וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שירת חייהם: הזמרים מספרים על יצירותיהם שהפכו להמנוני אוהדים

אברהם טל "סגר מעגל עם מכבי חיפה", עידן רייכל מככב בשתי קבוצות, שמעון בוסקילה וכנסיית השכל חדרו לפסקול של הפועל תל אביב ותמיר קליסקי חושף את המתיחה של דידי הררי. לכבוד יום העצמאות, אלה השירים שכבשו את הקהל במגרשים

כאשר משורר, יוצר או זמר עובד על יצירה, הוא חולם כיצד השיר שיפרסם יככב ברדיו, יהפוך ללהיט ויושר בכל בית בישראל. בחלק מן המקרים, אותן יצירות הופכות להמנונים במגרשי הספורט, כאשר לעתים הגרסאות החדשות שיצרו האוהדים צולחים את מבחן הזמן לא פחות מהביצוע המקורי. לכבוד יום העצמאות, כינסנו את כמה מהזמרים הבכירים בישראל, שדרך היצירות שלהם הצליחו לחדור גם לתוך הפסקול של אוהדי הקבוצות הבכירות במדינה.

אברהם טל ובניה ברבי באולפן וואלה במסגרת המצעד הישראלי השנתי בשיתוף גלגל"צ, 5.9.2021. ראובן קסטרו
סגר מעגל. אברהם טל/ראובן קסטרו

"מי לא יבוא" - אוהדי מכבי חיפה

מבצעים - אברהם טל ובניה ברבי


האם אתה מודע שהשיר שלך הפך לשיר אוהדים של מכבי חיפה?

"בטח שאני מודע לכך ש'מי לא יבוא' הפך להמנון. אני מקבל במהלך כל משחק עשרות סרטונים של חברים שיושבים בקהל, שמצלמים ושולחים לי. זה בכל פעם מרגש אותי מחדש, לראות עוצמה של עשרות אלפי אנשים שרים שיר שכתבתי והלחנתי עם החברים שלי, בניה ברבי ואבי אוחיון".

אתה צופה בכדורגל? את מי אתה אוהד?

"אני מחובר לכדורגל באופן כללי, אוהב לצפות במשחקים טובים. השיר הזה ללא ספק קרב אותי למכבי חיפה והזכיר לי שכילד זו הייתה הקבוצה שהכי אהבתי".

מה זה גורם לך להרגיש ש-30 אלף איש שרים כל שבוע את השיר שלך וזה אפילו לא בהופעה שלך?

"מרגש בטירוף, זה עוצמתי מאוד. אף פעם אי אפשר לדעת מה יקרה עם שיר שכתבתי אצלי בבית בשקט, וכשהוא יוצא זה כבר לא משנה לאן הוא ממשיך. בין אם בהופעה שלי, במגרש הכדורגל או בנסיעה ברכב, זה מדהים ומרגש שהוא נוגע ומשמח אנשים. לא מובן מאליו. כילד אהדתי את מכבי חיפה ואחר כך למשך כמה שנים הפסקתי לעקוב אחר הכדורגל. זה מרגיש כמו סגירת מעגל מסוימת שכל זה קורה עם מכבי חיפה, הלוואי ויזכו שוב באליפות. זה יהיה חלום להגיע ולהופיע בחגיגות האליפות של מכבי חיפה, קדימה תארגנו את זה".

עידן רייכל משיא משואה טקס הדלקת המשואות, יום העצמאות תש"ף, 28 באפריל 2020. אלירן אביטל, אתר רשמי
השיא משואה, וכבש שני קהלים שונים. עידן רייכל ב-2020/אתר רשמי, אלירן אביטל

"רוב השעות" - מכבי תל אביב, עידן רייכל

"ואם תבואי אליי" - מכבי חיפה, עידן רייכל


האם אתה מודע לכך ששני שירים שלך הפכו להמנונים ביציעי אוהדים? מה זה גורם לך להרגיש?

"את השירים אנחנו כותבים בבית, לפעמים הם נשארים להרבה שנים ולפעמים הם נשכחים. השירים שנשארים הרבה זמן הם השירים שעושים דרכם לגני ילדים, בתי-כנסת וגם למגרשי הספורט. כשהשירים הופכים להמנונים של קבוצות, הם בעצם כבר לא השירים של האדם שכתב אותם, הם כבר הופכים לשירים של האוהדים וזה הדבר המרגש ביותר שיכול לקרות לשיר. העובדה ששני שירים הפכו להמנונים זו המחמאה הכי טובה שאפשר לקבל".

האם אתה צופה בכדורגל? את מי אתה אוהד?

"אני צופה בכדורגל לרוב באירועים משמעותיים, כמו ליגת האלופות, יורוליג, מונדיאל. וגם וביוטיוב, ברגעים הכי טובים של שחקן כזה או אחר, שאי אפשר לפספס".

אינפקטד מאשרום. אוהד קב,
יש גם הבטחה לאוהדי הפועל באר שבע. אינפקטד מאשרום/אוהד קב

"כל היציע עכשיו משתולל" - הפועל באר שבע

המקור - "Becoming Insane", אינפקטד מאשרום (ארז אייזן ועמית דובדבני)


עמית דובדבני: "זה מטורף בעיניי ומפתיע אותי שלא ידעתי על זה, קשה לי לחשוב על זה בכלל. כשאתה עושה שיר כזה, במיוחד "Becoming Insane" שהפך להיות שיר ענק בכל העולם, לחשוב שזה הפך להמנון במגרש כדורגל זה מדהים ומרגש. אם זה משמח את האוהדים זה מגניב. זה בהחלט מרגש שאוהדי הפועל באר שבע בחרו בשיר הזה כהמנון שלהם. אני בקרוב מגיע לבאר שבע לנגן ביום הסטודנט של באר שבע, אז אולי אני אנצל את ההזדמנות וברור שננגן את השיר הזה גם שם, הפעם עם משמעות הרבה יותר גדולה. זה ייתן משמעות חדשה בעיקר בשבילי כי אתה לגמרי מחדש לי עכשיו עם הסיפור הזה".

אתה בכלל צופה בכדורגל? את מי אתה אוהד?

"כשהייתי בארץ, אני חיפאי במקור, אז הייתי אוהד את מכבי חיפה. אבל כבר 20 שנה אני לא גר בישראל, אז נכנסתי כאן קצת ל- L.A.F.C, שזאת הקבוצה השנייה פה בלוס אנג'לס. הייתי בכמה משחקים שלהם ויש להם קהל מטורף. אבל אם לומר את האמת, מאז שאני גר בארצות הברית אני כולי כדורסל".

ג'קי מייקה. מסטיק שיווק והפקות,
השיר מחפה על כך שלא המשיך בבוגרים. ג'קי מייקה/מסטיק שיווק והפקות

"לעולם לא תיפלי" - בית"ר ירושלים

במקור: "לא חשוב לי לאן", ג'קי מייקה


ידעת שהשיר הזה הפך להיות המנון אמיתי במשחקים של בית"ר?

"אני יודע, סיפרו לי מזמן. גם יצא לי לראות משחקים בטלוויזיה ולשמוע את הקהל שר את זה. זה מאוד מרגש, אני כזמר מוציא שיר, אבל בסוף הקהל קובע מה יקרה עם השיר. מבחינתי, זה שהשירים תפסו חזק ביציעים, זה אולי קצת מחפה על זה שלא המשכתי לשחק אז בבית"ר ירושלים. תחשוב שבשנת 1987 אני שר להם את שיר האליפות במקום לחגוג איתם כשחקן. אני ממשיך להופיע גם כיום, אוטוטו יוצא במופע חדש וגם בהופעות מבקשים ממני את השירים של בית"ר. אני יכול להגיד לך שהשירים שתפסו ביציעים, חלקם אפילו הצליחו יותר מהשירים שביצעתי כזמר. 'לא חשוב לי לאן', הוא להיט שתפס באופן כללי, ואוהדי בית"ר כתבו לזה את המילים".

יש לך ברזומה עוד כמה שירים מהיציע של בית"ר?

"יש לי עוד כמה שירים. אחד זה שיר האליפות שיצא בשנת 1987, ויש גם את 'אני אוהב אותך בית"ר', שרץ ביציעים הרבה שנים. אלה שני שירים מקוריים שאני כתבתי. אני יכול לספר לך שבשנת 1984 כתבתי שיר אליפות שנקרא 'אולה בית"ר ירושלים'. הכנתי את השיר שכבר יהיה מוכן ומנחם פרי, אז ברשת ג', נדלק על השיר, הוציא אותו לרדיו לפני שהסתיימה העונה, כשבית"ר היתה במקום הראשון עם 13 נקודות יתרון. הוא אמר לי שזה כבר סגור ושחיפה לא תסגור שום פער ושום כלום, מנחם היה אוהד בית"ר. בסוף השיר הפך ללהיט גם בלי שבית"ר זכתה באליפות, ככה שיש כמה שירים שלי שחזקים ביציע".

אתה הולך לראות משחקים? את מי אתה אוהד?

"אני אוהד של בית"ר כמובן. הייתי שחקן בבית"ר ירושלים ולקחנו את אליפות הנוער ומשם עליתי לשני משחקים לבוגרים. שיחקתי באמצע שנות ה-70, עם אורי מלמיליאן ודני נוימן. היתה לי שליטה בכדור, בסגנון של רוני קלדרון. אני רואה את כל המשחקים של בית"ר ובשנים קודמות גם הגעתי למשחקים עצמם".

כנסיית השכל בהופעת השקת מועדון זאפה תל אביב במתחם מידטאון, 10 באוגוסט 2021. ניב אהרונסון
אוהד הפועל תל אביב. יורם חזן/ניב אהרונסון

"מחכה כבר שעות, לעלות כאן במדרגות" - הפועל תל אביב

במקור - "למאיה יש אקדח", יורם חזן, כנסיית השכל


אתה רואה כדורגל? את מי אתה אוהד?

"אני כבר לא הולך למגרשים, אבל תמיד הייתי אוהד של הפועל ת"א. אפשר להגיד שאני אוהד מרחוק, מה שנקרא אוהד מהכורסה. השנים הכי חזקות מבחינתי היו השנים של הדאבל והשנים של המסע המטורף באירופה עם צ'לסי, פארמה ומילאן. בשנים האחרונות קצת פחות. אני אוהד את הפועל כי הם אדומים ואני אוהב את הצבע האדום.

איך זה מרגיש לך בתור יוצר וזמר, שיר שלכם הפך לשיר אוהדים ביציע של הפועל?

"אני לא מכיר את המילים של השיר של האוהדים, אבל אני יודע שיש שיר כזה. האמת שזה מאוד מחמיא ויש משהו באוהדים שהוא מיוחד מאוד. היה לא מזמן את הפיגוע בבר בדיזינגוף, ואחד ההרוגים הוא אוהד של הפועל. עשו טקס בבלומפילד לכבודו ולזכרו של האוהד ואתה לא יכול להסתכל על זה ולא לבכות. יש משהו באווירה של מגרש כדורגל, משהו באוהדים שהוא קצת כמו ילדים, נורא תמים ויש לזה עוצמות ממש גדולות כשמקשיבים לזה. עוצמות של אוהדים הן עוצמות מיוחדות, עובדות על רגש אחר. לשמוע שיר שלך בתוך אצטדיון כדורגל עושה צמרמורת, זה מטורף. העובדה ששיר הופך להיות המנון אוהדים לוקח את השיר לעוד הרבה שנים קדימה ושירי אוהדים לא מתחלפים כל כך מהר. בכלל, תופעה של אוהדים זה משהו ממש יצירתי ויש אנשים שהתפקיד שלהם זה להלהיב את הקהל, אז הם גם מאוד מקוריים. לקחת שיר של כנסיית השכל ולהפוך אותו לשיר אוהדים זה באמת מיוחד. כי הפועל היא כמעט תמיד כמו אנדרדוג וגם אנחנו כלהקה היינו סוג של אנדרדוג אז זה ממש מתאים".

תמיר קליסקי. רן יחזקאל,
דידי הררי ניסה למתוח אותו. תמיר קליסקי/רן יחזקאל

תמיר קליסקי - "צהוב עולה זה מכבי" - שיר האליפות של מכבי ת"א בסיום עונת 1995/6

מה אתה אומר על זה ששיר שכתבת, הפך להיות מעבר לשיר אליפות, גם לסוג של המנון אמיתי של מכבי?

"מבחינתי, בתור אוהד שרוף של מכבי, זאת פסגת יצירתי, הכי אמיתי. אין יותר כיף מזה, להיות ביציע ולשמוע את האוהדים שרים את השיר הזה. יש אנרגיה מיוחדת בתוך אצטדיון שגורמת לכמות עצומה של אנשים לשיר יחד ובאותה שנייה שיר מסויים וזה מדהים. כששרים 'צהוב עולה', זה כיף גדול לשמוע, זה בא ספונטני וזה דבר שאין לו אח ורע. בשניות הראשונות שאני שומע את השיר, אני מופתע כל פעם מחדש. לא יכול לאחל לעצמי משהו טוב יותר שיקרה עם שיר שלי. השיר הזה, לא ימות אף פעם, כי הוא כבר נצרב ביציע ונשאר לתמיד. אנשים לא יידעו בעתיד מי כתב את השיר וזה לא משנה".

היית כותב שיר אליפות לקבוצה אחרת?

"בזמנו דידי הררי ניסה למתוח את זאב נחמה ואותי ואמר שיש הצעה של מלא כסף כדי לכתוב המנון או שיר להפועל תל אביב. הוא נקב בסכום כסף אגדי תמורת זה שנכתוב המנון כמו 'צהוב עולה'. ישר אמרנו שלא, בלי לשמוע בכלל עוד פרטים. היינו כותבי שירים, זה היה המקצוע שלנו. אמרנו לו שהסכום בכלל לא מעניין, אין שום סיכוי שזה יקרה".

שמעון בוסקילה. שי פרנקו,
נכנס ללב של אוהדי הכדורסל באדום. שמעון בוסקילה/שי פרנקו

"הפועל אני נשבעתי" - הפועל תל אביב כדורסל

"הלילה שלך" - שמעון בוסקילה מבצע ומלחין


איך אתה מרגיש עם זה ששיר שלך הופך להיות שיר אוהדים?

"אני מת על כדורגל, אני אוהד של מנצ'סטר יונייטד ורואה המון משחקים. לא מזמן שלחו לי את הסרטון, דווקא מהיציע של אוהדי הפועל בכדורסל, זה היה מדהים. זה לא משנה לי איזו קבוצה שרה את זה, אם זה הופך לקונצנזוס, זה משמח אותי מאוד ועושה לי טוב על הלב זה בהחלט כיף גדול, כבוד".

כשאתה כותב שיר או מבצע שיר שלך, אתה חושב על קהל היעד שלך? השיר מכוון לקהל ספציפי?

"יש כאלה שמוציאים שיר ומכוונים אותו למטרה מסויימת, נגיד לאירוע או חתונה. אני מעולם לא כיוונתי שיר למישהו ספציפי. אני עושה מוסיקה ומשחרר אותה לכולם. לשיר יש את החיים שלהם ויש שירים שנשארים לכל החיים. זה מאוד מרגש לשמוע שאלפים שרים שיר שלך, הכי מרגש בעולם. זה רק נותן לי עוד אדרנלין לכתוב עוד שירים ולעשות עוד מוסיקה. לשמוע ששרים שיר שלי, זה מרגש, לא רק באצטדיונים, אלא גם נגיד בריאליטי של מוסיקה, שמישהו בוחר שיר שלי, זה ממלא אותי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully