, לבטח השם הפחות מוכר ברשימה הזו, נצר את המשחק בטדי לעד. זה היה השלושער היחיד שלו בקריירה ארוכה שנמשכה 23 שנים.

אלן שירר ברמת גן

אלן שירר במדי ניוקאסל, 2004. Ben Radford, GettyImages
אלן שירר במדי ניוקאסל, 2004/GettyImages, Ben Radford

במדי: ניוקאסל

נגד: בני סכנין

מסגרת: גביע אופ"א, סיבוב ראשון

זמן: ספטמבר 2004

ניוקאסל חששה להגיע לישראל, שיצאה אז למבצע "ימי תשובה" ברצועת עזה, אבל נרתעה לא פחות מהסגנון הקשוח של בני סכנין. "הם באו לשבור ולכסח אותנו", האשים המנג'ר גרהאם סונס אחרי שהמגפייז ניצחו 0:2 בבית, אבל הוא בכל זאת סיכן את כוכביו כשעלה לגומלין עם אלן שירר בהתקפה לצד פטריק קלייברט, כובש הצמד במשחק הראשון. ההולנדי חזר על ההספק גם באצטדיון רמת גן, אבל את אור הזרקורים מול שוויון זמני של אלן מסודי תפס שירר שהיה כבר בדמדומי הקריירה. הסקורר האנגלי החזיר את היתרון בדקה ה-38, הכניע את מאיר כהן מהנקודה הלבנה בדקה ה-52 ולקינוח חגג את השלישי אחרי הכנה של המחליף הצעיר ג'יימס מילנר וקבע 1:5 בדקת הסיום. השלושער האחרון בקריירה המפוארת היה כאן אצלנו.

ארדה טוראן בבלומפילד

ארדה טוראן שחקן גלאטסראיי מעל אלמוג כהן שחקן מכבי נתניה, יולי 2009. JACK GUEZ/AFP, GettyImages
ארדה טוראן שחקן גלאטסראיי מעל אלמוג כהן שחקן מכבי נתניה, יולי 2009/GettyImages, JACK GUEZ/AFP

במדי: גלאטסראיי

נגד: מכבי נתניה

מסגרת: הליגה האירופית, סיבוב מוקדמות שלישי

זמן: יולי 2009

עם פתיחת האימונים של גלאטסראיי בקיץ 2009, החליטו במועדון להפוך את הנסיך למלך. ארדה טוראן, שחקן הבית האהוב, לא רק קיבל את החולצה מספר 10 היוקרתית אלא גם מונה בגיל 22 לקפטן של המאמן החדש פרנק רייקארד. הדרך החלה עם דילוג מקרטע על פני טובול הקזחית בסיבוב המוקדמות השני, ואז הגיע הביקור בבלומפילד. מכבי נתניה הדהימה עם נגיחה של דלה ימפולסקי בדקה ה-24, אך מספר 10 בלבן הגיב עם קרן היישר לראשו של הקאן בלטה שהשווה שש דקות לאחר מכן. הארי קיוול השלים את המהפך וארדה יצר לעצמו שני מצבים טובים שדניאל ליפשיץ עצר, להטט עם עקבים ואז חזר לבשל. תחילה עם כדור חכם למגן סברי סריולו שהפציץ פנימה (53) ואז עם הרמה מימין לראשו של מילאן בארוש (73). 1:4 לגלא, שלושה בישולים לארדה. משם כבר המריא לאתלטיקו מדריד וברצלונה, והשבוע פרש רשמית.

תומאס מולר ברמת גן

תומאס מולר שחקן באיירן מינכן כובש מול מכבי חיפה. David Silverman, GettyImages
תומאס מולר שחקן באיירן מינכן כובש מול מכבי חיפה/GettyImages, David Silverman

במדי: באיירן מינכן

נגד: מכבי חיפה

מסגרת: ליגת האלופות, שלב הבתים

זמן: ספטמבר 2009

כאשר אוהדי מכבי חיפה הגיעו לאצטדיון רמת גן והתוודעו להרכב של באיירן מינכן במחזור הפתיחה של בית א', הם שמחו לשמוע שמריו גומז המאיים נותר על הספסל. במקומו פתח תומאס מולר, שחקן בית צעיר שחגג 20 יומיים לפני כן - יממה אחרי שהבקיע צמד כמחליף ב-1:5 המרשים בדורטמונד. זו הייתה הופעת הבכורה של מולר בהרכב באיירן בליגת האלופות, והוא הותיר בצל את פרנק ריברי, אריאן רובן ואלופי העולם לעתיד פיליפ לאהם ובסטיאן שוויינשטייגר. הבלם הבלגי דניאל ואן בויטן פרץ את הסכר עבור הבווארים בדקה ה-64 ואז פינה את הבמה למולר, שבדקה ה-85 בעט פנימה מ-16 מטרים ונעזר בהסטה קלה של גוסטבו בוקולי ואחרי שלוש דקות נהנה מהכנה של גומז המחליף ועשה 0:3 עם השני שלו. 13 שנים חלפו ומולר עדיין ניצב כסלע איתן ב-11 של אלופת גרמניה.

ריקרדו קווארסמה בבלומפילד

רוברטו קולאוטי שחקן מכבי תל אביב מול ריקרדו קווארסמה שחקן בשיקטאש. ברני ארדוב
רוברטו קולאוטי שחקן מכבי תל אביב מול ריקרדו קווארסמה שחקן בשיקטאש/ברני ארדוב

במדי: בשיקטאש

נגד: מכבי תל אביב

מסגרת: הליגה האירופית, שלב הבתים

זמן: דצמבר 2011

הוא גדל באקדמיה המפוארת של ספורטינג ליסבון יחד עם כריסטיאנו רונאלדו הצעיר ממנו בשנה וחצי, נחשב לכישרון המבטיח מבין השניים והגיע לפני חברו לנבחרת פורטוגל, אבל ריקרדו קווארסמה מעולם לא התקרב למיצוי הפוטנציאל העצום שלו. אחרי אכזבות בברצלונה, אינטר וצ'לסי, הוא נחת לקדנציה הראשונה בבשיקטאש ויחד איתה פגש את מכבי תל אביב בבתי הליגה האירופית. קווארסמה הראה בבלומפילד את שני הצדדים שלו: בדקה ה-15 הוא ניצל מהרחקה כשקיבל רק כרטיס צהוב על פגיעה ללא כדור בגיז'רמו ישראלביץ', ובתוספת הזמן של המחצית הראשונה קרע את הרשת של ברק לוי עם וולה אדיר מ-14 מטרים. הטורקים עלו ל-0:2, שרן ייני במספרת מקרוב והמחליף משה לוגסי עם שמאלית נפלאה מ-22 מטרים דאגו לשוויון, אבל לקווארסמה היה עוד שפן אחד לשלוף מהכובע. בדקה השנייה של תוספת הזמן, הפורטוגלי עבר את רוברטו פונצ'ץ, הטעה את אלי זיזוב, לא נבהל מהגלישה של לוגסי ומול ניבאלדו בעט חזק אל הרשת כדי להעניק לבשיקטאש 2:3 דרמטי ולגרום לצהובים לתפוס את הראש.

ז'וליאנו בנתניה

ז'וליאנו שחקן זניט סנט פטרסבורג מול אלי דסה שחקן מכבי תל אביב, ספטמבר 2016. JACK GUEZ/AFP, GettyImages
ז'וליאנו שחקן זניט סנט פטרסבורג מול אלי דסה שחקן מכבי תל אביב, ספטמבר 2016/GettyImages, JACK GUEZ/AFP

במדי: זניט סנט פטרסבורג

נגד: מכבי תל אביב

מסגרת: הליגה האירופית, שלב הבתים

זמן: ספטמבר 2016

מירצ'ה לוצ'סקו, אחד המאמנים הוותיקים באירופה ומי שראה דבר או שניים בכדורגל במהלך חייו, הודה לאחר דרמת הענק בנתניה: "לא הייתי מעורב במשחק כזה בכל הקריירה שלי". בדקה ה-70, כשהאריס מדוניאנין השכין כדור חופשי ברשת של זניט והעלה את מכבי תל אביב ל-0:3, זה נראה כמו אחד הניצחונות הכי גדולים של קבוצה ישראלית במסגרת אירופית. אבל היה אחד בזניט שלא הרים ידיים. קוראים לו ז'וליאנו. הפליימייקר הברזילאי הקפיץ לעבר אלכסנדר קוקורין שנגח פנימה בדקה ה-76, הכין בכדור חופשי שנוי במחלוקת מתוך הרחבה למאוריסיו בדקה ה-84, דחק את השוויון בדקה ה-88 ובתוספת הזמן מצא את ראשו של המחליף לוקה ג'ורג'ביץ' שהפך ל-3:4 מדהים. שער ושלושה בישולים תוך רבע שעה, בהופעה שסייעה לו לעלות על הגל וגם לחזור לנבחרת ברזיל.

פלוריאן וירץ בפתח תקוה

שחקן באייר לברקוזן פלוריאן וירץ. דני מרון
שחקן באייר לברקוזן פלוריאן וירץ/דני מרון

מי היא ספורטאית השנה?

חנה קנייזבה מיננקו
לונה צ'מטאי
אנסטסטיה גורבנקו
רז הרשקו
תמנע נלסון לוי
דריה אטמנוב
48257 משתתפים

מי הוא ספורטאי השנה?

ארטיום דולגופיאט
בלסינג אפריפה
דני אבדיה
עומר אצילי
מארו טפרי
יונתן קפיטולניק
61832 משתתפים

במדי: באייר לברקוזן

נגד: הפועל באר שבע

מסגרת: הליגה האירופית, שלב הבתים

זמן: נובמבר 2020

ימי הקורונה. יש מסיכות, יש ריחוק חברתי, אין קהל ואין אפילו בית, כי טרנר נסגר בשל ליקויים בגג. אז הפועל באר שבע אירחה את משחקי הליגה האירופית בפתח תקוה ואלטון אקולטסה היה חתום על המהפך עם צמד אדיר, אבל איש המשחק היה ילד בן 17 וחצי בשם פלוריאן וירץ שעשה אז את צעדיו הראשון כלהיט בונדסליגה. אחרי שבישל בדקה החמישית לליאון ביילי ויצר עוד שלושה מצבים בטוחים לחבריו, וירץ המצוין סגר עניין עם 2:4 בדקה ה-88. שער ובישול בפעם הראשונה בה השלים 90 דקות במסגרת אירופית, בהופעה בה נראה לפחות רמה מעל יתר שחקני לברקוזן. יום יבוא ונתייחס לאותו ערב בפתח תקוה בדיוק כפי שאנו זוכרים את המשחק של מולר מול מכבי חיפה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully