וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שיא הרגש: דרכו הייחודית של גרהאם פוטר לאימון צ'לסי

אחרי קריירה זניחה כשחקן, לימודי ניהול רגשי וקדנציה הוליוודית בשבדיה, הבלוז הימרו על המאמן המוערך כמחליפו של תומאס טוכל. האם ההימור ישתלם?

תקציר: צ'לסי - ווסטהאם 1:2, מהפך ושער ניצחון של האברץ/ספורט1

גרהאם פוטר הוא אינו דמות המנג'ר הטיפוסי, פועל יוצא של עשייתו והמסע שהתווה לעצמו החל מקריירת המשחק הפעילה שלו, קבלת ההחלטות שקיבל בצמתים השונים של קריירת האימון ועד מימוש ההזדמנות לאמן את אחד ממועדוני הפאר באנגליה. נכון, פרק האימון של מרבית מאמני הפרמייר ליג מרשים יותר באופן משמעותי בהשוואה לתקופתם על כר הדשא, אך מבנה האישיות המיוחד של מאמנה החדש של צ'לסי והתחנות שחוו לאורך פירמידת האימון שבנה מאדירים אף יותר את ההחלטה לבחור בדמות הנעימה ויוצאת הדופן בנוף המאמנים בכדורגל האנגלי.

קריירת המשחק של פוטר (שהחל את דרכו כמגן שמאלי) כללה הופעות במדי בירמינגהאם סיטי, סטוק סיטי, סאות'המפטון (בה עלה כמחליף ושיחק לצידו של אייל ברקוביץ' בניצחון ההירואי 3:6 על מנצ'סטר יונייטד באוקטובר 1996), הופעה בודדת בנבחרת אנגליה הצעירה ותליית הנעליים באופן רשמי בשנת 2005 לאחר מספר קדנציות במספר מועדוני ליגות נמוכות. פוטר הפנים בשלבי הסיום של קריירת המשחק שלו את חשיבות הלמידה ולצד הכשרות אימון מתקדמות במסגרת התאחדות הכדורגל האנגלית למד לשני תארים אקדמיים- האחרון שבהם- במנהיגות וניהול רגשי- ניתן לו מטעם אוניברסיטת לידס, בה למעשה החל את קריירת האימון שלו כמאמן נבחרת האוניברסיטה המקומית,

אולם במקום לנסות ולהתמודד על תפקידי אימון זוטרים מקומיים בראשית דרכו כמנג'ר קבוצה בוגרת תחרותית הוא בחר לצאת מאיזור הנוחות- סממן מובהק גם למבנה אישיותו- והתמנה בשנת 2010 למאמנה של אוסטרסונד מהליגה השבדית הרביעית. 'אגדת מועדון' הוא ככל הנראה אנדרסטייטמנט בניסיון לתאר את השפעתו של פוטר על תרבות הקבוצה ועל הצלחתה המסחררת על כר הדשא: עליות ליגה עקביות ומרשימות עד לליגה הבכירה המקומית, זכייה בגביע השבדי והובלת הקבוצה לשלב 32 האחרונות בליגה האירופית (בו הודחה אמנם על ידי ארסנל בסיכום שני המשחקים למרות ניצחון חוץ באצטדיון האמירויות) היו עדויות להישגים המקצועיים אותם הוביל את המועדון הצנוע מסקנדינביה, שספק אם קברניטיו האמינו שלשם יצעיד המנג'ר האנגלי השאפתן את קבוצתם.

מאמן ברייטון גרהאם פוטר. Bryn Lennon, GettyImages
מסע ייחודי. גרהאם פוטר/GettyImages, Bryn Lennon

למרות הצלחתו המקצועית האדירה באוסטרסונד בהיבט ההישגי, נדמה כי המורשת הגדולה ביותר שפוטר הותיר בשבדיה היא הרבה מעבר לניצחונות ולרגעי האושר הרבים שסיפק בתקופתו- אלא העדויות השונות ששחקני ועובדי המועדון שמחו לשתף על פוטר האדם:''הוא מנהיג וגאון טקטי, אינטיליגנט וג'נטלמן'', שיתף יושב הראש של המועדון, דניאל קינדברג לאחר שפוטר עזב את הקבוצה לטובת סוונזי הוולשית, ''הוא מלמד את השחקנים ראשית כיצד למצות את הפוטנציאל שלהם כבני אדם ובהמשך גם כשחקנים, תמך והעניק הזדמנות ממשית לשחקנים שנפלטו מקבוצות בכירות ואף אחד לא באמת האמין בהם. הוא לקח קבוצה קטנה מההרים השבדים לאחת הבמות המרכזיות ביבשת ועשה זאת בעיקר בהגינות ובהגדרת ערכים ברורים, מצרך נדיר בעולמנו'', הצהיר קינדברג.

אחת המיומנויות המרכזיות לאורך קריירת האימון שלו היא היכולת ליצור חדר הלבשה מחויך ומאוחד ופוטר ידע ליצור איזון ראוי ומתובל בחוש הומור משובח כבר מתחילת דרכו בשבדיה בה הנהיג מסורת של יצירת הופעה קבוצתית כדי לחגוג סיום כל עונה ובסיום אחת מעונותיו הוא הוביל את מופע 'אגם הברבורים- גרסת המועדון' מול אלפי אוהדי הקבוצה, סיפור ידוע נוסף במועדון היה בסיומה של אחת מעונות העליה של הקבוצה פוטר יצר קשר עם בנות הזוג והוריהם של השחקנים וביקש מכל אחד ואחת מהם שיכתבו מכתב בכתב ידם עבור יקיריהם על מנת לומר להם עד כמה הם גאים בהצלחה ובתהליך שחוו. המכתבים הגיעו למשרדו של המנג'ר והוא עצמו הוסיף מכתב אישי לכל דמות בסגל והעניק לכל שחקן ושחקן במעטפה אישית בערב סיום העונה.

מעבר לאינספור העדויות החיוביות של מעסיקיו ושחקניו לשעבר של פוטר על האדם וסולם הערכים בו הוא דוגל, הוא ראשית כל מאמן בעל ידע מקצועי מקיף שיודע להפיק את המירב משחקניו, כפי שבא לידי ביטוי בברייטון מאז התמנה לתפקיד בקיץ 2019 על חשבונו של המנג'ר שהעלה את השחפים לליגה הבכירה לראשונה אי פעם, כריס יוטון. בשתי העונות הראשונות שלו על הקווים באצטדיון אמריקן אקספרס הקבוצה הבטיחה הישארות בליגה כאשר סיימה במקומות ה-15 וה-16 בהתאמה אך הייתה זו שיטת המשחק שהוביל שגרמה למועדוני הצמרת ללטוש עיניהם לעברו כמועמד עתידי.

תחת יוטון, ברייטון שיחקה במערך ובאופן התואם את מרבית העולות החדשות לפרמייר ליג עם החזקת כדור מינימלית, התגוננות, יציאה למתפרצות והסתמכות לרוב על חלוץ מטרה בודד, גלן מארי, אולם לאורך הקדנציה של פוטר הקבוצה הרגישה 'נוחות' גדולה יותר לשלוט בכדור, לנסות להחזיק בקצב המשחק ולכפות על היריבה קצב מהיר ויצירת מצבים רבה יותר במערך שניתן לו על ידי אוהדי הקבוצה הכינוי 'פוטרבול'. גם בתחום הגיוס פוטר היה פעיל מאוד ולצד מחלקת הסקאוטינג של המועדון הצליח לאתר ולהחתים שחקנים שכיום מצטיירים כשחקני פרמייר ליג לגיטימיים אך בעת הצטרפותם הוצמדו סימני שאלה רבים ליכולתם האמיתית לבצע את ההתאמות הנדרשות ולהתמודד עם אתגרי הליגה התובענית. את העונה הקודמת ברייטון סיימה במיקום שיא מבחינתה (תשיעי) כאשר גברה בבית על ווסטהאם יונייטד של דיוויד מויס במחזור הסיום ופתחה את העונה הנוכחית עם איתות ממשי של השתדרגות שכלל ניצחונות על מנצ'סטר יונייטד, לידס, ווסטהאם ולסטר סיטי כאשר הקבוצה התמקמה בצמרת העליונה של הפרמייר ליג.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
טוד בולי, הבעלים החדש של צ'לסי. ATRICK T. FALLON, GettyImages
מצא את ההיפך מטוכל? טוד בוהלי/GettyImages, ATRICK T. FALLON

בדומה לקבוצתו החדשה, צ'לסי, בברייטון פוטר לא היסס להחזיק בסגל רחב ולשלוח שחקנים צעירים להשאלות למטרות התחשלות לפני חזרתם לבמה המרכזית בפרמייר ליג עם ניסיון נדרש נוסף ושיטת המשחק שהנהיג זהה למציאות המקצועית אשר שררה במערב לונדון בכהונתו של תומאס טוכל, עם שימוש נרחב ונבון במגנים תוקפים שתורמים באופן עקבי בשני צידי המשחק.

הסיבות המרכזיות שהובילו את הנהלת צ'לסי לבחירה כפוטר כמועמד האידיאלי לרשת את המנג'ר שהוביל אותם לזכיה בליגת האלופות לפני חמישה עשר חודשים בלבד מגוונות ומתחילות ראשית בתהליך הבניה מחדש של הבלוז חודשים ספורים לאחר כניסת הבעלים החדשים של הקבוצה, טים בוהלי, לתפקיד. בוהלי העניק לטוכל מנדט רכש מקיף בקיץ האחרון וגיבה אותו בהחתמות במספר עמדות אך ברמה האישית הוא התקשה ליצור שפה משותפת עם טוכל והטיל ספק ביכולת שלהם ליצור יחסי גומלין תקינים ופוריים.

טוכל אמנם סייע באופן אישי בתקופתו לשדרוג המקצועי המאסיבי של שמות כטוני רודיגר וריס ג'יימס אולם על אף הזכיה בליגת האלופות בתחילת דרכו בקבוצה, צ'לסי התקשתה ליצור זהות מקצועית עקבית לאורך תקופתו של טוכל כיחידה אחת קבוצתית וסאגת רכישתו ועזיבתו של רומלו לוקאקו (שנרכש דאז תמורת סכום שיא מועדון) לא הוסיפה לקרנו, זאת בזמן שפוטר יצר בברייטון מציאות משחק אטרקטיבית עם כדורגל מהנה ויכולת לשנות מערכים ולהגיב בצורה טקטית נבונה ותואמת את האתגרים שנכפים על כל קבוצת פרמייר ליג בכל משחק נתון.

המעלה הגדולה ביותר של פוטר כאדם והאינטיליגנציה הרגשית הגבוהה שהוא הפגין לכל אורך דרכו, בניגוד לטוכל שמחזיק בהיסטוריית העסקה עמוסת התנגשויות עם מעסיקיו לשעבר, הם שתרמו להחלטה הסופית למנותו למנג'ר החדש של הבלוז בחוזה לחמש שנים. כשתקופת מאה הימים הראשונים של בעלי המועדון החדש הגיעה כעת רשמית לסיומה, על פוטר קיימת עכשיו חובת ההוכחה להציג את השיפור, האיכויות והתבונה הרגשית הנדרשת באופן מקסימלי כדי לעמוד ביעדים שהנהלת מועדון הפאר ממערב לונדון הציגה בפניו בשלב ראיון העבודה ולממש בהצלחה את ההזדמנות הנדירה שקיבל לאמן באחת הקבוצות הבכירות (אך הלחוצות ביותר בו זמנית) בכדורגל האנגלי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully