וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ממעמקים: מיקאל אלפונס הוא חיזוק זר לא שגרתי עבור מכבי חיפה

3.2.2022 / 15:00

בגיל 32, במאזנו 21 משחקי ליגה ראשונה בקריירה, אבל המגן שעשה את רוב הדרך בליגות הנמוכות צפוי להוסיף כוח, אתלטיות והמון יוזמה התקפית. פרופיל של שחקן שהבקיע את שערו היחיד בטופ דווקא מול הגיבור האולטימטיבי שלו

תקציר ניצחונה של מכבי חיפה 0:2 על הפועל חדרה ברבע גמר הגביע הראשון/ספורט1

את השער היחיד שלו בליגה הצרפתית הבכירה כבש מיקאל אלפונס מול אלילו הגדול ביותר. תארו לעצמכם את התסריט הסוריאליסטי - בחור בן 29 ממוצא גוואדלופי עורך את הופעת הבכורה שלו בליגה הראשונה, אליה הגיע כנגד כל הסיכויים, באיצטדיונה של מונאקו. בצירוף מקרים מופלא והזוי, מונה שבועיים קודם לכן תיירי הנרי למאמנה של היריבה, וכך זכה אלפונס לפגוש את האיש שבזכותו החליט להיות כדורגלן. הוא אהד את ארסנל בגלל הנרי, התאהב בברצלונה אחרי מעברו לקאמפ נואו, ועקב אחרי כל צעד בקריירה של החלוץ המיתולוגי. והנה לכם, בדיוק כאשר הוא מקבל דקות ראשונות בדיז'ון הקטנה, הנרי משקיף עליו מהצד.

ולא סתם משקיף, אלא רואה אותו כובש שער שוויון מצוין לרשתו של דייגו בנאליו השווייצרי, ובאופן כללי נותן תצוגה מצוינת בתיקו 2:2. התוצאה הזו, באוקטובר 2018, לא עשתה טוב לקדנציה האיומה של הנרי בנסיכות, וכבר בינואר הוא פוטר. גם אלפונס לא בדיוק זהר באותה עונה, וחלקו הוגבל ל-11 משחקים בלבד, אבל הוא הספיק לעשות היסטוריה נגד הגיבור שלו והזיכרון יישאר איתו לנצח.

המגן הצרפתי החדש של מכבי חיפה הוא לא החתמה שגרתית בשום אופן. לעתים נדירות מגיע לישראל שחקן ותיק, בן 32, עם ניסיון מועט מאוד בליגה הראשונה. את רוב הקריירה בילה אלפונס בליגות הנמוכות, ולמעשה גם לליגה השנייה טיפס רק בגיל 26. הוא בא ממעמקים, מעולם לא נהנה מיחסי ציבור, אבל הפגין מנהיגות בכל קבוצותיו והקפיד לעבוד קשה למען החלום, גם כשנדרש לחפש תעסוקה בליגה הרביעית עד 2013. שם, בקבוצת מולאן הקטנה, הוא אותר על ידי הרווה דלה מאג'ורה, מאמן בורג-אן-ברס. אלפונס הוקפץ לליגה השלישית והיה שותף דומיננטי בעליה ההיסטורית לליגה השנייה ב-2015, עם מערך התקפי מובהק 2-5-3.

בשיטה הזו באות לידי ביטוי התכונות החזקות ביותר של אלפונס - הוא הרבה יותר טוב התקפית מאשר הגנתית. הוא מהיר, אתלטי, ניחן בכוח פריצה מרשים ויכולת כדרור לא רעה, וגם השתדרג לאורך הקריירה בביצוע הגבהות. מבחינת משמעת טקטית, הרבה יותר נוח לו לרוץ לאורך האגף כאשר אחד הבלמים מחפה עליו. עם זאת, גם אחרי שעברה בורג-אן-ברס ל-2-4-4 שמרני יחסית בליגה השניה, הוא נותר שחקן מוביל והרשים מאוד את הפרשנים בניתור הפנומנלי שלו, שלא אופייני בדרך כלל למגנים. "זה סוד", הוא צחק כאשר נשאל לגבי התופעה, "אני לא מתאמן בנושא, זה בא לי טבעי".

מיקאל אלפונס כובש במדי דיז'ון נגד מונאקו. YANN COATSALIOU/AFP, GettyImages
השער החלומי של אלפונס נגד מונאקו של הנרי/GettyImages, YANN COATSALIOU/AFP

כך החלה הנסיקה, אם אפשר לקרוא לזה כך בסטנדרטים שלו. בקיץ 2016 החתימה אותו סושו - קבוצה בעלת מסורת עשירה בליגה הבכירה ששואפת עד היום, ללא הצלחה, לשוב למקומה הטבעי. בעונתו הראשונה במדים הצהובים נבחר אלפונס למגן המצטיין בליגת המשנה ושמו קושר למספר קבוצות בליגה הבכירה, וגם להאדרספילד שבדיוק עלתה ב-2017 באופן סנסציוני לפרמיירליג ורצתה לחזק את הסגל. לפי הדיווחים שהופיעו לתקופה קצרה בצרפת, המאמן הגרמני דויד ואגנר, ידידו הטוב ביותר של יורגן קלופ, רצה לראות את הצרפתי בסגל שלו והאדרספילד הייתה מוכנה להשקיע בו 3 מיליון יורו. סושו סירבה לכאורה למכור, אם כי קצת קשה להאמין שהיא יכולה להרשות זאת לעצמה.

אלפונס עצמו הצהיר לא פעם שהוא מאושר להיות שחקן טוב בליגה השנייה, אבל ב-2018 הגיע הצ'אנס להשתדרג לליגה הראשונה - ואסור היה לפספס אותו. אוליבייה דאל'אוליו, המאמן הוותיק והמצליח של דיז'ון שידוע כחסיד מובהק של כדורגל התקפי במיוחד, רצה לראות אותו אצלו. אחרי הרצה קצרה במילואים הגיעה הבכורה ההיא מול הנרי ומונאקו, והאושר היה גדול. לרוע המזל, מיד לאחר מכן באו שתי תבוסות מוחצות והפרשנים קבעו כי מבחינה הגנתית יש לאלפונס עוד מה ללמוד בטופ. דיז'ון נקלעה למשבר, דאל'אוליו פוטר בצעד שנוי מאוד במחלוקת, והמגן נותר בקבוצה ללא המנטור שלו.

בעונה שלאחר מכן הוא תופקד לא פעם דווקא כמגן שמאלי, והרעיון התברר כבעייתי מאוד. הופעות טובות הרבה יותר היו לאלפונס כאשר שובץ מימין במערך 2-5-3, כמו מול פריז סן ז'רמן בשלהי פברואר 2020. הוא נתן אז פייט לא רע לקיליאן אמבפה שביקר באגף שלו, גם אם דיז'ון קרסה לבסוף לקראת הסיום והובסה 4:0. בדיעבד התברר כי היה זה משחקו האחרון בליגה הראשונה - העונה הופסקה בצל מגיפת הקורונה ולא חודשה. דיז'ון עברה שינויים מהותיים באותו קיץ, אלפונס שוחרר אחרי 21 משחקים בליגה הצרפתית הבכירה במצטבר, וחתם במדי הנפגעת הגדולה ביותר של קורונה: אמיין, זו שדורגה באופן זמני מתחת לקו האדום כאשר העונה נקטעה, ואז גילתה לפתע שזה היה גם המקום הסופי שלה.

מטרתה של אמיין היתה לחזור מיידית לליגה הבכירה, ולאלפונס היה אמור להיות חלק מהותי בכך. הוא עצמו היה אחד השחקנים היציבים, אבל העונה שעברה הייתה חלשה מבחינת הקבוצה שעברה זעזועים רבים מדי, והמגן הוותיק החל לגלות תסכול מהניהול הכושל. עם מינויו של פיליפ הינשברגר למאמן בקיץ האחרון, העסק הסתבך הרבה יותר. כבר באוגוסט הביע אלפונס בפומבי חוסר שביעות רצון מהנעשה בקבוצה, הצהיר כי השחקנים הצעירים לא טובים מספיק והעביר ביקורת גם על הבוס. היחסים עם הינשברגר עלו על שרטון, והמגן, שהיה באנקר בהרכב עד אוקטובר, נופה מהסגל והוגדר כגורם לא רצוי. אחרי שמועות לא מבוססות על מעבר אפשרי ל-MLS, הוא מצא כעת את דרכו להרפתקה ראשונה מחוץ לצרפת דווקא בישראל.

מיקאל אלפונס במדי דיז'ון. Angelo Blankespoor/Soccrates, GettyImages
חיזוק לא שגרתי. מיקאל אלפונס/GettyImages, Angelo Blankespoor/Soccrates

"אלפונס היה קול חזק מאוד בחדר ההלבשה ואחד השחקנים הטובים של אמיין. האוהדים התחברו אליו והסכימו איתו כאשר העביר ביקורת על הנעשה במועדון - הוא פשוט אמר את האמת בלי לייפות אותה. עכשיו הם מאוכזבים לראות את עזיבתו, כי במונחי הליגה השנייה הוא היה אחד נכס משמעותי מאוד. באשר לליגה הראשונה, היא כנראה קצת גדולה על מידותיו", מספר עיתונאי מקומי.

בשורה התחתונה, מכבי חיפה מקבלת שחקן רעב, שמעולם לא שיחק בקבוצה שנלחמת על תארים - וזו תהיה חוויה מרגשת במיוחד עבורו. גם בגילו, אלפונס בכושר פיזי טוב - הוא מהיר, חזק, שמר על הניתור המופלא ומשחק הראש, והוצאות החוץ הארוכות שלו יוסיפו מימד נוסף להתקפות. מאידך, לא כדאי לצפות ליכולת עילאית בהגנה, ובאופן כללי הוא עשוי להיות יעיל יותר במערך עם שלושה בלמים. בהינתן העלות הנמוכה, מדובר בהימור מסקרן עם סיכויי הצלחה טובים יחסית. אלפונס אינו חיזוק זר שגרתי, אבל גם התרומה שלו למאבק האליפות יכולה להיות לא שגרתית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully