וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השיבה הביתה: נוני מדואקה רוצה לחזור לפרמיירליג מהדלת הראשית

24.2.2022 / 13:30

שחקן הכנף שיפגוש עם פ.ס.וו איינדהובן את מכבי תל אביב (19:45, ספורט4) הוא אחד מתוך רשימה של לא מעט שחקנים אנגלים שהחליטו לעזוב כדי לככב בליגה פחות טובה, ואז לחזור לבמה המרכזית כשחקנים מוכחים. וגם: על הדמיון לאריאן רובן

תקציר ניצחונה של פ.ס.וו איינדהובן 1:3 על הירנביין/ספורט1

ריני דה חרוט, סקאוט של פ.ס.וו איינדהובן, שיפשף את עיניו. הוא הגיע למשחק ידידות בין נבחרות הולנד ואנגליה עד גיל 16 כדי לצפות מקרוב בפוטנציאל הגדול מו איהטארן במשחק בינלאומי. את האיכויות של איהטארן כולם הכירו, אבל במועדון רצו לבדוק איך הוא מסתדר גם בסביבה אחרת. אבל במשחק הזה, לא איהטארן היה מי שבלט. בצד האנגלי כיכב מצד ימין של ההתקפה בחור שרירי שנראה הרבה יותר גדול משאר השחקנים. דריבליסט מחונן שכל הזמן חיפש את השער. דה חרוט בירר ביציע מי הבחור והגיע לסוכן ולאבא של נוני מדואקה, ששיחק אז בטוטנהאם. "פ.ס.וו? בהולנד? כן, זו בהחלט דרך שגם אנחנו חשבנו עליה", הפתיעו השניים את הסקאוט.

במילה "דרך" אביו וסוכנו של נוני מדואקה התכוונו לג'יידון סאנצ'ו. הרכש היקר של מנצ'סטר יונייטד הפך לסמל עבור שחקנים אנגלים צעירים רבים. מעטים מקבלים הזדמנות אמיתית בפרמיירליג התובענית והמלחיצה. מאמנים מפחדים לשלב שחקנים צעירים כשכל הפסד שווה מיליונים. סאנצ'ו הבין את זה ועזב את מנצ'סטר סיטי לטובת דורטמונד. בגרמניה ובהולנד מאמינים בצעירים ומבינים את החשיבות שלהם ואת התרומה שלהם להתפתחות של הקבוצות במדינות הללו - עוד לפני ההתפתחות של השחקנים עצמם.

שחקן פ.ס.וו איינדהובן נוני מדואקה. ANP Sport, GettyImages
דריבליסט מחונן שכל הזמן מחפש את השער. מדואקה/GettyImages, ANP Sport

בליגות התקפיות ופתוחות בהן הגיל הממוצע של השחקנים הוא נמוך בכ-3 שנים מאשר בפרמיירליג, הכישרונות האנגלים שמיובשים בביתם מקבלים דקות משחק. הם משחקים ברמה גבוהה מול שחקנים בוגרים, צוברים ניסיון ומנפחים מספרים. זה לא רק סאנצ'ו: אדמולה לוקמן, ג'ונג'ו קני, אית'ן אמפאדו, ריס אוקספורד ורבים נוספים הבינו שזו תהיה הדרך לחזור לבמה המרכזית מהדלת הראשית.

מדואקה יחזור לפרמיירליג, זה ברור. מעבר להיותו שחקן התקפה נהדר, מהיר, חזק, מחפש ומוצא את השער לעיתים קרובות מביא משהו מיוחד שכבר כמעט ולא רואים: דריבל - אבל כמו בשכונה. משהו טהור, אמיתי, של פעם. מדואקה לוקח כדור, לפעמים בחצי שלו, ומתחיל לדהור. שילוב של טכניקה אדירה ביכולת לשמור על הכדור קרוב לרגל, לצד כוח מתפרץ, מהירות אדירה וכוח.

הדריבל הוא הכוח שלו. יש לא מעט שחקנים שמשתמשים באלמנט הזה, אבל במספרים מוצלחים כמו מדואקה אין רבים. הדריבלים שלו מתרחשים באזורים מסוכנים, וכמעט תמיד מייצרים מצב הבקעה. הוא מעורב בהרבה שערים של פ.ס.וו, אבל כאן גם החולשה שלו. העונה מדואקה נפצע כבר ארבע פעמים, בכל הפעמים בשריר הירך האחורי - פציעה אופיינית לשחקנים שמתבססים על כוח מתפרץ ומהירות. פציעה כזו לעיתים קרובות מלמדת על עומס יתר וחוסר הקפדה, על איתותים של הגוף עצמו. מצער שקבוצה לא יודעת לשמור על הנכסים שלה. הפציעות החוזרות עלולות לעצור את ההתקדמות של האנגלי הצעיר.

באיינדהובן משווים אותו, איך לא, לאריאן רובן (לא בגלל הפציעות, חלילה). הכניסה מימין לשמאל, הבעיטה לכיוון הפינה הרחוקה, הדיוק. כמובן שהוא יצטרך לעשות עוד דבר או שניים כדי להיות מוזכר בנשימה אחת עם גדול הכדורגלנים ההולנדים במילניום הנוכחי, אבל הדמיון קיים. גם אצל מדואקה רגל ימין חלשה יותר משמעותית. האנגלי מחפש את הכניסה לשמאל ואת האיום על השער, ואחד הדברים שאותם הוא חייב לשפר הוא יכולת המסירה ושיתוף הפעולה עם השחקנים שלידו.

ג'יידון סאנצ'ו שחקן מנצ'סטר יונייטד חוגג שער. רויטרס
מדואקה יילך בדרכו? סאנצ'ו/רויטרס

צ'וקוונונסו מדואקה יחגוג יום הולדת 20 בחודש הבא. יליד לונדון, בן להורים מניגריה, פירוש שמו הפרטי בשפת הוריו הוא "אלוהים תמיד איתך". כבן למשפחה במעמד הביניים, אביו בכיר בחברת המכוניות מרצדס, הדרך המהירה לחוזה גדול זה לא מה שמנחה אותו. מדואקה החל לשחק בבארנט ובגיל 10 עבר לקריסטל פאלאס. בגיל 14 טוטנהאם העבירה אותו אליה, ובגיל 16 כבר הגיעו מועדונים נוספים. ביניהם המועדון אותו הוא אוהד, מנצ'סטר יונייטד. אבל לצד הקבוצות האלה, ההצעה מפ.ס.וו דיברה אל המשפחה יותר מכל. ההבנה שדקות משחק הן המצרך הרצוי ביותר כרגע היא בוגרת ונכונה.

מדואקה ומשפחתו ויתרו על חוזה בקבוצה גדולה באנגליה בעבור תכנית עבודה מפורטת באיינדהובן. בביקור הראשון שלו בעיר הוצגה בפניו תכנית הפיתוח שלו: קבוצת הנערים, אחר כך הנוער, המילואים ואז בבוגרים. לאורך כל הדרך מדואקה קיבל ליווי ממאמנים שונים, וביניהם רוד ואן ניסטלרוי שהפך לאחד המנטורים שלו. מסטיבן ברחוויין, אז שחקן הבוגרים, קיבל חולצה למזכרת, מחווה, כפי שסיפר מאוחר יותר, עזרה בהחלטה שלו לבחור בקבוצה.

שחקני פ.ס.וו ערן זהבי, נוני מדואקה. Photo Prestige/Soccrates, GettyImages
הישראלים יעקבו אחר זהבי, אך בהולנד בטוחים שהוא זה שיכריע. מדואקה עם זהבי/GettyImages, Photo Prestige/Soccrates

התפתחות הקריירה נמצאת בראש מעייניו של מדואקה. כשהגיע להולנד עם הוריו ואחותו הם התמקמו בווינטרלה, כפר בן 2,000 תושבים בסמוך לאיינדהובן. הכל זז הצידה, שום הסחות דעת לא באו בחשבון. לאחר שהתקדם לבוגרים, המשפחה חזרה ללונדון ומדואקה עבר לאיינדהובן. אפשר לראות מה עובר עליו שם דרך חשבון הטיק טוק שלו, שם מדואקה מקפיד לשמור על קשר עם אוהדיו.

מול מכבי תל אביב העיניים הישראליות ילכו אל ערן זהבי, אבל בהולנד הפרשנים מאוחדים בדיעה שאת המשחק יכריע מדואקה. פ.ס.וו לא מרשימה העונה, ומשחקים רבים שלה הוכרעו בזכות יכולת אישית פנומנלית של מדואקה וקודי גאקפו. הקפטן ייעדר מהמשחק בבלומפילד בגלל פציעה, וכל התקוות מונחות על כתפיו של הילד מבארנט. חוסר עירנות מצד שמאל של ההגנה, אם לא תגיע עזרה לשמירה כפולה מול הדריבל של מדואקה - ומכבי עלולה לשלם מחיר יקר. מבחינת מדואקה, הדרך חזרה לפרמיירליג עוברת בבלומפילד. נגד מכבי תל אביב, המטרה שלו זה לקחת את פ.ס.וו לשלב הבא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully