וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מכבי תל אביב כיבדה את היריבות בינינו, מכבי חיפה לא"

23.5.2022 / 13:30

הדרבי, הקלאסיקו בין חיפה לתל אביב, והשנאה הפוליטית בין הפועל לבית"ר. מהעונה מצטרף אל הגדולים גם המפגש בין הפועל באר שבע למכבי חיפה שיצר הרחקות, הקנטות ואפילו תנועת יריקה. איך התחילה האיבה ואיך היא תסתיים מחר בטדי בגמר הגביע

תקציר: מכבי חיפה - מכבי נתניה 0:4, כולל הנפת צלחת האליפות/ספורט1

המהלומה האחרונה היתה של דוד קלטינס. קשר הפועל באר שבע ידוע בחינניותו, אך גם בלשון הבלתי מתפשרת. "מכבי חיפה ידועה כקבוצה די פרובוקטיבית", ירה בתום המשחק האחרון בין שתי הקבוצות בטרנר. זה היה עוד משחק טעון מאוד בין שתי הקבוצות שרצו ראש בראש בליגה על האליפות ומחר (שלישי, 20:30) ייאבקו על גביע המדינה.

הפועל באר שבע ניצחה את מפגש הליגה הרביעי בין השתיים ואיזנה את המפגשים (שני ניצחונות לכל אחת בליגה). אחרי שמכבי חיפה זכתה בגמר גביע הטוטו על חשבון הדרומיים בחודש ספטמבר, וקלטינס ישב במסיבת העיתונאים באיצטדיון טרנר ליד מאמנו אליניב ברדה וניסה להסביר את היריבות שהתפתחה בין שתי הקבוצות העונה.

איאד אבו עביד שחקן הפועל באר שבע לפני בוגדן פלאניץ' שחקן מכבי חיפה. לירון מולדובן
"כשאנחנו ומכבי חיפה נאבקנו על האליפות, היריבות נהייתה כל כך גדולה". אבו עביד מול פלאניץ'/לירון מולדובן

ברדה אולי נע קצת באי נוחות בכיסאו לשמע השחקן שלו שמדבר ללא פילטרים על הקבוצה היריבה, אבל בתוך תוכו הוא הסכים. מכבי חיפה והפועל באר שבע שלא היו ידועות באיבה ספורטיבית אחת כלפי השנייה, פיתחו העונה יריבות תהומית. איך אמר היום גורם המזוהה עם הפועל באר שבע: "כשמכבי חיפה לא היתה בתמונת האליפות במשך עשר שנים, היא ובעיקר אוהדיה כרתו אפילו סוג של ברית עם הפועל באר שבע, רק שמכבי תל אביב לא תזכה בעוד אליפויות ותגדיל את פער האליפויות שלה ממכבי חיפה. העונה, כשאנחנו ומכבי חיפה נאבקנו על האליפות, היריבות נהייתה כל כך גדולה, יותר אפילו ממה שהיה בינינו לבין מכבי תל אביב בכל שלוש השנים שזכינו באליפויות".

יש הרבה רבדים לשנאה הספורטיבית שהתפתחה בין הקבוצות העונה, אבל אולי הזרעים נשתלו בכלל בעונה שעברה עם ההתבטאות של נשיא מכבי חיפה יעקב שחר שהתראיין בנושא אחד ונשאל בסמוך ליריקה של ז'וזואה על אבי ריקן, כיצד הוא היה מגיב אם זה היה שחקן שלו. "נותן לו סטירה חזקה ושולח אותו למטוס הביתה", אמר אז שחר והכעיס את אנשי הפועל באר שבע וגם את אלונה ברקת שטענה אז בשיחות פרטיות, שלא היתה מתערבת בנושאים שלא קשורים לקבוצה שלה.

העונה שעברה לא הולידה מאבק על ההגמוניה בין שני המועדונים כי הפועל באר שבע לא היתה בתמונה, אבל העונה היה שם רוני לוי כמאמן הקבוצה מהמחזור הראשון וכשהשתיים נפגשו בסמי עופר בפעם הראשונה, כמה שבועות לאחר גמר גביע הטוטו, זה היה משחק ברמת עצבים גבוהה מאוד. רועי גורדנה הורחק כבר במחצית הראשונה, מכבי חיפה הרגישה שהיא תנצח בקלות, אבל אז הגיעו שתי הרחקות של עומר אצילי ועופרי ארד ושני פנדלים מוצלחים מאוד של איאד אבו עביד והרבה שמחה אדומה ביציע האורחים על הראש של אנשי מכבי חיפה.

יעקב שחר, נשיא מכבי חיפה. ברני ארדוב
הדברים שאמר בסיום העונה שעברה בעקבות פרשת היריקה של ז'וזואה על אבי ריקן הכעיסו את אנשי באר שבע. יעקב שחר/ברני ארדוב

הפועל באר שבע ניצחה 1:2 ולמחרת התקיימה החתונה של דור מיכה. זו היתה חתונה שקיבצה אליה את בכירי הכדורגלנים בארץ. היו שם גם כאלה ממכבי חיפה, כמובן ממכבי תל אביב וכל אנשי הפועל באר שבע. במהלך הערב דיברו רבים על המשחק ערב קודם בסמי עופר. "התחושה היא שמכבי תל אביב כיבדה את היריבות שהיתה בין הפועל באר שבע לבינם בעשר האחרון ומכבי חיפה לעומת זאת מתנשאת עלינו", אמרו אז גורמים בסביבת הפועל באר שבע.

המשחק ההוא בחודש אוקטובר בחיפה היה כאמור המפגש הראשון בין שני המועדונים. במפגש השני שנערך בטרנר, מכבי חיפה גילתה עליונות עצומה על כר הדשא. "הם באו למשחק ההוא כדי להוכיח שהם יותר טובים", נזכר שחקן בהפועל באר שבע. "ראית שהם באו למשחק כדי להגיד שאולי אנחנו הובלנו את הטבלה בחלק גדול מהזמן עד אז, אבל שהם קבוצה הרבה יותר התקפית וטובה". גם במשחק ההוא לא סיימו הקבוצות עם 11 שחקנים, כל אחת. בהפסקת המשחק אירועה מהומה במסדרון של חדרי ההלבשה כשעוזר המאמן אריק בנדו בתווך. צוות השיפוט החליט להרחיק את רז מאיר ממכבי חיפה ולמחצית השנייה חזר מאמן מכבי חיפה ברק בכר מאוד טעון.

בכלל, כל המעבר של ברק בכר והצוות שלו מהפועל באר שבע למכבי חיפה הוא גם תוספת משמעותית לבעירה. בהפועל באר שבע אהבו מאוד את בכר. אפילו מרגישים שיש להם חלק בבכך שהפך להיות למאמן הטוב בליגה. אבל לא פעם, אחרי מפגש בין שתי הקבוצות, אפשר היה לשמוע אנשים מהפועל באר שבע אומרים שאצלם בכר, עוזרו גיא צרפתי ויתר הצוות, היו הרבה יותר רגועים ונינוחים על הספסלים. "זה ברק בכר קצת שונה", אומרים בהפועל באר שבע. "אצלנו הוא היה הרבה יותר שליו ורגוע".

ברק בכר מאמן מכבי חיפה עם עוזריו גיא וייזינגר, גיא צרפתי. מכבי חיפה, אתר רשמי
המעבר של בכר וצוותו מבאר שבע לחיפה גם הוסיפה לבעירה/אתר רשמי, מכבי חיפה

את המשחק ההוא בטרנר עם ההרחקה של מאיר, סיימה מכבי חיפה בניצחון. אף שהפועל באר שבע היתה הרבה יותר טובה במחצית השנייה, עדיין ידעה מכבי חיפה לנצל את המחצית הראשונה המעולה שלה ולנצח.

מכבי חיפה היתה צריכה לשייט לאליפות אחרי אותו משחק. רבים העריכו שממחזור למחזור הפער יגדל ושהפלייאוף יהיה בקושי לפרוטוקול, אבל אז מכבי חיפה איבדה מאיכותה בכמה משחקים וייצרה לעצמה תוצאות רעות. הפועל באר שבע מנגד פיטרה את רוני לוי והכניסה רוח חדשה לחדר ההלבשה עם העברת המפתחות לאליניב ברדה. כמה תוצאות טובות של הקבוצה הובילו לפתיחת פלייאוף בו הכל היה פתוח.

המשחק הראשון בין השתיים שבאמת היה ראוי לכותרת משחק העונה נערך בסמי עופר וגם בו הורחק שחקן. אוראל גרינפלד טעה אז עם כרטיס אדום לדנילו אספרייה. באר שבע נותרה בעשרה שחקנים והפסידה 0:2. מכבי חיפה פתחה פער של 7 נקודות בפתיחת הפלייאוף והסיפור היה נראה גמור. אלא שאז שוב איבדו השחקנים של ברק בכר נקודות בפלייאוף מכובד מאוד של כל 6 הקבוצות, אבל עדיין הפועל באר שבע לא ידעה לעשות את העבודה מבחינתה ולא הצליחה לסגור את הפער. כשהגיעו שתי הקבוצות למשחק הרביעי ביניהן העונה בליגה בטרנר, מכבי חיפה היתה יכולה לזכות באליפות רשמית.

"לא היינו מוכנים בשום אופן לתת להם לחגוג על הראש שלנו", אמר בסיום המשחק שחקן מהפועל באר שבע. במהלך המשחק שוב הונף אדום, השישי העונה במפגשים בין השתיים. מוחמד אבו פאני הותיר את מכבי חיפה בעשרה שחקנים ועומר אצילי יכול היה גם לקבל אדום אחרי שהוחלף ונצפה כשהוא מבצע תנועת יריקה לעבר אוהדי הפועל באר שבע שישבו מאחורי ספסל קבוצתו. הניצחון של הפועל באר שבע באותו משחק דחה את חגיגות האליפות של מכבי חיפה לשמחת אוהדי הפועל באר שבע. במכבי חיפה אמרו אז שאת השמחה מניצחון על הפועל באר שבע הם ישמרו לגמר הגביע. דוד קלטינס מהציטוט שבתחילת הכתבה הזו, ייצג את מה שרבים מבין חבריו חשבו באותו הערב.

דור מיכה שחקן הפועל באר שבע לפני בוגדן פלאניץ' שחקן מכבי חיפה. לירון מולדובן
"לא היינו מוכנים לתת להם לחגוג על הראש שלנו". מיכה מול פלאניץ' בסיום המשחק האחרון בין באר שבע לחיפה/לירון מולדובן

"צריך להגיד את האמת, במכבי חיפה פחדו העונה יותר ממכבי תל אביב מאשר מהפועל באר שבע", אמרו הבוקר כמה מהאוהדים המוכרים של הפועל באר שבע שיובילו מחר את היציע המזרחי בטדי. "גם כשאנחנו הובלנו את הטבלה, בתוכניות הרדיו של מכבי חיפה, דיברו על מכבי תל אביב. הם לא באמת ספרו אותנו העונה וזה מה שהכעיס יותר מהכל. לא קיבלנו את הכבוד שהגיע לנו. היום שומעים הכל ויש בחיפה רדיו כמו שיש בבאר שבע. התחושה היתה שהם זילזלו בנו כל העונה וחששו רק מקאמבק של מכבי תל אביב".

גמר הגביע מחר ינקז אליו את כל האמוציות מארבעת המפגשים בין שתי הקבוצות העונה. דניאל בר נתן במשחק הפרישה שלו ירצה ודאי לסיים עם 22 שחקנים על כר הדשא, אבל המתח והיריבות, עלולים שוב לייצר כרטיסים אדומים והרבה בלגאן. "זו באמת יריבות יחסית טרייה בין שני מועדונים שלא ידעו הרבה שנים שנאה ספורטיבית", אומרים בהפועל באר שבע. "יש מספיק משחקי אש בכדורגל הישראלי, הדרבי התל אביבי, הקלאסיקו בין מכבי חיפה למכבי תל אביב, היריבות הפוליטית בין בית"ר ירושלים להפועל תל אביב וגם מכבי חיפה ובית"ר ירושלים היו בשנים מסויימות יריבות מרות.

מה שקרה העונה במפגשים בין מכבי חיפה להפועל באר שבע די יוצא דופן כי זה כמו צונאמי שאיש לא שיער שיגיע. הכי חשוב שיסתיים על כר הדשא בצורה ספורטיבית ולא נראה את הטירוף שהיה בארבעת המשחקים הקודמים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully